Warszawa,
12
września
2017
|
16:07
Europe/Warsaw

Prototypowy Mercedes-Benz Concept EQA

Prototyp marki EQ w klasie aut kompaktowych

Stuttgart/Frankfurt. Debiutujący podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie (12-24 września) prototyp Mercedes-Benz Concept EQA demonstruje, jak strategia marki EQ może wyglądać w przypadku samochodu kompaktowego. Jego zespół napędowy z jednym silnikiem elektrycznym przy osi przedniej i jednym przy tylnej generuje moc systemową przekraczającą 200 kW. Charakterystyka jazdy może być modyfikowana poprzez zmianę rozkładu momentu obrotowego pomiędzy osiami – samochód dysponuje stałym, aktywnym napędem na cztery koła. O tym, który program jazdy jest aktualnie wybrany, informuje unikalna wirtualna osłona chłodnicy.

Concept EQ (salon samochodowy w Paryżu w 2016 r.) – studium o wyglądzie sportowego SUV-a coupé – zapoczątkowało wprowadzenie nowej marki produktów i rozwiązań – EQ. Teraz Mercedes-Benz demonstruje, jak może wyglądać kompaktowy samochód EQ. „Nasza elektryczna inicjatywa nabiera tempa: do 2022 r. Mercedes-Benz Cars wprowadzi na rynek ponad 10 pojazdów w pełni elektrycznych. A Mercedes-Benz Concept EQA udowadnia, że poważnie traktujemy wprowadzenie elektrycznej mobilności w naszym portfolio” – dr Dieter Zetsche, szef Daimler AG i Mercedes-Benz Cars.

Jednocześnie Concept EQA stanowi kolejny przykład logicznej ewolucji idiomu projektowania zmysłowej przejrzystości: ostre krawędzie i linie zostały tu w znaczący sposób zredukowane. Jednym z przykładów nowej, „elektrycznej” estetyki jest technologia oświetleniowa, wykorzystująca włókna laserowe. Aktywowany laserem nośnik znajduje się tu w środku kabla światłowodowego. Przyciągający wzrok spiralny kształt świateł symbolizuje elektryczną koncepcję napędu, ich design przywodzi na myśl miedziane uzwojenia silnika elektrycznego, a animacja wizualizuje impulsy elektryczne.

Dwa silniki elektryczne, możliwość zwiększenia mocy systemowej do ponad 200 kW dzięki modułowej architekturze akumulatora oraz stały napęd na obie osie zapewniają imponujące osiągi i dynamikę. Dwa programy jazdy – Sport oraz Sport Plus – różnią się dystrybucją momentu obrotowego pomiędzy osiami, zapewniając zróżnicowaną charakterystykę prowadzenia.

Czarny panel w przedniej części nadwozia zachowuje się jak wirtualna osłona chłodnicy i zmienia swój wygląd zależnie od wybranego programu jazdy. W trybie Sport grill przedstawia płonące, poziomo ułożone skrzydło, a w Sport Plus – pionowe poprzeczki nawiązujące do grilla Panamericana.

W połączeniu z inteligentną strategią operacyjną Concept EQA osiąga zasięg na poziomie 400 km – zależnie od pojemności zamontowanego akumulatora.

Wysoce wydajny akumulator litowo-jonowy pakietowy (ang. pouch cell) dostarcza spółka zależna koncernu Daimler – Deutsche ACCUMOTIV. Dzięki modułowej konstrukcji jego pojemność przekracza 60 kWh.

Concept EQA może być ładowany indukcyjnie lub za pomocą wallboxa. Jest też przygotowany do błyskawicznego ładowania. W ramach wizji „płynnego ładowania” specjalna usługa Mercedes me ułatwi użytkownikowi ładowanie i płacenie za prąd na różnych stacjach ładowania.

EQ: nowa marka elektrycznej mobilności od wynalazcy samochodu

EQ oferuje kompleksowy ekosystem elektrycznej mobilności, na który składają się produkty, usługi, technologie i innowacje. Jego spektrum sięga od pojazdów elektrycznych i wallboxów do stacji ładowania oraz domowych systemów przechowywania energii. Za akronimem EQ kryje się „elektryczna inteligencja”, wywodząca się z wartości marki Mercedes-Benz – emocji oraz inteligencji. Nowa marka obejmuje swoim zasięgiem wszystkie kluczowe aspekty zorientowanej na klienta elektrycznej mobilności i wykracza daleko poza same samochody. Jej przyszłe modele mają być ucieleśnieniem najnowocześniejszej elektrycznej mobilności: fuzją emocjonującego i inteligentnego designu, wyjątkowej przyjemności z jazdy, wysokiej praktyczności na co dzień oraz maksymalnego poziomu bezpieczeństwa, stanowiącego wizytówkę wszystkich pojazdów budowanych przez wynalazcę samochodu.

