26
listopada
2012
|
01:00
Europe/Warsaw

Bezpieczna jak nigdy – Nowa Klasa S

Zaczęło się 10 lat temu od systemu PRE-SAFE®, a następnie DISTRONIC PLUS i ATTENTION ASSIST. Przez kolejne lata Mercedes-Benz nadał motoryzacji zupełnie nowy wymiar - komfort i bezpieczeństwo połączył  w jedno, otwierając nieznane dotąd perspektywy dla kierowców i projektantów. Najnowsza generacja Klasy S może się pochwalić szeregiem nowych systemów, które uczynią jazdę jeszcze bezpieczniejszą i bardziej komfortową.

Flagowy model Mercedes-Benz od dekad odgrywa szczególną rolę - nie tylko w historii firmy, ale w historii motoryzacji w ogóle. Klasa S nigdy nie przestała podnosić technologicznych standardów. Nową epokę w dziedzinie samochodowego bezpieczeństwa rozpoczął 10 lat temu system PRE-SAFE®, zdolny z wyprzedzeniem wykryć ryzyko wypadku i przygotować do niego zarówno samochód, jak i jego pasażerów. To pierwszy przypadek synergii aktywnego i biernego bezpieczeństwa.
Kolejne wcielenie Klasy S - którego premiera odbędzie się w następnym roku - znowu odegra rolę pioniera, czego dowodzą prezentacje innowacyjnych systemów bezpieczeństwa, wspomagania i oświetlenia w ramach "Intelligent Drive" TecDay.

- Inteligentne systemy wspomagania będą w przyszłości w stanie analizować skomplikowane sytuacje i rozpoznawać potencjalne zagrożenia za pomocą zmodyfikowanych czujników jeszcze dokładnie niż dzisiaj - wyjaśnia prof. Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG, szef rozwoju Mercedes-Benz Cars.
Mówiąc obrazowo, nowa Klasa S będzie miała „oczy” nie tylko z przodu - otrzyma 360-stopniowe pole widzenia.

- Kluczowe znaczenie ma współpraca wszystkich systemów lub też "fuzja czujników", jak nazywają to eksperci. Mercedes-Benz stale poszerza możliwości systemów wspomagania w celu zapewnienia kompleksowej ochrony, również innym uczestnikom ruchu - dodaje prof. Thomas Weber.

Nowe systemy mają ogromny potencjał, jeśli chodzi o zapobieganie wypadkom lub łagodzenie ich konsekwencji.

- Weźmy, na przykład, nowy system BAS Plus z Cross-Traffic Assist. Efekty naszych badań nad wypadkami na podstawie danych z GIDAS (German In-Depth Accident Study - niemiecka baza danych wypadkowych) wskazują, że można by zapobiec lub ograniczyć skutki 27 proc. wszystkich wypadków na skrzyżowaniach, w których ucierpieli ludzie. W samych Niemczech to 20 000 wypadków rocznie.


Oto krótki przegląd nowych systemów wspomagania i tych już stosowanych z rozszerzoną funkcjonalnością:
• DISTRONIC PLUS i Steering Assist pomagają kierowcy utrzymywać samochód na pasie ruchu i mogą nawet automatycznie podążać za pojazdem poprzedzającym przy niewielkich prędkościach.
• Po raz pierwszy Brake Assist BAS PLUS wraz z Cross-Traffic Assist jest w stanie wykryć ruch poprzeczny, a także przechodniów, i w razie potrzeby zwiększyć odpowiednio siłę hamowania wywieraną przez kierowcę.
• PRE-SAFE® Brake może wykrywać pieszych i zainicjować autonomiczne hamowanie w celu uniknięcia kolizji przy prędkości do 50 km/h.
• PRE-SAFE® PLUS może rozpoznać zagrożenie kolizją z poprzedzającym autem i uruchomić środki bezpieczeństwa w ramach systemu PRE-SAFE®, w tym hamulce w celu ochrony przed wtórną kolizją.
• Wraz z PRE-SAFE® Impulse kierowca i pasażer z przodu są odciągani od kierunku uderzenia przez pasy bezpieczeństwa we wczesnej fazie zderzenia. Może to znacząco zredukować ryzyko i wagę obrażeń w przypadku zderzeń czołowych.
• Active Lane Keeping Assist przez uruchomienie hamulców po jednej ze stron samochodu chroni przed nieumyślnym opuszczeniem pasa ruchu. Może on rozpoznać także pojazdy nadjeżdżające z naprzeciwka lub znajdujące się na sąsiadującym pasie.
• Adaptive Highbeam Assist PLUS pozwala na stałe włączyć światła drogowe bez oślepiania kierowców pojazdów nadjeżdżających z przeciwka przez maskowanie ich w stożku światła.
• Night View Assist PLUS może ostrzec kierowcę przed potencjalnym zagrożeniem, stwarzanym przez pieszych lub zwierzęta na nieoświetlonym obszarze z przodu samochodu przez automatyczne przełączenie wyświetlacza prędkościomierza na krystalicznie czysty podgląd obrazu z kamery i zaznaczenie źródeł niebezpieczeństwa. Funkcja spotlight może również oświetlić wykrytych przechodniów.
• ATTENTION ASSIST ostrzega przed nieuwagą oraz sennością w rozszerzonym zakresie prędkości i informuje kierowcę o aktualnym staniem zmęczenia oraz czasie podróży od ostatniej przerwy. System ma także regulowaną czułość działania.

