Stuttgart,
09
lipca
2020
|
12:06
Europe/Warsaw

CLA Coupé, CLA Shooting Brake i Klasa B z techniką EQ Power już w sprzedaży

Mercedes-Benz systematycznie poszerza swoją ofertę hybryd plug-in pod szyldem EQ Power. W salonach można zamawiać już trzy kolejne modele z takim napędem: CLA 250 e Coupé, CLA 250 e Shooting Brake oraz B 250 e. Pierwsze egzemplarze pojawią się na drogach latem br. Kilka tygodni później o hybrydowy wariant plug-in wzbogaci się także gama nowego Mercedesa GLA.

W kompaktowych modelach Mercedes-Benz z techniką EQ Power najważniejsze są (elektryczna) przyjemność jazdy i przydatność w codziennym użytkowaniu. Ilustrują to ich kluczowe cechy:

  • Zasięg w trybie elektrycznym: ponad 55 km (WLTP)
  • Moc silnika elektrycznego: 102 KM
  • Moc systemowa: 218 KM
  • Systemowy moment obrotowy: 450 Nm
  • Moc ładowania prądem zmiennym (AC): do 7,4 kW
  • Moc ładowania prądem stałym (DC): do 24 kW
  • Prawie żadnych ograniczeń w przestrzeni ładunkowej

Pojazdy z rodziny kompaktowych Mercedesów mają silniki montowany poprzecznie. Elektryczny moduł trakcyjny został opracowany pod kątem współpracy z dwusprzęgłową przekładnią 8G-DCT, która technicznie odpowiada skrzyni z modeli z silnikiem zamontowanym wzdłużnie. Po raz pierwszy w samochodach Mercedes-Benz jednostkę spalinową uruchamia motor elektryczny – kompaktowe hybrydy nie mają osobnego rozrusznika 12 V.

Wysoka moc systemowa zapewnia dużą przyjemność z jazdy

Jednostka elektryczna osiąga 102 KM. W połączeniu z 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1,33 litra zapewnia to moc systemową 218 KM i systemowy moment obrotowy 450 Nm. Dzięki wsparciu motoru elektrycznego hybrydowe kompakty odznaczają się błyskawiczną reakcją na gaz, a przy tym mają imponujące osiągi: na przykład B 250 e na sprint od 0 do 100 km/h potrzebuje zaledwie 6,8 s (więcej danych znajduje się w tabeli).

Do magazynowania energii służy wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy o łącznej pojemności ok. 15,6 kWh. Nowe kompaktowe hybrydy Mercedesa mogą być ładowane prądem zmiennym lub stałym. Oznacza to, że „tankowanie” od 10 do 100% naładowania baterii ze ściennej ładowarki (wallboxa) prądem zmiennym przy mocy 7,4 kW trwa 1:45 h, a w przypadku prądu stałego i mocy 24 kW ładowanie od 10 do 80% zajmuje około 25 min.

Sprytne „upakowanie”

Innowacyjny układ wydechowy pozwolił na wyjątkowo sprytne rozmieszczenie komponentów napędu: aby pojemność bagażnika została tylko minimalnie ograniczona w porównaniu do bliźniaczych modeli z napędem całkowicie spalinowym, wydech kończy się centralnie umieszczoną rurą pod podłogą pojazdu, z tylnym tłumikiem zlokalizowanym w tunelu przekładni. Montaż zbiornika paliwa w przestrzeni montażowej osi pozwolił wygospodarować miejsce na wysokonapięciowy akumulator pod tylną kanapą.

Kompaktowe hybrydy są wyposażone w trzecią generację napędu plug-in, którą wyróżnia m.in. inteligentna strategia działania bazująca na trasie przejazdu. Uwzględnia ona czynniki takie jak dane nawigacji, ograniczenia prędkości oraz przebieg drogi i priorytetyzuje tryb elektryczny tam, gdzie tylko ma to sens.

Istotnym rozwiązaniem z zakresu komfortu jest wstępna klimatyzacja z możliwością aktywowania za pomocą smartfona. Na uwagę zasługuje też wysoki uciąg (do 1600 kg w przypadku przyczepy z hamulcem).

Produkcja

Kompaktowe hybrydy plug-in są wytwarzane na tej samej linii, co auta z konwencjonalnymi układami napędowymi. Od 4 maja br., po okresie przerw w pracy z powodu pandemii Covid-19, fabryka samochodów osobowych Mercedes-Benz w Rastatt ponownie rozpoczęła produkcję. Wcześniej, od 20 kwietnia, rozpoczęto sukcesywne uruchamianie fabryk silników i komponentów Mercedes-Benz, w tym w Untertürkheim, Hamburgu i Berlinie, a ostatnio również zakładów Mercedes-Benz w Bremie i Sindelfingen oraz wybranych fabryk aut osobowych poza Niemcami.

Po Klasie A oraz Klasie A Limuzyna czas na trzy kolejne kompaktowe modele z hybrydowym napędem typu plug-in:

 

A 250 e

 

A 250 e Limuzyna

B 250 e

CLA 250 e Coupé

CLA 250 e Shooting Brake

 

Układ i liczba cylindrów

R4

Pojemność skokowa (ccm)

1332

Moc maks. silnika benz. (kW/KM) przy obr./min

118/160 przy 5500 +/-1,5%

Maks. mom. obr. silnika benz. (Nm) przy obr./min

230 przy 1620

Moc maks. silnika el. (kW)

75

Mom. obr. silnika el. (Nm)

330

Moc systemowa (kW/KM)

160/218

Systemowy moment obr. (Nm)

450

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

6,6

6,7

6,8

6,8

6,9

 

Prędkość maksymalna (km/h;(ograniczona elektronicznie)

235

240

235

240

235

 

Top speed, electric (km/h)

140

Zużycie paliwa w cyklu łączonym od (l/100 km)

1,4-1,5

1,4

1,4-1,6

1,4-1,5

1,4-1,6

 

Emisje CO2 2 w cyklu łączonym od (g/km)

33-34

32-33

32-36

31-35

33-37

 

Łączna pojemność akumulatora (kWh)

15,6

Zużycie energii el. w cyklu łączonym od (kWh/100 km)

14,8-15,0

14,7-14,8

14,7-15,4

14,7-15,2

14,8-15,5

 

Zasięg w trybie el. WLTP (km)

60-68

61-69

56-67

60-69

58-68

 

Cena od (zł)

153 300

156 400

165 800

172 900

178 300

 

Link do konfiguratora A 250 e

Link do konfiguratora A 250 e Limuzyna

Link do konfiguratora B 250 e

Link do konfiguratora CLA 250 e Coupé

Link do konfiguratora CLA 250 e Shooting Brake