11
lipca
2013
|
02:00
Europe/Warsaw

20 lipca otwarcie Stacji Mercedes na warszawskim Powiślu

Mercedes-Benz oferuje nową jakość w przestrzeni publicznej

Warszawa – 20 lipca br. otwiera swoje podwoje na warszawskim Powiślu Stacja Mercedes – ciekawa i nowatorska promocja marki i produktów Mercedes-Benz w przestrzeni miejskiej.  Stacja Mercedes to nowe miejsce na kulturalnej mapie Warszawy - dla miłośników sztuki, muzyki, design’u, filmu, motoryzacji czy po prostu relaksu i ciekawego spędzania czasu w mieście. Będzie działała do połowy października.

„Od ubiegłego roku mamy w ofercie nowe modele samochodów miejskich, kompaktowych, jeszcze bardziej przyjaznych środowisku. Są one najlepszym dowodem na to, że także w dzisiejszych czasach motoryzacja i miejski styl życia mogą ze sobą harmonijnie współgrać. Nowe modele Mercedesa, takie jak Klasa A czy Klasa CLA doskonale wpisują się w miejskie trendy w kierunku optymalizacji przestrzeni, troski o środowisko i miejskiej mobilności. Chcemy je pokazywać nie tylko w salonach, ale także w żywej tkance pulsującego energią miasta.” – mówi Niels Kowollik, prezes Mercedes-Benz Polska. –„Śledząc krytyczną dyskusję o obecności reklam w przestrzeni publicznej Warszawy, doszliśmy do wniosku, że musimy znaleźć jakąś zupełnie inną formę komunikacji naszego produktu. Mam nadzieję, że Stacja Mercedes będzie taką właśnie nowatorską formą obecności  marki i produktu w przestrzeni miejskiej Warszawy. I że spotka się z dobrym przyjęciem mieszkańców stolicy i gości. Tym bardziej, że w jej powstanie zaangażowały się kreatywne środowiska Warszawy, za co im serdecznie dziękuję.” 

Stacja Mercedes to pilotażowy projekt Mercedes-Benz Polska i firmowego dilera Mercedes-Benz Warszawa. Łączna powierzchnia pawilonu  wynosi 217m2, a powierzchnia tarasu - 151 m2, Koncepcja pawilonu nawiązuje do garaży, które jeszcze do niedawna stały w tym miejscu na Powiślu. Składa się on z 6 modułów garażowych: moduł rowerowy, moduł dla dzieci, moduł kawiarniany, showroom, moduł warsztatowy i zaplecze. Wymiary poszczególnych modułów wahają się od 6,25m x 4,0m do 8,75m x 4,0m.

Poszczególnym strefom pawilonu zostały przypisane funkcje miejskie pozwalające na harmonijne wpisanie go w tkankę urbanistyczną i społeczno-kulturalną Powiśla – jednej z najbardziej popularnych i tętniących życiem dzielnic Warszawy. We wschodniej części Stacji zaaranżowana została strefa sportów miejskich, w której użytkownicy uzyskać będą mogli porady i informacje dotyczące miejskich aktywności oraz skorzystać z praktycznej pomocy warsztatu rowerowego. Kolejny moduł to strefa odpoczynku i relaksu – znajdzie się tam miejsce na umieszczenie stolików, foteli i siedzisk, zabawek dla dzieci, będzie można na miejscu poczytać prasę i książki, wypić kawę, a także skorzystać z bezpłatnej sieci bezprzewodowej – jako naturalne przedłużenie znajdującej się w bezpośrednim sąsiedztwie kawiarni Warszawa Powiśle. Kolejny moduł  to przestrzeń ekspozycyjna dla Mercedesa; dzięki zastosowaniu transparentnych materiałów oraz oświetlenia będzie on widoczny dla osób przebywających w pobliżu pawilonu zarówno w godzinach jego otwarcia jak i w nocy, po jego zamknięciu. W strefie tej znajdzie się również miejsce dla mobilnych sprzedawców, udzielających informacji dotyczących samochodów, umożliwiających umówienie się na jazdę próbną czy spotkanie w tradycyjnym punkcie dealerskim. W bezpośrednim sąsiedztwie znajdzie się otwarta galeria, miejsce do prezentacji sztuki i kultury najnowszej – przez cały czas obecności pawilonu odbywać będzie się w niej cykl prezentacji twórczości młodych, oryginalnych artystów i designerów. Przestrzeń ta będzie również służyła jako miejsce spotkań, dyskusji, prezentacji książek oraz wykładów dotyczących szeroko rozumianej kultury najnowszej. 

