Stuttgart,
22
października
2020
|
13:02
Europe/Warsaw

Dzięki nowej Klasie S lotnisko w Stuttgarcie jest gotowe na wysoce zautomatyzowane parkowanie bez kierowców

  • Apcoa, Bosch i Mercedes-Benz pracują nad udostępnieniem pierwszej na świecie komercyjnej usługi zautomatyzowanego parkowania na poziomie 4. SAE.
  • W przyszłości polecenie ze smartfona wskaże samochodom, gdzie zaparkować na parkingu P6 na lotnisku w Stuttgarcie.
  • Nowy Mercedes-Benz Klasy S jest wyposażony w rozwiązania umożliwiające wysoce zautomatyzowane parkowanie bez kierowcy – AVP (poziom 4. SAE1).
  • W przypadku AVP do wykrywania pasów i przeszkód firma Bosch po raz pierwszy wykorzystuje infrastrukturę opartą na kamerach.
  • Firma Apcoa, operator parkingu, w celu umożliwienia zautomatyzowanego parkowania testuje funkcje ochrony i płatności; parkowanie jest realizowane za pośrednictwem cyfrowej platformy mobilności APCOA FLOW.

Zautomatyzowane parkowanie, które zmniejszy stres podczas wizyty na lotnisku: Bosch, Mercedes-Benz i firma Apcoa, operator parkingu, w przyszłości chcą wprowadzić wysoce zautomatyzowane parkowanie bez kierowcy na lotnisku w Stuttgarcie. Z tego względu system zautomatyzowanego parkowania samochodu (AVP – Automated Valet Parking, z ang. zautomatyzowana usługa parkingowa), opracowany wspólnie przez Boscha i Mercedes-Benz, ma zostać przygotowany do komercyjnej eksploatacji.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S jest już przystosowany, by jako pierwszy na świecie seryjny pojazd zaoferować rozwiązania techniczne niezbędne dla przyszłej infrastruktury AVP. Opcjonalnie nabywcy mogą zamówić instalację wstępną dla tzw. systemu INTELLIGENT PARK PILOT, dzięki któremu – po odebraniu polecenia ze smartfona – Klasa S może samodzielnie pojechać na zarezerwowane miejsce parkingowe. „W nowej Klasie S luksusem jest nie tylko jazda, ale i parkowanie” – powiedział dr Michael Hafner, szef Mercedes-Benz AG ds. zautomatyzowanej jazdy. Jako pilotażowy obiekt dla planowanej komercyjnej usługi zautomatyzowanego parkowania będzie służył parking P6 na lotnisku w Stuttgarcie. To tutaj firmy przetestują sposób, w jaki rozwiązania zastosowane na pokładzie Klasy S współpracują z inteligentną infrastrukturą Boscha oraz cyfrową platformą APCOA FLOW operatora garażu, firmy Apcoa. Dzięki tej platformie cały proces parkowania odbywa się bez konieczności pobierania biletu i jest bezgotówkowy. Obecnie na lotniskowym parkingu trwają przygotowania do rozpoczęcia pilotażowej fazy usługi. Celem próby z udziałem egzemplarzy nowej Klasy S jest upewnienie się, że interakcje pomiędzy samochodami, infrastrukturą a operatorem parkingu przebiegają płynnie i są odpowiednio zoptymalizowane pod kątem użytkownika.

Pierwsza funkcja parkowania na poziomie 4. SAE w seryjnym aucie

W lipcu 2019 r. firmy Bosch i Mercedes-Benz po raz pierwszy na świecie otrzymały specjalne zezwolenie na realizację AVP dla wybranych egzemplarzy Klasy E bez „zapasowego” kierowcy w rzeczywistych warunkach ruchu na parkingu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie. Z odpowiednią instalacją wstępną dla systemu INTELLIGENT PARK PILOT nowy Mercedes-Benz Klasy S jest teraz pierwszym seryjnym pojazdem wyposażonym w technologię AVP, która pozwala na parkowanie bez kierowcy. Jej działanie zależy jednak od przyszłej dostępności parkingów z odpowiednią infrastrukturą, a także od krajowych ustawodawców, którzy dadzą AVP zielone światło. Tym samym nowa Klasa S jest też pierwszym pojazdem na świecie wyposażonym we wstępną instalację do realizacji funkcji zautomatyzowanej jazdy SAE na poziomie 4. – co stanowi drugi najwyższy poziom automatyzacji. „Dzięki zautomatyzowanej usłudze parkingowej Mercedes-Benz pokazuje, że wkrótce możliwe będzie parkowanie bez kierowcy” – dodał Hafner.

