Dynamizm plus inteligencja i przestrzeń
W nowych modelach E 63 4MATIC+ Kombi oraz E 63 S 4MATIC+ Kombi typowe dla samochodów Mercedes-AMG osiÄ…gi łączÄ… siÄ™ z wysokÄ… użytecznoÅ›ciÄ… i inteligencjÄ… Klasy E. Podobnie jak w limuzynie 4-litrowy silnik V8 biturbo o mocy do 450 kW (612 KM) i w peÅ‚ni zmienny napÄ™d na obie osie AMG Performance 4MATIC+ zapewniajÄ… niezrównanÄ… dynamikÄ™ jazdy. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 3,5 s to nowy rekord w segmencie. RównoczeÅ›nie jednostka legitymuje siÄ™ wzorowÄ… efektywnoÅ›ciÄ… – w czym zasÅ‚uga m.in. montowanego standardowo systemu dezaktywacji cylindrów.
Podobnie jak limuzyna modele E 63 4MATIC+ Kombi oraz E 63 S 4MATIC+ Kombi oferują innowacyjną technologię układu napędowego i znakomite osiągi, połączone z unikalnym designem, ekskluzywnym wykończeniem oraz najnowszymi funkcjami informacyjno-rozrywkowymi.
Nowy E 63 Kombi wyróżnia siÄ™ jeszcze bardziej spontanicznymi reakcjami od poprzednika: 9-stopniowa sportowa przekÅ‚adnia AMG SPEEDSHIFT MCT (Multi Clutch Technology) wspóÅ‚pracuje teraz z mokrym sprzÄ™gÅ‚em. KolejnÄ… nowoÅ›ciÄ… jest napÄ™d na obie osie AMG Performance 4MATIC+, łączÄ…cy zalety różnych konfiguracji ukÅ‚adu napÄ™dowego. W peÅ‚ni zmienny – po raz pierwszy – rozdziaÅ‚ momentu obrotowego pomiÄ™dzy przedniÄ… a tylnÄ… osiÄ… zapewnia optymalnÄ… trakcjÄ™ we wszystkich warunkach drogowych.
„Nowy E 63 Kombi łączy dynamikÄ™ jazdy, z której sÅ‚ynÄ… samochody AMG, z dużą praktycznoÅ›ciÄ… na co dzieÅ„. Nie bez powodu model ten od 40 lat jest staÅ‚ym elementem portfolio AMG. Mocarny silnik i inteligentny napÄ™d na cztery koÅ‚a podkreÅ›lajÄ… nasze ambicje, by być liderem w dziedzinie osiÄ…gów” – mówi Tobias Moers, Prezes ZarzÄ…du Mercedes-AMG GmbH.
Dane techniczne w skrócie:
|
E 63 4MATIC+ Kombi |
E 63 S 4MATIC+ Kombi |
Silnik |
4,0-litrowy V8 biturbo z bezpośrednim wtryskiem benzyny |
4,0-litrowy V8 biturbo z bezpośrednim wtryskiem benzyny |
Pojemność skokowa |
3982 ccm |
3982 ccm |
Moc maks. |
420 kW (571 KM) przy 5750–6500 obr./min |
450 kW (612 KM) przy 5750–6500 obr./min |
Maks. moment obr. |
750 Nm przy 2250–5000 obr./min |
850 Nm przy 2500–4500 obr./min |
Układ napędowy |
stały napęd na obie osie ze zmiennym rozdziałem momentu obrotowego AMG Performance 4MATIC+ |
stały napęd na obie osie ze zmiennym rozdziałem momentu obrotowego AMG Performance 4MATIC+ |
Skrzynia biegów |
sportowa przekładnia 9-biegowa AMG SPEEDSHIFT MCT |
sportowa przekładnia 9-biegowa AMG SPEEDSHIFT MCT |
Średnie zużycie paliwa |
9,1–9,4 l/100 km |
9,1–9,4 l/100 km |
Åšrednie emisje CO2 |
206–214 g/km |
206–214 g/km |
Klasa efektywności |
D |
D |
Masa własna (DIN/EC) |
1985 kg*/2060 kg** |
1995 kg*/2070 kg** |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
3,6 s |
3,5 s |
Prędkość maksymalna |
250 km/h*** |
250 km/h*** |
*Wg DIN, bez kierowcy; **Wg EC, z kierowcą (75 kg); ***Ograniczona elektronicznie, 290 km/h z pakietem Kierowcy AMG
Wygląd zewnętrzny
Każdy szczegóÅ‚ karoserii E 63 ucieleÅ›nia hasÅ‚o AMG Driving Performance. Charakterystyczny, sportowy design przedniego pasa, aż do sÅ‚upków A, demonstruje indywidualny charakter Kombi od AMG: po raz pierwszy pokrywÄ™ silnika osadzono tu jak w odmianach coupé, podkreÅ›lajÄ…c dynamiczne wyprofilowanÄ… rzeźbÄ™ przedniego pasa. Mocniej zaakcentowane, poszerzone o 27 mm nadkola mieszczÄ… szerzej rozstawione przednie koÅ‚a z wiÄ™kszymi obrÄ™czami.