Produkcja pierwszego seryjnego modelu nowej marki EQ – EQC – ma ruszyć w fabryce Mercedes-Benz w Bremen w 2019 r. Będzie on bazować na prototypowym Concept EQ przedstawionym w ub.r. w Paryżu.

Mercedes-Benz Concept EQ i smart vision EQ fortwo: kolejne prototypy EQ

Concept EQ (salon samochodowy w Paryżu w 2016 r.) – studium o wyglądzie sportowego SUV-a coupé – zapoczątkowało wprowadzenie nowej marki produktów i rozwiązań – EQ. Również wewnątrz czteroosobowy pojazd oferuje innowacyjne rozwiązania. Zwrócony w stronę kierowcy kokpit o minimalistycznej formie i elementy obsługi oparte na panelach dotykowych mają nową, „elektryczną” estetykę, odzwierciedlającą stylizację karoserii.

Obok Concept EQA na targach we Frankfurcie zadebiutuje smart vision EQ fortwo – prototyp ukazujący nową wizję miejskiej mobilności oraz zindywidualizowanego, elastycznego lokalnego transportu publicznego. Autonomiczny pojazd odbiera swoich pasażerów bezpośrednio z wybranej lokalizacji. Nowe opcje indywidualizacji pomagają użytkownikom rozpoznać „ich” samochód: czarny panel z przodu, diodowe wyświetlacze w miejscu tradycyjnych lamp, tylne światła i duże powierzchnie projekcyjne po bokach zapewniają wyjątkowo szeroki stopień personalizacji pojazdu – idealny na potrzeby współdzielenia pojazdu, tzw. car sharingu. Zwolnieni z potrzeby prowadzenia auta, pasażerowie mogą zrelaksować się w przestronnej kabinie.

 

Design

Wyraziste wzornictwo, zjawiskowe proporcje

Concept EQA to kolejny po studium Concept A Saloon (targi Auto Shanghai w 2017 r.) przykład logicznej ewolucji języka projektowania wyrażonego hasłem zmysłowej przejrzystości – w przypadku tego dwudrzwiowego modelu ostre krawędzie i linie zostały znacząco zredukowane. Concept EQA to pierwszy w pełni elektryczny samochód koncepcyjny Mercedes-Benz w segmencie kompakt i najnowszy członek rodziny EQ, ucieleśniający filozofię progresywnego luksusu. Zbalansowane proporcje, zmysłowe płaszczyzny i kontrasty graficzne czynią go pojazdem szczególnie atrakcyjnym. A jeśli uwzględnić przyszłościowy napęd elektryczny, powstaje fascynujące połączenie emocji i inteligencji – prototyp, który jest „hot” i „cool” jednocześnie.

Purystyczny design Concept EQA, ze szczególnym naciskiem na płaszczyzny i „czyste” kontury, nadaje mu wyjątkowo dynamiczną i nowoczesną naturę – a wysmakowane detale podkreślają wysoki stopień ekskluzywności. Dwubryłowe nadwozie z krótkimi nawisami (długość/szerokość/wysokość: 4285/1810/1428 mm; rozstaw osi: 2729 mm) ma dynamiczne, zwarte proporcje. Krótkie zwisy, zwłaszcza tylny, cofnięta kabina i ograniczone przeszklenie podkreślają atletyczną rzeźbę nadwozia, a zintegrowane unikalne grafiki oraz 20-calowe koła w muskularnych nadkolach tylko potęgują sportowy charakter. Lakier alubeam tworzą mocny kontrast ze szklanym dachem panoramicznym i czarnymi panelami.

Miejsce konwencjonalnej osłony chłodnicy zajął czarny panel ze zintegrowaną diodową matrycą, płynnie przechodzący w przednią pokrywę. Pełni on funkcję wirtualnego grilla, który może całkowicie zmieniać swój wygląd – za pomocą wyświetlanych na panelu animacji Concept EQA pokazuje otoczeniu, jaki program jazdy wybrał kierowca. W trybie Sport przedstawia płonące, poziomo ułożone skrzydło, a w Sport Plus – pionowe poprzeczki nawiązujące do grilla Panamericana. Wspólnym elementem obu wizualizacji jest centralnie umieszczona, podświetlona gwiazda.

Przednie lampy płynnie łączą się z czarnym panelem i współtworzą „twarz” nowej marki EQ. Światła do jazdy dziennej mają typowy dla Mercedesa kształt, podkreślający pewność siebie i dynamizm. Niebieskie linie mają swoją kontynuację na zderzakach, co obniża optycznie karoserię pojazdu.