Eksperci bezpieczeństwa Mercedes-Benz opracowali i zestroili nowe systemy bezpieczeństwa podczas licznych tras testowych, jak również udowodnili ich skuteczność w trakcie wewnętrznych badań na symulatorze "Moving Base". Z 360-stopniowym ekranem i 12-metrową szyną dla ruchów poprzecznych lub wzdłużnych, symulator ten jest najpotężniejszym w branży motoryzacyjnej.

Dodatkowo, Mercedes-Benz poszerza zakres ochrony dla pasażerów tylnego rzędu siedzeń, stosując aktywne klamry i beltbagi - pasy z poduszkami powietrznymi. W przeciwieństwie do wielu innych producentów, tylne pasy bezpieczeństwa Mercedesów są już dzisiaj uzbrojone w napinacze i ograniczniki siły napięcia.

Wraz z premierą najnowszej Klasy S, Mercedes-Benz całkowicie przestawia się na technologię LED - na jej pokładzie nie będzie ani jednej żarówki. Kolejny przełom to funkcjonalność nowego systemu oświetlenia. Z myślą o tych, którzy podążają za samochodem, nocą lub w korku tylne światła hamowania będą świecić mniej intensywnie.

Inteligentny system czujników


Podstawę działania innowacyjnych funkcji stanowią wysoce zaawansowane algorytmy. DISTRONIC PLUS oraz Steering Assist, BAS PLUS i PRE-SAFE® Brake – wszystkie systemy korzystają z połączenia kamery stereoskopowej i wielostopniowych czujników radarowych.

Mercedes-Benz dokonuje ogromnego kroku naprzód, wprowadzając kamerę stereoskopową Stereo Multi-Purpose Camera (SMPC). Jest ona umieszczona za przednią szybą w pobliżu lusterka wstecznego (kąt widzenia: 45 st.), podobnie jak stosowana wcześniej kamera Multi-Purpose Camera (MPC). Kamera może wykrywać – pojazdy  i przechodniów - obiekty przecinające tor ruchu samochodu i obliczać ich drogę. Para "oczu" kamery zapewnia trójwymiarowy widok w odległości około 50 metrów przed autem i może monitorować sytuację z wyprzedzeniem nawet do 500 metrów.

Inteligentne algorytmy oceniają informacje z kamery w celu wykrycia i przeprowadzenia przestrzennej klasyfikacji pojazdów, które poruszają się, nadjeżdżają z przeciwka lub przecinają tor ruchu samochodu, oraz pieszych i znaków drogowych w szerokim polu widzenia.

Podczas gdy kamera stereoskopowa zachowuje się jak "oczy" Klasy S, czujniki radarowe są "uszami" samochodu. Ich system składa się z dwóch czujników krótkiego zasięgu, zainstalowanych w przednim zderzaku (zasięg: 30 m, kąt widzenia: 80 st.) oraz czujnika dalekiego zasięgu (200 m, 18 st.) z funkcją skanowania średniego zasięgu (60 m, 60 st.). Informacje z kamery i czujników są syntetyzowane w jednostce sterującej i trafiają następnie do różnych systemów wspomagających.

Dodatkowo, system wykorzystuje 12 czujników ultradźwiękowych (po 4 w przednim i tylnym zderzaku oraz po 2 z każdej strony), a także 4 kamery systemu kamery 360 st. (każda o rozdzielczości 1 megapiksela: jedna w przednim wlocie powietrza, jedna w uchwycie tylnej klapy, dwie w obudowach lusterek).
 
Dyskretni pomocnicy

Zapobiegać wypadkom i minimalizować ich skutki - to strategia przyjęta przez Mercedes-Benz Accident Research pod hasłem "Real Life Safety". Mercedes-Benz realizuje ją konsekwentnie poprzez rozwój systemów wspomagających i poszerzanie ich funkcji.

Szeroki zakres funkcji wspomagających pozwala na zmniejszenie obciążenia kierowcy i zwiększenie komfortu jazdy. Niektóre systemy są nawet w stanie podjąć samoczynne działanie w sytuacji awaryjnej, jak na przykład rozpocząć autonomiczne hamowanie w celu uniknięcia lub złagodzenia skutków wypadku.

DISTRONIC PLUS oraz Steering Assist

Adaptacyjny system DISTRONIC PLUS utrzymuje samochód w określonej odległości od poprzedzającego pojazdu, poruszającego się z prędkością niższą od ustawionej na tempomacie. Działanie funkcji zostało teraz uzupełnione o układ Steering Assist, pomagający kierowcy pozostać na środku pasa ruchu poprzez generowanie odpowiedniego momentu skręcającego podczas jazdy po prostej, a nawet w łagodnych łukach.

