Stuttgart,
26
stycznia
2018
|
14:20
Europe/Warsaw

50 lat limuzyn Mercedes-Benz W 114/W 115

Rewolucja ‘68 w klasie średniej wyższej

DokÅ‚adnie 50 lat temu, w styczniu 1968 roku, Mercedes-Benz zaprezentowaÅ‚ w Sindelfingen caÅ‚kowicie przebudowane limuzyny klasy Å›redniej wyższej – przodków dzisiejszej Klasy E. Nowa seria modelowa otrzymaÅ‚a oznaczenia W 115 (silniki 4- i 5-cylindrowe) oraz W 114 (jednostki 6-cylindrowe). Jej wizytówkÄ… byÅ‚ wyrazisty design, odcinajÄ…cy siÄ™ od wzornictwa luksusowych limuzyn z gwiazdÄ…. Generacja „ósemek” („/8”, niem. „Strich-Acht”), jak nazywano później serie 114 i 115 z uwagi na rok debiutu, odniosÅ‚a oszaÅ‚amiajÄ…cy sukces – to pierwsza rodzina modeli Mercedesa sprzedana w liczbie ponad 1 mln egzemplarzy. Poza limuzynami obejmowaÅ‚a ona wersje coupé, limuzyny z przedÅ‚użonym rozstawem osi oraz podwozia dla nadwozi specjalnych.

50 lat temu swojÄ… premierÄ™ Å›wiÄ™towaÅ‚a „nowa generacja Mercedesów”. Pod tym hasÅ‚em 9 i 10 stycznia 1968 roku odbyÅ‚a siÄ™ prezentacja zupeÅ‚nie nowych limuzyn klasy Å›redniej wyższej. ZastÄ…piÅ‚y one popularne „skrzydlaki” z jednostkami o 4 cylindrach (W 110), wytwarzane od 1961 roku.

NowÄ… rodzinÄ™ pojazdów podzielono na dwa typoszeregi: W 115 (silniki 4- i 5-cylindrowe) oraz W 114 (jednostki 6-cylindrowe). Z zewnÄ…trz obie limuzyny miaÅ‚y identyczne wymiary i różniÅ‚y siÄ™ jedynie elementami wyposażenia, kratÄ… chÅ‚odnicy oraz ksztaÅ‚tem zderzaków. W chwili debiutu na rynek trafiÅ‚y wysokoprężne warianty 200 D i 220 D oraz benzynowe odmiany 200, 220, 230 i 250. Później ofertÄ™ systematycznie poszerzano.

Te bardzo nowoczesne pojazdy – zarówno pod kÄ…tem designu, jak i rozwiÄ…zaÅ„ konstrukcyjnych – stanowiÅ‚y pewnÄ… rewolucjÄ™. Nie miaÅ‚y jednak nic wspólnego z protestami studentów, do których doszÅ‚o w 1968 r. Limuzyny „/8” pozwoliÅ‚y Mercedes-Benz wyraźniej zarysować profil segmentu, do którego należaÅ‚y – segmentu przyszÅ‚ej Klasy E. SzczególnÄ… rolÄ™ odegraÅ‚o tu wprowadzenie nowych wersji nadwoziowych: coupé (rynkowa premiera w listopadzie 1968 r.) oraz limuzyny z przedÅ‚użonym rozstawem osi (grudzieÅ„ 1968 r.).

„WÅ‚aÅ›ciwie skalkulowana perfekcja”

Już na pierwszy rzut oka „ósemka” imponuje harmonijnym designem autorstwa Paula Bracqa, pracujÄ…cego w dziale stylizacji kierowanym przez Friedricha Geigera. Nowe byÅ‚y także rozwiÄ…zania konstrukcyjne, takie jak niezależne tylne zawieszenie w postaci tzw. osi wahliwej ukoÅ›nej. Inżynierowie zastosowali je z myÅ›lÄ… o połączeniu typowego dla Mercedesa komfortu jazdy z jeszcze lepszymi wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciami jezdnymi. Tak magazyn motoryzacyjny „auto motor und sport” opisaÅ‚ modele 200 (W 115) oraz 250 (W 114) w numerze 4/1968: „Mokry, oblodzony (tor) Hockenheimring potwierdziÅ‚ doÅ›wiadczenia zebrane na trasie Targa Florio: nowa oÅ› znaczÄ…co poprawiÅ‚a stabilność jazdy”. Ogólne wrażenie, jakie sprawiaÅ‚a nowa limuzyna Mercedes-Benz klasy Å›redniej wyższej, podsumowano w nagÅ‚ówku artykuÅ‚u: „wÅ‚aÅ›ciwie skalkulowana perfekcja”.

Prace rozwojowe nad seriami 114 i 115 ruszyÅ‚y w 1961 r. Prof. Fritz Nallinger, CzÅ‚onek ZarzÄ…du ówczesnego koncernu Daimler-Benz AG odpowiedzialny za rozwój, od samego poczÄ…tku opowiadaÅ‚ siÄ™ za tym, by nowy model w jeszcze wiÄ™kszym stopniu niż dotÄ…d różniÅ‚ siÄ™ od pojazdów klasy luksusowej. To oznaczaÅ‚o ostateczny koniec uniwersalnego nadwozia, stosowanego w „skrzydlakach”. Specyfikacja zakÅ‚adaÅ‚a budowÄ™ pojazdu bardziej kompaktowego od W 110, ale o podobnej przestronnoÅ›ci. Nowa konstrukcja podwozia miaÅ‚a zapewniać jeszcze lepsze prowadzenie. Już na poczÄ…tku prac projektowych podjÄ™to decyzjÄ™ o rozszerzeniu palety silnikowej o jednostki 6-cylindrowe.

