Warszawa,
18
grudnia
2019
|
17:07
Europe/Warsaw

Fabryka Mercedes-Benz w Düsseldorfie świętuje rozpoczęcie produkcji eSprintera

Podsumowanie

* Produkcja eSprintera otwiera nową erę w Düsseldorfie

* Zakłady w Düsseldorfie są centrum kompetencyjnym dla Sprintera z napędem elektrycznym

* Elastyczna i wydajna produkcja w 2019 roku pomimo modyfikacji

* Dwa nowe produkty w ciągu 21 miesięcy przy inwestycjach o łącznej wartości około 330 milionów euro

Düsseldorf / Stuttgart Mercedes-Benz Sprinter – założyciel segmentu dużych samochodów dostawczych – otwiera nowy rozdział w swojej historii i w przyszłości będzie dostępny również w wersji całkowicie elektrycznej. 12 grudnia 2019 r. w fabryce Mercedes-Benz w Düsseldorfie, w obecności pracowników i zaproszonych gości została uroczyście rozpoczęta produkcja eSprintera. Krok ten oraz zaangażowanie Mercedes-Benz w fabrykę w Düsseldorfie docenili goście honorowi: Armin Laschet, premier Nadrenii Północnej-Westfalii oraz Thomas Geisel, burmistrz stolicy kraju związkowego, Düsseldorfu. Jako gospodarz, dr Armin Willy, szef rady zakładowej i kierownik ds. produkcji fabryki Mercedes-Benz w Düsseldorfie, powitał gości i pracowników, a także Marcusa Breitschwerdta, szefa Mercedes-Benz Vans, i Ingo Ettischera, szefa ds. operacji Mercedes-Benz Vans.

Mający siedzibę w Stuttgarcie producent buduje odnoszące sukcesy na całym świecie samochody dostawcze w Düsseldorfie już od 1962 roku. Przez cały ten czas zakład stale się rozwijał, aby w ostatnich latach stać się wiodącą fabryką Sprintera na całym świecie i służyć jako punkt odniesienia dla innych lokalizacji. Wdrożenie przyszłościowych technologii i metod produkcji oraz ich konsekwentne testowanie przynosi korzyści całej sieci produkcyjnej samochodów dostawczych Mercedes-Benz.

Do tej pory w Düsseldorfie wyprodukowano ponad 4,6 miliona pojazdów. Od 2018 r. odbywa się tam również produkcja nowego Sprintera Furgon, którego ponad 200 000 egzemplarzy gotowych do pracy na całym świecie już opuściło linię montażową. Produkcja w pełni elektrycznego eSprintera oznacza początek nowej ery w Düsseldorfie. To kolejny krok dla przyszłości zakładu i samego producenta. W ciągu ostatnich lat, jeszcze przed uruchomieniem produkcji nowego Sprintera i nowych wariantów układu napędowego, Mercedes-Benz Vans zainwestował około 330 milionów euro w rozwój techniczny produkcji, uwzględniając, że w przyszłości zarówno pojazdy konwencjonalne, jak i elektryczne będą powstawały na jednej linii produkcyjnej. Rezultatem będzie ogromna elastyczność i możliwość spełnienia wymagań klientów oraz rynku. Oprócz kompleksowych inwestycji w technologię, zakład intensywnie inwestuje również w podstawowe i zaawansowane szkolenia własnych pracowników. Od czasu podjęcia decyzji o budowie eSprintera w Düsseldorfie, fabryka stała się centrum kompetencyjnym dla napędów elektrycznych, a jej pracownicy zdobyli niezbędną specjalistyczną wiedzę. Do chwili obecnej przeszkolono ponad 2400 osób w zakresie obsługi i montażu technologii wysokiego napięcia.