W oświetleniu Concept EQA wykorzystano włókna laserowe – w przeciwieństwie do diod, w których energia elektryczna przepływa między półprzewodnikami, tu aktywowany laserem nośnik jest osadzony w środku światłowodu. Ta nowa technologia zapewnia jednorodne oświetlenie drogi i, z punktu widzenia designu, tworzy trójwymiarową formę o precyzyjnych konturach. Spiralny kształt świateł symbolizuje elektryczną koncepcję napędu, ich design przywodzi na myśl miedziane uzwojenia silnika elektrycznego, a animacja wizualizuje impulsy elektryczne.

Duża tylna szyba sięga aż na boki i muskularne nadkola. Pod nią, przez całą szerokość pojazdu, biegnie pas świetlny podkreślający sportową naturę Concept EQA. Podobnie jak przednie lampy, tak i tylne wykorzystują włókna laserowe i wizualizują impulsy elektryczne.

I jeszcze jeden stylowy akcent: w czarne panele z przodu (gwiazda i obudowa grilla), z tyłu (zderzak) oraz po bokach (graficzne elementy nad progami) wbudowano diody LED, odpowiadające za unikalne oświetlenie powitalne – aktywowane np. podczas procesu zdalnego parkowania.

Układ napędowy

Elektryczny atleta w klasie kompakt

Concept EQA dysponuje mocnym układem napędowy: dwie jednostki o mocy systemowej, która może zostać zwiększona do ponad 200 kW dzięki modułowej konstrukcji akumulatora, oraz stały napęd na obie osie zapewniają imponującą dynamikę. Dwa programy jazdy oferują wybór indywidualnych charakterystyk prowadzenia.

Concept EQA ma jeden silnik elektryczny przy osi przedniej, a drugi – przy tylnej. Łączna moc systemowa przekracza 200 kW, a moment obrotowy wynosi ponad 500 Nm. Elektryczny atleta rozpędza się od 0 do 100 km/h w około 5 s. Imponujące dynamika jazdy i poziom bezpieczeństwa to zasługa m.in. elektrycznego napędu na cztery koła ze zmiennym rozdziałem momentu obrotowego oraz akumulatora zainstalowanego głęboko w podłodze, pomiędzy osiami.

Dwa programy jazdy – Sport oraz Sport Plus – różnią się dystrybucją momentu obrotowego pomiędzy osiami, zapewniając zróżnicowaną charakterystykę prowadzenia.

W połączeniu z inteligentną strategią działania Mercedes-Benz prototypowy Concept EQA osiąga zasięg około 400 km (zależnie od pojemności zamontowanych akumulatorów). Concept EQA może być ładowany indukcyjnie lub za pomocą wallboxa. Jest też przygotowany do błyskawicznego ładowania – „tankowanie” prądu wystarczającego do pokonania 100 km na stacji szybkiego ładowania trwa mniej niż 10 min.

Poza wewnętrznymi pracami nad rozwojem i produkcją oraz modułową strategią dla alternatywnych układów napędowych w filozofię koncernu Daimler wpisuje się bezpośredni dostęp do kluczowych komponentów niezbędnych w elektrycznej mobilności. Wysoce wydajny akumulator litowo-jonowy pakietowy (ang. pouch cell) dostarcza spółka zależna koncernu Daimler – Deutsche ACCUMOTIV. Dzięki modułowej konstrukcji jego pojemność przekracza 60 kWh.

 

 

Usługi

Inteligentnie połączone rozwiązania w zakresie ładowania

Concept EQA może być ładowany indukcyjnie lub za pomocą wallboxa. Jest też przygotowany do błyskawicznego ładowania. Za akronimem EQ („Elektryczna Inteligencja”) kryje się kompleksowy ekosystem usługi, technologii i innowacji z dziedziny elektrycznej mobilności. Jednym z przykładów jest tu „płynne ładowanie” – specjalna usługa Mercedes me ułatwi użytkownikowi ładowanie na różnych stacjach ładowania oraz płacenie za prąd przez internet.

Już teraz Mercedes-Benz oferuje rozbudowaną infrastrukturę ładowania samochodów elektrycznych, w tym stacje szybkiego ładowania do użytku w domu – tzw. wallboxy, bezpłatną aplikację „Charge&Pay” umożliwiającą wygodne ładowanie na publicznych stacjach oraz – przeznaczone do zastosowań domowych i firmowych – stacjonarne jednostki magazynowania energii z układów wykorzystujących np. panele fotowoltaiczne.

W przyszłości zapewnienie zasilania będzie jeszcze prostsze – dzięki zarządzaniu ładowaniem oraz inteligentnemu wyszukiwaniu sieci ładowania. Wizja „płynnego ładowania” idzie o krok dalej – z czasem klienci będą mogli bez trudu ładować swoje pojazdy na dowolnej stacji ładowania i płacić za energię bez potrzeby rejestrowania się na różnych portalach czy używania wielu kart do ładowania. Dzięki specjalnej usłudze Mercedes me zyskają dostęp do wszystkich usług z jednego źródła – ekosystemu elektromobilności Mercedes-Benz.

