Stuttgart,
05
marca
2020
|
15:06
Europe/Warsaw

CLA Coupé, CLA Shooting Brake oraz GLA – teraz z napędem EQ Power

Mercedes-Benz konsekwentnie poszerza swoją ofertę hybryd plug-in pod szyldem EQ Power. Teraz gamę kompaktowych modeli EQ Power kompletują: CLA 250e Coupé, CLA 250e Shooting Brake oraz GLA 250e (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 1,4-1,8 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 31-38 g/km, zużycie energii elektrycznej w cyklu łączonym: 14,8-16,1 kWh/100 km). Nowe warianty można zamawiać od wiosny 2020 roku, a ich pierwsze egzemplarze dotrą do salonów zaledwie kilka tygodni później.

W nowych kompaktowych hybrydach plug-in Mercedes-Benz liczą się przede wszystkim (elektryczna) przyjemność z jazdy oraz przydatność na co dzień. Ilustrują to najważniejsze cechy tych pojazdów:

  • Zasięg w trybie elektrycznym: 71-79 km (NEDC)
  • Moc jednostki elektrycznej: 75 kW (102 KM)
  • Moc systemowa: 160 kW (218 KM)
  • Systemowy moment obrotowy: 450 Nm
  • Moc ładowania AC: do 7,4 kW
  • Moc ładowania DC: do 24 kW
  • Prawie żadnych ograniczeń w zakresie przestrzeni ładunkowej

Samochody z rodziny kompaktowych Mercedesów mają silniki zamontowane poprzecznie. Dla przekładni dwusprzęgłowej 8G-DCT, która technicznie bazuje na skrzyni stosowanej w pojazdach z jednostką montowaną wzdłużnie, opracowano niewielki, hybrydowy moduł trakcyjny z maszyną synchroniczną z magnesami trwałymi. Stojan jest zintegrowany z obudową modułu, a mokre sprzęgło o niskiej stratności zostało wbudowane w wirnik. Chłodzenie stojanai wirnika „na żądanie” pozwala na bezproblemowe wykorzystanie szczytoweji ciągłej mocy silnika elektrycznego.

Po raz pierwszy w samochodzie Mercedes-Benz jednostka spalinowa jest uruchamiana przez motor elektryczny – kompaktowe hybrydy nie mają osobnego rozrusznika 12 V.

Wysoka moc systemowa zapewnia dużą przyjemność z jazdy

Silnik elektryczny osiąga 75 kW (102 KM). W połączeniu z 4-cylindrową jednostką o pojemności 1,33 litra daje to moc systemową 160 kW (218 KM) i systemowy moment obrotowy 450 Nm. Dzięki zastosowaniu motoru elektrycznego kompaktowe hybrydy plug-in odznaczają się natychmiastową reakcją na wciśnięcie pedału gazu i zapewniają imponujące osiągi: na przykład wariant A 250e przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,6 s, a jego maksymalna prędkość wynosi 235 km/h (dodatkowe dane znajdują sięw dalszej części dokumentu).

Do magazynowania energii elektrycznej służy wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy o łącznej pojemności ok. 15,6 kWh. Można go ładować z zewnętrznego źródła prądu, prądem zmiennym lub stałym. Oznacza to, że kompaktowe hybrydy plug-in mogą zostać naładowane ze ściennej ładowarki (wallboxa) o mocy 7,4 kW prądem zmiennym (AC) w ciągu 1 h 45 min (od 10 do 100% stanu naładowania baterii). W przypadku ładowania prądem stałym (DC) akumulator można „zatankować” od 10 do 80% w około 25 minut.

Akumulatory dostarcza należąca w całości do koncernu Daimler spółka zależna Deutsche ACCUMOTIVE. Wysokonapięciowy akumulator jest chłodzony cieczą i waży ok. 150 kg.

Pomysłowe „upakowanie”

Innowacyjny układ wydechowy pozwolił na sprytne „upakowanie” elementów pod podwoziem: zamiast sięgać do końca pojazdu, wydech kończy się wylotem umieszczonym centralnie pod podłogą, z tylnym tłumikiem zlokalizowanym w tunelu przekładni. Zintegrowanie zbiornika paliwa w przestrzeni montażowej tylnej osi tworzy pod tylnymi siedzeniami przestrzeń dla akumulatora wysokiego napięcia. W rezultacie pojemność bagażnika jest tylko minimalnie mniejsza niż w bliźniaczych odmianach z napędem całkowicie spalinowym.

Ponieważ kompaktowe modele korzystają z hybrydowego napędu plug-in trzeciej generacji, dysponują wszystkimi jego funkcjami, w tym inteligentną strategią działania na bazie trasy przejazdu. Uwzględnia ona czynniki takie jak dane nawigacyjne, ograniczenia prędkości oraz przebieg drogi. Strategia bierze pod uwagę całą zaplanowaną trasę i dla najbardziej odpowiednich odcinków trasy za każdym razem priorytetowo traktuje elektryczny tryb jazdy.

Wraz z wprowadzeniem systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience) poprzednie tryby działania napędu plug-in we wszystkich modelach EQ Power zostały przekształcone w programy jazdy. Oznacza to, że w każdej hybrydzie plug-in Mercedes-Benz dostępne są nowe programy: Electric (z ang. elektryczny) i Battery Level (z ang. poziom naładowania akumulatora). W programie Electric można uzyskać maksymalną efektywność „na prądzie”. Silnik spalinowy włącza się wówczas tylko wtedy, gdy kierowca głęboko wciśnie pedał gazu (tzw. kickdown), a za pomocą łopatek przy kierownicy można regulować siłę rekuperacji (pięć poziomów do wyboru: D AUTO, D+, D, D- i D--).