Zrównoważona produkcja dla zrównoważonej rentowności

Mercedes-Benz Vans stawia na zrównoważony rozwój nie tylko swoich samochodów, które konsekwentnie elektryfikuje i udoskonala, ale także własnej produkcji. Celem jest, aby do 2022 roku cała produkcja pojazdów dostawczych była neutralna pod względem emisji CO2. W tym celu podjęto różne działania w ramach tzw. ekologicznej strategii produkcji: w zakładzie w Düsseldorfie zużywana energia w coraz większym procencie jest tzw. zieloną energią, a od 2022 r. prąd ma być pozyskiwany wyłącznie ze źródeł odnawialnych. Przedmiotem analizy jest też bilans CO2 transportu w obrębie zakładu: obecnie w Düsseldorfie wdrażane są nowe systemy mobilności, takie jak wewnętrzny transport wahadłowy na żądanie (on-demand plant shuttles). Ponadto od 2012 r. fabryka nie używa już papieru i coraz częściej zdaje się na autonomiczne pojazdy z ogniwami paliwowymi. Wszystkie te działania wzajemnie się uzupełniają i sprzyjają szybkiej realizacji ambitnych celów postawionych przez samą fabrykę, aby wnieść trwały wkład w ochronę klimatu.

Elastyczność i możliwość dostosowania do indywidualnych potrzeb użytkowników

Mercedes-Benz eSprinter ma za zadanie zaoferować jak najszerszy zakres zastosowań w ruchu miejskim. W związku z tym początkowo jest oferowany jako Furgon z wysokim dachem i dopuszczalną masą całkowitą 3500 kilogramów. Jego maksymalna przestrzeń ładunkowa wynosi 10,5 m3, tak samo jak w przypadku Sprintera z silnikiem spalinowym. Podobnie jak podstawowy silnik Diesla, napęd elektryczny w eSprinterze oferuje moc 85 kW i moment obrotowy do 300 Nm.

Elastyczna oferta akumulatorów umożliwia dostosowanie do indywidualnych potrzeb: żeby było praktyczniej, klient może wybrać pomiędzy wersją z trzema lub czterema akumulatorami. W wersji z czterema akumulatorami pojemność baterii wynosi 55 kWh [1], szacunkowy zasięg to 168 kilometrów [2], a maksymalna ładowność pojazdu sięga 891 kilogramów. Druga opcja akumulatora uwzględnia inne priorytety użytkowania: trzy zamiast czterech akumulatorów mają pojemność 35 kWh i pozwalają na zasięg około 115 kilometrów [1], [2]. W zamian maksymalna ładowność wzrasta o ok. 140 kg do ok. 1040 kg. Zintegrowana funkcja szybkiego ładowania zapewnia większą elastyczność; akumulator można uzupełnić do poziomu 80 procent naładowania w ciągu 30 minut. Prędkość maksymalną można skonfigurować w celu dostosowania do danego zadania, wybierając spośród trzech opcji: 80 km/h, 100 km/h, a nawet aż do 120 km/h, jeśli wyższa prędkość jest niezbędna.

Cytaty:

Armin Laschet, premier Nadrenii Północnej-Westfalii

„Przemysł motoryzacyjny stanowi filar naszej gospodarki i jest innowacyjny jak żaden inny sektor. W samej Nadrenii Północnej-Westfalii 200 000 osób pracuje w około 800 firmach. Jedna trzecia wszystkich niemieckich dostawców motoryzacyjnych działa właśnie tu. Aby utrzymać ten łańcuch wartości, musimy przyspieszyć transformację przemysłu. Dlatego celem rządu stanowego jest uczynienie Nadrenii Północnej-Westfalii pionierem, motorem i katalizatorem elektromobilności. W ramach dążenia do zrównoważonego ruchu drogowego i skuteczniejszej ochrony klimatu chcemy, aby nasz kraj związkowy stał się wiodącym dostawcą i rynkiem elektromobilności w całym łańcuchu wartości. Od badań nad produkcją ogniw paliwowych w Nadrenii Północnej-Westfalii po innowacyjne rozwiązania od dostawców dla produkcji zrównoważonych samochodów, takich jak eSprinter. Fakt, że Mercedes-Benz rozpoczął produkcję elektrycznego Sprintera w swojej największej na świecie fabryce w Düsseldorfie, wzmacnia nasz region i jest kolejnym przykładem innowacyjnej mobilności elektrycznej „made in North Rhine-Westphalia”. Ta decyzja idealnie wpisuje się w nasze cele utrzymania konkurencyjnego przemysłu motoryzacyjnego w przyszłości ”.

