Stuttgart,
16
października
2020
|
12:47
Europe/Warsaw

Auto elektryczne w ekstremalnym wydaniu: luksus na prąd także w terenie. Elektromobilność dla tych, którzy pragną przygody.

Emocjonujący wygląd, skuteczność na trudnym terenie i technika przyszłości: EQC 4x4² pokazuje, że elektryfikacja w Mercedes-Benz wykracza już poza sieć ubitych dróg. Ten studyjny pojazd jest jeżdżącą platformą technologiczną, którą mały zespół oddanych projektantów zaprojektował na bazie EQC 400 4MATIC. Jego najważniejsze cechy konstrukcyjne obejmują wielowahaczowe osie portalowe, a także możliwość generowania potężnego dźwięku – wewnątrz i na zewnątrz. Reflektory zamieniają się tu w „lampowe głośniki”, jednocześnie pełnią bowiem funkcję głośników.

EQC 4x4² to samochód elektryczny w ekstremalnym wydaniu. Mercedes-Benz chce przetestować z jego pomocą limity modelu EQC i zademonstrować, że elektromobilność nie ogranicza się do miasta, lecz jest możliwa także w terenie. Ten jedyny w swoim rodzaju egzemplarz został opracowany przez międzywydziałowy zespół pod kierunkiem inżyniera ds. rozwoju Jürgena Eberlego, który ma już na koncie podwyższoną Klasę E 400 All-Terrain 4x4² z wielkimi kołami. „Naszym celem jest połączenie nowoczesnego luksusu i zrównoważonego rozwoju w emocjonującym »opakowaniu«. EQC 4x4² pokazuje, jak angażująca może być zrównoważona mobilność. Dzięki systemowi MBUX i bezprzewodowym aktualizacjom zaawansowana technika osiąga tu najwyższy poziom. Nie mniej fascynujące są wrażenia z jazdy. W skrócie – nowoczesny luksus na prąd wjeżdża w teren” – powiedział Markus Schäfer, członek zarządów Daimler AG i Mercedes-Benz AG odpowiedzialny za badania w Grupie Daimler oraz dyrektor operacyjny Mercedes-Benz Cars. „To jeżdżące studium jasno pokazuje, że w Mercedes-Benz – obok pasji do elektromobilności – mocno dążymy do bycia liderem tego sektora. A w przyszłości jeszcze bardziej wzmocnimy jego emocjonujący aspekt”.

Prezentując EQC 4x4², Mercedes-Benz udowadnia, że zamiłowanie do przygód można połączyć ze zrównoważonym rozwojem. Nowe studium skutecznie radzi sobie zarówno podczas jazdy po piachu, na przykład w regionach pustynnych i na plażach, jak i w terenie skalistym czy przy pokonywaniu górskich potoków. Poza wysoką wytrzymałością oraz zapewnieniem odpowiedniego poziomu komfortu potrafi – tak jak wariant seryjny – holować przyczepę i umożliwia montaż bagażnika dachowego. Namiot na dachu oraz nadmuchiwany ponton przydadzą się w najbardziej odległych obszarach. A poranny rozruch EQC nie obudzi nikogo na terenie obozu.

Dysponując 293-milimetrowym prześwitem, EQC 4x4² jest zawieszony ponad dwukrotnie wyżej niż model seryjny (140 mm). Nawet Klasa G ma prześwit o 58 mm mniejszy. Głębokość brodzenia wzrosła o 15 cm, do 40 cm. To wszystko zasługa zastosowania osi portalowych, które sprawiają, że – w przeciwieństwie do konwencjonalnych rozwiązań – piasty kół są umieszczone znacznie poniżej środka osi. Zawieszenie EQC 4x4² zostało przymocowane do tych samych punktów nadwozia, co standardowe.

Równie imponujące są kąty natarcia i zejścia – wynoszą, odpowiednio, 31,8° oraz 33°. Dla porównania konwencjonalna Klasa G ma kąt natarcia i zejścia równy 28°. Przeprogramowany tryb jazdy terenowej korzysta z logiki obecnych modeli GLC. Efekt: na przykład dzięki ukierunkowanym interwencjom układu hamulcowego pozwala on na sprawniejsze ruszanie na luźnym podłożu i w połączeniu z oponami w rozmiarze 285/50 R 20 zapewnia imponującą dzielność w terenie. Efektowny wygląd EQC 4x4² to zasługa matowej, metalizowanej szarej folii oraz czarnych nadkoli.

Oto zestawienie najważniejszych parametrów terenowych:

 

 

EQC 4x42 (studium)

EQC 400 4MATIC (standard)

Kąt natarcia

stopnie

31,8

20,6

Kąt zejścia

stopnie

33,0

20,0

Kąt rampowy

stopnie

24,2

11,6

Prześwit

mm

293

140

Głębokość brodzenia

mm

400

250

Więcej faktów i liczb:

• EQC 4x4² jest o około 20 cm wyższy od wersji standardowej.

• Nadkola mierzą około 10 cm szerokości.

• Pomimo 20-calowych kół promień skrętu jest niewielki – to zasługa kinematyki nowoczesnej 4-wahaczowej przedniej osi.

• Prześwit i głębokość brodzenia w porównaniu ze standardowym EQC wzrosły o 15 cm.

Kolejną szczególną cechą EQC 4x4² są wrażenia akustyczne ze specjalnym krajobrazem dźwiękowym. Obejmują one sygnały, które przekazują kierowcy informacje zwrotne na temat dostępności systemu i parkowania pojazdu, a także interaktywne, emocjonujące brzmienie podczas jazdy – zależne od położenia pedału gazu, prędkości czy intensywności odzyskiwania energii. Technika ta wykorzystuje inteligentne algorytmy projektowania dźwięku, a odgłosy pochodzą ze wzmacniacza nagłośnienia i są generowane przez zamontowane w kabinie głośniki.

Seryjny EQC korzysta z wymaganego przez prawo zewnętrznego generatora dźwięków (AVAS – Acoustic Vehicle Alert System, pol. akustyczny system ostrzegania o pojeździe). EQC 4x4² otrzymał mocniejszy system AVAS, zaprojektowany specjalnie na potrzeby tego studyjnego pojazdu. Jako zewnętrzne głośniki wykorzystuje on… reflektory. Eksperci Mercedes-Benz ds. dźwięku postanowili bowiem w kreatywny sposób zagospodarować przestrzeń montażową dostępną w ich obudowach – tak narodziły się „głośniki lampowe”.

EQC 4x4² to już trzeci model Mercedes-Benz z rodziny 4x4². Seryjnie wytwarzany G 500 4x4² pojawił się we wrześniu 2015 r. Dwa lata później zadebiutowało studium E 400 All-Terrain 4x4², które legitymowało się większymi możliwościami off-roadowymi niż te, jakie oferuje wiele SUV-ów.