Warszawa,
19
stycznia
2018
|
14:00
Europe/Warsaw

Budowa fabryki silników w Jaworze wkracza w kolejna fazę

Dobre tempo prac i zaawansowane technologie

  • „Przemysł 4.0”: ultranowoczesne rozwiązania w produkcji i montażu
  • Zerowa emisja dwutlenku węgla
  • Kolejny etap prac: budowa największej hali produkcyjnej
  • Proces rekrutacyjny nabiera tempa: 200 zatrudnionych osób do końca 2018
  • Otwarty dialog ze społecznością lokalną

Wbudowanie kamienia węgielnego 19 czerwca 2017 r. rozpoczęło proces budowy pierwszej w Polsce fabryki silników Mercedesa w Jaworze na Dolnym Śląsku. Inwestycja warta jest ponad 500 mln euro. Pod koniec ubiegłego roku ukończono budowę fundamentów zakładu, a z początkiem 2018 r. prace wchodzą w kolejny etap – przy ulicy Cukrowniczej rozpoczyna się budowa największej hali montażowo-produkcyjnej.

Zakład będzie produkował czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne do samochodów osobowych Mercedes-Benz. Pierwsze silniki nowej generacji, w tym model OM 654, jedno z najnowocześniejszych rozwiązań w dziedzinie technologii silników wysokoprężnych, zjadą z linii produkcyjnych już w połowie 2019 r. W fabryce zostaną zastosowane ultranowoczesne rozwiązania „Przemysłu 4.0”, czyli oparcie produkcji i montażu na współpracujących systemach cyber-fizycznych. Dzięki robotyzacji, ciężkie, monotonne lub wymagające precyzji prace będą wykonywane przez maszyny. Systemy VR (virtual reality) będą nie tylko wspomagać produkcję, ale posłużą też w zdalnej diagnozie koniecznych napraw oraz w przyuczaniu pracowników na liniach produkcyjnych. IoT (Internet of Things) i „smart system”, czyli inteligentne systemy zarządzania danymi i sterowania wszelkimi urządzeniami fabryki, to kolejne elementy „Przemysłu 4.0”, które będą implementowane w trakcie budowy zakładu. Obejmą one zarówno zarządzanie utrzymaniem ruchu, sterowanie produkcją, jak i proste czynności – zarządzanie oraz kontrolę porządku i czystości.

Dalsze zastosowania z zakresu data analytics umożliwiające proaktywne sterownie procesami produkcji, są w fazie projektowej.

– W Jaworze powstaje fabryka, która połączy najnowsze standardy branżowe z ideą „Przemysłu 4.0”, przez wielu ekspertów uważaną za kolejną rewolucję przemysłową. Jako koncern znany z wielu pionierskich i innowacyjnych rozwiązać, bierzemy w niej aktywny udział powiedział dr Andreas Schenkel, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Manufacturing Poland. – Fabryka w Jaworze ma szansę stać się wzorcem w dziedzinie produkcji silników w wielu obszarach. Dla przykładu, dzięki zastosowaniu zaawansowanych rozwiązań w dziedzinie ekologii i zarządzania energią, Jawor będzie pierwszym zakładem produkcyjnym w Polsce i jednym z pierwszych w Europie z zerową emisją dwutlenku węgla.

Inwestycja koncernu Daimler AG i uruchomienie nowej fabryki w Jaworze pozwoli na wzrost zdolności produkcyjnych koncernu w Europie Środkowo-Wschodniej oraz zwiększenie elastyczności i efektywności globalnej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz. Jest to konieczne m.in. z powodu rekordowych wyników sprzedaży koncernu na świecie (2,3 mln samochodów osobowych i wzrost sprzedaży o 9,9%). W Polsce ten wzrost był jeszcze większy – 16,8 tys. pojazdów i wzrost sprzedaży o ponad 40% (pozycja nr 1 w segmencie premium).

Dobre tempo prac

Budowa fabryki silników Mercedes-Benz w Jaworze rozpoczęła się oficjalnym aktem wmurowania kamienia węgielnego w czerwcu 2017 r. Prace budowlane ruszyły kilka tygodni później, w sierpniu 2017 r. W niespełna 5 miesięcy zrealizowano zadania związane z organizacją zaplecza biurowego, uruchomiono przyłącza elektryczne i wodociągowe, zakończono budowę ogrodzenia zakładu oraz infrastruktury zewnętrznej – docelowych dróg, parkingów i instalacji podziemnych. Wykonano także roboty ziemne, zbrojarskie i betoniarskie związane z przygotowaniem fundamentów największego budynku przyszłej fabryki – hali nr 3, w której zostaną zamontowane zaawansowane linie produkcyjne i obróbkowe. Jej budowa rozpoczęła się w połowie stycznia 2018 roku. Zgodnie z planami, pierwsze stalowe słupy będą widoczne pod koniec pierwszego kwartału. W tym czasie rozpocznie się także budowa mniejszej hali i pozostałych budynków fabryki.

