Warszawa,
20
grudnia
2017
|
10:00
Europe/Warsaw

Mercedes-Benz Arocs 3253 L 8x4: odkurzacz w rozmiarze XXL

  • Firma Hölzl Agrosystem e.K. eksploatuje koparki ssące zabudowane na Arocsie.
  • Potężna przystawka odbioru mocy umożliwia osiąganie imponującej mocy ssania.
  • OM 471 Euro VI o mocy 390 kW (530 KM) to wytrzymały i niezawodny silnik do wymagających. zastosowań stacjonarnych.
  • Mercedes-Benz wspiera producentów zabudów kompleksowym serwisem.

Operator Wolfgang Stenger stoi obok swojego Mercedes-Benz Arocsa 3253 L 8x4 w kolorze żółtym "traffic yellow", ostatni raz poprawia ochraniacze na uszach przy kasku i uruchamia silnik ‒ swobodnie z nadgarstka, naciskając przycisk na pilocie. Po ponownym naciśnięciu przycisku 32-tonowy pojazd głośno łapie głęboki oddech, przez chwilę drga, a następnie jego masywna zabudowa zaczyna huczeć niczym ogromny odkurzacz. Ona zresztą nie tylko tak brzmi, ale rzeczywiście nim jest. Ten kanciasty czteroosiowy pojazd jest bowiem tzw. koparką ssącą, działającą na zasadzie odkurzacza, choć o kilka rozmiarów większą i o znacznie większej mocy.

Wysoce innowacyjny pojazd specjalny do robót ziemnych, eksploatowany przez niemiecką firmę Hölzl Agrosystem e.K. z Schonstett w powiecie Rosenheim, ma dopiero dwa i pół miesiąca i aktualnie pracuje na budowie w bawarskim parlamencie krajowym w Monachium. Jednak, aby zobaczyć, jakie konkretnie prace wykonuje maszyna stojąca pośrodku okazałego podjazdu do historycznego budynku, należy obejrzeć jej tył i wąż ssący. Sterowane hydraulicznie ramię wysokim łukiem prowadzi wąż bezpośrednio do wykopu obok fundamentu fasady. Tam, półtora piętra niżej, za grubym murem robotnicy budowlani rozkopują piwnicę w celu instalacji nowych mediów.

Potężna przystawka odbioru mocy umożliwia osiąganie imponującej mocy ssania

Bez pomocy koparki ssącej robotnicy musieliby mozolnie wywozić gruz i ziemię z wykopu na zewnątrz taczkami. Natomiast teraz minikoparka tylko zgarnia materiał pod końcówkę węża, a następnie silny strumień powietrza zasysa wszystko, zarówno grube odłamki czerwonych cegieł, jak i drobne okruchy wapienia, do kontenera o pojemności ośmiu metrów sześciennych na stojącym na górze Arocsie. Przy zdolności przetłaczania powietrza do 44 000 m3 na godzinę i maksymalnym podciśnieniu na poziomie 0,45 bara praca idzie bardzo sprawnie. Pojemnik zapełnia się błyskawicznie.

Imponującą wydajność zasysania zapewniają dwa niezwykłe wentylatory o wysokiej mocy i prędkości obrotowej do 4100 obr/min, jakie producent zabudów Reschwitzer Saugbagger Produktions GmbH, w skrócie RSP, montuje w swoim najnowszym modelu ‒ ESE 8 RD 8000. Według RSP użycie tak potężnych komponentów jest możliwe, ponieważ właśnie w Arocsie przystawkę odbioru mocy napędzającą wentylatory można uruchamiać bezpośrednio poprzez powolne zamknięcie sprzęgła jezdnego. Dzięki temu uruchamiające się wentylatory w dużo mniejszym stopniu obciążają silnik pojazdu, co zwiększa żywotność wszystkich komponentów. „Ponadto nasza koparka ssąca jest pierwszą z nowego typoszeregu, a wybierając Arocsa, zarówno RSP, jak i my stawiamy na dopracowany i niezawodny pojazd bazowy” ‒ tak przedsiębiorca Josef Hölzl, posiadający łącznie pięć koparek ssących, uzasadnia wybór Arocsa.