Thomas Geisel, burmistrz stolicy kraju związkowego, Düsseldorfu:

„Fabryka Mercedes-Benz w Düsseldorfie jest jednym z najważniejszych pracodawców w regionie i od lat stanowi gwarancję atrakcyjności naszego miasta. Bardzo się cieszę z decyzji o budowie eSprintera właśnie tutaj i doceniam to, że zabezpieczy ona przyszłość regionu”.

Marcus Breitschwerdt, dyrektor Mercedes-Benz Vans:

„Stale podążamy w dobrym kierunku: rozpoczęcie produkcji naszego eSprintera stanowi kolejny kamień milowy na drodze do elektromobilności. W nadchodzących latach napędy elektryczne będą coraz bardziej dominować, staną się potężnym filarem w naszym portfolio produktów i będą rządziły przede wszystkim w miejskim sektorze komercyjnym”.

„Zmiana naszych samochodów i metod ich produkcji jest dla nas jako koncernu motoryzacyjnego niezbędna. Dlatego budujemy nasze fabryki i inwestujemy – nawet w trudnych ekonomicznie czasach – aby stworzyć podstawę naszego dalszego sukcesu gospodarczego”.

„Kluczowe znaczenie w tym względzie ma to, że zachowujemy elastyczność produkcji, ponieważ wymagania klientów i wymagania rynku wciąż się zmieniają”.

Ingo Ettischer, dyrektor ds. operacji Mercedes-Benz Vans:

„Napęd elektryczny jest kluczową technologią dla mobilności przyszłości, a dziś jesteśmy już gotowi do wprowadzenia jej na drogi. Düsseldorf ma kluczowe znaczenie dla naszej produkcji, dlatego celowo rozpoczęliśmy produkcję nowego eSprintera właśnie tutaj”.

„Aby zintegrować produkcję eSprintera, dokonaliśmy gruntownej modernizacji zakładu. W sumie dokonaliśmy modyfikacji w ciągu jednego roku i zainwestowaliśmy w to kilka milionów euro – to wyraźna oznaka naszego zaangażowania w zakład”.

Dr Armin Willy, szef rady zakładowej i kierownik ds. produkcji fabryki Mercedes-Benz w Düsseldorfie:

„Jesteśmy dumni z tego, że budujemy nowego eSprintera, czyli ważny element mobilności przyszłości, w naszym zakładzie. W ciągu ostatnich lat pokazaliśmy naszą wydajność i zdolność do szybkiego włączania nawet zaawansowanych technologii i metod do naszej produkcji. I to skutecznie. Jestem głęboko przekonany, że w nadchodzących latach eSprinter rozwinie się w jeden z najważniejszych produktów, a tym samym znacznie pomoże nam w Düsseldorfie pozostać silnym zakładem w organizacji Mercedes-Benz”.

„Możliwość zbudowania wszystkich wariantów napędu w jednym zakładzie i na jednej linii produkcyjnej pomoże nam pozostać konkurencyjnym i elastycznie reagować na potrzeby i wymagania naszych klientów”.

O fabryce Mercedes-Benz w Düsseldorfie

Fabryka Mercedes-Benz w Düsseldorfie, założona w 1962 roku, jest największą na świecie fabryką samochodów dostawczych Mercedes-Benz AG.

Obszar produkcyjny o powierzchni 188 000 metrów kwadratowych (blacharnia, lakiernia i montaż) obejmuje produkcję Sprintera Furgon – założyciela segmentu dużych samochodów dostawczych. W marcu 2018 r. rozpoczęła się tu produkcja nowego Sprintera. Łącznie w fabryce wyprodukowano ponad cztery miliony samochodów dostawczych. Jako największy na świecie producent Sprintera, odgrywa wiodącą rolę w globalnej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Vans. Zatrudniając ponad 6600 pracowników i około 145 stażystów, zakład jest jednym z największych przemysłowych pracodawców i placówek szkolenia zawodowego w regionie.

[1] Zużycie energii i zasięg określono na podstawie dyrektywy 692/2008 / WE. Zużycie energii i zasięg zależą od konfiguracji pojazdu, w szczególności od wybranego ograniczenia prędkości maksymalnej.

[2] Rzeczywisty zasięg zależy ponadto od indywidualnego stylu jazdy, warunków na drodze i ruchu, temperatury zewnętrznej, zastosowania systemu klimatyzacji / ogrzewania itp. i może się różnić.