02
grudnia
2010
|
01:00
Europe/Warsaw

CLS 63 AMG – wzorzec stylistyki, osiągów i efektywności

„Nowy CLS 63 AMG kontynuuje historię sukcesów poprzednich modeli CLS 55 AMG oraz CLS 63 AMG, które zachwycały naszych klientów na całym świecie od 2004 roku“, mówi Ola Källenius, Prezes Zarządu Mercedes-AMG GmbH. „Model CLS 63 AMG jest niepowtarzalnym pojazdem o wysokich osiągach – i wyznacza nowe standardy pod względem stylistyki, osiągów i efektywności.“

Analogicznie do modeli S 63 AMG i CL 63 AMG kierowca CLS 63 AMG czerpie korzyści z 8-cylindrowego silnika, określanego wewnętrznie jako M 157: nowy silnik AMG 5,5 l V8 Biturbo to połączenie innowacyjnych, zaawansowanych technologicznie komponentów. Oprócz bezpośredniego, strumieniowego wtrysku paliwa z piezowtryskiwaczami zastosowano skrzynię korbową wykonaną całkowicie z aluminium, technikę 4-zaworową z nastawnikiem faz wałków rozrządu, powietrzno-wodny układ chłodzenia powietrza doładowywanego, system zarządzania alternatorem oraz funkcję Stop-Start. Przy pojemności 5461 cm3 8-cylindrowy silnik osiąga moc maksymalną 386 kW (525 KM) oraz moment obrotowy 700 NWm. W połączeniu z pakietem AMG powyższe parametry wzrastają do 410 kW (557 KM) i 800 NWm. Oba warianty CLS 63 AMG osiągają wysoką moc na poziomie ekstraklasy: przyspieszenie od zera do 100 km/h trwa 4,4 ew. 4,3 s, prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (ograniczona elektronicznie).

Znaczącą różnicę pomiędzy obydwoma poziomami mocy stanowi maksymalne ciśnienie doładowania, które zostało zwiększone z 1,0 do 1,3 bar. Osłona silnika w modelu CLS 63 AMG z pakietem AMG jest wykonana z wysokiej jakości prawdziwego włókna węglowego.

Skok kwantowy: zużycie paliwa niższe o 32 procent

Pomimo wyraźnego wzrostu mocy w porównaniu do poprzedniego modelu z silnikiem bezsprężarkowym AMG 6,3 l V8, dysponującym mocą 378 kW (514 KM) i momentem obrotowym 630 NWm, nowy CLS 63 AMG zużywa o 4,6 l mniej paliwa, co oznacza prawdziwą rewolucję - redukcję o 32 procent. Zużycie paliwa na poziomie 9,9 l/ 100 km zgodnie z normą NEFZ odpowiada emisji CO2 na poziomie 232 g/km. Dzięki tym parametrom nowy coupé V8 z pakietem AMG nie tylko pokonuje wyraźnie wszystkich bezpośrednich konkurentów w małym, ale prestiżowym segmencie czterodrzwiowych, sportowych modeli coupé, lecz jego parametry zużycia są niższe od pojazdów, osiągających dużo słabszą moc. Oba warianty mocy dysponują identycznymi parametrami zużycia i emisji CO2.

Zestawienie najważniejszych danych:

CLS 63 AMG

Pojemność skokowa

5461 cm³

Średnice cylindrów x suw

98,0 x 90,5 mm

Stosunek sprężania

10,0 : 1

Moc

386 kW (525 KM) przy 5250 obr/min
410 kW (557 KM) przy 5750 obr/min*

Maks. moment obrotowy

700 Nm przy 1750-5000 obr/min
800 Nm przy 2000-4500 obr/min*

Ciężar silnika (suchego)

204 kg

Zużycie paliwa NEFZ łącznie

9,9 l/100 km

Emisja CO2

232 g/km

Przyspieszenie 0-100 km/h

4,4 s

4,3 s*

Prędkość maksymalna**

250 km/h

Wszystkie dane są nieoficjalne; * z pakietem AMG; ** ograniczona elektronicznie

7-biegowa, sportowa skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT

Znaczący wkład w osiąganiu bezkonkurencyjnych parametrów ma stosowana wyłącznie w modelach Mercedes-AMG 7-biegowa, sportowa skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT. Inaczej niż w przypadku tradycyjnej, automatycznej skrzyni biegów, skrzynia biegów MCT nie posiada przekładni hydrokinetycznej, zamiast której zastosowane jest kompaktowe, mokre sprzęgło rozruchowe. Standardowo pojazd jest wyposażony w funkcję Stop-Start. Jest ona stale aktywna w programie jazdy „C” (Controlled Efficiency), a jej działanie polega na wyłączaniu silnika podczas postojów pojazdu. Program jazdy „C“ oznacza równocześnie bardziej miękką krzywą charakterystyki skrzyni biegów z komfortowymi i wczesnymi zmianami biegów; ruszanie odbywa się zasadniczo na drugim biegu. Zielony symbol „ECO“ w zestawie wskaźników AMG sygnalizuje kierowcy, że funkcja Stop-Start jest aktywna.

