30
września
2009
|
02:00
Europe/Warsaw

Daimler liderem w zakresie bezpieczeństwa samochodów użytkowych

Daimler liderem w zakresie bezpieczeństwa samochodów użytkowych

• Już  10.000 systemów hamowania awaryjnego Active Brake Assist na drogach
• 110.000 układów bezpieczeństwa wspiera kierowców ciężarówek i autobusów
• Systemy wspomagania mogą zredukować liczbę wypadków

 

Koncern Daimler AG dostarczył klientom już 10 000 samochodów ciężarowych Mercedes-Benz z aktywnym systemem hamowania awaryjnego Active Brake Assist. Hubertus Troska, dyrektor Mercedes-Benz Trucks, przekazał w zeszłym tygodniu jubileuszowy pojazd, Mercedes-Benz   Actros 1841 LS, Robertowi Gammischowi, prezesowi przedsiębiorstwa transportowego Log-In. Log-In to jedna z największych firm logistycznych w Czechach. „Dzięki każdemu bezpiecznemu samochodowi ciężarowemu zbliżamy się coraz bardziej do naszej wizji bezwypadkowej jazdy. Systemy bezpieczeństwa w udokumentowany sposób pomagają zredukować liczbę wypadków“, powiedział podczas przekazania pojazdu Andreas Renschler, członek Zarządu Daimler Trucks i Daimler Buses. Robert Gammisch dodał: „Jestem przekonany, że systemy bezpieczeństwa są również opłacalne pod względem ekonomicznym. Każdy wypadek zagraża ludzkiemu życiu, pociąga za sobą koszty i oznacza stratę obrotów. W związku z tym przy nowych zamówieniach będziemy nadal stawiać na zaawansowane techniki bezpieczeństwa“.

Asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist został wprowadzony na rynek w 2006 roku i sprawdził się na drogach na ponad miliardzie kilometrów. Jedyny w swoim rodzaju w branży system jest oferowany w samochodach ciężarowych Mercedes-Benz, a od niedawna także w autobusach Mercedes-Benz i Setra. Ten aktywny system bezpieczeństwa może uratować nie-jedno ludzkie życie, ponieważ w sytuacji nagłego zagrożenia zderzenia z poprzedzającym  pojazdem, Active Brake Assist automatycznie rozpoczyna pełne hamowanie awaryjne. Uaktywnia się tylko w sytuacji, jeśli kierowca nie zareaguje we właściwym momencie. Obecnie kierowcy samochodów ciężarowych mogą już podać przykłady z życia, z konkretnych sytuacji drogowych, w których Active Brake Assist uchronił ich przed wypadkiem.

Przy czym sukces rynkowy systemu Active Brake Assist w momencie jego wprowadzenia na rynek wcale nie był taki pewny. Popyt na oferowane od roku 1998/1999 inne układy wspomagające pracę kierowcy, m.in. system zapobiegający zapobiegający przechyłom bocznym, asystent pasa ruchu, system stabilizacji toru jazdy (ESP) oraz układ kontroli odległości od poprzedzającego pojazdu, był na początku raczej umiarkowany. Przełom nastąpił w 2006 roku dzięki szerokiej inicjatywie promocji systemów bezpieczeństwa koncernu Daimler AG. W jej ramach została zorganizowana seria eventów Safety Truck, Safety Coach oraz Safety Van w kilku europejskich krajach. Podczas jazd testowych w kontrolowanych warunkach klienci, media, towarzystwa ubezpieczeniowe i politycy przekonali się o skuteczności tych systemów. Dziś poszczególne towarzystwa ubezpieczeniowe oferują zniżki składek, jeśli pojazdy użytkowe są wyposażone w rozwiązania techniczne sprzyjające bezpieczeństwu. Ponadto współpraca firm Al-lianz, Daimler oraz Dekra w ramach inicjatywy „Safety Plus“ przyczyniła się do dalszej popularyzacji tych użytecznych systemów. Połączenie poszczególnych układów w pakiety bezpieczeństwa, oferowane przez Mercedes-Benz na niektórych rynkach, pozwala na ich nabycie w ko-rzystniejszej cenie.