Dostępne są również tryby Comfort, ECO i Sport. Zależnie od wymogów kierowca może więc priorytetowo traktować jazdę elektryczną, koncentrować się na dynamice jazdy w trybie mieszanym lub dawać pierwszeństwo jednostce spalinowej, na przykład w celu zaoszczędzenia prąduw akumulatorze na później.

Kluczową funkcją komfortu jest wstępna klimatyzacja wnętrza, którą można aktywować także za pomocą smartfona. Co więcej, kompaktowe modele hybrydowe wyróżniają się dużym uciągiem – maksymalna masa przyczepyz hamulcem wynosi 1600 kg.

Dane techniczne w skrócie

 

A 250 e

A 250 e Limuzyna

B 250 e

CLA 250 e Coupé

CLA 250 e Shooting Brake

GLA 250 e

Układ i liczba cylindrów

R4

Pojemność skokowa (ccm)

1332

Moc silnika spalinowego

(kW/KM przy obr./min)

118/160 przy 5500 +/- 1.5%

Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego (Nm przy obr./min)

250 przy 1620

Moc silnika elektrycznego (kW/KM)

75/102

Moment obrotowy silnika elektr. (Nm)

300

Moc systemowa (kW/KM)

160/218

Systemowy moment obrotowy (Nm)

450

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

6,6

6,7

6,8

6,8

6,9

7,1

Prędkość maksymalna (km/h; ogr. elektr.)

235

240

235

240

235

220

Prędkość maksymalna w trybie elektr. (km/h)

140

Zużycie paliwa w cykli mieszanym od (l/100 km)

1,4-1,5

1,4

1,4-1,6

1,4-1,5

1,4-1,6

1,6-1,8

Emisje CO2 w cyklu mieszanym od (g/km)

33-34

32-33

32-36

31-35

33-37

38-42

Łączna pojemność akumulatora (kWh)

15,6

Zużycie energii elektr. w cyklu mieszanym (kWh/100 km)

14,8-15,0

14,7-14,8

14,7-15,4

15,0-15,1

14,8-15,5

15,5-16,1

Zasięg w trybie elektrycznym (km; NEDC)

74-76

75-77

70-77

72-79

69-76

64-71

Zasięg w trybie elektrycznym (km; WLTP) – AER w cyklu łączonym

60-68

61-69

56-67

60-69

58-68

53-61

* Podane wartości są zmierzonymi „wartościami CO2 NEDC” zgodnie z art. 2 nr 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1153, określonego według załącznika XII rozporządzenia (WE) nr 692/2008. Dane zużycia paliwa obliczono w oparciu o te wartości. Zużycie energii elektrycznej i zasięg określono na podstawie rozporządzenia (WE) nr 692/2008. ** dane wstępne

90% codziennych przejazdów może odbywać się w trybie całkowicie elektrycznym

Dzięki bezpłatnej aplikacji EQ Ready Mercedes-Benz ustalił, jak długie są podróże osób zainteresowanych elektromobilnością. Wyniki pokazują, że:

  • 90% wszystkich podróży jest krótszych niż 50 km
  • 96% wszystkich podróży jest krótszych niż 100 km
  • 99% wszystkich podróży jest krótszych niż 400 km

Zakres średnich odległości pokonywanych przez użytkowników w ramach jednej podróży różni się na poszczególnych rynkach i wynosi od niewiele ponad 8 km w Hongkongu do nieco ponad 27 km w Holandii, gdzie zainteresowanie elektromobilnością jest szczególnie wysokie. To wszystko oznacza jednak, że 90% codziennych podróży może odbywać się wyłącznie przy użyciu energii elektrycznej.

Mercedes me Charge pomaga w ładowaniu na trasie

Poza korzystaniem z domowego źródła prądu (np. wallboxa Mercedes-Benz) dostępne jest również wygodne, nieskomplikowane ładowanie podczas podróży – stacje można wygodnie wyszukiwać poprzez system informacyjno-rozrywkowy MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Rozpoznaje on naturalne komendy głosowe, pozwalając na łatwe wyszukiwanie – wystarczy powiedzieć „Hej Mercedes, znajdź stacje ładowania w pobliżu”.

Za pośrednictwem Mercedes me Charge kierowcy hybrydowych modeliplug-in mogą opcjonalnie uzyskać dostęp do jednej z największych na świecie sieci ładowania, która w samej Europie liczy ponad 300 różnych operatorów (gminy, parkingi, autostrady, centra handlowe itp.). Dzięki fabrycznej nawigacji użytkownicy samochodów Mercedes-Benz mogą z łatwością znaleźć te stacje i wygodnie korzystać z nich za pomocą karty Mercedes me Charge, aplikacji Mercedes me lub bezpośrednio z samochodu. Nie są do tego potrzebne żadne osobne umowy: pomijając proste uwierzytelnienie, regulowanie rachunku bazuje na zintegrowanej funkcji płatności z prostym fakturowaniem – wystarczy jednorazowa rejestracja. Każde ładowanie jest automatycznie zapisywane i wyraźnie wyszczególnione na comiesięcznym rachunku.