CLA Coupé, CLA Shooting Brake oraz GLA – teraz z napędem EQ Power
Mercedes-Benz konsekwentnie poszerza swoją ofertę hybryd plug-in pod szyldem EQ Power. Teraz gamę kompaktowych modeli EQ Power kompletują: CLA 250e Coupé, CLA 250e Shooting Brake oraz GLA 250e (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 1,4-1,8 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 31-38 g/km, zużycie energii elektrycznej w cyklu łączonym: 14,8-16,1 kWh/100 km). Nowe warianty można zamawiać od wiosny 2020 roku, a ich pierwsze egzemplarze dotrą do salonów zaledwie kilka tygodni później.
W nowych kompaktowych hybrydach plug-in Mercedes-Benz liczą się przede wszystkim (elektryczna) przyjemność z jazdy oraz przydatność na co dzień. Ilustrują to najważniejsze cechy tych pojazdów:
- Zasięg w trybie elektrycznym: 71-79 km (NEDC)
- Moc jednostki elektrycznej: 75 kW (102 KM)
- Moc systemowa: 160 kW (218 KM)
- Systemowy moment obrotowy: 450 Nm
- Moc ładowania AC: do 7,4 kW
- Moc ładowania DC: do 24 kW
- Prawie żadnych ograniczeń w zakresie przestrzeni ładunkowej
Samochody z rodziny kompaktowych Mercedesów mają silniki zamontowane poprzecznie. Dla przekładni dwusprzęgłowej 8G-DCT, która technicznie bazuje na skrzyni stosowanej w pojazdach z jednostką montowaną wzdłużnie, opracowano niewielki, hybrydowy moduł trakcyjny z maszyną synchroniczną z magnesami trwałymi. Stojan jest zintegrowany z obudową modułu, a mokre sprzęgło o niskiej stratności zostało wbudowane w wirnik. Chłodzenie stojanai wirnika „na żądanie” pozwala na bezproblemowe wykorzystanie szczytoweji ciągłej mocy silnika elektrycznego.
Po raz pierwszy w samochodzie Mercedes-Benz jednostka spalinowa jest uruchamiana przez motor elektryczny – kompaktowe hybrydy nie mają osobnego rozrusznika 12 V.
Wysoka moc systemowa zapewnia dużą przyjemność z jazdy
Silnik elektryczny osiąga 75 kW (102 KM). W połączeniu z 4-cylindrową jednostką o pojemności 1,33 litra daje to moc systemową 160 kW (218 KM) i systemowy moment obrotowy 450 Nm. Dzięki zastosowaniu motoru elektrycznego kompaktowe hybrydy plug-in odznaczają się natychmiastową reakcją na wciśnięcie pedału gazu i zapewniają imponujące osiągi: na przykład wariant A 250e przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,6 s, a jego maksymalna prędkość wynosi 235 km/h (dodatkowe dane znajdują sięw dalszej części dokumentu).
Do magazynowania energii elektrycznej służy wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy o łącznej pojemności ok. 15,6 kWh. Można go ładować z zewnętrznego źródła prądu, prądem zmiennym lub stałym. Oznacza to, że kompaktowe hybrydy plug-in mogą zostać naładowane ze ściennej ładowarki (wallboxa) o mocy 7,4 kW prądem zmiennym (AC) w ciągu 1 h 45 min (od 10 do 100% stanu naładowania baterii). W przypadku ładowania prądem stałym (DC) akumulator można „zatankować” od 10 do 80% w około 25 minut.
Akumulatory dostarcza należąca w całości do koncernu Daimler spółka zależna Deutsche ACCUMOTIVE. Wysokonapięciowy akumulator jest chłodzony cieczą i waży ok. 150 kg.
Pomysłowe „upakowanie”
Innowacyjny układ wydechowy pozwolił na sprytne „upakowanie” elementów pod podwoziem: zamiast sięgać do końca pojazdu, wydech kończy się wylotem umieszczonym centralnie pod podłogą, z tylnym tłumikiem zlokalizowanym w tunelu przekładni. Zintegrowanie zbiornika paliwa w przestrzeni montażowej tylnej osi tworzy pod tylnymi siedzeniami przestrzeń dla akumulatora wysokiego napięcia. W rezultacie pojemność bagażnika jest tylko minimalnie mniejsza niż w bliźniaczych odmianach z napędem całkowicie spalinowym.
Ponieważ kompaktowe modele korzystają z hybrydowego napędu plug-in trzeciej generacji, dysponują wszystkimi jego funkcjami, w tym inteligentną strategią działania na bazie trasy przejazdu. Uwzględnia ona czynniki takie jak dane nawigacyjne, ograniczenia prędkości oraz przebieg drogi. Strategia bierze pod uwagę całą zaplanowaną trasę i dla najbardziej odpowiednich odcinków trasy za każdym razem priorytetowo traktuje elektryczny tryb jazdy.
Wraz z wprowadzeniem systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience) poprzednie tryby działania napędu plug-in we wszystkich modelach EQ Power zostały przekształcone w programy jazdy. Oznacza to, że w każdej hybrydzie plug-in Mercedes-Benz dostępne są nowe programy: Electric (z ang. elektryczny) i Battery Level (z ang. poziom naładowania akumulatora). W programie Electric można uzyskać maksymalną efektywność „na prądzie”. Silnik spalinowy włącza się wówczas tylko wtedy, gdy kierowca głęboko wciśnie pedał gazu (tzw. kickdown), a za pomocą łopatek przy kierownicy można regulować siłę rekuperacji (pięć poziomów do wyboru: D AUTO, D+, D, D- i D--).