600 metrów hali nowoczesnych linii obróbki i montażu

W nowo powstającej hali będą działać linie obróbkowe i montażowe. Znajdą się tu również stanowiska testowe do testowania silników na zimno i gorąco, powierzchnie logistyczne do konfekcjonowania koszyków z częściami oraz moduł do wysyłki gotowych produktów. W budynku będzie się także odbywać przedmontaż podzespołów.

Linie będą pracować w najnowszym systemie AGIPRO, umożliwiającym szybkie i elastyczne dostosowanie produkcji do bieżących potrzeb. Linie produkcyjne będą wyspecjalizowane w produkcji konkretnych modeli silników, z możliwością przestrajania z produktu na produkt, co pozwoli szybko reagować na zmiany w zapotrzebowaniu odbiorców. Podobnie linie obróbkowe będą pracować w zapewniającym elastyczność systemie AGIPRO. Jest to szczególnie istotne ze względu na różnorodność modeli silników, które będą produkowane w polskiej fabryce. Na uwagę zasługuje fakt, że w procesie obróbki zastosowana zostanie najnowocześniejsza na świecie technologia NANOSLIDE, w której gładzie cylindrów silnika pokrywane są specjalnym stopem metalu za pomocą łuku elektrycznego oraz strumienia sprężonego gazu.

Zespół powiększy się do 200 osób do końca 2018 r.

Zgodnie z planem, w jaworskiej fabryce silników Mercedes-Benz powstanie ponad 500 nowych miejsc pracy. Obecnie Mercedes-Benz Manufacturing Poland, spółka powołana do budowy fabryki, zatrudnia blisko 50 osób. Prawie 70 proc. zatrudnionych osób to pracownicy z Polski, 30 proc. stanowią oddelegowani pracownicy koncernu Daimler AG. Zgodnie z planami, w 2018 r. zespół fabryki powiększy się do 200 osób, przy czym w 2018 r. pracę rozpoczną pierwsi pracownicy działów produkcyjnych.

Wszystkie oferty pracy publikowane są na stronie internetowej spółki:

http://mercedes-benz-jawor.com.pl/kariera oraz na portalu pracuj.pl.

Zaangażowanie w życie społeczności lokalnej

Jako firma odpowiedzialna społecznie, spółka Mercedes-Benz Manufacturing Poland angażuje w życie lokalnej społeczności. W 2017 r. otwarto stałą, multimedialną wystawę Mercedesa w Muzeum Regionalnym w Jaworze, która prezentuje ponad 130 lat historii motoryzacji oraz przełomowe dokonania koncernu. Spółka uczestniczy w ważnych dla mieszkańców regionu wydarzeniach, organizuje spotkania edukacyjne dla dzieci i młodzieży, włączyła się w renowację zieleni Parku Miejskiego w Jaworze. W ciągu minionych miesięcy nawiązała także współpracę z lokalnymi szkołami zawodowymi: Powiatowym Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Jaworze, Zespołem Szkół Samochodowych oraz Wydziałem Techniczno-Przyrodniczym Politechniki Wrocławskiej w Legnicy. W ramach współpracy planowane jest m.in. doposażenie pracowni i warsztatów, a także szereg działań edukacyjnych dla uczniów i nauczycieli z regionu, mających na celu pomoc w podnoszeniu kwalifikacji absolwentów szkół technicznych.

- Od samego początku prowadzimy otwarty dialog z mieszkańcami regionu i współpracujemy z przedstawicielami władz lokalnych. Chcemy być integralną częścią społeczności lokalnej, znać potrzeby mieszkańców regionu i odpowiadać na nie zgodnie z przyjętą przez nas strategią. W 2017 r. zrealizowaliśmy kilka bardzo dobrze przyjętych projektów, mamy już gotowy plan działań na 2018 r. – mówi dr Ewa Łabno-Falęcka, Dyrektor ds. Komunikacji i Relacji Zewnętrznych Mercedes-Benz Polska oraz Mercedes Benz Manufacturing Poland. -Podejmowane przez nas inicjatywy mają szeroki, ale przemyślany zakres. Zależy nam zarówno na inwestycji w edukację przyszłych kadr, edukację na temat bezpieczeństwa drogowego czy tak potrzebną promocję działań proekologicznych.

FABRYKA SILNIKÓW MERCEDES-BENZ W JAWORZE:

1. Łączna suma inwestycji – ok. 500 mln Euro (ponad 2,1 mld PLN)

2. Teren fabryki – ok. 50 hektarów

3. Liczba miejsc pracy – ponad 500

4. Zastosowanie idei „Przemysł 4.0“

5. Zakład neutralny pod względem emisji CO2

6. Rodzaje produkowanych silników – OM 654 (wysokoprężny) i M 254 (benzynowy)

7. Łączna moc przerobowa – 500 tys. silników

8. linie obróbkowe i montażowe w systemie AGIPRO

9. Zastosowanie techniki NANOSLIDE w procesie obróbki

10. Metraż hal –  około 200 tys. m2