Stuttgart,
26
sierpnia
2020
|
11:55
Europe/Warsaw

E jak „epokowa” – historia Klasy E

Klasa E ma swoje miejsce w samym sercu marki Mercedes-Benz. Stoi za nią tradycja innowacyjnych, fascynujących i zróżnicowanych samochodów klasy wyższej średniej premium. Korzenie tego dziedzictwa sięgają prawie 120 lat, a od 1947 r. Klasa E i jej bezpośredni poprzednicy doczekali się już dziesięciu generacji. W 1993 r. model przyjął swoją oficjalną, współczesną nazwę. Latem 2020 r. na rynek trafiła udoskonalona Klasa E serii 213.

Za poprzedników Klasy E można uznać jedne z pierwszych samochodów osobowych produkowanych pod marką Mercedes-Benz: model 8/38 PS (W 02) oraz 10/50 PS Stuttgart 260 (W 11, 1928 r.). W latach 30. ich śladami podążały kolejne pojazdy z gwiazdą: 200 (W 21, 1933 r.), 230 (W 143, 1936 r.) oraz 260 D (W 138, 1936 r.), czyli pierwsze seryjne auto osobowe z silnikiem wysokoprężnym. Prekursorem Klasy E był też model 170 V, który debiutował w 1936 r., a 10 lat później zasygnalizował początek powojennej produkcji Mercedes-Benz – służąc jako podstawowy środek transportu m.in. służb ratowniczych i przedstawicieli handlu.

Zupełnie nową erę w 1953 r. zapoczątkował Mercedes-Benz Ponton – sedan z 4-cylindrowymi silnikami (W 120, W 121) i nowoczesną karoserią ze zintegrowanymi błotnikami. Jej korzystna aerodynamika pozwoliła obniżyć zużycie paliwa. Ponton jako pierwszy osobowy Mercedes w historii otrzymał samonośne nadwozie. W 1954 r. producent zaprezentował zbudowane na jego bazie modele z silnikami o 6 cylindrach.

Rok 1961 przyniósł debiut nowych przedstawicieli klasy średniej wyższej – tzw. skrzydlaków z 4-cylindrowymi silnikami (W 110). Limuzyny te wyróżniało charakterystyczne wyprofilowanie tylnych błotników, podobnie jak w przypadku luksusowych modeli serii W 111, które zadebiutowały 2 lata wcześniej. Oba typoszeregi otrzymały pionierskie rozwiązania z dziedziny bezpieczeństwa, w tym strefy kontrolowanego zgniotu.

W styczniu 1968 r. Mercedes-Benz zaprezentował nowe serie W 114 i W 115, znane także pod nazwą „Stroke/8”, która pochodzi od roku debiutu. Ich harmonijne wzornictwo to dzieło Paula Bracqa, pracującego w dziale stylizacji kierowanym przez Friedricha Geigera. Wraz z debiutem nowych limuzyn zarzucono koncepcję wspólnego nadwozia dla modeli klasy średniej wyższej i luksusowych. Co więcej, po raz pierwszy poprzednik Klasy E był dostępny w dwudrzwiowej wersji coupé. Stroke/8 odniósł wielki sukces – do 1976 r. wyprodukowano ponad 1,8 mln limuzyn i 67 tys. coupé.

Jeszcze większym powodzeniem cieszył się kolejny przodek Klasy E – seria 123, debiutująca w 1976 r. Po raz kolejny producent poszerzył gamę nadwoziową modelu: do oferty dołączyło wszechstronne kombi. Połączenie nowoczesnej konstrukcji (m.in. przednie zawieszenie na podwójnych wahaczach), szerokiej palety wersji i wzorowego poziomu wyposażenia zapewniło 123 taki popyt, że początkowo na odbiór nowego egzemplarza trzeba było czekać nawet rok. Do 1986 r. Mercedes-Benz wyprodukował około 2,7 mln egzemplarzy modelu.

