CLA Coupé, CLA Shooting Brake i Klasa B z techniką EQ Power już w sprzedaży
Mercedes-Benz systematycznie poszerza swoją ofertę hybryd plug-in pod szyldem EQ Power. W salonach można zamawiać już trzy kolejne modele z takim napędem: CLA 250 e Coupé, CLA 250 e Shooting Brake oraz B 250 e. Pierwsze egzemplarze pojawią się na drogach latem br. Kilka tygodni później o hybrydowy wariant plug-in wzbogaci się także gama nowego Mercedesa GLA.
W kompaktowych modelach Mercedes-Benz z techniką EQ Power najważniejsze są (elektryczna) przyjemność jazdy i przydatność w codziennym użytkowaniu. Ilustrują to ich kluczowe cechy:
- Zasięg w trybie elektrycznym: ponad 55 km (WLTP)
- Moc silnika elektrycznego: 102 KM
- Moc systemowa: 218 KM
- Systemowy moment obrotowy: 450 Nm
- Moc ładowania prądem zmiennym (AC): do 7,4 kW
- Moc ładowania prądem stałym (DC): do 24 kW
- Prawie żadnych ograniczeń w przestrzeni ładunkowej
Pojazdy z rodziny kompaktowych Mercedesów mają silniki montowany poprzecznie. Elektryczny moduł trakcyjny został opracowany pod kątem współpracy z dwusprzęgłową przekładnią 8G-DCT, która technicznie odpowiada skrzyni z modeli z silnikiem zamontowanym wzdłużnie. Po raz pierwszy w samochodach Mercedes-Benz jednostkę spalinową uruchamia motor elektryczny – kompaktowe hybrydy nie mają osobnego rozrusznika 12 V.
Wysoka moc systemowa zapewnia dużą przyjemność z jazdy
Jednostka elektryczna osiąga 102 KM. W połączeniu z 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1,33 litra zapewnia to moc systemową 218 KM i systemowy moment obrotowy 450 Nm. Dzięki wsparciu motoru elektrycznego hybrydowe kompakty odznaczają się błyskawiczną reakcją na gaz, a przy tym mają imponujące osiągi: na przykład B 250 e na sprint od 0 do 100 km/h potrzebuje zaledwie 6,8 s (więcej danych znajduje się w tabeli).
Do magazynowania energii służy wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy o łącznej pojemności ok. 15,6 kWh. Nowe kompaktowe hybrydy Mercedesa mogą być ładowane prądem zmiennym lub stałym. Oznacza to, że „tankowanie” od 10 do 100% naładowania baterii ze ściennej ładowarki (wallboxa) prądem zmiennym przy mocy 7,4 kW trwa 1:45 h, a w przypadku prądu stałego i mocy 24 kW ładowanie od 10 do 80% zajmuje około 25 min.
Sprytne „upakowanie”
Innowacyjny układ wydechowy pozwolił na wyjątkowo sprytne rozmieszczenie komponentów napędu: aby pojemność bagażnika została tylko minimalnie ograniczona w porównaniu do bliźniaczych modeli z napędem całkowicie spalinowym, wydech kończy się centralnie umieszczoną rurą pod podłogą pojazdu, z tylnym tłumikiem zlokalizowanym w tunelu przekładni. Montaż zbiornika paliwa w przestrzeni montażowej osi pozwolił wygospodarować miejsce na wysokonapięciowy akumulator pod tylną kanapą.
Kompaktowe hybrydy są wyposażone w trzecią generację napędu plug-in, którą wyróżnia m.in. inteligentna strategia działania bazująca na trasie przejazdu. Uwzględnia ona czynniki takie jak dane nawigacji, ograniczenia prędkości oraz przebieg drogi i priorytetyzuje tryb elektryczny tam, gdzie tylko ma to sens.
Istotnym rozwiązaniem z zakresu komfortu jest wstępna klimatyzacja z możliwością aktywowania za pomocą smartfona. Na uwagę zasługuje też wysoki uciąg (do 1600 kg w przypadku przyczepy z hamulcem).
Produkcja
Kompaktowe hybrydy plug-in są wytwarzane na tej samej linii, co auta z konwencjonalnymi układami napędowymi. Od 4 maja br., po okresie przerw w pracy z powodu pandemii Covid-19, fabryka samochodów osobowych Mercedes-Benz w Rastatt ponownie rozpoczęła produkcję. Wcześniej, od 20 kwietnia, rozpoczęto sukcesywne uruchamianie fabryk silników i komponentów Mercedes-Benz, w tym w Untertürkheim, Hamburgu i Berlinie, a ostatnio również zakładów Mercedes-Benz w Bremie i Sindelfingen oraz wybranych fabryk aut osobowych poza Niemcami.
Po Klasie A oraz Klasie A Limuzyna czas na trzy kolejne kompaktowe modele z hybrydowym napędem typu plug-in:
|
A 250 e
|
A 250 e Limuzyna |
B 250 e |
CLA 250 e Coupé |
CLA 250 e Shooting Brake |
|
Układ i liczba cylindrów |
R4 |
|||||
Pojemność skokowa (ccm) |
1332 |
|||||
Moc maks. silnika benz. (kW/KM) przy obr./min |
118/160 przy 5500 +/-1,5% |
|||||
Maks. mom. obr. silnika benz. (Nm) przy obr./min |
230 przy 1620 |
|||||
Moc maks. silnika el. (kW) |
75 |
|||||
Mom. obr. silnika el. (Nm) |
330 |
|||||
Moc systemowa (kW/KM) |
160/218 |
|||||
Systemowy moment obr. (Nm) |
450 |
|||||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) |
6,6 |
6,7 |
6,8 |
6,8 |
6,9 |
|
Prędkość maksymalna (km/h;(ograniczona elektronicznie) |
235 |
240 |
235 |
240 |
235 |
|
Top speed, electric (km/h) |
140 |
|||||
Zużycie paliwa w cyklu łączonym od (l/100 km) |
1,4-1,5 |
1,4 |
1,4-1,6 |
1,4-1,5 |
1,4-1,6 |
|
Emisje CO2 2 w cyklu łączonym od (g/km) |
33-34 |
32-33 |
32-36 |
31-35 |
33-37 |
|
Łączna pojemność akumulatora (kWh) |
15,6 |
|||||
Zużycie energii el. w cyklu łączonym od (kWh/100 km) |
14,8-15,0 |
14,7-14,8 |
14,7-15,4 |
14,7-15,2 |
14,8-15,5 |
|
Zasięg w trybie el. WLTP (km) |
60-68 |
61-69 |
56-67 |
60-69 |
58-68 |
|
Cena od (zł) |
153 300 |
156 400 |
165 800 |
172 900 |
178 300 |
|
Link do konfiguratora A 250 e Limuzyna