Masywny przedni zderzak, prowadnice powietrza w kolorze czarnym i duży spojler w imponującym stylu manifestują osiągi nowych modeli. Przy okazji zdradzają wyrafinowaną technologię układu chłodzenia, wykorzystującego rozwiązania typowe dla aut wyścigowych.
Panele progowe obniżajÄ… optycznie sylwetkÄ™ kombi i wydÅ‚użajÄ… liniÄ™ jego nadwozia, zakoÅ„czonÄ… muskularnym tylnym pasem i zderzakiem z nakÅ‚adkÄ… w ksztaÅ‚cie dyfuzora oraz dwiema podwójnymi, chromowanymi koÅ„cówkami ukÅ‚adu wydechowego. Legendarny dźwiÄ™k silnika V8 AMG zostaÅ‚ dostrojony specjalnie do modeli Kombi.
StyliÅ›ci i eksperci od aerodynamiki Å›ciÅ›le wspóÅ‚pracowali przy projektowaniu E 63 4MATIC+ Kombi. Ich spostrzeżenia doprowadziÅ‚y nie tylko do opracowania wyrazistej stylizacji nadwozia, ale pozwoliÅ‚y też uzyskać zorientowany na osiÄ…gi balans siÅ‚y docisku – dla zwinnego prowadzenia na lokalnych drogach i optymalnej stabilnoÅ›ci przy wysokich prÄ™dkoÅ›ciach autostradowych.
Nowy E 63 4MATIC+ Kombi ustanawia klasowe standardy również w dziedzinie funkcjonalnoÅ›ci: przestrzeÅ„ bagażowa o pojemnoÅ›ci od 640 do 1820 l jest najwiÄ™ksza w segmencie. Tylne fotele standardowo oferujÄ… nowÄ… funkcjÄ™: kÄ…t ustawienia ich oparć można zwiÄ™kszyć o 10 stopni, co daje dodatkowe 30 l pojemnoÅ›ci bagażnika, a jednoczeÅ›nie nadal pozwala korzystać ze wszystkich piÄ™ciu miejsc w samochodzie.
Nowy szczyt mocy: 4-litrowy silnik V8 biturbo z turbosprężarkami twin-scroll
Wszechstronna jednostka AMG V8 biturbo pod maskÄ… E 63 S 4MATIC+ Kombi osiÄ…ga nowy szczyt mocy – 450 kW (612 KM). Także maksymalny moment obrotowy o wartoÅ›ci 850 Nm reprezentuje zupeÅ‚nie nowy poziom. Generowany w szerokim zakresie obrotów, od 2500 do 4500 obr./min, zapewnia wyÅ›mienitÄ… siłę ciÄ…gu przy każdym wciÅ›niÄ™ciu pedaÅ‚u gazu. Model E 63 4MATIC+ Kombi legitymuje siÄ™ mocÄ… 420 kW (571 KM) i 750 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wariant S koÅ„czy sprint od 0 do 100 km/h po 3,5 s, a E 63 4MATIC+ potrzebuje na to 3,6 s.
