Berlin,
06
marca
2019
|
10:46
Europe/Warsaw

BMW Group i Daimler AG inwestują ponad 1 mld euro we wspólnego dostawcę usług mobilności

Podsumowanie
  • Na rosnący rynek miejskiej mobilności wchodzi nowy gracz, który ma potencjał zmienić panujący układ sił
  • Wizja: całkowicie elektryczna, autonomiczna mobilność „na żądanie”
  • Powstać ma pięć wspólnych przedsięwzięć: REACH NOW, CHARGE NOW, FREE NOW, PARK NOW, oraz SHARE NOW
  • Już teraz usługi mają około 60 milionów klientów na całym świecie
  • Plany zakładają stworzenie na całym świecie nawet 1000 nowych miejsc pracy
  • BMW Group i Daimler AG mają wspólnie inwestować i maksymalizować szanse

BMW Group i Daimler AG łączą swoje usługi mobilne, aby stworzyć nowego globalnego gracza zapewniającego klientom zrównoważoną miejską mobilność. Obie firmy zainwestują łącznie ponad 1 miliard euro w celu stworzenia i ściślejszego powiązania ze sobą ich ofert w zakresie car-sharingu, przewozu osób, parkowania, ładowania pojazdów elektrycznych i transportu multimodalnego. Kooperacja obejmuje pięć wspólnych przedsięwzięć: REACH NOW powstaje z myślą o usługach multimodalnych, CHARGE NOW dotyczy szeroko pojętego ładowania pojazdów, FREE NOW – przewozu osób, PARK NOW – parkowania, a SHARE NOW – car-sharingu, czyli współużytkowania samochodu.
 

Nasze usługi mobilne pozwoliły stworzyć silną bazę klientów. Teraz podejmujemy następny strategiczny krok. Łączymy siły i wiedzę 14 odnoszących sukcesy marek i inwestujemy ponad 1 miliard euro, aby stworzyć nowego gracza na szybko rozwijającym się rynku miejskiej mobilności” – powiedział Dieter Zetsche, Prezes Zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars. „Tworząc inteligentną sieć wspólnych przedsięwzięć, będziemy w stanie kształtować obecną i przyszłą mobilność w miastach oraz czerpać maksymalne korzyści z możliwości, jakie dają cyfryzacja, współdzielone usługi oraz rosnące potrzeby naszych klientów w zakresie mobilności. Kolejną możliwą opcją jest dalsza współpraca z innymi dostawcami, w tym udziały w start-upach oraz uznanych graczach”.

Tworzymy wiodący, globalny podmiot, który ma szansę zmienić układ sił na rynku. 60 milionów klientów, którzy są z nami już dziś, skorzysta ze zintegrowanego, zrównoważonego ekosystemu,na który składają się usługi car-sharingu, przewozu osób, parkowania, ładowania oraz multimodalne usługi transportowe. Mamy jasną wizję: pięć naszych usług będzie coraz ściślej scalać się w jeden portfel usług mobilności z całkowicie elektryczną, samojezdną flotą pojazdów, które ładują się i parkują autonomicznie i łączą się z innymi rodzajami transportu” – powiedział Harald Krüger, Prezes Zarządu BMW AG. „Oferta tych usług będzie kluczowym elementem naszej strategii jako dostawcy mobilności. Współpraca to doskonały sposób na zmaksymalizowanie naszych szans na rozwijającym się rynku przy jednoczesnym dzieleniu się inwestycjami”.

Jeśli chodzi o usługi mobilne, obie firmy dysponują bogatym doświadczeniem i silną bazą klientów – jak do tej pory zyskały łącznie ponad 60 milionów aktywnych użytkowników. Bazując na obecnej, wyjątkowo atrakcyjnej gamie produktów i solidnej bazie klientów w kluczowych regionach Europy i Ameryki, firmy będą zwiększać swój globalny zasięg – ich istniejące usługi mobilności połączą się, tworząc pięć wspólnych przedsięwzięć:

  • REACH NOW zaoferuje ponad 6,7 mln użytkownikom prosty, bezpośredni dostęp do szeregu usług mobilnych za pośrednictwem jednej multimodalnej platformy. Aplikacje REACH NOW oferują wiele możliwości dotarcia z punktu A do B, pozwalając na dokonywanie rezerwacji i bezpośrednie opłaty za transport publiczny, a także różne inne opcje mobilności, takie jak car-sharing, przewóz osób czy wypożyczanie rowerów. REACH NOW będzie zarządzany przez Danielę Gerd tom Markotten jako Dyrektora Generalnego (CEO), a Johannes Prantl zostanie Dyrektorem Finansowym (CFO).
  • CHARGE NOW to usługa świadczona przez Digital Charging Solutions GmbH (DCS), a jej kompleksowa sieć ładowania ma kluczowy wkład w realizację wizji bezemisyjnej jazdy. CHARGE NOW pozwala szybko i łatwo lokalizować publiczne punkty ładowania, korzystaćz nich i płacić za energię – zarówno w kraju, jak i za granicą. Digital Charging Solutions GmbH pracuje nad przejrzystym, standaryzowanym dostępem do publicznych punktów ładowania dla producentów samochodów i operatorów flot. Dzięki ponad 100 000 punktów ładowania w 25 krajach rozwiązania typu „biała etykieta” (produkty sprzedawane pod marką dystrybutora) pomagają producentom OEM i operatorom flot w realizacji ich strategii dotyczących elektromobilności. Klienci korzystają z transgranicznego dostępu do jednej z największych i najszybciej rozwijających się sieci ładowania, która jak do tej pory skupia ponad 250 operatorów punktów ładowania (CPO).
  • PARK NOW ułatwia parkowanie przy ulicy lub na wydzielonych parkingach. Innowacyjna cyfrowa usługa oferuje użytkownikom najlepsze dostępne rozwiązania parkingowe w jednym miejscu, pozwala im rezerwować miejsca postojowe i zarządzać czasem parkowania, a także umożliwia wjeżdżanie i wyjeżdżanie z publicznych garaży bez konieczności pobierania i opłacania biletu w tradycyjnej kasie, a także daje możliwość przeprowadzania bezgotówkowych opłat za parkowanie. Obecnie około 30 procent ruchu na miejskich drogach zajmuje szukanie miejsc parkingowych, PARK NOW pomaga miastom zmniejszyć natężenie ruchu. Efekt: centra miast stają się czystsze, zdrowsze i bardziej przyjazne dla życia. W Europie i Ameryce Północnej z usługi tej korzysta już ponad 30 milionów klientów w ponad 1100 miastach. Szefem ds. CHARGE NOW i PARK NOWjest Jörg Reimann (CEO), a Thomas Menzel pełni funkcję CFO.
  • FREE NOW oferuje szereg usług związanych z mobilnością, w tym taksówki, prywatnych kierowców, wypożyczanie samochodów i najnowocześniejsze e-skutery – wszystko za dotknięciem palca. Jako jedna z największych usług przewozu osób w Europie i Ameryce Łacińskiej, FREE NOW już teraz obsługuje ponad 21 milionów klientów i skupia ponad 250 000 kierowców, którzy wnoszą cenny wkład w redukcję ruchu w centrach miast. FREE NOW jest kierowana przez Marca Berga na stanowisku CEO, a Sebastian Hofelich obejmuje w niej stanowisko CFO.
  • SHARE NOW to usługa swobodnego car-sharingu, umożliwiająca klientom wypożyczanie i płacenie za użytkowanie pojazdu za pośrednictwem smartfona – zawsze i wszędzie.Flota SHARE NOW zostanie teraz rozszerzona z myślą o włączeniu szerszej gamy modeli i zwiększenia swojego rynkowego zasięgu. Obecnie z floty 20 000 pojazdów w 31 miastach na całym świecie korzysta ponad 4 miliony klientów. Car-sharing zwiększa wskaźniki wykorzystania pojazdów, pomagając zmniejszyć ogólną liczbę samochodów na drogach w obszarach miejskich. CEO SHARE NOW został Olivier Reppert, a CFO – Stefan Glebke.

REACH NOW, CHARGE NOW, FREE NOW, PARK NOW i SHARE NOW to innowacyjne rozwiązania BMW Group i Daimler AG dla miast oraz gmin, które chcą uczynić swój ruch drogowy sprawniejszym i bardziej zrównoważonym. Dzięki swoim ugruntowanym usługom grupa wspólnych przedsięwzięć już teraz zapewnia znaczne zasoby, aby wspierać i systematycznie doskonalić zrównoważoną miejską mobilność.

Bardzo wyraźnie obieramy kierunek na wzrost i będziemy razem konsekwentnie prowadzić inwestycje w nasze wspólne usługi z dziedziny mobilności. Oprócz łączenia dodatkowych opcji transportu chcemy dotrzeć do jeszcze większej liczby osób w miastach i miasteczkach na całym świecie, poprawiając w ten sposób jakość miejskiego życia” – wyjaśnił Krüger.