Kamera stereoskopowa rozpoznaje linie rozdzielające pasy oraz poprzedzające pojazdy i przekazuje informacje do układu elektrycznego wspomagania kierownicy. Podczas jazdy z niewielką prędkością, na przykładu na ruchliwej drodze, Steering Assist może wykorzystać poprzedzający pojazd jako punkt odniesienia, pozwalając na półautonomiczne śledzenie - nawet, gdy na drodze nie ma wyraźnych znaków rozdzielających pasy.

Nowa funkcja Steering Assist zintegrowana z systemem DISTRONIC PLUS wykorzystuje głównie nową kamerę stereoskopową. W tym samym czasie obszar bezpośrednio przed autem jest monitorowany przez dwa czujniki radarowe krótkiego zasięgu oraz dodatkowy czujnik dalekiego zasięgu. System łączy dane zebrane przez oba układy, przelicza je i dostosowuje prędkość samochodu do warunków poprzez kontrolę mocy silnika, działania przekładni i hamulców, a w razie potrzeby - korekty kierownicy.

Tak jak wcześniej, DISTRONIC PLUS oraz Steering Assist aktywuje się za pomocą dźwigni na kolumnie kierownicy w zakresie prędkości 0-200 km/h. Funkcja jazdy ze stałą prędkością działa w zakresie 30-200 km/h. Ikona zielonej kierownicy na panelu zegarów sygnalizuje działanie systemu Steering Assist, gdy aktywny jest DISTRONIC PLUS. Informacje dotyczące funkcji tempomatu wciąż ukazują się w formie podświetlonych wycinków prędkościomierza.

Kierowcy muszą trzymać ręce na kierownicy przez cały czas - nawet, gdy funkcja Steering Assist jest aktywna. Działa ona tylko na łukach powyżej pewnego promienia, zależnego od aktualnej prędkości. Zgodnie z uwarunkowaniami prawnymi, nie planuje się wprowadzenia układów, które pozwolą na jazdę samochodem bez trzymania dłoni na kierownicy. Konstrukcja systemu jest zresztą tak dopracowana, że czujniki wykrywają, czy kierowca faktycznie dotyka koła kierownicy. Jeśli nie, emitowane są sygnały optyczne i akustyczne, a funkcja prowadzenia wzdłuż pasa zostaje wyłączona. Aktywny pozostaje jedynie tempomat.

Warto również podkreślić, że działanie Steering Assist nie wpływa na polecenia kierowcy. Jeśli na przykład sygnalizuje on zmianę pasa, funkcja przełącza się w stan czuwania aż do chwili zakończenia manewru.

Możliwości wzdłużnego działania DISTRONIC PLUS również zostały rozbudowane - system może teraz generować siłę hamowania do 5 m/s2 bez jakiejkolwiek interwencji ze strony kierowcy. Dodatkowo, w trybie jazdy "S" manewry przyspieszania lub wyprzedzania przeprowadzane są bardziej dynamicznie (przy założeniu, że sąsiadujący pas jest wolny).

Poprzez połączenie danych z radaru i kamery DISTRONIC PLUS może także wykryć poprzedzające pojazdy na sąsiednich pasach ruchu lub zajeżdżające drogę i natychmiast podjąć niezbędne działania. Pozwala to na przykład zapobiec niedozwolonemu wyprzedzaniu na autostradach dzięki dostosowaniu prędkości do pojazdów na sąsiednich pasach.

Wspomaganie hamowania na skrzyżowaniach: BAS PLUS oraz Cross-Traffic Assist
Miejskie skrzyżowania to miejsca, gdzie najczęściej dochodzi do stłuczek - głównie z powodu nieuwagi kierowcy lub błędnej oceny sytuacji. Podczas gdy ludzie często reagują zbyt wolno, systemy wspomagania działają niezwłocznie.

Nowy system Brake Assist BAS PLUS nie tylko może pomóc kierowcy uniknąć kolizji z poprzedzającym pojazdem lub zmniejszyć jej konsekwencję. Funkcja Cross-Traffic Assist interweniuje także, gdy istnieje ryzyko kolizji z pojazdem poruszającym się po torze poprzecznym do toru jazdy samochodu.

Gdy system wykryje niebezpieczną sytuację tego rodzaju, zaleci kierowcy hamowanie awaryjne poprzez komunikaty akustyczne i optyczne. Jeśli kierowca wciśnie pedał z niedostateczną siłą, BAS PLUS automatycznie zwiększy ciśnienie w układzie hamulcowym - nawet do maksymalnego poziomu - w celu uniknięcia kolizji. Dostosowanie siły hamowania właściwej do sytuacji pozostawia optymalny dystans dla uczestników ruchu znajdujących się za samochodem.

Funkcja Cross-Traffic Assist działa do prędkości około 72 km/h, natomiast BAS PLUS jest w stanie pomóc kierowcy w sytuacjach wzdłuż toru jazdy przy dowolnej prędkości.
BAS PLUS oraz Cross-Traffic Assist są potencjalnie w stanie zapobiec lub złagodzić skutki około 27 proc. wszystkich wypadków na skrzyżowaniach, w trakcie których odniesiono obrażenia. W samych tylko Niemczech odpowiada to około 20000 wypadkom w ciągu roku. (źródło: badania przeprowadzone przez GIDAS oraz Mercedes-Benz Accident Research).

