Tokio, Japonia,
27
października
2017
|
09:59
Europe/Warsaw

Daimler Trucks prezentuje E-FUSO oraz Vision One ‒ pierwszą ciężką ciężarówkę z napędem wyłącznie elektrycznym.

  • Pełna elektryfikacja całej oferty produktowej FUSO w segmentach samochodów ciężarowych i autobusów w ciągu najbliższych lat
  • Światowa premiera ciężkiego samochodu ciężarowego E-FUSO Vision One z napędem wyłącznie elektrycznym, o zasięgu do 350 kilometrów
  • Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) jako pierwszy producent z własną marką produktową dla elektrycznych samochodów ciężarowych i autobusów
  • Pierwsze pochodzące z produkcji seryjnej lekkie samochody ciężarowe FUSO eCanter z napędem wyłącznie elektrycznym już przekazane klientom ‒ UPS, Seven-Eleven i Yamato Transport Japan

 

Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC), spółka córka koncernu Daimler produkująca pojazdy użytkowe, po raz kolejny potwierdziła dziś zaangażowanie marki FUSO na rzecz napędów alternatywnych. Na wystawie Tokyo Motor Show firma MFTBC zapowiedziała pełną elektryfikację wszystkich typoszeregów samochodów ciężarowych i autobusów marki FUSO w ciągu najbliższych lat. Wprowadzając nową markę produktową E-FUSO, MFTBC została pierwszym producentem posiadającym własną markę dla elektrycznych samochodów ciężarowych i autobusów. Potwierdzeniem tego strategicznego kroku i wzmocnieniem pozycji firmy MFTBC jako pioniera w dziedzinie elektrycznych pojazdów użytkowych jest prezentacja pierwszego ciężkiego samochodu ciężarowego z napędem wyłącznie elektrycznym, osiągającego zasięg do 350 kilometrów. W procesie elektryfikacji swoich ciężarówek i autobusów FUSO czerpie z kompleksowych doświadczeń i osiągnięć konstrukcyjnych koncernu Daimler.

Marc Llistosella, Prezes i Dyrektor Generalny Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation oraz szef Daimler Trucks Asia stwierdza: „Nasz E-FUSO Vision One to rewolucyjna koncepcja ciężkiego samochodu ciężarowego z napędem wyłącznie elektrycznym. Podkreśla ona nasze zaangażowanie w proces elektryfikacji całej palety produktów. Już od wielu lat FUSO jest pionierem w segmencie elektrycznych ciężarówek. Zaledwie przed miesiącem przekazaliśmy klientom pierwsze lekkie ciężarówki eCanter z napędem wyłącznie elektrycznym, pochodzące z produkcji seryjnej. W przyszłości będziemy sprzedawać wszystkie nasze pojazdy elektryczne pod marką E-FUSO – nową marką produktową dla elektrycznych samochodów ciężarowych i autobusów”. I dodaje: „Konstruując eCantera, dowiedliśmy, że elektryczne ciężarówki mogą być ekonomiczne. Nasz eCanter już dziś zmniejsza koszty eksploatacji nawet o 1000 euro na 10 tysięcy kilometrów przebiegu. Dynamiczny rozwój techniki akumulatorowej umożliwi nam w przyszłości konstruowanie kolejnych elektrycznych samochodów ciężarowych i autobusów – z korzyścią dla ekonomiczności, środowiska i społeczeństwa”.