Nowa oferta w zakresie mobilności będzie łatwo dostępna, intuicyjna w obsłudze i zaspokoi potrzeby klientów. Jej zintegrowany, zrównoważony ekosystem sprawi, że mobilność stanie się wygodniejsza – ponieważ to miasta są miejscem, gdzie zapadnie decyzja o przyszłości mobilności. Potwierdza to wybór Berlina jako bazy dla głównej siedziby organizacji. Niemiecka stolica kreatywności i innowacji jest atrakcyjną lokalizacją dla pracowników oraz obiecujących talentów. W ciągu najbliższych kilku lat z racji wspólnych przedsięwzięć BMW Group i Daimler AG na całym świecie powstanie nawet 1000 nowych miejsc, w tym w Berlinie i Niemczech. Po początkowej fazie inwestycji i wzrostu nowa grupa spółek joint venture zaoferuje atrakcyjną rentowność, kluczową dla jej sukcesu.

Jako producenci premium od dawna wyznaczamy standardy w branży motoryzacyjnej i w oczach naszych klientów. W segmencie pojazdów premium nadal będziemy konkurować o nabywców. Ale nasze nowe portfolio w zakresie indywidualnej miejskiej mobilności »na żądanie« stanowi logiczne rozszerzenie łańcucha wartości. W ostatecznym rozrachunku chcemy zaoferować naszym klientom jak najwięcej możliwości dostania się z punktu A do B. W skrócie, chodzi o samodzielne prowadzenie (pojazdu), przemieszczanie się lub bycie wiezionym” – powiedział Zetsche.

Dzięki wspólnym usługom z dziedziny mobilności BMW Group i Daimler AG reagują na potrzeby mobilności – te dzisiejsze i te przyszłościowe, koncentrując się przy tym na obszarach miejskich. Kluczowym czynnikiem jest tu cyfryzacja, stwarza ona bowiem nowe możliwości indywidualnej mobilności. Z biegiem czasu klienci będą mogli korzystać z dodatkowych opcji mobilności za sprawą całkowicie elektrycznych autonomicznych flot pojazdów dostępnych na żądanie, będą też mogli ładować i parkować samochody oraz łączyć się z innymi rodzajami transportu poza drogowymi kolejowym. W rywalizacji o najlepsze rozwiązania z dziedziny miejskiej mobilności obietnica bezpieczeństwa i komfortu składana przez dwóch wiodących niemieckich producentów premium zapewnia podstawę, by te cele osiągnąć.

Wypowiedzi prognozujące:

Niniejszy dokument zawiera wypowiedzi prognozujące, które odzwierciedlają nasze obecne poglądy na temat przyszłych wydarzeń. Słowa „przewidywać”, „zakładać”, „wierzyć”, „przypuszczać”, „szacować”, „oczekiwać”, „spodziewać się”, „zamierzać”, „może”, „powinien”, „mógłby”, „planować”, „projektować” i inne podobne wyrażenia używane są w celu określenia stanowisk na przyszłość. Oświadczenia te podlegają wielu zagrożeniom i niepewnościom, takim jak niekorzystny rozwój światowej sytuacji gospodarczej, w szczególności spadek popytu na naszych najważniejszych rynkach; pogorszenie naszych możliwości finansowania na rynkach kredytowych i finansowych; zdarzenia wywołane siłami wyższymi (klęski żywiołowe, akty terroryzmu, niepokoje polityczne, wypadki przemysłowe oraz ich wpływ na naszą sprzedaż, zakupy, działania w obszarze produkcji lub usług finansowych); zmiany kursów wymiany walut; zmiany preferencji konsumentów na rzecz mniejszych, obłożonych niższą marżą pojazdów; potencjalny brak akceptacji dla naszych produktów lub usług ograniczający naszą zdolność do osiągania cen i uniemożliwiający odpowiednie wykorzystanie naszych zdolności produkcyjnych; wzrosty cen paliw, surowców i metali szlachetnych; przerwa w produkcji spowodowana brakiem materiałów, strajkami pracowniczymi lub upadłością dostawców; spadek cen sprzedaży pojazdów używanych; skuteczność wdrażania programów redukcji kosztów i optymalizacji wydajności; perspektywy handlowe dla firm, w których mamy znaczne udziały; pomyślna realizacja strategicznych partnerstw i wspólnych przedsięwzięć; zmiany w przepisach, regulacjach i politykach rządowych, zwłaszcza tych dotyczących emisji spalin, zużycia paliwa i bezpieczeństwa; rozstrzygnięcie bieżących dochodzeń rządowych oraz podsumowanie bieżących lub potencjalnych przyszłych postępowań prawnych; inne zagrożenia i niepewności, z których część opisujemy pod nagłówkiem „Raport dotyczący zagrożeń” w najnowszym Raporcie Rocznym koncernu Daimler. Jeśli którekolwiek z tych zagrożeń lub niepewności nabierze realnych kształtów, lub jeśli założenia leżące u podstaw któregokolwiek z naszych oświadczeń dotyczących przyszłości okażą się nieprawidłowe, nasze faktyczne wyniki mogą znacząco różnić się od tych, które wyrażamylub sugerujemy w takich oświadczeniach. Nie zamierzamy ani nie bierzemy na siebie obowiązku aktualizowania oświadczeń dotyczących przyszłości. Wszelkie tego typu oświadczenia są aktualne wyłącznie w chwili ich sporządzenia.

