Warszawa,
03
sierpnia
2017
|
10:53
Europe/Warsaw

Daimler rozpoczyna produkcję FUSO eCantera w Europie.

To pierwszy na świecie lekki samochód ciężarowy z napędem wyłącznie elektrycznym produkowany seryjnie

28 lipca 2017 roku Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) świętowała europejskie rozpoczęcie produkcji pierwszego na świecie lekkiego samochodu ciężarowego z napędem wyłącznie elektrycznym – Fuso eCantera. Fuso to marka należąca do Daimler Trucks Asia. Uroczystość odbyła się w zakładzie produkcyjnym w Tramagal w Portugalii, w którym produkowane są wszystkie eCantery na rynki europejskie i amerykańskie na jednej linii z konwencjonalnym samochodem ciężarowym Fuso Canter.

Rząd Portugalii wspiera rozwój eCantera od wczesnej fazy w roku 2010. W opisywanej uroczystości wziął udział Prezydent Portugalii, Marcelo Rebelo de Sousa, a także przedstawiciele rządu i kierownictwo Mitsubishi Fuso Truck Europe oraz MFTBC.

Marc Llistosella, Prezes i Dyrektor Generalny MFTBC oraz szef Daimler Trucks Asia, podkreślił z tej okazji – Wraz z dzisiejszym rozpoczęciem produkcji eCantera stajemy się pierwszym działającym globalnie producentem oferującym produkowany seryjnie samochód ciężarowy z napędem wyłącznie elektrycznym. Od teraz możemy sprostać rosnącemu w dużych metropoliach zapotrzebowaniu na lokalnie bezemisyjne samochody dostawcze. Mamy już pierwsze zlecenia od klientów, a we wrześniu przeprowadzimy światową premierę tej ciężarówki w jednej z najsłynniejszych metropolii świata ‒ Nowym Jorku. Nasza portugalska fabryka produkuje nie tylko samochody ciężarowe dla Europy i USA, korzystamy również na ścisłej współpracy z administracją portugalską i lizbońską – szczególnie w zakresie testów ciężarówek przeprowadzanych od 2014 roku.

Samochody ciężarowe z napędem wyłącznie elektrycznym w rękach klientów

Już w maju firma MFTBC zaanonsowała swego pierwszego komercyjnego klienta na rynku japońskim: spółka Seven-Eleven Co., Ltd. jeszcze w tym roku będzie użytkowała w ramach swej floty 25 nowych eCanterów.

Po uruchomieniu w maju pierwszej stacji ładującej dla ciężarówek oraz rozpoczęciu produkcji eCantera w japońskiej fabryce w Kawasaki 7 lipca, dzisiejsza uroczystość symbolizuje rozpoczęcie produkcji eCantera poza Japonią. Tym kamieniem milowym marka Fuso wyznacza drogę pierwszemu w pełni elektrycznemu pojazdowi użytkowemu firmy. Po rozpoczęciu produkcji krótkiej serii, kolejnym oczywistym krokiem będzie produkcja wielkoseryjna. Doświadczenia klientów z pojazdami produkowanymi w krótkiej serii marka Fuso wykorzysta właśnie w produkcji wielkoseryjnej.

Fuso eCanter jest produkowany na jednej linii z konwencjonalną lekką ciężarówką Canter w zakładzie Tramagal. Jedynie specjalne komponenty elektrycznego układu napędowego są montowane na odpowiednich stanowiskach równoległych do linii produkcyjnej. Samochody z portugalskiego Tramagal zostaną w najbliższych miesiącach przekazane klientom w Europie i Stanach Zjednoczonych.

eCanter w skrócie

Lekka ciężarówka z napędem wyłącznie elektrycznym jest odpowiedzią marki Fuso na publiczne zapotrzebowanie na bezemisyjne i ciche samochody do miejskiego transportu dystrybucyjnego. Ma ona przy tym wspomóc rozwiązywanie coraz poważniejszych problemów z hałasem i zanieczyszczeniem miast na całym świecie. eCanter jest samochodem nie tylko przyjaznym dla środowiska, ale także oszczędnym i ekonomicznym dla użytkownika. W zależności od zabudowy i rodzaju eksploatacji, eCanter ma zasięg do 100 km i oferuje nośność podwozia od dwóch do trzech ton. Elektryczny układ napędowy pojazdu jest wyposażony w sześć wysokonapięciowych akumulatorów litowo-jonowych, każdy o napięciu 420 V i pojemności 13,8 kWh. System akumulatorowy dostarcza Accumotive z niemieckiego Kamenz, spółka córka Daimlera.

Fuso eCanter korzysta z bogatych doświadczeń pochodzących z testów przeprowadzonych u klientów w Portugalii i Niemczech z udziałem pojazdów przedseryjnych w latach 2014-2017. W porównaniu z konwencjonalną wersją napędzaną silnikiem wysokoprężnym, oszczędności w zakresie kosztów eksploatacji mogą wynieść nawet 1000 euro na 10 000 km.

Fuso ma długą historię w dziedzinie alternatywnych układów napędowych dla samochodów ciężarowych. Produkcja seryjna Cantera Eco Hybrid wystartowała już w roku 2006, a druga generacja tego pojazdu jest produkowana od 2012 rok. Na targach IAA 2010 marka Fuso zaprezentowała pierwszy prototyp napędzanego elektrycznie Cantera E-Cell, który w roku 2014 wszedł do produkcji przedseryjnej dla celów testowych. Swoją światową premierę, jako zapowiedź krótkiej serii, Fuso eCanter celebrował na targach IAA 2016, natomiast światowa premiera rynkowa tego lekkiego samochodu ciężarowego z napędem wyłącznie elektrycznym odbędzie się we wrześniu w Nowym Jorku.

Tramagal – zakład z bogatym doświadczeniem

Fabryka w portugalskim Tramagal, oddalona ok. 150 km na północny wschód od Lizbony, cieszy się długą i urozmaiconą historią. Powstała w 1964 r. jako joint venture portugalskiej firmy rodzinnej Duarte Ferreira i ówczesnego francuskiego producenta samochodów ciężarowych Berliet. W roku 1980 rozpoczęto tu produkcję w systemie CKD (completely knocked down) dla Mitsubishi Fuso. W kolejnych latach fabryka w Tramagal montowała Fuso Cantera i inne pojazdy Mitsubishi Fuso przeznaczone na rynek portugalski. W roku 1996 zakład w Tramagal przeszedł w ręce Mitsubishi Fuso, stając się centralnym miejscem produkcji Cantera na rynek zachodnioeuropejski. Fabryka przeszła na własność Daimler AG w roku 2003, wraz z przejęciem przez koncern większościowych udziałów w Mitsubishi Fuso.

Zakład zajmuje powierzchnię 160 tysięcy metrów kwadratowych. Ponad 400 pracowników produkuje tu Fuso Cantera na rynki ok. 30 krajów europejskich, a także Izraela, Maroko i Turcji. Niemalże 95 procent pojazdów idzie na eksport. Ponadto od 2012 roku pracownicy zakładu Tramagal produkują Fuso Cantera Eco Hybrid ‒ wersję Cantera z napędem hybrydowym.