Dostępne są również tryby Comfort, ECO i Sport. Zależnie od wymogów kierowca może więc priorytetowo traktować jazdę elektryczną, koncentrować się na dynamice jazdy w trybie mieszanym lub dawać pierwszeństwo jednostce spalinowej, na przykład w celu zaoszczędzenia prąduw akumulatorze na później.
Kluczową funkcją komfortu jest wstępna klimatyzacja wnętrza, którą można aktywować także za pomocą smartfona. Co więcej, kompaktowe modele hybrydowe wyróżniają się dużym uciągiem – maksymalna masa przyczepyz hamulcem wynosi 1600 kg.
Dane techniczne w skrócie
|
A 250 e |
A 250 e Limuzyna |
B 250 e |
CLA 250 e Coupé |
CLA 250 e Shooting Brake |
GLA 250 e |
Układ i liczba cylindrów |
R4 |
|||||
Pojemność skokowa (ccm) |
1332 |
|||||
Moc silnika spalinowego (kW/KM przy obr./min) |
118/160 przy 5500 +/- 1.5% |
|||||
Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego (Nm przy obr./min) |
250 przy 1620 |
|||||
Moc silnika elektrycznego (kW/KM) |
75/102 |
|||||
Moment obrotowy silnika elektr. (Nm) |
300 |
|||||
Moc systemowa (kW/KM) |
160/218 |
|||||
Systemowy moment obrotowy (Nm) |
450 |
|||||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) |
6,6 |
6,7 |
6,8 |
6,8 |
6,9 |
7,1 |
Prędkość maksymalna (km/h; ogr. elektr.) |
235 |
240 |
235 |
240 |
235 |
220 |
Prędkość maksymalna w trybie elektr. (km/h) |
140 |
|||||
Zużycie paliwa w cykli mieszanym od (l/100 km) |
1,4-1,5 |
1,4 |
1,4-1,6 |
1,4-1,5 |
1,4-1,6 |
1,6-1,8 |
Emisje CO2 w cyklu mieszanym od (g/km) |
33-34 |
32-33 |
32-36 |
31-35 |
33-37 |
38-42 |
Łączna pojemność akumulatora (kWh) |
15,6 |
|||||
Zużycie energii elektr. w cyklu mieszanym (kWh/100 km) |
14,8-15,0 |
14,7-14,8 |
14,7-15,4 |
15,0-15,1 |
14,8-15,5 |
15,5-16,1 |
Zasięg w trybie elektrycznym (km; NEDC) |
74-76 |
75-77 |
70-77 |
72-79 |
69-76 |
64-71 |
Zasięg w trybie elektrycznym (km; WLTP) – AER w cyklu łączonym |
60-68 |
61-69 |
56-67 |
60-69 |
58-68 |
53-61 |
* Podane wartości są zmierzonymi „wartościami CO2 NEDC” zgodnie z art. 2 nr 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1153, określonego według załącznika XII rozporządzenia (WE) nr 692/2008. Dane zużycia paliwa obliczono w oparciu o te wartości. Zużycie energii elektrycznej i zasięg określono na podstawie rozporządzenia (WE) nr 692/2008. ** dane wstępne
90% codziennych przejazdów może odbywać się w trybie całkowicie elektrycznym
Dzięki bezpłatnej aplikacji EQ Ready Mercedes-Benz ustalił, jak długie są podróże osób zainteresowanych elektromobilnością. Wyniki pokazują, że:
- 90% wszystkich podróży jest krótszych niż 50 km
- 96% wszystkich podróży jest krótszych niż 100 km
- 99% wszystkich podróży jest krótszych niż 400 km
Zakres średnich odległości pokonywanych przez użytkowników w ramach jednej podróży różni się na poszczególnych rynkach i wynosi od niewiele ponad 8 km w Hongkongu do nieco ponad 27 km w Holandii, gdzie zainteresowanie elektromobilnością jest szczególnie wysokie. To wszystko oznacza jednak, że 90% codziennych podróży może odbywać się wyłącznie przy użyciu energii elektrycznej.
Mercedes me Charge pomaga w ładowaniu na trasie
Poza korzystaniem z domowego źródła prądu (np. wallboxa Mercedes-Benz) dostępne jest również wygodne, nieskomplikowane ładowanie podczas podróży – stacje można wygodnie wyszukiwać poprzez system informacyjno-rozrywkowy MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Rozpoznaje on naturalne komendy głosowe, pozwalając na łatwe wyszukiwanie – wystarczy powiedzieć „Hej Mercedes, znajdź stacje ładowania w pobliżu”.
Za pośrednictwem Mercedes me Charge kierowcy hybrydowych modeliplug-in mogą opcjonalnie uzyskać dostęp do jednej z największych na świecie sieci ładowania, która w samej Europie liczy ponad 300 różnych operatorów (gminy, parkingi, autostrady, centra handlowe itp.). Dzięki fabrycznej nawigacji użytkownicy samochodów Mercedes-Benz mogą z łatwością znaleźć te stacje i wygodnie korzystać z nich za pomocą karty Mercedes me Charge, aplikacji Mercedes me lub bezpośrednio z samochodu. Nie są do tego potrzebne żadne osobne umowy: pomijając proste uwierzytelnienie, regulowanie rachunku bazuje na zintegrowanej funkcji płatności z prostym fakturowaniem – wystarczy jednorazowa rejestracja. Każde ładowanie jest automatycznie zapisywane i wyraźnie wyszczególnione na comiesięcznym rachunku.