E-FUSO Vision One: koncepcyjna konstrukcja ciężkiego samochodu ciężarowego

E-FUSO Vision One to koncepcyjna konstrukcja ciężkiej ciężarówki z napędem wyłącznie elektrycznym o dopuszczalnej masie całkowitej ok. 23 ton i ładowności ok. 11 ton ‒ a to jedynie o dwie tony mniej w stosunku do wariantu napędzanego silnikiem wysokoprężnym. Przy pojemności akumulatorów wynoszącej 300 kWh, E-FUSO Vision One ma zasięg nawet do 350 kilometrów. Możliwym obszarem zastosowań dla tej ciężkiej ciężarówki z napędem elektrycznym jest regionalny, miejski i podmiejski transport dystrybucyjny. Znacznie dłużej potrwają natomiast prace rozwojowe nad ekonomicznie opłacalnym napędem elektrycznym dla ciężkich ciężarówek dalekobieżnych. Motorem elektryfikacji transportu są rosnące zainteresowanie klientów, rozwój niezbędnej infrastruktury oraz działania regulacyjne. W tych warunkach uruchomienie produkcji seryjnej E-FUSO Vision One możliwe jest na rynkach rozwiniętych, jak Japonia, Europa czy USA, w ciągu najbliższych czterech lat.

E-FUSO: zaangażowanie w elektryfikację wszystkich typoszeregów

Wprowadzając markę produktową E-FUSO, FUSO podkreśla swoje zaangażowanie w elektryfikację całej palety produktów. Zwieńczeniem tego procesu rozwojowego będzie konstrukcja ciężkiego samochodu ciężarowego. W najbliższych latach wszystkie modele ciężarówek i autobusów marki FUSO otrzymają dodatkowe warianty elektryczne. Wprowadzenie tych modeli na rynek będzie uzależnione od ich technicznej wykonalności i opłacalności.

Pierwsze FUSO eCantery już w rękach klientów ‒ Seven-Eleven, UPS i Yamato Transport

Oprócz E-FUSO Vision One marka FUSO zaprezentowała niedawno w Nowym Jorku swojego eCantera ‒ pierwszą produkowaną seryjnie lekką ciężarówkę z napędem wyłącznie elektrycznym. W fazie konstrukcyjnej eCantera oraz w ramach intensywnych testów z udziałem klientów FUSO zebrał już cenne doświadczenie, które przyczyni się do realizacji ciężkiej elektrycznej ciężarówki FUSO w ciągu czterech lat.

eCanter o dopuszczalnej masie całkowitej 7,5 t i zasięgu od 100 do 120 km obniża poziom emisji i zmniejsza hałas w miastach oraz potwierdził już swą opłacalność dla klientów, zmniejszając koszty eksploatacji nawet o 1000 euro na 10 tysięcy kilometrów przebiegu. Pierwsze eCantery trafiły w Japonii do znaczących klientów; tę napędzaną w pełni elektrycznie ciężarówkę mają w swoich flotach sieć supermarketów Seven-Eleven oraz największa w Japonii firma transportowo-logistyczna Yamato. W Stanach Zjednoczonych wśród jej nabywców są United Parcel Service (UPS) oraz takie organizacje pozarządowe, jak Habitat for Humanity, Wildlife Conservation Society i The New York Botanical Garden.

Know-how w zakresie elektryfikacji i infrastruktury

Oprócz swojego doświadczenia w rozwoju elektrycznych samochodów ciężarowych marka E-FUSO korzysta z bezpośredniego dostępu do bogatych zasobów technologicznych Daimler AG. Nasz koncern z wielkim rozmachem inwestuje w elektromobilność, wykorzystując przy tym synergię pomiędzy segmentami samochodów osobowych i pojazdów użytkowych. Deutsche Accumotive – również spółka córka Daimler AG – dostarcza akumulatory do ciężarówek E-FUSO. Mercedes-Benz Energy – specjalista w dziedzinie stacjonarnych systemów magazynowania energii – projektuje zastosowania umożliwiające drugi cykl życia akumulatorów. Daimler ma ponadto udziały w firmie ChargePoint, największym na świecie dostawcy stacji ładujących i przynależnej infrastruktury oraz w StoreDot – izraelskim startupie, opracowującym technologie szybkiego ładowania akumulatorów, które są szczególnie interesujące z punktu widzenia zastosowań w elektrycznych ciężarówkach o dużej pojemności ładunkowej.