W programie jazdy „S“ (Sport), S+ (Sport plus) i „M“ (Manual) silnik i skrzynia biegów pokazują sportowy pazur. W tych programach funkcja Stop-Start jest wyłączona. Układ sterowania pracą silnika w trybie „S“ i „M“ dokonuje częściowego blokowania cylindrów: krótkotrwałe i dokładnie zdefiniowane cofnięcie zapłonu i wtrysk przy pełnym obciążeniu zapewniają jeszcze szybszą zmianę biegów niż dotychczas. Intrygującym efektem dodatkowym tego błyskawicznego procesu jest wyjątkowo emocjonalny odgłos pracy silnika. Automatyczna funkcja międzygazu oraz funkcja RACE START zaliczają się również do elementów wyposażenia standardowego.

Niezależne zawieszenie sportowe AMG RIDE CONTROL

Perfekcyjnym uzupełnieniem zaawansowanego technologicznie zespołu napędowego nowego CLS 63 AMG są zawieszenie, układ kierowniczy i układ hamulcowy. Sportowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL ze stalowymi kolumnami zawieszenia na osi przedniej i pneumatycznymi kolumnami zawieszenia na osi tylnej oraz automatycznym układem poziomowania nadwozia jest wzbogacony o elektronicznie regulowany system amortyzacji. W zależności od sytuacji na drodze zmienia on automatycznie rozpoznanie amortyzacji i redukuje kąt przechyłu nadwozia. Wynik: błyskawiczne dopasowanie optymalnego komfortu jazdy i maksymalnie możliwej zwrotności. Kierowca naciskając przycisk, może wybierać pomiędzy trybami „Comfort“, „Sport“ oraz „Sport plus“.

Niezależna oś przednia z rozstawem kół powiększonym o 24 mm pasuje perfekcyjnie do nowego, elektromechanicznego, parametryzowanego układu kierowniczego AMG o sportowym charakterze. Dysponuje on nie tylko zmiennym wspomaganiem kierownicy, dostosowywanym do trybu jazdy, lecz umożliwia również oszczędność paliwa do 0,3 l (7 g CO2) w cyklu ECE, ponieważ funkcja wspomagania kierownicy potrzebuje energii tylko wtedy, gdy rzeczywiście wykonuje skręt. 3-stopniowy układ ESP® zapewnia indywidualnie możliwości regulacji – dzięki temu korzystnie wpływa na przyjemność jazdy przy nieograniczonym bezpieczeństwie.

Wysokowydajny, ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy AMG na życzenie

Perfekcyjne hamowanie także podczas dynamicznej jazdy gwarantuje wysokowydajny układ hamulcowy AMG, wyposażony w wentylowane wewnętrznie i perforowane tarcze hamulcowe o średnicy 360 mm. Na osi przedniej zastosowana jest szczególnie wytrzymała, wypróbowana w sportach motoryzacyjnych technologia kompozytowa. Jeszcze lepszą skuteczność hamowania oraz niższą masę oferuje nowo opracowany, wysokowydajny, ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy AMG z tarczami hamulcowymi o większej niż dotychczas średnicy, dostępny w ramach wyposażenia dodatkowego. Kontakt z jezdną zapewniają nowe, trójramienne obręcze kół ze stopu metali lekkich AMG, w kolorze srebrnym tytanu i nabłyszczane, z oponami 255/35 R 19 (z przodu) i 285/30 R 19 (z tyłu).

Lekka, inteligentna konstrukcja: znaczący wkład w efektywność

Również w dziedzinie nadwozia nowy CLS 63 AMG prezentuje najwyższy kunszt sztuki inżynierskiej: inteligentna, lekka konstrukcja przyczynia się w decydujący sposób do rozwiązania klasycznego konfliktu celów pomiędzy niską masą a wysoką wytrzymałością. Tak jak SLS AMG także model CLS 63 AMG jest wyposażony w całkowicie aluminiowe drzwi. Są one wykonane z głęboko tłoczonych blach aluminiowych z profilami wytłaczanymi i są prawie 24 kg lżejsze od tradycyjnych drzwi stalowych. Z aluminium wykonano poza tym także pokrywę komory silnika, przednie błotniki, klapę bagażnika, półkę tylną, profile nośne oraz ważne elementy zawieszenia oraz silników.