Tak powstaÅ‚a limuzyna o harmonijnych proporcjach. Rozstaw osi byÅ‚ o 5 cm dÅ‚uższy od poprzednika – wzrósÅ‚ do 275 cm, ale nadwozie skrócono o 5,5 cm, do 468 cm. RównoczeÅ›nie nowe modele byÅ‚y o 2,5 cm węższe i o 5,5 cm niższe od „maÅ‚ych skrzydlaków”. RozwiÄ…zania z zakresu bezpieczeÅ„stwa zweryfikowano podczas badaÅ„ obejmujÄ…cych 26 testów zderzeniowych. WykazaÅ‚y one, że „ósemki” nie tylko speÅ‚niajÄ… ówczesne standardy rynku USA w zakresie bezpieczeÅ„stwa podczas kolizji przy prÄ™dkoÅ›ci do 48 km/h, ale znacznie je przekraczajÄ….

W stosunku do W 110 w szerokim zakresie udoskonalono podwozie samochodu. Dwie ramy pomocnicze połączono z nadwoziem za pomocÄ… gumowych tulei. Z przodu podwójne wahacze z przesuniÄ™ciem osi obrotu ograniczaÅ‚y nurkowanie podczas hamowania. Z tyÅ‚u zastosowano nowÄ… tzw. oÅ› wahliwÄ… ukoÅ›nÄ… z wahaczami póÅ‚wleczonymi. PozwoliÅ‚o to zmniejszyć wahania rozstawu i pochylenia kóÅ‚ w zakrÄ™tach oraz w trakcie ugiÄ™cia i odbicia. Po raz pierwszy Mercedes-Benz klasy Å›redniej wyższej otrzymaÅ‚ hamulce tarczowe wszystkich kóÅ‚. Na życzenie dostÄ™pne byÅ‚y: wspomaganie kierownicy oraz hydrauliczny ukÅ‚ad kontroli przeÅ›witu.

Historia sukcesu Klasy E

WÅ›ród miÅ‚oÅ›ników klasycznych aut Mercedesy klasy Å›redniej wyższej budowane w latach 1968-1976 znane sÄ… jako „ósemki” – „Strich-Acht” (z niem.) lub „Stroke/8”. Oznaczenie to nie zostaÅ‚o jednak wprowadzone przez producenta, ale wzięło siÄ™ od samych fanów marki. Cyfra „8” pochodzi od roku premiery modelu. DziÅ› towarzyszy wszystkim odmianom serii modelowych 114 i 115, włącznie z topowymi wersjami 280 i 280 E (debiut w 1972 r.) oraz 240 D 3.0. Ta ostatnia byÅ‚a pierwszym samochodem osobowym z silnikiem o 5 cylindrach. Na rynku zadebiutowaÅ‚a przy okazji liftingu modelu, w roku 1973.

Rynkowy debiut limuzyn serii 114 i 115 nastÄ…piÅ‚ wkrótce po premierze w styczniu 1968 r. W marcu zbudowano wariant z wydÅ‚użonym rozstawem osi i szeÅ›cioma oknami (rynkowa premiera w grudniu). Z uwagi na zmianÄ™ kÄ…ta natarcia/zejÅ›cia oraz mniejsze przeÅ‚ożenie tylnego mostu wyposażono go w wiÄ™ksze, 15-calowe koÅ‚a. W październiku gamÄ™ skompletowaÅ‚o dwudrzwiowe coupé – jego elegancka i sportowa zarazem karoseria miaÅ‚a ten sam rozstaw osi co standardowe limuzyny, wyróżniaÅ‚a siÄ™ jednak o 4,5 cm niżej poprowadzonÄ… liniÄ… dachu. Po otwarciu drzwi zwalniaÅ‚a siÄ™ podciÅ›nieniowa blokada oparć przednich foteli, uÅ‚atwiajÄ…c zajÄ™cie miejsca z tyÅ‚u. Na tle limuzyn tylny zderzak coupé przedÅ‚użono aż do nadkoli.

„Ósemki” odniosÅ‚y niekwestionowany sukces: po raz pierwszy Mercedes-Benz wyprodukowaÅ‚ ponad 1 mln limuzyn z jednej rodziny modeli – łącznie 1,8 mln (a uwzglÄ™dniajÄ…c wszystkie wersje nadwoziowe, nawet ponad 1,9 mln). Także 2-milionowe auto osobowe wyprodukowane przez Mercedesa po 1946 roku to „ósemka”: limuzyna 220 D, zbudowana 9 maja 1968 r. w fabryce w Sindelfingen. Ostatni egzemplarz serii 114/115 powstaÅ‚ w roku 1976, gdy trwaÅ‚a już produkcja nastÄ™pcy, czyli serii 123.

Ceniony klasyk

DziÅ› „ósemki” – zarówno limuzyny, jak i coupé – sÄ… cenionymi klasykami. Na ciekawe egzemplarze można regularnie trafić np. w ofercie klasycznych Mercedesów ALL TIME STARS. ALL TIME STARS dziaÅ‚a od 2015 r. i zapewnia maksymalnÄ… przejrzystość – sprzedawane pojazdy poddawane sÄ… kontroli obejmujÄ…cej 160 punktów. Ponadto, każdy z nich ma specjalny certyfikat i ocenÄ™ minimum 2 w 5-stopniowej skali (gdzie 1 oznacza stan wzorowy, a 5 – wymagajÄ…cy remontu). Samochody prezentowane sÄ… na staÅ‚ej ekspozycji na parterze Muzeum Mercedes-Benz, na internetowej platformie www.alltime-stars.com oraz podczas okolicznoÅ›ciowych imprez i targów.