Wykrywa nawet przerywane linie: Active Lane Keeping Assist

Nowa, ulepszona wersja systemu Active Lane Keeping Assist interweniuje teraz również wtedy, gdy kierowca nieumyślnie przekroczy przerywaną linię, a sąsiadujący pas jest zajęty i wjechanie nań mogłoby zakończyć się kolizją. System korzysta wówczas z danych gromadzonych przez kamerę stereoskopową oraz radar. Ten drugi został uzupełniony o czujniki w tylnej części samochodu, współpracujące z pozostałymi sensorami w przednim i tylnym zderzaku.

Active Lane Keeping Assist jest w stanie nie tylko rozpoznać sytuacje krytyczne, na przykład wyprzedzające samochody czy ruch równoległy, ale i skutecznie reagować w przypadku wykrycia pojazdów nadjeżdżających z przeciwka. Jeśli system wykryje próbę zmiany pasa ruchu w momencie, gdy sąsiadujący pas nie jest wolny, nie tylko uruchomi wibracje na kierownicy, ale również sprowadzi auto z powrotem na dotychczasowy pas poprzez przyhamowanie kół po jednej ze stron za pomocą ESP®.
System Active Lane Keeping Assist pozostaje aktywny w zakresie od 60 do 200 km/h. Jeśli aktywność kierowcy - przyspieszanie, skręcanie lub hamowanie - zostaje wykryta w czasie działania kierunkowskazów, jego funkcje ostrzegawcze i uruchamiające hamulce są uśpione.

Rozpoznaje także zakazy wyprzedzania i wjazdu: Traffic Sign Assist

Nowy system Traffic Sign Assist, zaprojektowany w oparciu o wcześniejszy Speed Limit Assist, to kolejny przykład wkładu Mercedes-Benz w zapobieganie wypadkom. Rozpoznaje on teraz i informuje kierowcę o zakazach wyprzedzania oraz wjazdu.
Kamera zainstalowana na przedniej szybie nadal monitoruje ograniczenia prędkości, w tym te umieszczone na bramownicach lub przed robotami drogowymi. Dane z kamery łączą się z informacjami nawigacji i mogą pojawiać się zarówno na panelu zegarów, jak i na ekranie nawigacji. Jeśli kamera nie zdoła rozpoznać ograniczenia prędkości, zamiast tego wyświetlana jest informacja o dopuszczalnej prędkości w danym obszarze, pobranej z bazy systemu nawigacji - na przykład 50 km/h w terenie zabudowanym.

Kierowca może także odczytywać informacje o zakazach wyprzedzania i znakach je odwołujących. W przypadku zakazów wjazdu w kabinie rozlega się dodatkowo dźwiękowy sygnał ostrzegawczy - to skuteczny sposób zapobiegania wypadkom spowodowanym jazdą pod prąd.

Wizualizacja senności: ATTENTION ASSIST

Przyczyną aż jednej czwartej wypadków na niemieckich autostradach jest senność. Większość z nich ma dotkliwe skutki. W 2009 roku Mercedes-Benz zaprezentował układ ATTENTION ASSIST, zdolny wykryć ostrzegawcze oznaki nieuwagi, zaburzeń koncentracji i senności w oparciu o sposób prowadzenia samochodu i wiele innych czynników.

System ten podlega nieustannemu rozwojowi. Jego najnowsza wersja może wykrywać senność i nieuwagę w szerszym zakresie prędkości - od 60 do 200 km/h. Ponadto czułość działania systemu można dostosować do własnych potrzeb. Dotyczy to na przykład kierowców, którzy czuli się zmęczeni już w chwili wsiadania za kierownicę.
Nowe menu na panelu zegarów podaje kierowcy informacje ATTENTION ASSIST o aktualnym stanie zmęczenia kierowcy oraz czas, który upłynął od ostatniego postoju. Jeśli elektronika zaleci przerwę w prowadzeniu samochodu, na ekranie systemu nawigacji pojawi się mapa z zaznaczonymi najbliższymi obiektami usługowymi.
System można wyłączyć poprzez wybranie odpowiedniej pozycji menu na panelu zegarów; zostanie on jednak ponownie aktywowany wraz z ostatnim ustawieniem czułości działania po ponownym uruchomieniu samochodu.


Automatyczne wjeżdżanie i wyjeżdżanie z zatoki oraz miejsc prostopadłych: Active Parking Assist

Zadaniem Active Parking Assist jest automatyczne parkowanie równoległe i prostopadłe poprzez aktywne sterowanie układu kierowniczego i hamulcowego. To zaawansowana wersja oferowanego wcześniej systemu PARKTRONIC wraz z funkcją Parking Guidance. Jego nowe wcielenie jest zdolne automatycznie wyjechać z miejsca parkingowego.

