10
lutego
2010
|
01:00
Europe/Warsaw

Actros po raz kolejny udowadnia swoją ekonomiczność

Actros po raz kolejny udowadnia swoją ekonomiczność

LCS Trans przez 3 tygodnie testowała nowego Actrosa, włączając go do swojej floty transportowej i użytkując bez taryfy ulgowej. Poziom zużycia paliwa, odczytany na podstawie danych systemu FleetBoard, był miłym zaskoczeniem dla przewoźnika i kierowcy - na niektórych odcinkach wynosił tylko 26l / 100 km.

Mercedes-Benz Actros już wielokrotnie udowodniał swoją ekonomiczność. Niedługo po swojej premierze, w teście w warunkach laboratoryjnych na torze testowym w Nardo we Włoszech osiągnął rekordowy wynik - 19,44 l oleju napędowego na 100 km (zestaw 40-tonowy), w przeliczeniu to niecałe 0,8 litra na 100 tonokilometrów (tkm). Również podczas prasowych testów porównawczych deklasuje konkurentów - przykładem może być test "European Truck Challenge" przeprowadzony przez  DVZ i KFZ Anzeiger w kwietniu bieżącego roku czy "Euro Truck", w którym brała udział redakcja "Truckera".
Teraz Actros po raz kolejny udowodnił swoją ekonomiczność - podczas jazd testowych przeprowadzonych przez firmę LCS Trans Sp. z o.o. ciągnik siodłowy Actros z naczepą zużył średnio nieco ponad 29 l paliwa przy średnim ciężarze zestawu 37 ton. Na niektórych odcinkach system FleetBoard zanotował jeszcze lepszy wynik - 26 l/100 km.

W trzy tygodnie ponad 9 000 km i na niektórych odcinkach tylko 26 l/100km
LCS Trans testował nowego Actrosa w sierpniu 2009 r. Testowy Actros był naprawdę nowy - miał  za sobą dopiero 2 300 km w trasie. Również kierowca Zbigniew Januszyk z LCS Trans, który miał go testować, nie miał wcześniej dużo do czynienia z flagowym pojazdem Mercedes-Benz. "W ramach przygotowań do testu wcześniej pojeździłem Actrosem drugiej generacji" - przyznaje Januszyk - "Ale najnowszy Actros mnie zachwycił. Ten samochód jedzie, byle mu nie przeszkadzać."
Januszyk w dniu odebrania pojazdu uważnie słuchał intruktora jazdy podczas wstępnego szkolenia ekonomicznej jazdy oferowanego przez Mercedes-Benz TruckerAcademy. Następnie przed wyruszeniem w trasę przygotował pojazd, m.in. skontrolował  ciśnienie w oponach. To z pewnością przyczyniło się do osiągnięcia rewelacyjnego wyniku. Na 800-kilometrowej trasie z Olszyny do Antwerpii Mercedes-Benz Actros ciągnący 38-tonowy zestaw zużył tylko 27,5 l paliwa na 100 km. Na podobnej trasie ciągnąć tylko nieco lżejszy zestaw (36 ton) wynik poprawił się o kolejne 1,5 l - do 26 l/100km. Zbigniew Januszyk zapytany o sekret tych oszczędnych przejazdów przyznaje: "Moja zasługa to 30 procent wyniku, reszta to Actros i jego FleetBoard. Dzięki FleetBoardowi poprawiłem swój styl jazdy, bo on wykazał że zbyt często hamowałem, a zasada jest prosta - im mniej hamulca, tym więcej pieniędzy zostaje w kieszeni."     

Analiza stylu jazdy kierowcy FleetBoard - FleetBoard Performance Analysis
FleetBoard dostarcza wszystkie niezbędne dyspozytorom dane, począwszy od planowania trasy, nadzorowania jej, poprzez kontrolę pozycji przesyłki, zarządzanie zleceniami, dyspozycją na podstawie czasu prowadzenia pojazdu, aż po zarządzanie danymi z chłodni. Pozwala to na oszczędności rzędu 5-10%. Dodatkowo FleetBoard na bieżąco kontroluje styl jazdy kierowcy i dokonuje ich oceny. Podczas tej analizy bierze pod uwagę takie parametry jak jazda przewidująca, zmiana szybkości, częstotliwość hamowania i zmiany biegów. Ocenia kierowców  Mercedesów w skali 1 do 10, zaś pojazdów innych marek otrzymują punkty od 1 do 100. Z tej analizy zarówno przewoźnicy, jak i kierowcy mogą wyciągnąć odpowiednie wnioski. Ci pierwsi mogą nagrodzić kierowców, których styl jazdy jest najbardziej ekonomiczny, drudzy - podjąć decyzję o zmianie swojego sposobu prowadzenia ciężarówki. Tą funkcję FleetBoardu chwali również Zbigniew Januszyk: "FleetBoard wyraźnie pokaże kierowcy, gdzie popełnia błędy i pomoże wyeliminować je. Według mnie, chociaż FleetBoard nie jest tani, zwróci się w pół roku."

FleetBoard zwiększa konkurencyjność firm transportowych
Dodatkową zaletą FleetBoardu jest przyjazność użytkowania. Dyspozytor znajduje wszystkie dane na specjalnym portalu internetowym, na którym dane są przechowywane przez 24 miesiące. Dzięki FleetBoardowi dyspozytor na bieżąco może monitorować położenie swojej floty pojazdów i trasy przejazdów, wysłać wiadomość do kierowcy, monitorować czas pracy kierowców i ściągać dane z tachografów cyfrowych online - bez konieczności ściągania pojazdu do bazy. Kierowca z kolei może korzystać m.in. z nawigacji dla samochodów ciężarowych, kontrolować stan techniczny auta i temperaturę w chłodni. 
Ponadto właściciele, kierownicy flot i kierowcy otrzymują raz w miesiącu drogą e-mailową lub pocztą sprawozdania, zawierające wszystkie dane dotyczące floty i przejazdów oraz opracowane na ich postawie porady dotyczące ich optymalizacji. Raz w roku sporządzany jest raport podsumowujący zmiany w stylach jazdy. "Wyniki są obrobione, gotowe do analizy. Nie potrzebuję dodatkowej osoby, która przygotowałaby dane z całej floty" – podkreśla Mirosław Cichy z LCS Trans. I dodaje "Jeżeli dostrzeżemy podejrzanie duże zużycie paliwa, samochodu lub inne niepokojące sygnały, które przez FleetBoard raportowane są w czasie rzeczywistym, to natychmiast możemy reagować na nieprawidłowości i wiemy, jaka jest ich przyczyna." FleetBoard ułatwia więc zarządzanie flotą pojazdów i przyczynia się do zwiększenia konkurencyjności firmy.

O LCS
LCS Trans Sp z o.o. jest częścią grupy LCS Logistics S.A., będącej operatorem logistycznym działającym w Europie Środkowo-Wschodniej. To dynamicznie rozwijająca się firma transportowa, zajmująca się zarówno transprotem krajowym jak i międzynarodowym. Aktualnie ma 24 zestawy do transportu drogowego. W procesie optymalizacji działalności, usprawniono proces zarządzania transprotem. Miesięczny przebieg samochodów ciężarowych wzrósłz ośmiu do dwudziestu tysięcy kilometrów. Auta właściwie nie mają przestojów, tak więc jest też niewiele czasu na ich obsługę, a nawet na pobieranie danych z tachografów cyfrowych. Dlatego też dyrektor zarządzający Mirosław Cichy zdecydował się na test Actrosa oraz systemu FleetBoard.