Standardowy system zarzÄ…dzania pracÄ… cylindrów AMG i szereg innych rozwiÄ…zaÅ„ sprawiajÄ…, że nowe kombi o wysokich osiÄ…gach jest też wyjÄ…tkowo efektywne: przy Å›rednim zużyciu paliwa 9,1 l/100 km i Å›redniej emisji CO2 na poziomie 206 g/km obie wersje silnikowe ustanawiajÄ… nowe wzorce na tle rywali. Po raz pierwszy 4-litrowy silnik V8 biturbo otrzymaÅ‚ turbosprężarki twin-scroll, zapewniajÄ…ce jeszcze lepsze osiÄ…gi oraz responsywność jednostki. Ich zastosowanie pozwala ograniczyć ciÅ›nienie zwrotne i zoptymalizować cykl pracy, przyczyniajÄ…c siÄ™ do uzyskania wyższej moc, niespotykanej spontanicznoÅ›ci oraz wyższego momentu obrotowego przy niskich obrotach.
Aktywny napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+
Oba modele E 63 Kombi sÄ… standardowo wyposażone w innowacyjny napÄ™d na cztery koÅ‚a AMG Performance 4MATIC+. Ten nowo opracowany, inteligentny system łączy zalety różnych konfiguracji ukÅ‚adu napÄ™dowego. Po raz pierwszy oferuje caÅ‚kowicie pÅ‚ynnÄ… dystrybucjÄ™ momentu obrotowego pomiÄ™dzy przedniÄ… a tylnÄ… osiÄ…, zapewnia wiÄ™c optymalnÄ… trakcjÄ™ na każdej nawierzchni. Kierowca może polegać na wysokim poziomie bezpieczeÅ„stwa prowadzenia.
Elektromechanicznie sterowane sprzęgło łączy stale napędzaną oś tylną ze zmiennie napędzaną osią przednią. Najlepszy możliwy rozkład momentu obrotowego jest kalkulowany na bieżąco. Sportowe kombi w jednej chwili może dysponować zatem napędem na cztery koła, a w kolejnej być samochodem wyłącznie tylnonapędowym. Poza lepszą trakcją i przyspieszeniami bocznymi napęd AMG Performance 4MATIC+ zapewnia jeszcze sprawniejszy sprint.
Szybsza zmiana przełożeń, wyższa efektywność: 9-biegowa sportowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT
9-biegowa sportowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT MCT zostaÅ‚a dostosowana specjalnie do wymagaÅ„ nowych modeli E 63 – przeszÅ‚a zmiany zarówno od strony konstrukcji, jak i sterowania. Zastosowane oprogramowanie pozwala uzyskać ekstremalnie krótki czas zmiany przeÅ‚ożeÅ„ i przeprowadzać wielokrotne redukcje, a funkcja podwójnego wysprzÄ™glenia zapewnia jeszcze bardziej emocjonujÄ…ce doznania z jazdy. Miejsce przekÅ‚adni hydrokinetycznej zajęło mokre sprzÄ™gÅ‚o. Zabieg ten pozwoliÅ‚ ograniczyć masÄ™ przekÅ‚adni, a przy tym zoptymalizować czas reakcji na ruchy pedaÅ‚u gazu.
Indywidualne doświadczenie: programy jazdy AMG DYNAMIC SELECT
Kierowca ma do wyboru cztery różne programy wpÅ‚ywajÄ…ce na zachowanie E 63 Kombi: Comfort, Sport, Sport Plus oraz Individual. W każdym z nich modyfikowane sÄ… kluczowe parametry pojazdu, takie jak reakcja silnika i skrzyni biegów oraz charakterystyka pracy zawieszenia, ukÅ‚adu kierowniczego, ESP® i napÄ™du na obie osie. Niezależnie od wybranego programu do dyspozycji jest tryb rÄ™cznej zmiany biegów (przycisk M), obsÅ‚ugiwany za pomocÄ… manetek przy kierownicy. Osobno można ustawiać także tryb pracy zawieszenia. Odmiana S oferuje też program RACE, przeznaczony do agresywnej jazdy po zamkniÄ™tych torach. Wszystkie jego parametry dobrano z myÅ›lÄ… o uzyskaniu maksymalnych osiÄ…gów.