Podczas jazdy z prędkością poniżej 30 km/h czujniki ultradźwiękowe o zwiększonym zasięgu po bokach zderzaków badają obszar sąsiadujący z drogą w poszukiwaniu wolnego równoległego lub prostopadłego miejsca parkingowego. Ta sama procedura dotyczy przeciwległej strony drogi, jeśli tylko kierowca zasygnalizuje odpowiednio zamiar zaparkowania poprzez uruchomienie odpowiednich kierunkowskazów. Ikona na panelu zegarów informuje, że system jest w trakcie wykonywania pomiaru. Gdy tylko zlokalizuje on dogodne miejsce parkingowe, strzałka obok kontrolki kierunkowskazów zasygnalizuje gotowość do automatycznego parkowania. Wszystko, co musi zrobić kierowca, to uruchomić wsteczny bieg i potwierdzić parkowanie poprzez wciśnięcie przycisku OK na kierownicy.

Active Parking Assist samodzielnie obraca kierownicę i hamuje, wskazując kierowcy działania niezbędne do właściwego zaparkowania, takie jak zwolnienie hamulca ręcznego, wciśnięcie dźwigni zmiany biegów oraz łagodne wciskanie pedału gazu w celu zajęcia lub opuszczenia miejsca.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

10 lat temu Mercedes-Benz zaprezentował przełomową koncepcję bezpieczeństwa - aktywny system ochrony kierowcy i pasażerów PRE-SAFE®. Od tej pory podlega on regularnym modyfikacjom, a teraz wzbogacił się o kolejne funkcje.

Nowe funkcje PRE-SAFE® mogą pomóc uniknąć potrącenia pieszego i uderzenia przodem samochodu w inny pojazd w ruchu miejskim, ograniczyć skutki uderzenia w tył auta i zwiększyć ochronę zapewnianą przez pasy bezpieczeństwa.

Wykrywanie pieszych i funkcja City Brake: BAS PLUS oraz PRE-SAFE® Brake
Zakres ochrony systemów BAS PLUS oraz PRE-SAFE® Brake obejmuje teraz wykrywanie pieszych oraz rozszerzoną funkcję autonomicznego hamowania w razie wykrycia innego pojazdu z przodu. Kolizji polegających na najechaniu na tył poprzedzającego auta można obecnie uniknąć przy prędkości 50 km/h.

Połączenie kamery stereoskopowej i czujników radarowych pozwala wykryć pieszych z przodu pojazdu. Optyczne i akustyczne sygnały ostrzegają kierowcę przed niebezpieczeństwem. Jeśli wciśnie on pedał hamulca, system BAS PLUS zwiększy siłę hamowania (w razie potrzeby nawet do 100 proc.), a jeśli nie zareaguje, PRE-SAFE® Brake uruchomi funkcję autonomicznego hamowania. Układ PRE-SAFE® Brake z funkcją wykrywania pieszych pozostaje aktywny do prędkości około 72 km/h i jest w stanie autonomicznie zapobiec potrąceniu pieszego podczas jazdy z prędkością początkową do 50 km/h.

Badania wypadków GIDAS przeprowadzone przez Mercedes-Benz wskazują, że nowa technologia mogłaby zapobiec 6 proc. wypadków z udziałem pieszych i ograniczyć skutki kolejnych 41 proc.

BAS PLUS z funkcją Cross-Traffic Assist oraz PRE-SAFE® Brake z wykrywaniem pieszych korzystają z tych samych czujników, co DISTRONIC PLUS z funkcją Steering Assist: nowej kamery stereoskopowej i wielostopniowego systemu radarowego.
System bezpieczeństwa odpowiadający na nieuchronne zderzenie tylne: PRE-SAFE® PLUS

PRE-SAFE® PLUS rozszerza zakres ochrony kierowcy i pasażerów o sytuacje, w których zagrożenie powodują pojazdy znajdujące się z tyłu samochodu. Czujnik radarowy w tylnym zderzaku monitoruje ruch za autem i w razie ryzyka uderzenia aktywuje w celach ostrzegawczych tylne światła awaryjne (nie dotyczy pojazdów na rynek północnoamerykański). Ponadto, system PRE-SAFE® może uruchomić dodatkowe środki ochrony, takie jak napinacze pasów bezpieczeństwa. Jeśli kierowca zatrzyma się poprzez naciśnięcie pedału hamulca, aktywuje funkcję HOLD lub przestawi dźwignię zmiany biegów na pozycję "P", PRE-SAFE® PLUS zwiększy siłę hamowania, aby po uderzeniu w tylną część nadwozia nie doszło do wtórnej kolizji z poprzedzającym autem. Dodatkowo, pasażerowie są w ten sposób chronieni przed ryzykiem odniesienia urazów kręgosłupa.

Inteligentny monitor ruchu: PRE-SAFE® Impulse

Mercedes-Benz rozszerza ochronne funkcje przednich pasów bezpieczeństwa o PRE-SAFE® Impulse. We wczesnej fazie wypadku, kierowca i pasażer są za pomocą pasów bezpieczeństwa przyciągani do foteli w kierunku przeciwnym do kierunku uderzenia. Gdy przeciążenia osiągną fazę szczytową, ten dodatkowy dystans może służyć do kontrolowanego rozproszenia energii. Efekt? Mniejsze ryzyko i zakres obrażeń odniesionych w przypadku zderzenia czołowego.