Dzięki tym działaniom od 2006 systemy bezpieczeństwa w samochodach cieżarowych cieszą się rosnącym zainteresowaniem. Do dzisiaj Mercedes-Benz wyposażył sprzedawane samochody ciężarowe z trójramienną gwiazdą na masce w ponad 90 000 aktywnych systemów wspomagających pracę kierowcy. W stosunku do okresu do roku 2006 stanowi to wzrost o ponad 100%. Do tych pięciu głównych systemów oferowanych w samochodach cieżarowych należy dodać jeszcze około 20 000 układów bezpieczeństwa z autobusów marek Mercedes-Benz i Setra.

Pomimo gorszej sytuacji gospodarczej, wskaźnik wyposażenia samochodów ciężarowych Mercedes-Benz w system Active Brake Assist wzrósł o 32 procent w 2008r., a w przypadku autobusów - wynosi on prawie 70%. Największe zainteresowanie układami bezpieczeństwa obserwuje się w Niemczech i Szwajcarii. Teraz Mercedes-Benz chce przekonać klientów w innych krajach europejskich do zostania "partnerem bezpieczeństwa drogowego", m.in. oferując systemy bezpieczeństwa w atrakcyjnych cenach.

„Pomimo coraz większej popularności systemów bezpieczeństwa, nie popadamy w euforię“ - podkreślił Andreas Renschler. „Jeśli chcemy zrealizować naszą wizji bezwypadkowej jazdy, musimy dążyć do jeszcze większej popularyzacji systemów bezpieczeństwa. Te technologie są po prostu skuteczne. Od ich wprowadzenia w roku 2000 udział pojazdów transportu drogowego w wypadkach drogowych ze skutkiem śmiertelnym lub obrażeniami ciała spadł w Niemczech o 17 procent.“
Potwierdzili to także eksperci reprezentujący świat polityki, towarzystwa ubezpieczeniowe i przedsiębiorstwa transportowe podczas sympozjum poświęconemu bezpieczeństwu w ruchu drogowym z okazji dostarczenia 10.000-nego systemu Active Brake Assist. Komentarz kierowcy samochodu ciężarowego Marcusa Dobberke'a: „Nie mógłbym dzisiaj być tutaj z Państwem, jeśli Active Brake Assist nie przejąłby dowodzenia i nie zmniejszył znacznie siły zderzenia do 15 km/h. Gdyby moja ciężarówka najechała bez wyhamowania na samochód osobowy, który nagle zajechał mi drogę, zostałaby uszkodzona nie tylko klapa tylna. Dziecko siedzące z tyłu pojazdu nie przeżyłoby. Ale dzięki Active Brake Assist wyszło z wypadku bez żadnych obrażeń.“
Także raport DEKRY dotyczący bezpieczeństwa ruchu drogowego samochodów ciężarowych w 2009r. stwierdza, że dzięki ogromnym postępom w zakresie systemów wspomagających pracę kierowcy częstotliwość wypadków samochodów ciężarowych w Niemczech w stosunku do przejechanych kilometrów zmniejszyła się o 70 procent od roku 1970. Ilość osób z ciężkimi ob-rażeniami uczestniczących w wypadkach z udziałem samochodów ciężarowych spadła w okre-sie 1992 - 2007 o ponad 36%, a ofiar śmiertelnych o ponad 40%, chociaż liczba ładunków wzrosła w tym czasie o 84,9%.
„Mimo to Unii Europejskiej nie uda się zrealizować celu zmniejszenia o połowę liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych do 2010 roku“ - mówi Andreas Renschler. „Mercedes-Benz  chce nadal być prekursorem wdrażania efektywnych technologii na rynek. Zachęcamy wszystkie siły społeczne do wzięcia udziału w dążeni do zwiększenia bezbieczeństwa na drogach. Potrzebujemy jeszcze więcej wsparcia ze strony innych partnerów - głównie towarzystw ubezpieczeniowych i polityków “.
Oferowane dzisiaj aktywne systemy bezpieczeństwa pomagają w zapobieganiu najczęstszym przyczynom wypadków. Są to wypadki wskutek najechania na pojazd poprzedzający (33%) oraz zmiany toru jazdy ew. opuszczenia pasa ruchu (39%). 
Asystent pasa ruchu ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym, jeżeli pojazd zamierza opuścić swój oznaczony pas ruchu. Jego funkcjonowanie opiera się na kamerze cyfrowej monitorującej drogę przed ciężarówką – jeżeli pasy są wyraźnie oznaczone, system zapobiega niebezpiecznemu wyjeżdżaniu poza pas ruchu.