Przewaga dzięki oświetleniu: wysokiej jakości reflektory w technologii LED w produkcji seryjnej

Jako pierwszy samochód na świecie model CLS 63 AMG jest wyposażony w wysokiej jakości reflektory w technologii LED, łączące fascynującą barwę, identyczną jak światło dzienne, z jakością, funkcjonalnością i efektywnością energetyczną dzisiejszej generacji reflektorów biksenonowych. Nowy, standardowy system oświetlenia oferuje po raz pierwszy aktywny system oświetlenia Intelligent Light System, już sprawdzony w modelach Mercedes-Benz z reflektorami biksenonowymi, w połączeniu z technologią LED. Reflektory wyposażone w 71 diod LED podkreślają niepowtarzalny wygląd modelu CLS 63 AMG. Specjalistom od oświetlenia Mercedes-Benz udało się po raz pierwszy połączyć technologię LED z adaptacyjnym asystentem świateł drogowych, dzięki czemu osiągnięto nowy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy nocą.

W ten sposób, inaczej niż w przypadku pierwszych pojazdów ze światłami w technologii LED, nie występują żadne ograniczenia funkcjonalności i mocy oświetlenia. Dalszym argumentem, przemawiającym za tą nową technologią, opartą na diodach LED jest średnia żywotność diody LED, która wynosząc 10.000 godzin, jest pięciokrotnie wyższa od żywotności żarówki ksenonowej; a światła do jazdy w dzień w technologii LED są najbardziej zbliżone do barwy światła dziennego. Dzięki temu światło diod LED najmniej obciąża ludzkie oko. Badania pokazują, że światło sztuczne tym mniej męczy oko, im bardziej jego barwa jest zbliżona do światła dziennego. Dzięki temperaturze barwy na poziomie 5.500 K światło diodowe jest bardziej zbliżone do światła dziennego (6500 K) niż światło ksenonowe (4200 K). Charakterystycznie prezentują się także specyficzne światła dzienne AMG w technologii LED z dwiema listwami świateł, zamontowanymi w spojlerze przednim AMG.

Stylistyka nadwozia zainspirowana przez SLS AMG

Widok przedniej części nowego modelu CLS 63 AMG budzi skojarzenia z modelem SLS AMG – szczególnie atrapa chłodnicy z dużą gwiazdą Mercedesa i mająca kształt skrzydła poprzeczna nakładka wlotu powietrza nawiązują do legendarnego „skrzydlaka”. Topowy model AMG różni się od innych wersji CLS zmienioną pokrywą komory silnika, szerszymi błotnikami z logo „V8 BITURBO“ oraz specyficznym dla AMG spojlerem przednim z belką poprzeczną w kolorze czarnym. W tylnej części pojazdu zwracają uwagę dyfuzor, krawędź obrysowa AMG na klapie bagażnika, sportowy układ wydechowy AMG z dwiema chromowanymi końcówkami rur wydechowych – oraz podobnie jak w przypadku SLS AMG – zintegrowane tylne światła przeciwmgielne. Stylistyka AMG pasuje perfekcyjnie do typowej sylwetki CLS, zdominowanej głównie przez eleganckie proporcje, boczne przetłoczenie powyżej błotnika, biegnące ku tyłowi w dół (zwane przez stylistów „Dropping Line“) i muskularny charakter w stylu auta sportowego, zaakcentowany nad tylną osią.

Niepowtarzalna atmosfera we wnętrzu

Powyższa filozofia jest również kontynuowana konsekwentnie we wnętrzu. Wszelkie charakterystyczne dla AMG cechy stylistyki i wyposażenia uzupełniają się idealnie z nowo zaprojektowanym wnętrzem CLS. Efektowi „wrap-around“ kokpitu, polegającemu na szeroko rozpiętym łuku, biegnącym od drzwi kierowcy, poprzez wspornik tablicy rozdzielczej aż do drzwi pasażera, towarzyszą bogate i szlachetne elementy ozdobne – w przypadku topowej wersji AMG standardowo w kolorze czarnym (lakier fortepianowy). Jakość materiałów i obróbki spełnia najwyższe wymagania i gwarantuje wyjątkową atmosferę. Do bogatego zakresu wyposażenia standardowego zaliczają się sportowe fotele AMG pokryte skórą nappa, nowa, trójramienna kierownica AMG z aluminiowymi manetkami zmiany biegów ze spłaszczoną górną i dolną częścią oraz panel AMG DRIVE UNIT z kompaktową dźwignią wybierania biegów E-SELECT.