PRE-SAFE® Impulse przy użyciu ładunku pirotechnicznego pozwala cofnąć pas o trzy punkty mocowania i zwolnić go ponownie po użyciu określonej siły. Zasadnicza różnica w porównaniu do tradycyjnych napinaczy polega na tym, że siła zastosowana do napięcia taśmy utrzymuje się znacznie dłużej. Jej wartość jest dostosowana do siły zderzenia. PRE-SAFE® Impulse jest zintegrowany z architekturą foteli i stanowi uzupełnienie układu pirotechnicznych napinaczy pasów.

Pasy bezpieczeństwa w topowej formie

Mercedes-Benz poszerza zakres ochrony systemu bezpieczeństwa dla pasażerów tylnego rzędu siedzeń, stosując aktywne klamry i beltbagi - pasy z poduszkami powietrznymi. W przeciwieństwie do wielu innych producentów, tylne pasy bezpieczeństwa w Mercedesach są już dzisiaj uzbrojone w napinacze i ograniczniki siły napięcia.

Oba systemy zostały opracowane szczególnie z myślą o nowych rynkach, gdzie nawet 30 proc. pasażerów - znacznie więcej niż w Europie - podróżuje na tylnych siedzeniach.

Ograniczenie luzu pasa: aktywna klamra

Aktywna klamra pasa bezpieczeństwa wyposażona jest w silnik elektryczny, który wysuwa ją lub chowa automatycznie i nie dopuszcza w ten sposób do luzu w rejonie miednicy i tułowia, dzięki czemu pasażerowie są skuteczniej chronieni zarówno w kierunku poprzecznym, jak i wzdłużnym. Aktywna klamra stanowi element integralnej koncepcji bezpieczeństwa Mercedes-Benz i tradycyjnie dla aut tej marki, zwiększa jednocześnie komfort użytkowania. Zapinanie pasów na tylnych siedzeniach jest znacznie prostsze - klamra wysuwa się z tapicerki i podświetla po otwarciu drzwi. Rozwiązanie to ma szansę zwiększyć udział pasażerów korzystających z pasów bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach i ułatwić ich zapinanie dzieciom lub osobom starszym.

Aktywna klamra jest zintegrowana z systemem PRE-SAFE® - w sytuacji krytycznej za jej pośrednictwem uruchamiane są napinacze pasów bezpieczeństwa, a pasażerowie tylnych siedzeń są lepiej chronieni przed skutkami wypadku. W ten sposób aktywna klamra uzupełnia układ napinaczy pasów zewnętrznych miejsc tylnych siedzeń, od wielu lat standardowe wyposażenie samochodów Mercedes-Benz.

Aktywna klamra może przesunąć się do góry o 70 mm i cofnąć o 40 mm. Łączy się ona za pomocą kabla z nakrętką zamocowaną na wrzecionie, które zamienia ruch obrotowy silnika elektrycznego na ruch liniowy. Po otwarciu drzwi klamra wysuwa się maksymalnie do góry, a po zapięciu pasa cofa się do pierwotnej pozycji.

W przypadku zadziałania systemu PRE-SAFE® klamra cofa się o maksymalną wartość 40 mm, zwiększając odwracalne napięcie pasa nawet o 80 mm. Pozwala to ograniczyć ryzyko wysunięcia się miednicy spod taśmy i zredukować przeciążenie, jakiemu poddawane jest ciało pasażera w trakcie wypadku. Aby ułatwić ewentualną akcję ratunkową, aktywna klamra wysuwa się z powrotem, gdy tylko system odnotuje wypadek, a ratownik lub sam pasażer otworzy drzwi unieruchomionego samochodu (pod warunkiem, że układ elektryczny nie zostanie naruszony). Podniesiona klamra wraz z podświetleniem pozwala służbom ratowniczym na łatwiejszy dostęp do wnętrza pojazdu.

Beltbag: pas bezpieczeństwa z poduszką powietrzną

Beltbag - nadmuchiwany pas bezpieczeństwa - dzięki zmniejszeniu napięcia klatki piersiowej jest w stanie ograniczyć ryzyko odniesienia obrażeń przez pasażerów tylnych siedzeń w trakcie zderzenia czołowego.

Jeśli czujniki wykryją poważne zderzenie, układ sterujący poduszkami powietrznymi zainicjuje napełnienie poduszki wbudowanej w pas bezpieczeństwa. Następnie generator gazu nadmucha wielowarstwową taśmę z szyciem Veco, przez co niemal trzykrotnie zwiększy ona swoją szerokość. Większa powierzchnia jest w stanie lepiej rozłożyć siły działające na ciało pasażera, ograniczając ryzyko odniesienia obrażeń.
Beltbag nie różni się w praktyce od klasycznego pasa bezpieczeństwa. Ma jednak inny rodzaj szycia, który w praktyce - dzięki miękkiej krawędzi pasa - okazuje się wyjątkowo komfortowy i przyjemny w dotyku.
 