Aby nowa funkcja parkowania mogła być realizowana za jednym dotknięciem, bezpośrednio za wjazdem na parking P6 powstanie przestronna strefa wysiadania i odbioru, zapewniająca użytkownikom AVP wygodne miejsce na pozostawienie pojazdów. Gdy oni udadzą się do terminalu i dokonają odprawy, ich Klasa S sama zaparkuje w podziemiu, kierując się informacjami pozyskanymi z parkingowej infrastruktury. Innymi słowy, użytkownicy nie muszą martwić się już manewrowaniem czy utrudnionym wysiadaniem, kiedy znalezione w końcu miejsce okaże się za wąskie. „Zautomatyzowane parkowanie naprawdę zwiększa wygodę użytkowników i pozwala im zaoszczędzić czas, zwłaszcza kiedy spieszą się na samolot i chcą po prostu szybko zostawić auto na lotnisku” – powiedział Walter Schoefer, rzecznik zarządu Flughafen Stuttgart GmbH. Na potrzeby realizacji fazy testowej, która ma rozpocząć się wkrótce, początkowo parking P6 będzie dysponował dwoma miejscami zarezerwowanymi dla samochodów wyposażonych w technologię AVP. W przyszłości, wraz ze wzrostem zapotrzebowania i gdy – zgodnie z planem – parkowanie bez kierowcy stanie się standardem, liczba miejsc wzrośnie.

Inteligentna infrastruktura i cyfrowe platformy

Podczas pilotażowej fazy zautomatyzowanego parkowania na lotnisku w Stuttgarcie swoją premierę będą miały nowej kamery wideo Boscha, które są w stanie identyfikować wolne miejsca parkingowe, monitorować okoliczne uliczki i ich otoczenie, a także wykrywać przeszkody lub osoby. Wcześniej do tego celu używano lidarów. Specjalne centrum kontroli zlokalizowane na terenie w garażu oblicza trasę, którą samochody muszą pokonać, aby dotrzeć do dostępnego miejsca. Dzięki informacjom z kamer pojazdy mogą poruszać się po parkingu samodzielnie – nawet po wąskich rampach prowadzących na różne kondygnacje. Pokładowa technika w autonomiczny sposób przekształca informacje z infrastruktury na odpowiednie manewry. Jeśli np. kamery wykryją nieoczekiwaną przeszkodę, auto bezpiecznie się zatrzyma.

Również APCOA FLOW – cyfrowa platforma operatora garaży, firmy Apcoa – odegra kluczową rolę w umożliwieniu parkowania bez kierowcy na stuttgarckim lotnisku. Już dziś użytkownicy korzystają z tej platformy, aby ułatwić sobie parkowanie. Pozwala ona na rezerwowanie miejsc, w pełni zautomatyzowaną płatność i fakturowanie oraz zbliżeniowy wjazd i wyjazd. System rozpoznaje samochód klienta i automatycznie podnosi szlaban, dzięki czemu udawanie się do biletomatu stają się zbędne. „Chcemy być pierwszym operatorem parkingu, który na jednym z naszych parkingów zaoferuje możliwość korzystania z usługi zautomatyzowanego parkowania opartej na technologii AVP” – powiedział Frank van der Sant, dyrektor handlowy Apcoa Parking Holdings GmbH.

Więcej samochodów, więcej garaży

Usługa parkowania bez kierowcy pozwoli oszczędzić czas i uniknąć długich spacerów do samochodu. Bosch i Mercedes-Benz torują drogę w kierunku upowszechnienia tego rozwiązania, wprowadzając pierwsze na świecie oparte na infrastrukturze zautomatyzowane parkowanie samochodu na poziomie 4. SAE w rzeczywistych warunkach ruchu parkingowego. Płynną komunikację pomiędzy pojazdami a elementami infrastruktury zapewniają zunifikowane standardy i interfejsy. Celem firmy Bosch na przyszłość będzie wyposażanie w technologię infrastruktury AVP coraz większej liczby obiektów parkingowych. Jako największy operator parkingów w Europie również Apcoa ma swój interes w upowszechnianiu innowacyjnych usług, takich jak AVP. „W przyszłości chcemy udostępnić AVP większej liczbie klientów w wybranych lokalizacjach Apcoa” – powiedział van der Sant. Firma zarządza około 1,5 mln indywidualnych miejsc parkingowych w ponad 9500 lokalizacjach w 13 krajach Europy. Zwiększając dostępność w pełni zautomatyzowanych usług parkingowych, te same obiekty mogłaby pomieścić nawet o 20% pojazdów więcej. Co więcej, parkowanie bez kierowcy sprawdza się szczególnie w przypadku wąskich, odległych, a zatem nieatrakcyjnych miejsc parkingowych, których ludzie z natury unikają.

1 Poziom 4. SAE: w określonych warunkach (np. na wybranych drogach, ale nie przy każdej pogodzie) samochód może samodzielnie radzić sobie ze wszystkimi sytuacjami drogowymi. Kierowca nie jest wtedy potrzebny.