Specjalnie opracowane zawieszenie: maksymalne przyspieszenia poprzeczne i wzdłużne
Zwinność i wysokie prÄ™dkoÅ›ci w zakrÄ™tach najnowszych modeli E 63 Kombi to również zasÅ‚uga zupeÅ‚nie nowego sportowego zawieszenia AMG, opartego na wielokomorowym zawieszeniu pneumatycznym AIR BODY CONTROL. SamopoziomujÄ…cy ukÅ‚ad zapewnia bardzo wysokie stabilność pochylenia kóÅ‚ oraz dynamikÄ™ jazdy i precyzjÄ™ prowadzenia. W czterodrążkowej przedniej osi zastosowano komponenty z aluminium (wahacze, drążki reakcyjne). Niezależna kontrola koÅ‚a i części jego zawieszenia przekÅ‚ada siÄ™ na wyższe przyspieszenia poprzeczne, a jednoczeÅ›nie minimalizuje wpÅ‚yw momentu obrotowego na ukÅ‚ad kierowniczy. Również architektura tylnej osi zostaÅ‚a dostosowana do osiÄ…gów E 63. W efekcie inżynierom AMG udaÅ‚o siÄ™ pogodzić tradycyjny dla Klasy E komfort z wysokimi pokÅ‚adami precyzji i dynamiki jazdy.
Trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne: wszechstronny charakter
Sportowe nastawy amortyzatorów i sprężyn oraz aktywne resorowanie sprawiajÄ…, że trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne łączy wzorowÄ… dynamikÄ™ jazdy ze znakomitÄ… charakterystykÄ… tÅ‚umienia wibracji i szumów. Sztywność kolumn pneumatycznych można w szerokim zakresie regulować poprzez aktywacjÄ™ lub dezaktywacjÄ™ poszczególnych komór. W rezultacie odczuwalnie wzrasta zarówno komfort, jak i pewność prowadzenia.
Do dyspozycji podróżujÄ…cych sÄ… trzy różne ustawienia sztywnoÅ›ci kolumn, zależne od wybranego programu oraz aktualnych warunków. Ponadto, stopieÅ„ ich sztywnoÅ›ci automatycznie wzrasta w obliczu gwaÅ‚townych zmian obciążenia, szybkiej jazdy w zakrÄ™tach, agresywnego przyspieszania lub ostrego hamowania. Pozwala to ograniczyć koÅ‚ysanie nadwozia i zwiÄ™kszyć stabilność prowadzenia.
Co wiÄ™cej, kierowca ma do wyboru trzy tryby adaptacyjnego tÅ‚umienia: Comfort, Sport i Sport Plus. Może wiÄ™c wybrać pomiÄ™dzy zrelaksowanym komfortem na dÅ‚ugich trasach lub maksymalnie sportowym charakterem. Regulacja stopnia odbicia i kompresji odbywa siÄ™ niezależnie, a wszechstronna charakterystyka sterowania zapewnia szerokÄ… rozpiÄ™tość pomiÄ™dzy minimalnÄ… a maksymalnÄ… siłą tÅ‚umienia. W ten sposób różnice w pracy poszczególnych trybów sÄ… jeszcze bardziej wyrafinowane i zdecydowanie odczuwalne, zależnie od warunków drogowych.
Blokada tylnego dyferencjału: optymalna trakcja w każdych warunkach
Aby dodatkowo poprawić przyczepność i dynamikÄ™ jazdy, model E 63 4MATIC+ Kombi zostaÅ‚ wyposażony w mechanicznÄ… blokadÄ… tylnego dyferencjaÅ‚u (tzw. szperÄ™), a w wersji S blokada ta ma sterowanie elektroniczne. Oba mechanizmy ograniczajÄ… poÅ›lizg wewnÄ™trznego koÅ‚a w zakrÄ™cie bez pomocy ukÅ‚adu hamulcowego. W rezultacie kierowca może wczeÅ›niej zacząć przyspieszać na wyjÅ›ciu z zakrÄ™tu, dysponujÄ…c w tym momencie wyższym momentem obrotowym. RównoczeÅ›nie auto pozostaje stabilniejsze podczas hamowania z wysokich prÄ™dkoÅ›ci i sprawniej rusza z miejsca.