Concept EQA może być ładowany w domu lub w miejscu pracy i jest przystosowany do używania szybkich ładowarek. W przyszłości idealną symbiozę z układem ładowania indukcyjnego lub wallboxem można stworzyć dzięki wykorzystaniu jednostek przechowywania energii Mercedes-Benz. Gospodarstwa domowe z własnym układem paneli fotowoltaicznych, magazynujące nadmiar prądu w jednostkach magazynowania Mercedes-Benz, mogą w ten sposób korzystać z „zielonej” energii, w znacznym stopni niezależnej od zewnętrznych dostaw prądu.

Ponieważ akceptacja klientów jest ściśle powiązana z dostępnością kompleksowej infrastruktury, inteligentnie skomunikowane rozwiązania w zakresie ładowania stanowią integralna część inicjatywy elektrycznej mobilności Mercedes-Benz Cars.

Wiosną 2017 r. koncern Daimler został wiodącym inwestorem w amerykańskiego dostawcę rozwiązań w zakresie ładowania – ChargePoint Inc. Celem tej strategicznej inwestycji jest znaczące poszerzenie portfolio w obszarze inteligentnych rozwiązań dotyczących ładowania i zapewnienie klientom wszechstronnej, wysokiej jakości oferty usług z dziedziny elektrycznej mobilności. Obecnie ChargePoint jest wiodącym na świecie dostawcą rozwiązań dotyczących ładowania w segmencie elektrycznej mobilności i jego rynkowym liderem w USA – firma ma sieć liczącą ponad 33 000 punktów ładowania i planuje rozszerzyć swoją działalność na Europę.

 

CASE

Połączona strategia

CASE – oto litery, które kształtują przyszłość. Kryją się za nimi cztery filary rozwoju mobilności: łączność (Connected), jazda autonomiczna (Autonomous), elastyczne użytkowanie (Shared & Services) oraz napęd elektryczny (Electric). Stanowią one integralną część strategii korporacyjnej Daimler AG. Jej celem jest oferowaniem klientom intuicyjnych rozwiązań z zakresu mobilności.

Mercedes-Benz Cars już teraz odgrywa wiodącą rolę na wszystkich tych obszarach. Przykładowo, wszelkie aktywności w zakresie łączności koncentrują się wokół cyfrowej marki Mercedes me, zapewniającej klientom dostęp do szerokiej, spersonalizowanej oferty usług – za pomocą aplikacji, strony internetowej lub wprost z własnego samochodu.

Mercedes-Benz od lat napędza rozwój jazdy autonomicznej – i ustanowił w tej dziedzinie liczne wzorce. W tym celu inżynierowie Mercedesa wykorzystują tzw. fuzję czujników. Dane z różnych czujników, takich jak kamery, ultradźwięki oraz radary, są w inteligentny sposób łączone i analizowane. Pozbawiony kierownicy smart vision EQ fortwo demonstruje, jak może wyglądać przyszłość współużytkowania pojazdów.

Wynalazca samochodu już teraz odgrywa wiodącą rolę na polu usług mobilnych. Elastyczny carsharing car2go, prywatne współdzielenie Croove, transport pasażerski mytaxi oraz platforma mobilności moovel mają obecnie ponad 14,5 mln użytkowników na całym świecie.

W dziedzinie elektryfikacji Mercedes-Benz wykorzystuje holistyczne podejście – obok marki pojazdów EQ producent rozwija całościowy ekosystem, który poza samymi pojazdami obejmuje kompleksową ofertę elektrycznej mobilności. Składają się na nią zarówno inteligentne usługi i jednostki magazynowania energii na użytek prywatny lub firmowy, jak i technologie ładowania oraz zrównoważonego recyklingu. Na drodze w kierunku bezemisyjnej mobilności koncern Daimler systematycznie realizuje trzypasmową strategię napędów, tak aby osiągnąć maksymalną zgodność środowiskową pojazdów wszystkich klas, w tym użytkowych – korzystając z inteligentnej mieszanki najnowszych jednostek spalinowych, częściowo zelektryfikowanych, technologii 48-woltowej, hybryd plug-in EQ Power oraz aut elektrycznych zasilanych energią z akumulatorów lub ogniw paliwowych.

Koncentrując się na rozwoju strategii CASE, koncern Daimler przygotowuje się na przyszłość mobilności. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie: http://www.daimler.com/CASE.

Do pobrania
Kontakt
photo:Aleksander Rzepecki
Aleksander Rzepecki
Product Communication Mercedes-Benz Cars
+48 22 312 72 22
/
+48 698 697 222
Udostępnij to wydanie
Udostępnij na: Twitter
Udostępnij na: Facebook
Udostępnij na: LinkedIn
Najnowsze wiadomości