Zaprezentowana w 1984 r. seria 124 jako pierwsza – od 1993 r. – nosiła nazwę „Klasa E”. Lekka konstrukcja i zoptymalizowana aerodynamika poskutkowały obniżeniem zużycia paliwa i lepszymi osiągami, a zawieszenie (tylne wielowahaczowe) zapewniało niespotykane bezpieczeństwo prowadzenia. Po raz kolejny poszerzono gamę dostępnych wersji – tym razem o kabriolet (A 124). Zupełnie nowy rozdział zapoczątkował Mercedes-Benz 500 E, pierwszy 8-cylindrowy wariant w historii Klasy E, z silnikiem o mocy 326 KM. Łączył on dyskretny design z osiągami auta sportowego. Kolejną nowością był napęd na obie osie 4MATIC. Rozbudowana oferta sprawiła, że typoszereg 124 „przebił” popularnością swojego uznanego poprzednika – łącznie wyprodukowano 2 737 000 egzemplarzy.

Kolejna generacja modelu klasy wyższej średniej Mercedes-Benz, debiutująca w 1995 r. seria 210, wprowadziła nowy „czterooki” wygląd. Po raz pierwszy Klasa E była oferowana w trzech liniach wzornictwa i wyposażenia: Classic, Elegance oraz Avantgarde. W serii 210 producent wprowadził około 30 nowych rozwiązań technicznych, w tym standardowe napinacze pasów z ogranicznikami siły napięcia dla kierowcy i pasażera z przodu oraz elektroniczny system kontroli trakcji ETS.

W marcu 2002 r. ruszyła produkcja Klasy E z serii 211 – również z podwójnymi reflektorami, lecz o bardziej sportowym wzornictwie. Za sprawą licznych innowacji model ustanowił nowe standardy w zakresie bezpieczeństwa, komfortu i dynamiki jazdy. Ich lista obejmowała nową czterowahaczową przednią oś i wielowahaczowe tylne zawieszenie w większości wykonane z aluminium, a także adaptacyjne przednie poduszki powietrzne, dwustopniowe ograniczniki siły napięcia pasów oraz automatyczny pomiar masy pasażera z przodu.

W styczniu 2009 r. Mercedes-Benz zaprezentował nową Klasę E z serii 212, o zinterpretowanym na nowo wzornictwie. Oprócz limuzyny (W 212) i kombi (S 212) gama obejmowała dwie sportowe, a jednocześnie eleganckie wersje dwudrzwiowe: coupé (C 207) i kabriolet (A 207), które zastąpiły modele CLK. Coupé było w swoim czasie najbardziej aerodynamicznym samochodem świata, ze współczynnikiem oporu powietrza równym 0,24, a limuzyna notowała najlepszy w segmencie wynik 0,25. Nowa Klasa E była znacznie oszczędniejsza, a dzięki innowacyjnej technologii jej nadwoziowe stało się o 30% sztywniejsze. Jednym z innowacyjnych systemów na pokładzie był asystent wykrywania zmęczenia. Kolejna nowość to topowy wariant E 63 AMG S 4MATIC o mocy 585 KM z napędem 4x4 z preferencją tylnej osi.

Najnowsza generacja Klasy E – seria 213, zaprezentowana w 2016 r. – toruje drogę ku przyszłości. Łączy ona rozbudowane systemy wspomagające z zupełnie nową koncepcją obsługi: opcjonalny szerokoekranowy kokpit składa się z dwóch wyświetlaczy o przekątnej 12,3”, które wizualnie łączą się pod wspólną szklaną taflą. Dotykowe panele na kierownicy pozwalają na obsługę funkcji samochodu w sposób podobny jak w przypadku smartfona. Wśród innowacyjnych systemów zwiększających bezpieczeństwo jest PRE-SAFE® Sound, który tuż przed wykrytym zderzeniem generuje krótki sygnał dźwiękowy, by chronić zmysł słuchu podróżujących. Matrycowe reflektory MULTIBEAM LED z 84 indywidualnie sterowanymi diodami LED na każdy reflektor zapewniają precyzyjną, automatycznie kontrolowaną dystrybucję światła. Standardowym wyposażeniem Klasy E jest 9-biegowa przekładnia automatyczna. Gama silnikowa modelu obejmuje jednostki benzynowe i wysokoprężne, a także warianty hybrydowe oraz odmiany AMG, o mocy nawet 612 KM.