Wirtualny model człowieka

Eksperci Mercedes-Benz w dziedzinie bezpieczeństwa opracowali aktywną klamrę i pasy bezpieczeństwa z poduszką powietrzną z pomocą wirtualnych modeli człowieka. Dają one bardziej dokładny od manekinów obraz tego, co dzieje się z pasażerami samochodu w trakcie wypadku.

Cyfrowe modele pozwalają bowiem symulować również zachowanie organów wewnętrznych, takich jak kości i tkanki miękkie.

- Wszystkie istotne elementy ludzkiego ciała - stawy, mięśnie, ścięgna, więzadła, kości - mogą być symulowane w przypadku manekinów w bardzo ograniczonych warunkach - wyjaśnia dr Hakan Ipek, ekspert Mercedes-Benz w zakresie wirtualnych modeli ludzkich.
- Siedzenia w pewnych pozycjach, jak na przykład podczas drzemki na tylnej kanapie, gdy pas bezpieczeństwa nie przebiega przez miednicę w sposób prawidłowy, zwyczajnie nie można zbadać przy pomocy manekina - dodaje.
Dzięki wirtualnym modelom człowieka szczegółowo symulowana jest także biomechaniczna charakterystyka ludzkiego ciała. Umożliwia to badania przeciążeń, na jakie narażone są modele poddane komputerowym testom zderzeniowym.
 
Pierwszy samochód bez nawet jednej żarówki

Mercedes-Benz całkowicie przestawia się na technologię LED - nowa Klasa S będzie pierwszym na świecie samochodem pozbawionym w standardzie jakiejkolwiek żarówki. Kolejny przełom to funkcjonalność nowego oświetlenia. Z myślą o tych, którzy podążają za samochodem, nocą lub w korku tylne światła hamowania będą świecić mniej intensywnie. Widoczność ulegnie poprawie za sprawą dwóch zmodyfikowanych systemów wspomagających: Adaptive Highbeam Assist PLUS oraz Night View Assist PLUS.

Na pokładzie nowej Klasy S nie będzie ani jednej żarówki - ponad 190 diod LED przejmie zadanie oświetlenia drogi, samochodu, kabiny i bagażnika.
- Długa żywotność i temperatura barwowa odpowiadająca światłu dziennemu skutecznie przemawiają na korzyść technologii LED - mówi prof. Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG i szef rozwoju Mercedes-Benz Cars. - Nasi inżynierowie dokonali jednak wielkiego postępu, w którym liczy się również wydajność. W porównaniu do konwencjonalnych lamp głównych, zużycie energii spadło bowiem o jedną czwartą.

Dla przykładu, nowe, energooszczędne światła mijania LED potrzebują 34 W - znacznie mniej od żarówek halogenowych (120 W) czy lamp ksenonowych (84 W; wszystkie wartości dotyczą jednego pojazdu). Oznacza to oszczędność 0,05 l/100 km lub 21 gramów dwutlenku węgla na kilometr w porównaniu do samochodu z tradycyjnymi żarówkami halogenowymi. Efektywność zwiększają dodatkowo wydajne diody LED oraz nowo opracowany moduł projekcyjny, w którym odbite promienie światła odbijają się raz jeszcze.

Nawet bazowy model nowej limuzyny ma całkowicie LED-owe oświetlenie. Dodatkowe funkcje systemu ILS (Intelligent Light System), takie jak Adaptive Highbeam Assist PLUS, będą dostępne na życzenie.

Światła drogowe bez oślepiania: Adaptive Highbeam Assist PLUS

Po raz pierwszy system Adaptive Highbeam Assist PLUS pozostawia włączone długie światła na stałe. Inni uczestnicy ruchu wykryci w stożku światła są maskowani i w ten sposób chronieni przed oślepieniem. Jeśli kamera systemu zarejestruje nadjeżdżające z przeciwka pojazdy, dostosuje emisję światła do konkretnej sytuacji. W konsekwencji kierowca nie musi wyłączać świateł drogowych - może korzystać z ich pełnego zasięgu bez cienia irytacji czy narażania innych użytkowników drogi.

Adaptive Highbeam Assist PLUS również korzysta z nowej kamery stereoskopowej. Jeśli rozpozna ona pojazd nadjeżdżający z przeciwka, uruchomi mechanizm w lampach samochodu, maskujący część diod LED odpowiadających za światła drogowe, chroniąc przed oślepianiem kierowców aut, które znalazły się w stożku emitowanego światła. Jeśli układ wykryje je poza obszarem, który może zostać zamaskowany, automatycznie przełączy światła drogowe na mijania. Identyfikuje on również zjawisko samooślepiania, spowodowane na przekład przez tablice odblaskowe, i odpowiednio maskuje reflektory.

Adaptive Highbeam Assist PLUS bazuje na systemie Adaptive Highbeam Assist, wprowadzonym przez Mercedes-Benz w 2009 roku. Adaptive Highbeam Assist przełącza światła drogowe na mijania, jeśli jego kamera wykryje nadjeżdżające z przeciwka pojazdy. Dodatkowo, system adaptacyjnej kontroli świateł mijania pozwala na płynną zmianę trybu oświetlenia i nie męczy wzroku.