BMW Group w skrócie

Dzięki czterem markom: BMW, MINI, Rolls-Royce i BMW Motorrad koncern BMW Group jest wiodącym światowym producentem samochodów i motocykli, a także oferuje wysokiej jakości usługi finansowe i mobilne. Sieć produkcyjna BMW Group obejmuje 30 zakładów produkcyjnych i montażowych w 14 krajach. Koncern ma globalną sieć sprzedaży w ponad 140 państwach. W 2018 roku grupa BMW na całym świecie sprzedała ponad 2 490 000 samochodów osobowych i ponad 165 000 motocykli. Zysk przed opodatkowaniem w roku budżetowym 2017 wyniósł 10,655 mld euro dla przychodów w wysokości 98,678 mld euro. Na dzień 31 grudnia 2017 r. grupa BMW zatrudniała 129 932 pracowników. Sukces BMW Group od zawsze opierał się na długoterminowym myśleniu i odpowiedzialnym działaniu. W związku z tym firma zapewnia ekologiczną i społeczną równowagę w całym łańcuchu wartości, bierze kompleksową odpowiedzialność za produkt i wyraźnie zobowiązuje się do ochrony zasobów jako integralnej części jej strategii.

Informacje o koncernie Daimler

Daimler AG to jedna z odnoszących największe sukcesy firm motoryzacyjnych na świecie. Wraz ze swoimi oddziałami – Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Mercedes-Benz Vans, Daimler Buses i Daimler Financial Services, koncern jest jednym z największych wytwórców samochodów klasy premium i największym producentem ciężarówek powyżej 6 ton na świecie. Daimler Financial Services świadczy usługi z zakresu finansowania, leasingu, zarządzania flotą, inwestycji, pośrednictwa w zakresie kart kredytowych i ubezpieczeń oraz innowacyjnych usług na rzecz mobilności.

Założyciele firmy, Gottlieb Daimler i Carl Benz, zapisali się na kartach historii za sprawą wynalezienia samochodu w roku 1886. Dziś, jako pionier motoryzacyjnej inżynierii, koncern Daimler kontynuuje kształtowanie przyszłości mobilności w sposób bezpieczny i zrównoważony. Jego działalność jest nastawiona na innowacyjne i ekologiczne technologie służące produkcji bezpiecznych, wysokiej jakości pojazdów, które są doceniane przez klientówi ich fascynują. Od lat Daimler nieprzerwanie inwestuje w rozwój efektywnych układów napędowych, od zaawansowanych silników spalinowych przez pojazdy hybrydowe aż po napędy elektryczne napędzane energią z akumulatorów lub ogniw paliwowych – a wszystko z myślą o tym, aby w długofalowej perspektywie umożliwić lokalnie bezemisyjną jazdę. Równocześnie koncern niezmiennie podąża ścieżką w kierunku inteligentnej łączności swoich pojazdów, jazdy autonomicznej i nowych koncepcji mobilności. To tylko przykłady tego, jak chętnie Daimler przyjmuje na siebie wyzwania związane z odpowiedzialnością wobec społeczeństwa i środowiska.

Daimler sprzedaje swoje pojazdy i usługi niemalże we wszystkich krajach świata i dysponuje zapleczem produkcyjnym na pięciu kontynentach:
w Europie, Amerykach Północnej i Południowej, Azji oraz Afryce. Poza Mercedes-Benz – najcenniejszą motoryzacyjną marką premium na świecie (źródło: badanie Interbrand, 4/10/2018) – obecne portfolio koncernu obejmuje marki: Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach oraz Mercedes me, smart, EQ, Freightliner, Western Star, BharatBenz, FUSO, Setra i Thomas Built Buses, a także marki Daimler Financial Services: Mercedes-Benz Bank, Mercedes-Benz Financial Services, Daimler Truck Financial Services, moovel, car2go oraz mytaxi. Firma jest notowana na giełdach we Frankfurcie i w Stuttgarcie (skrót giełdowy DAI). W 2018 roku Grupa Daimler sprzedała około 3,4 mln pojazdów i zatrudniała około 298 700 osób; jej całkowite przychody wyniosły 167,4 mld euro, a zysk EBIT – 11,1 mld euro.