Cały projekt nie sprowadza się wyłącznie do fizycznego wymiaru realizacji. Od początku jego powstawania ważne były idea, proces, a także partnerzy. Mercedes-Benz, marka koncernu Daimler AG, najstarsza marka premium, to symbol motoryzacji. 127 lat temu jej ojcowie założyciele, Gottlieb Daimler i Karl Benz, wynaleźli samochód. W ciągu całej swojej długiej historii Mercedes był i pozostaje liderem innowacji technicznych i trendów mobilności. Dlatego do współpracy przy projekcie zaprosił nietuzinkowych partnerów.

Projekt architektoniczny opracowała młoda, ale niezwykle renomowana pracownia architektoniczna WWAA, czyli Natalia Paszkowska i Marcin Mostafa wraz z zespołem. Tworzą jedną z najciekawszych młodych polskich pracowni architektonicznych z siedzibą w starym warsztacie na Pradze. Od 2003 roku podejmują się wyzwań o najróżniejszej skali: od projektowania wnętrz, scenografii i instalacji artystycznych poprzez budynki użyteczności publicznej po projekty urbanistyczne. Współpracują od 2003 roku. Najbardziej znaczące osiągnięcia pracowni to realizacja wybranego drogą konkursu projektu Pawilonu Polskiego na EXPO 2010 w Szanghaju oraz pierwsze miejsce w konkursie na Służewiecki Dom Kultury w Warszawie (we współpracy z architektem Janem Sukiennikiem z pracowni 137 kilo). Eksperymentują zarówno z zastosowaniem nietypowych materiałów, technik komputerowych, jak i procesów produkcyjnych.

„Forma Stacji Mercedes nawiązuje do kontekstu miejsca„ w którym jeszcze do niedawna stały zaniedbane garaże z szarej cegły. Bo przecież samochody żyją na ulicy, a odpoczywają w garażu. Ale również jest to także próba refleksji na temat obiektów, która znikają, często niezarejestrowane - architektury mniej lub bardziej tymczasowej. Która znika – gdy znika potrzeba, żeby tam funkcjonowały.„ – mówi Natalia Paszkowska z pracowni WWAA. „Realizacja pawilonu jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy można odpowiedzieć na potrzebę, w tym przypadku potrzebę Mercedesa wejścia w tkankę miejską, zachowując się odpowiedzialnie, nie obciążając długoterminowymi konsekwencjami otoczenia i środowiska. To nie tylko rozmowa o materiałach użytych do produkcji, energochłonności, efektywnych i lekkich rozwiązaniach, optymalnym projekcie. To także filozofia montażu, demontażu i czystości zniknięcia. Sama budowa, jako proces, zużyła minimum energii (budowa nie korzystała z przyłącza prądu ani wody), praktycznie nie wygenerowała odpadów.

Wykonawcą Stacji Mercedes jest firma DOMY i DOMKI, marka należąca do Grupy Summarum, która w roku 1987 wprowadziła i spopularyzowała w Polsce technologię lekkiego szkieletu drewnianego. Firma jest członkiem-założycielem Polskiego Stowarzyszenia Budowniczych Domów, które zrzeszyło w ciągu 4 pierwszych lat ponad 500 firm skupionych wokół tej technologii i wymogło na fabrykach rozwinięcie całego systemu materiałów modułowych, odnawialnych, naturalnych (płyty gipsowo-kartonowe, płyty drewnopochodne, wełna mineralna w odp. modułach).

„Stacja Mercedes - pojawiając się w centrum Warszawy – wniesie w prezencie nową jakość przestrzeni publicznej; poprzez swoją rozpoznawalną, ale kontekstualną architekturę oraz dodatkowe funkcje sprofilowane pod kątem obranej lokalizacji. W idealnej sytuacji stanie się pozytywnym przykładem jak ożywić konkretną przestrzeń, może nawet pokazując jej przyszłą funkcję.” – podsumowuje Natalia Paszkowska. 
Od 20 lipca do połowy października Stacja Mercedes wzbogaci ofertę kulturalną Powiśla. Codziennie przez całe lato będzie oferowała solidną porcję kultury i sztuki. Oprócz prac renomowanych artystów pojawią się ciekawe dyskusje i spotkania, warsztaty dla dzieci i koncerty - zarówno muzyki klasycznej jak i wszelkich gatunków współczesnych. W rowerowni cykliści będą mogli dopompować dętki, uzyskać poradę lub przetestować e-bike’a  czyli rower z silnikiem elektrycznym. Przy dobrej kawie można będzie posłuchać i porozmawiać o nowoczesnym design’ie i obejrzeć filmy niezależnego kina.