Uciążliwe dla innych? Już nie - tylne lampy z kontrolą intensywności świecenia
Nowa Klasa S jest wyjątkowo taktowna dla innych uczestników ruchu i w inny sposób. Jako pierwsza na świecie, będzie wyposażona w tylne światła o wszechstronnej funkcjonalności - intensywność działania świateł hamowania i kierunkowskazów dostosowana jest do aktualnego stanu jazdy i poziomu oświetlenia (dzień/noc).
Przykład? Jeśli kierowca Mercedesa wciśnie pedał hamulca podczas oczekiwania na przejazd przez skrzyżowanie, światła hamowania będą świeciły mniej intensywnie, aby uniknąć oślepiania kierowców w autach z tyłu. Zakres dystrybucji światła został rozszerzony, aby lampy spełniały wymogi prawne i spełniały swoją funkcję.

Wykrywanie przechodniów i zwierząt nocą: zaawansowany Night View Assist PLUS

Po raz pierwszy nowy Night View Assist PLUS jest w stanie wykryć nie tylko przechodniów znajdujących się w niebezpiecznej odległości przed samochodem, ale także zwierzęta. Trzecia generacja systemu automatycznie przełącza widok na panelu zegarów z prędkościomierza na krystalicznie czysty obraz nocnego podglądu w celu ostrzeżenia kierowcy przed niebezpieczeństwami na nieoświetlonym obszarze. Sylwetki wykrytych przechodniów i zwierząt są odpowiednio ozaznaczone. Ponadto, specjalny moduł przednich lamp może ostrzec przechodniów poprzez wielokrotne błyski świateł, które jednocześnie zwracają uwagę kierowcy. Funkcja wykrywania pieszych jest teraz dostępna również w obszarze zabudowanym.

Dodatkowy czujnik podczerwieni na przednim wlocie powietrza uzupełnia sprawdzoną technologię nocnego podglądu Mercedes-Benz. Jest on w stanie wykryć przechodniów w odległości do 160 metrów przed autem oraz zwierzęta, takie jak jelenie, konie czy bydło, w odległości do 100 metrów. Dwa osobne źródła światła w przednich lampach oświetlają obszar przed samochodem niewidzialnym światłem podczerwonym. Pozwala to zamocowanej na przedniej szybie kamerze na podczerwień generować czysty obraz w skali szarości, wyświetlany na panelu zegarów.


Błyskawiczne reakcje i fotorealistyczne otoczenie

Z 360-stopniowym ekranem, szybkim systemem zasilania i 12-metrową szyną dla ruchów poprzecznych lub wzdłużnych, nowy symulator "Moving Base" jest najpotężniejszym w całej branży motoryzacyjnej. Mercedes-Benz używa go od końca 2010 roku.

- Dzięki symulatorowi jesteśmy w stanie realistycznie odtworzyć bardzo dynamicznie manewry, takie jak zmiana pasa, oraz kompleksowo badać zachowania kierowcy w ruchu drogowym - wyjaśnia prof. Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG i szef rozwoju Mercedes-Benz Cars.

Symulator nie służy do zastąpienia rzeczywistych jazd testowych, pozwala natomiast testować we wszystkich fazach rozwoju systemy i podzespoły dla przyszłych modeli Mercedesa. Wykorzystuje się go ponadto do przeprowadzania prób z udziałem kierowców. W tym czasie mogą oni zbliżyć się do własnych limitów fizycznych bez absolutnie żadnego zagrożenia, dostarczając inżynierom Mercedes-Benz cennych informacji na temat obsługi nowych systemów bezpieczeństwa.

Jak działa symulator?

Komora symulacyjna opiera się na sześciu ruchomych podporach. Wewnątrz znajduje się kompletny model wnętrza Mercedesa z fotelem kierowcy testowego oraz 360-stopniowym ekranem, ukazującym rzeczywisty obraz ruchu drogowego z przechodniami, innymi samochodami oraz otoczeniem.

Elementy sterowania samochodu podłączone są do skomputeryzowanego systemu symulatora za pomocą przesyłu danych. Kiedy kierowca skręca, przyspiesza lub hamuje, komputer sterujący rejestruje jego reakcje i natychmiast przekształca w zmiany obrazu na ekranie, a ruchy liniowe podpór tworzą realistyczne wrażenie ruchu pojazdu. Komputer przelicza zachowania samochodu ponad 1000 razy na sekundę. Komora symulacyjna może przesunąć się o dwanaście metrów z maksymalna prędkością 10 m/s (36 km/h), symulując na przykład podwójną zmianę pasa ruchu.

Równie wyrafinowana technologia odpowiada za zarządzanie energią - ta potrzebna do zasilania symulatora jest odzyskiwana podczas hamowania i przekazywana do sieci elektrycznej zakładu w Sindelfingen.

Mercedes-Benz od dawna pełni wiodącą rolę w dziedzinie symulatorów. Pierwszy z nich powstał w centrum badawczym Daimler-Benz w Berlin-Marienfelde ponad 25 lat temu.