Nowe systemy wspomagające kierowcę: większe bezpieczeństwo

Zastosowanie w nowym CLS ponad dziesięciu systemów wspomagających kierowcę pozwala na unikanie wypadków drogowych lub ograniczanie ich skutków. Nowością są aktywny asystent kąta martwego i aktywny asystent utrzymania pasa ruchu.

Aktywny asystent kąta martwego ostrzega kierowcę, gdy za pomocą czujników radarowych bliskiego zasięgu rozpozna, że zmiana pasa ruchu jest zbyt niebezpieczna. Jeśli kierowca zignoruje ostrzeżenia i zbliży się przy tym zbyt blisko pojazdu na sąsiednim pasie, następuje ingerencja aktywnego asystenta kąta martwego, polegająca na korekcie kursu za pośrednictwem ESP® na kołach po przeciwległej stronie pojazdu. Skutkiem jest odchylenie pojazdu wokół osi pionowej, co zapobiega zderzeniu.

Po raz pierwszy z układem ESP® jest połączony aktywny asystent utrzymania pasa ruchu. System ingeruje, jeśli kierowca w sposób niezamierzony przekroczy linię pasa ruchu z prawej lub lewej strony. W tym przypadku aktywny asystent utrzymania pasa ruchu wyhamowuje koła po przeciwległej stronie pojazdu i zapobiega w ten sposób niezamierzonemu zjechaniu z pasa ruchu. Równocześnie w zestawie wskaźników pojawia się ostrzeżenie dla kierowcy. Podczas przejeżdżania przez ciągłe oznaczenia jezdni układ zasterowuje elektryczny czujnik impulsowy w kierownicy, w wyniku czego pojawiają się krótkie wibracje – delikatna, ale niezmiernie skuteczna wskazówka, aby niezwłocznie wykonać skręt w przeciwnym kierunku. Także ingerencja hamulców jest zawsze poprzedzona ostrzeżeniem dotykowym w formie wibracji kierownicy.

Większa moc dzięki dostarczanemu fabrycznie pakietowi AMG

Prawdziwym przebojem wśród kuszących elementów wyposażenia dodatkowego jest dostępny dla modelu CLS 63 pakiet sportowy AMG, obejmujący:

  • Zwiększenie mocy maksymalnej o 24 kW (32 KM) i maksymalnego momentu obrotowego o 100 NWm; karbonowa osłona komory silnika AMG
  • Karbonowa krawędź obrysowa klapy bagażnika AMG
  • Polakierowane na czerwono zaciski hamulcowe
  • Wyczynowa, skórzana kierownica AMG z elementami Alcantara® w obszarze chwytania

Na życzenie dostępne są ekskluzywne elementy wyposażenia dodatkowego z AMG Performance Studio:

  • Wyczynowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL
  • 5-ramienne obręcze kół ze stopu metali lekkich AMG z oponami 255/35 R 19 z przodu oraz 285/30 R 19 z tyłu
  • Blokada mechanizmu różnicowego na osi tylnej AMG ze skutecznością blokowania 40 procent
  • Wysokowydajny, ceramiczny układ hamulcowy AMG
  • Pakiet karbonowych elementów nadwozia AMG
  • Element ozdobne AMG karbonowe/ czarne (lakier fortepianu)
  • Podświetlane listwy progowe AMG
  • AMG Driver’s Package (obejmuje ograniczenie prędkości maksymalnej do 300 km/h, uczestnictwo w szkoleniu dla kierowców AMG Driving Academy)

„Edition 1“ jako szczególny model

Specjalną ofertę stanowi limitowany model CLS 63 AMG „Edition 1“. Polakierowany nowym, matowym lakierem w kolorze szarości manganitu SHAPE, model „Edition 1“ fascynuje szczególnym połączeniem wysokiej jakości elementów wnętrza: podczas otwierania drzwi uwagę zwracają sportowe fotele AMG, pokryte skórą „Corteccia Pearl“, która zachwyca swoją metalicznie połyskującą powierzchnią. Podsufitka, słupki A, B i C oraz osłony przeciwsłoneczne są pokryte materiałem Alcantara® w kolorze antracytowym. Elementy ozdobne AMG karbonowe/ czarne (lakier fortepianu) zapewniają funkcjonalną atmosferę. Czarne, welurowe dywaniki designo z logo designo i obszyciem designo ze skóry „Corteccia Pearl“ pasują perfekcyjnie do skórzanych foteli designo.

Debiut rynkowy nowego CLS 63 AMG jest zaplanowany na marzec 2011.