Elektroniczne sterowanie blokady w odmianie wyróżnia siÄ™ jeszcze bardziej wrażliwym dziaÅ‚aniem i proaktywnym sterowaniem, co dodatkowo podnosi progi możliwoÅ›ci pojazdu i uÅ‚atwia jazdÄ™ na granicy przyczepnoÅ›ci. Z blokadÄ… dyferencjaÅ‚u i napÄ™dem na obie osie AMG 4MATIC+ wspóÅ‚pracuje optymalnie dostrojony, trzystopniowy ukÅ‚ad ESP® z trybami ESP ON (włączony), ESP SPORT Handling Mode (późniejsze ingerencje) oraz ESP OFF (wyłączony, włącza siÄ™ okresowo podczas gwaÅ‚townego hamowania).
E 63 S 4MATIC+ z aktywnymi poduszkami silnika w standardzie
Wariant E 63 S 4MATIC+ jest wyposażony w unikalne na tle segmentu rozwiÄ…zanie w postaci aktywnych poduszek silnika. PozwalajÄ… one pogodzić sprzeczne cele – miÄ™kkie mocowanie zapewniajÄ…ce wyższy komfort oraz sztywne połączenie istotne z punktu widzenia dynamiki. Aktywne poduszki sÄ… w stanie bÅ‚yskawicznie zmieniać swojÄ… sztywność zależnie od warunków. Pozytywnie wpÅ‚ywa to na precyzjÄ™ prowadzenia podczas dynamicznej jazdy i odwrotnie, miÄ™ksze nastawy poduszek odczuwalnie zwiÄ™kszajÄ… komfort na zniszczonych nawierzchniach.
Bezpośredni i komunikatywny: progresywny układ kierowniczy AMG
Elektromechaniczny, progresywny ukÅ‚ad kierowniczy E 63 z przekÅ‚adniÄ… o zmiennym przeÅ‚ożeniu imponuje precyzjÄ… i autentycznym wyczuciem kóÅ‚. Oferuje trzy tryby pracy do wyboru: Comfort, Sport oraz Sport Plus, aktywowane wraz ze zmianÄ… programu jazdy DYNAMIC SELECT lub osobno, w trybie Individual.
Skuteczny i wytrzymały: wysokowydajny układ hamulcowy AMG
Wysokowydajne hamulce zapewniają niezawodne, szybkie wytracanie prędkości i nie słabną nawet przy dużym obciążeniu. Z przodu zamontowano wewnętrznie wentylowane, perforowane bimetalowe tarcze hamulcowe w rozmiarze 360 x 36 mm z przodu (6-tłoczkowe zaciski) oraz 360 x 24 mm z tyłu (1-tłoczkowe zaciski pływające). Wariant S ma z przodu jeszcze większe bimetalowe tarcze o wymiarach 390 x 36 mm, a opcjonalnie dostępny jest z karbonowo-ceramicznymi hamulcami AMG (rozmiar tarcz przednich: 402 x 39 mm, tylnych: 360 x 32 mm).
Sportowy charakter: wystrój kabiny
Atmosfera we wnÄ™trzu konsekwentnie podąża za dynamicznÄ… stylizacjÄ… karoserii E 63. Model wyróżnia szereg specjalnie zaprojektowanych detali: obszyta czarnÄ… skórÄ… nappa kierownica AMG Performance idealnie sprawdza siÄ™ przy sportowym stylu jazdy. Kierowca i pasażer z przodu majÄ… do dyspozycji sportowe fotele AMG z mocniejszym wyprofilowaniem. Na życzenie dostÄ™pne sÄ… siedzenia AMG Performance ze zintegrowanymi zagÅ‚ówkami. WersjÄ™ S dodatkowo zdradza wykoÅ„czenie deski rozdzielczej i drzwi ze skóry nappa oraz pasy bezpieczeÅ„stwa i pierÅ›cieÅ„ u góry kierownicy w kolorze szarym.
