Warszawa,
17
lutego
2021
|
15:43
Europe/Warsaw

EQA: komfortowy i zwinny w prowadzeniu – jak przystało na Mercedesa

Już niebawem w salonach pojawi się pierwszy kompaktowy SUV na prąd marki Mercedes-EQ – model EQA. Standardowo wyposażono go w komfortowe zawieszenie ze stalowymi sprężynami i wielowahaczową tylną osią, a na życzenie dostępne jest także zawieszeniez adaptacyjnymi amortyzatorami (ADS), oferujące kierowcy możliwość wyboru preferowanej charakterystyki tłumienia. Typowo dla samochodów spod znaku trójramiennej gwiazdy EQA łączy wysoki komfort ze zwinnym prowadzeniem – i jak przystało na prawdziwego SUV-a, ma duży, ponad 20-centymetrowy prześwit. W niedalekiej przyszłości do przednionapędowej odmiany EQA 250 o mocy 190 KM dołączą czteronapędowe warianty 4MATIC.

W przednim zawieszeniu nowego EQA zastosowano kolumny MacPhersonaz kutymi, aluminiowymi wahaczami. Aluminium zastosowano także do produkcji odlewanych zwrotnic. Wykorzystanie tego materiału zmniejsza masy nieresorowane, korzystnie wpływając na jakość resorowania i precyzję prowadzenia samochodu.

W zawieszeniu tylnej osi wszystkich wersji EQA zastosowano zaawansowaną architekturę czterowahaczową (trzy drążki poprzeczne i jeden wahacz wleczony przy każdym kole), zestrojoną pod kątem maksymalnej stabilności, komfortu oraz dynamiki wzdłużnej i poprzecznej. Tylna oś jest zamontowana na ramie pomocniczej, odizolowanej od nadwozia za pomocą gumowych tulei – takie rozwiązanie ogranicza ilość drgań przenoszonych z zawieszenia na nadwozie.

Duży prześwit

EQA ma duży, ponad 20-centymetrowy prześwit. Wyposażono gow akumulator litowo-jonowy o pojemności 66,5 kWh, zlokalizowany pod kabiną pasażerską, pośrodku pojazdu. Najniższym punktem podwozia są jednak dolne krawędzie osłon progów, przebiegające nieco poniżej spodu akumulatora.

Dwa warianty zawieszenia: opcjonalnie z adaptacyjnymi amortyzatorami

EQA jest standardowo wyposażony w komfortowe zawieszenie ze stalowymi sprężynami. Jako opcja dostępne jest zawieszenie z systemem adaptacyjnej amortyzacji (ADS – Adaptive Damping System), który pozwala kierowcy na wybór preferowanej charakterystyki tłumienia. Elektronicznie sterowane zawory w każdym z czterech amortyzatorów kontrolują przepływ oleju, wpływając na ich twardość. Regulacja amortyzacji odbywa się na podstawie danych z szeregu czujników, który nieprzerwanie monitoruje pracę zawieszenia, warunki drogowe i styl jazdy kierowcy. Pod uwagę brane są również informacje dotyczące pracy zespołu napędowego, rekuperacji, hamulców, układu kierowniczego oraz systemów wspomagających. W trakcie przyspieszania, hamowania lub skrętu amortyzacja zostaje specjalnie usztywniona celem ograniczenia przechyłów oraz poprawy obciążenia kółi kontaktu opon z podłożem. Podczas spokojnej jazdy, zwłaszcza po nawierzchniach gorszej jakości, najlepiej sprawdzi się program Comfort.

Lepsza trakcja zawsze w zasięgu: napęd na wszystkie koła 4MATIC

Mocniejsze wersje EQA zostaną wyposażone w dodatkowy elektryczny zespół napędowy (eATS) przy tylnej osi – co oznacza, że będą dysponować napędem na wszystkie koła 4MATIC. Układ ten wykorzystuje funkcję Torque Shift (z ang. „przerzucanie” momentu obrotowego): rozkład momentu obrotowego pomiędzy przednim a tylnym silnikiem jest tu regulowanyw sposób ciągły, 100 razy na sekundę, zależnie od potrzeb. Jeśli kierowca nie będzie potrzebował pełnej mocy, niepotrzebna jednostka napędowa zostanie całkowicie wyłączona. Z tego względu w zakresie niskich obciążeń EQA będzie korzystać z efektywniejszego tylnego silnika synchronicznegoz magnesami trwałymi (PSM). Przy wyższym zapotrzebowaniu na moc aktywowany zostanie także silnik asynchroniczny (ASM) przy przedniej osi.

Aby uzyskać maksymalną przyczepność i stabilność prowadzenia nawet na śniegu i lodzie, strategia działania napędu 4MATIC odpowiednio reaguje na buksowanie kół i reguluje rozdział momentu obrotowego. Ponieważ każdaz jednostek napędowych ma niezależne sterowane, utrata przyczepności kół jednej osi nie wyklucza przeniesienia momentu obrotowego na koła drugiej osi – podobnie jak w przypadku konwencjonalnej blokady centralnego mechanizmu różnicowego.