Jednostka OM 471 o mocy 390 kW (530 KM) to wytrzymały i niezawodny silnik Euro VI do wymagających zastosowań stacjonarnych

Niezawodność jest jedną z głównych cech silnika Arocsa. Zmodernizowany 6-cylindrowy silnik rzędowy OM 471 Euro VI, osiągający teraz wyższą moc 390 kW (530 KM), jest doskonale przygotowany do swojej pracy, także w długotrwałym trybie zasysania, jak przy obecnym zadaniu. Pomimo, że firma Hölzl działa w całej Europie, opisywana jednostka napędowa o pojemności skokowej 12,8 l większość swych godzin roboczych przepracowuje nie na drodze, ale stacjonarnie. Zaskakuje przy tym cichość pracy Arocsa. Źródłem chwilowego hałasu nie jest bowiem sam pojazd, lecz wentylatory, „odgłos wiatru” powodowany przez powietrze przepływające w zabudowie oraz zasysany materiał, uderzający o metalowe wnętrze.

Wolfgang Stenger naciska ponownie przyciski na pilocie zdalnego sterowania i wyłącza zabudowane urządzenie, dzięki czemu poziom hałasu obniża się, aż w końcu słychać jedynie pracę silnika Arocsa na biegu jałowym. Następujące potem opróżnianie zbiornika z zassanego materiału nie wymaga już takiego „zawirowania”, bowiem jednym z atrakcyjnych rozwiązań w ESE 8 jest całkowicie na nowo zaprojektowany mechanizm przechylający. W tym celu operator przestawia pojazd o kilka metrów w przód, gdzie jest bardziej równo, i wysuwa z podwozia cztery ciężkie, sterowane komputerowo podpory, które podnoszą Arocsa z zawieszenia i automatycznie go poziomują. Następnie umieszczony pośrodku pojemnik przesuwa się hydraulicznie na wysokość przechyłu 2,5 m i zależnie od potrzeb przechyla się w lewo lub w prawo. Jego zawartość ląduje bezpośrednio w skrzyni ładunkowej ciężarówki zaparkowanej obok koparki ssącej ‒ z niezwykłą jak na 32-tonowy pojazd elegancją, a przede wszystkim elastycznie. Dotąd możliwe było jedynie opróżnianie na stronę kierowcy i nie na dużej wysokości. Następnie kierowca ustawia ogromny odkurzacz w pierwotnej pozycji, na nowo podłącza wąż ssący i już można kontynuować „oczyszczanie piwnicy” metodą alternatywną.

Pomimo że jazda Arocsem najwyraźniej zajmuje Wolfgangowi Stengersowi mniejszą część jego czasu pracy, również pod tym względem jest on zachwycony swoim nowym samochodem - Cicho pracuje, jest łatwy w obsłudze i bardzo przyjemny. Ze zautomatyzowaną skrzynią biegów PowerShift 3 jeździ się nim jak samochodem osobowym. Kolejną wielką zaletą tego Arocsa z kierowaną czwartą osią jest oczywiście jego zwrotność, co ma znaczenie szczególnie na ciasnych placach budowy położonych poza drogami o zwykłej szerokości. Kierowcy i jego szefowi podoba się także wygodne wnętrze kabiny StreamSpace. Długa lista wyposażenia zawiera między innymi komfortowe fotele, automatyczną klimatyzację, lodówkę i komfortowe łóżko. Co prawda nasi operatorzy nie nocują w pojeździe, lecz jestem bardzo zadowolony, że również w wariancie budowlanym mogę im zapewnić udogodnienia znane z transportu dalekobieżnego. To dla mnie osobiście bardzo ważne – podkreśla Josef Hölzl, a Wolfgang Stenger uzupełnia – Dotąd przejechałem tym Arocsem jedynie nieco ponad 4500 kilometrów, ale pierwsze wrażenie jest doskonałe.

Mercedes-Benz wspiera producentów zabudów kompleksowym serwisem

Oprócz nowego systemu przechylania, tę koparkę ssącą wyposażono w wiele innych funkcji technicznych, zapewniających operatorowi maksymalną wydajność i bezpieczeństwo. Wśród nich są między innymi możliwości zautomatyzowanego i komputerowego sterowania przegubowym wspornikiem węża ssącego oraz elektroniczny pokładowy system informacyjny, umożliwiający monitorowanie wszystkich stanów roboczych. Specyfikacja obejmuje także takie zabezpieczenia, jak na przykład blokady wysokości roboczej do prac w tunelu lub pod przewodami napowietrznymi, czy czujniki do wykrywania gazów palnych lub wodoru w powietrzu zasysanym z otoczenia. Aby umożliwić podłączanie tych rozbudowanych systemów elektronicznych, marka Mercedes-Benz oferuje zewnętrznym wyspecjalizowanym producentom zabudów wsparcie techniczne i doskonałą obsługę serwisową wraz z dostępem do bogatej dokumentacji technicznej, odpowiednio rozbudowanych interfejsów w pojeździe bazowym oraz programu parametryzacyjnego Star Diagnosis.