Panel wskaźników wyróżnia siÄ™ akcentami z motywem wÅ‚ókna wÄ™glowego i charakterystycznÄ… dla AMG czcionkÄ…, podkreÅ›lajÄ…cÄ… sportowÄ… aurÄ™ w kabinie. Wariant S jest seryjnie wyposażony w panoramiczny kokpit z dwoma wyÅ›wietlaczami (opcja dla odmiany o mocy 571 KM). Kierowca ma do wyboru trzy unikalne dla AMG wersje interfejsu: klasyczny, sportowy i progresywny.
Intelligent Drive
Nowe modele E 63 Kombi sÄ… oferowane z kompletem inteligentnych funkcji łącznoÅ›ci oraz systemów z rodziny Intelligent Drive, znanych już z nowej Klasy E. Ich lista obejmuje częściowo autonomiczny Pilot Jazdy, który może odciążać kierowcÄ™ w korkach lub podczas rutynowych podróży.
Poza standardowymi funkcjami Mercedes me connect nabywca E 63 Kombi ma do dyspozycji usÅ‚ugi zdalne (standard w połączeniu z COMAND Online), oferujÄ…ce wygodne sterowanie wybranymi funkcjami pojazdu za pomocÄ… smartfona. Lista nowoÅ›ci obejmuje usÅ‚ugÄ™ Concierge z indywidualnÄ… obsÅ‚ugÄ… wykraczajÄ…cÄ… poza kwestie zwiÄ…zane z samochodem – poczÄ…wszy od dostarczania informacji pogodowych i gieÅ‚dowych przez rekomendacje dotyczÄ…ce trasy aż po sugestie na temat aktywnoÅ›ci kulturalnych i sportowych. Dane nawigacyjne sÄ… przekazywane bezpoÅ›rednio do pojazdu. Przez pierwszy rok usÅ‚uga dostÄ™pna jest bezpÅ‚atnie.
Jeszcze bardziej ekskluzywny: E 63 S 4MATIC+ Kombi „Edition 1”
Przez okoÅ‚o rok od chwili debiutu wariant E 63 S 4MATIC+ Kombi oferowany bÄ™dzie w ekskluzywnej serii specjalnej „Edition 1”. Lakier szary selenit designo magno lub, opcjonalnie, czerÅ„ nocy designo magno oraz pakiet AMG Night dodatkowo podkreÅ›lajÄ… mocarny charakter E 63, a jaÅ›niejsze pasy biegnÄ…ce nad progami optycznie wydÅ‚użajÄ… jego sylwetkÄ™. CaÅ‚ość dopeÅ‚niajÄ… 20-calowe kute obrÄ™cze AMG z siedmioma podwójnymi ramionami w kolorze matowej czerni i polerowanymi rantami.
W kabinie uwagÄ™ zwracajÄ… pokryte czarnÄ… skórÄ… nappa fotele AMG Performance z żóÅ‚tymi przeszyciami oraz dopasowane kolorystycznie akcenty na sportowej kierownicy AMG Performance, panelach drzwi, konsoli Å›rodkowej i dywanikach podÅ‚ogowych AMG, a także analogowy czasomierz IWC. Na obszytej czarnÄ… tkaninÄ… DINAMICA kierownicy pojawiÅ‚ siÄ™ napis „Edition 1” oraz czarny pierÅ›cieÅ„ na godzinie 12. EmocjonujÄ…ce zestawienie kolorów i materiaÅ‚ów uzupeÅ‚niajÄ… okÅ‚adziny z wÅ‚ókien wÄ™glowych.
Światowa premiera nowych kombi AMG o wysokich osiągach nastąpi podczas salonu samochodowego w Genewie w marcu 2017 r. Ich sprzedaż ruszy w kwietniu 2017 r., a rynkową premierę zaplanowano na czerwiec 2017 r.