Warszawa,
23
września
2021
|
14:57
Europe/Warsaw

Ekoporadnik Mercedes-Benz: zielona motoryzacja to znacznie więcej niż samochody

Wszyscy jesteśmy częścią ekosystemu, a nasze codzienne wybory wpływają na środowisko – począwszy od zakupów po sortowanie śmieci. Dotyczy to również użytkowania samochodu. W ekoporadniku Mercedesa znany polski sportowiec, skialpinista Andrzej Bargiel oraz ekspert motoryzacyjny i trener techniki jazdy Przemek Bosek opowiadali już o oszczędnej jeździe, o ekologicznych napędach czy przydatnych aplikacjach na smartfon. Czas na ostatni odcinek cyklu, który wykracza poza same samochody.

Cykl spotkań Andrzeja Bargiela i Przemka Boska dobiega końca. Przez kilka odcinków widzowie mieli okazję, by dowiedzieć się wielu ciekawostek na temat zrównoważonego stylu jazdy, który owocuje nie tylko niższym zużyciem paliwa, ale też mniejszym zużyciem eksploatacyjnym samochodu. Ekoporadnik przybliżył również rozwiązania techniczne i technologie stosowane w zelektryfikowanych Mercedesach, takie jak hybrydowy napęd plug-in czy szybkie ładowanie.

Mercedes udowadnia, że nowoczesny samochód premium musi łączyć znakomite osiągi, bezpieczeństwo i luksus z czynnikiem „eko” – bez względu na swój segment powinien efektywnie obchodzić się zarówno z energią (czy to z paliwa, czy elektryczną) oraz z zasobami. Przykładem może być nowa Klasa C, która w każdej wersji jest zelektryfikowana.

I choć rozmowy Andrzeja Bargiela i Przemka Boska dotyczyły głównie samochodów, to nadrzędnym celem tych rozmów jest troska o czystsze środowisko – nie da się tego celu osiągnąć bez transformacji branży motoryzacyjnej i zmiany naszych własnych zwyczajów.

Ekoporadnik Mercedesa niejednokrotnie udowodnił, że w praktyce zmiana ta wcale nie jest uciążliwa. Auto elektryczne (lub hybrydę plug-in) można ładować w domu albo w trakcie pracy lub załatwiania codziennych spraw, takich jak zakupy. Fabryczna nawigacja pomoże błyskawicznie znaleźć dogodną ładowarkę, a dzięki karcie Mercedes me Charge nie trzeba martwić się o rejestrację u różnych dostawców prądu.

Firma Mercedes-Benz jako partner strategiczny kampanii elektromobilni.pl wspólnie z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych oraz gronem liderów rynku podejmuje szereg działań na rzecz elektromobilności, dla rozwoju której kluczowa jest edukacja. Zdecydowana większość kierowców samochodów konwencjonalnych w Polsce przyznaje, że stan ich wiedzy nie pozwoliłby na podjęcie decyzji o zamianie pojazdu na elektryczny. Dlatego bardzo nas cieszy coraz szersze zaangażowanie branży motoryzacyjnej w aspekty związane z budową świadomości ekologicznej konsumentów i popularyzowaniem pojazdów z elektrycznym układem napędowym. – Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA

Auta są jednak tylko jedną ze składowych całego motoryzacyjnego ekosystemu, który sięga od produkcji przez użytkowanie aż po recykling. I każdy z producentów samochodów ma tu do wykonania kawał roboty.

W tej materii Mercedes-Benz nie zwleka ani chwili: strategia firmy zakłada w pełni neutralną pod względem emisji węglowej oferowaną flotę modeli do 2030 r. Już w przyszłym roku wszystkie fabryki aut osobowych z gwiazdą będą neutralne pod względem emisji CO2, polegając na energii ze źródeł odnawialnych. Równocześnie marka spod znaku gwiazdy nawiązuje partnerstwa i prowadzi zaawansowane badania nad tzw. zieloną stalą, wolną od CO2 – produkcja stali ma bowiem istotny udział w globalnej emisji dwutlenku węgla.

W skrócie, Mercedes-Benz wykorzystuje wiele pól, aby szybko i w zrównoważony sposób zmniejszać emisje gazów cieplarnianych oraz zanieczyszczeń. Zrównoważona flota pojazdów Mercedesa nie ogranicza się jednak wyłącznie do poszanowania środowiska naturalnego, ale i praw człowieka – dlatego producent dba o pozyskiwanie surowców z certyfikowanych kopalń. W nowych generacjach akumulatorów minimalizuje zresztą użycie kobaltu, a docelowo chce całkowicie zrezygnować ze stosowania tego surowca.

Elementem całościowej strategii dekarbonizacji Mercedes-Benz jest również szeroko zakrojony recykling. W przyszłości akumulatory z wycofanych aut elektrycznych będą ponownie przetwarzane, a wcześniej czeka je jeszcze „drugie życie” – mogą funkcjonować w magazynach energii, pozwalających np. gromadzić na później prąd pozyskany z instalacji fotowoltaicznej.

Oczywiście ekologia zaczyna się od nas samych – dlatego w imię szeroko pojętego zrównoważonego rozwoju lepiej czasami optymalizować nasze wybory. A przy wyborze kolejnego auta może warto rozważyć coś na prąd?

Zapraszamy na ostatni odcinek ekoporadnika Mercedes-Benz Polska w wersji wideo: https://youtu.be/L-vjPe91_yU.