Operatorem Stacji Mercedes jest Grupa Warszawa - Bartek Kraciuk i Norbert Redkie. Program Stacji opracowany został przez nich wspólnie z Fundacją Bęc Zmiana.  
„Stacja Mercedes powstała w miejscu dawnych garaży. A wiadomo, że wiele przełomowych projektów miało swoje początki w garażu. Zdecydowaliśmy się współtworzyć projekt Stacji Mercedes, bo pragniemy powołać do życia miejsce pełne inspiracji, prezentujące nowatorskie dokonania artystyczne, tworzące atmosferę stymulującą do powstawania nowych idei. Pawilon stanie się miejscem spotkań i wymiany kreatywnych doświadczeń. Goście i klienci będą mieli okazję zapoznać się zarówno z awangardowymi ideami artystycznymi, jak i z ofertą nowych modeli marki Mercedes-Benz.” - mówi Bartek Kraciuk, współtwórca nowopowstałej agencji  kreatywnej należącej do Grupy Warszawa.

„Projekt Stacja Mercedes będzie pionierskim przedsięwzięciem z wyraźnym podkreśleniem mecenatu kulturalnego i artystycznego marki Mercedes Benz. Wierzymy, że Stacja Mercedes będzie naprawdę opiniotwórczym miejscem, które spełni oczekiwania najbardziej wymagających odbiorców. Cieszę się, że w ramach naszej agencji mogliśmy tworzyć oraz będziemy realizować tak odważny, ciekawy i nieszablonowy projekt” - dodaje Norbert Redkie

Dzięki doświadczeniu zdobytemu przy projektach, takich jak Warszawa Powiśle czy Syreni Śpiew, Redkie i Kraciuk mogą zaoferować podmiotom zewnętrznym specjalistyczne usługi oraz rozwiązania pozwalające osiągnąć sukces porównywalny z ich lokalami, które od lat pozostają jednymi z najpopularniejszych miejsc w Warszawie. Ich zaangażowanie zapewniło niestandardowe podejście do komunikacji i skuteczne dotarcie do grupy docelowej

Współautorką programu Stacji Mercedes jest Fundacja Bęc! Zmiana. „Program Stacji Mercedes powstał w wyniku współdziałania sektora prywatnego, kreatywnego oraz organizacji pozarządowych. Bęc Zmiana angażując się w opracowanie programu kulturalnego Stacji Mercedes, chciała stworzyć tymczasowy ośrodek sztuki, dyskusji oraz działań interdyscyplinarnych. Do współpracy zaprosiliśmy kilkunastu artystów, projektantów, badaczy, muzyków i aktywistów młodego pokolenia m.in. Maurycego Gomulickiego, Szymona Kobylarza, Rafała Dominika, Simone Ruess, Patryka Zakrockiego czy Dominika Cymera.” – mówi Szymon Żydek, członek zarządu  Fundacji Bęc Zmiana. „ Nasza współpraca wpisuje się w nowy sposób myślenia o obecności marki w przestrzeni miasta. Stacja Mercedes to przykład marketingu odpowiedzialnego, uwzględniającego kontekst lokalny oraz potrzeby społeczności miejskiej. Jego korzenie sięgają nieco zapomnianej dziś w Polsce tradycji prywatnego mecenatu.”

Dziś rusza fun page STACJA MERCEDES na Facebooku, gdzie można będzie śledzić całotygodniowy program. Generalnie każdy dzień tygodnia ma swój temat: Poniedziałki to dni Mercedesa. Będzie wtedy można pogadać z Mateuszem Kusznierewiczem o jego żeglarskiej pasji, spotkać Mateusza Damięckiego w jego kultowym Mercedesem 123 Coupe czy posłuchać o Mercedesach w polskim filmie i o Mercedesie Stanisława Barei –  w życiu i na planie. Wtorki to dni warsztatów dla dzieci, środy – kino samochodowe, czwartki – video art. Piątek to początek weekendu, więc w każdy piątek zagra muzyka. Soboty to dni muzyki klasycznej , a w niedzielę porozmawiamy o design’ie. 

„ W Stacji Warszawa chcemy stworzyć namiastkę świata Mercedesa. Będzie można zapoznać się z ponad 110-letnią historią marki, obejrzeć zabytkowe modele, dowiedzieć się, w jakich polskich filmach grały Mercedesy, kiedy zaczęły się crash-testy i kto wynalazł ABS. Można będzie spotkać sportowców związanych z marką Mercedes-Benz jak Mateusz Kusznierewicz i Przemek Miarczyński, i dowiedzieć się o ich drodze do sukcesu. Mobilni sprzedawcy będą służyć informacją na temat naszych aktualnych modeli, wyposażenia i oferty około-sprzedażowej. Będzie można skonfigurować sobie optymalny model samochodu lub odbyć jazdę testową – Mercedesem, smartem albo e-bike’iem.” – Mówi Niels Kowollik. I dodaje: ”A nawet przetestować zapach Mercedes-Benz - w wersji dla pań i panów.”

Na otwarcie Stacji Mercedes 20 lipca zagra zespół Sorry Boys.