Elektroniczny program stabilizacji ESP, w które wyposażane są samochody osobowe, w sa-mochodach dostawczych i autobusach nazywany jest systemem stabilizacji toru jazdy. Jest to aktywny system bezpieczeństwa, który zmniejsza ryzyko poślizgu zestawu w czasie pokonywa-nia zakrętów lub wykonywania awaryjnych manewrów omijania. Układ przeciwdziała także „złożeniu” się zestawu poprzez jednoczesną, precyzyjną kontrolę ciśnienia hamowania w naczepie, jak również wykrywa ryzyko przewrócenia się naczepy na wczesnym etapie.

System poziomowania pojazdu w dwu- i trzyosiowych ciągnikach siodłowych Mercedes-Benz steruje pracą amortyzatorów w zależności od danej sytuacji na drodze. Pokazuje swoje zalety w szczególności w przypadku ładunków z wysokim punktem ciężkości. System ten automatycznie dostosowuje i zmienia stopień tłumienia w zależności od danej sytuacji na drodze i rodzaju nawierzchni. Pojazd jest stabilizowany i jedzie bezpiecznie dalej.

System kontroli odległości utrzymuje pojazd w bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu. Jest to elektroniczny układ wspomagający, dopasowujący automatycznie prędkość jazdy do sytuacji na drodze. Jeśli z jakiegoś powodu odległość do poprzedzającego pojazdu jest za mała, następuje ingerencja układu elektronicznego w regulację prędkości.

Unikatowy Active Brake Assist (system hamowania awaryjnego) jest oparty na systemie radarowym systemu kontroli odległości. W odróżnieniu od niego Active Brake Assist w przypadku nieuniknionego ryzyka zderzenia z poprzedzającym pojazdem uruchamia automatycznie pełne hamowanie awaryjne. Active Brake Assist nie pozwala wprawdzie zawsze na uniknięcie wypadku, jednak dzięki wykorzystaniu pełnej siły hamowania prędkość kolizji i w ten sposób skutki wypadków są zawsze znacznie łagodniejsze.

Daimler AG badał skuteczność powyższych rozwiązań technicznych m.in. w latach 2005/2006 podczas 12-miesięcznego testu flotowego. Brało w nim udział 500 zestawów Mercedes-Benz Actros ciągnik - naczepa, wyposażonych w pakiet bezpieczeństwa, składający się z asystenta pasa ruchu, systemu stabilizacji toru jazdy i systemu kontroli odległości. Grupę kontrolną stanowiło inne 500 pojazdów bez tych układów bezpieczeństwa. Po roku ich normalnej ekspoatacji  na dystansie 100 milionów kilometrów, porównano częstotliwość wypadków i ich skutki, w jakich brały udział pojazdy z obu grup. Wyniki są jednoznaczne: w przypadku samochodów ciężaro-wych z pakietem bezpieczeństwa liczba ciężkich wypadków spadła o połowę. Jeśli jednak doszło do wypadku, to poziom szkód był o ponad 90% niższy.