Warszawa,
18
maja
2017
|
09:08
Europe/Warsaw

FleetBoard przedstawia swoją przyszłościową strategię

  • Usługi mapowe HERE, rozwiązanie chmurowe Microsoft Azure: solidna baza pod nowe usługi sieciowe FleetBoard
  • Stefan Buchner: „Obecnie na świecie z łączności sieciowej FleetBoard korzysta już około 220 tysięcy samochodów, należących do ponad 7 tysięcy klientów. Dysponując teraz zupełnie nowymi możliwościami technicznymi, coraz bliżej podchodzimy do naszej wizji transportu idealnie płynnego”.
  • Dr Daniela Gerd tom Markotten: „FleetBoard będzie czołowym dostawcą rozwiązań cyfrowych dla całej branży logistycznej”.
  • Nowe formy pracy i berliński FleetBoard Innovation Hub: tutaj w warunkach start-upowych, niezależnie od działalności operacyjnej koncernu, obmyślane są przyszłe produkty dla branży logistycznej
  • Rozliczne nowe zastosowania zwiększą efektywność procesów logistycznych

Monachium: FleetBoard, marka koncernu Daimler, wyznacza standardy w dziedzinie komunikacji sieciowej i rozwiązań cyfrowych do pojazdów użytkowych. W przeddzień odbywających się w Monachium międzynarodowych targów logistyki i mobilności „transport logistic”, FleetBoard przedstawia dziś – oprócz dotychczasowego, bogatego wachlarza usług – rozliczne nowe rozwiązana cyfrowe dla swoich klientów.

Marka FleetBoard należy obecnie do światowych leaderów, jeśli chodzio sukces biznesowy i innowacyjność. Jej baza pod nowe, konkretne pomysłyi modele biznesowe poszerza się w tej chwili o Big Data, IoT (Internet of Things, Internet Przedmiotów), rozwiązania oparte na chmurze, a także o sztuczną inteligencję. Wykorzystując w różny sposób komunikację sieciową, FleetBoard chce generować mierzalną wartość dodaną i tym sposobem zwiększać rentowność wszystkich podmiotów działających w branży logistycznej.

„Już od momentu wprowadzenia telematycznych usług internetowych, co nastąpiło w roku 2000, FleetBoard wyznacza branżowe standardy. Obecnie na świecie z łączności sieciowej oferowanej przez FleetBoard korzysta już około 220 tysięcy samochodów, należących do ponad 7 tysięcy klientów. Dysponując teraz zupełnie nowymi możliwościami technicznymi, coraz bliżej podchodzimy do naszej wizji transportu idealnie płynnego: obejmujemy sieciową łącznością wszystkie procesy transportowe oraz wszystkich uczestników transportu. Sprawia to, że działalność naszych klientów z branży logistycznej staje się wydajniejsza; usprawniamy przepływy transportowe, zmniejszamy natężenie transportu oraz, patrząc sumarycznie, przyspieszamy realizację procesów w transporcie”, wyjaśnia Stefan Buchner, szef Mercedes-Benz Trucks.

Ambicja FleetBoard: nieustannie doskonalić istniejące rozwiązania oraz szybko i efektywnie tworzyć nowe.

Można powiedzieć, że ciągłe wprowadzanie innowacji wypisane jest na sztandarze marki FleetBoard. Jej eksperci nieustannie analizują codzienne wyzwania, z jakimi ma do czynienia branża logistyczna, i na tej podstawie opracowują nowe rozwiązania cyfrowe, dzięki którym praca logistyków staje się łatwiejsza.

„Naszą ambicją jest nie tylko ciągłe udoskonalanie istniejących produktów, ale również szybkie i efektywne opracowywanie nowych, całościowych rozwiązań dla naszych klientów”, mówi dr Daniela Gerd tom Markotten, dyrektor zarządzający spółki Daimler FleetBoard GmbH, odpowiedzialna za Digital Solutions & Services Mercedes-Benz Trucks.

„FleetBoard wychodzi już poza telematykę i będzie oferować rozwiązania cyfrowe dla całej branży logistycznej. Chcąc mieć szeroki wachlarz usług byliśmy i jesteśmy otwarci na współpracę zarówno z obecnymi, jak i z nowymi partnerami. Znaczny potencjał tkwi nadal przede wszystkim w łączeniu przedsiębiorstw logistycznych mających wyrobioną już pozycję na rynkuz firmami spoza branży oraz ze start-upami. Priorytet ma tu dla nas wartość dodana, którą uzyskają nasi klienci”, objaśnia Daniela Gerd tom Markotten.

FleetBoard Innovation Hub w Berlinie – tu pracuje się inaczej

Aby pomysły jeszcze szybciej przeradzały się w konkretne innowacje, FleetBoard w ramach swojej „mentalności start-upowej”, praktykowanej już od lat, otworzył w Berlinie ośrodek o nazwie FleetBoard Innovation Hub. Od września 2016 jego pracownicy, niezależnie od koncernowej centrali i od działalności operacyjnej koncernu Daimler, obmyślają produkty przyszłości. Personel berlińskiego ośrodka wywodzi się głównie ze środowiska rozwoju produktów i usług – i to z bardzo wielu krajów. Życiorysy są tu nader zróżnicowane: od inżynierów samochodowych, poprzez specjalistów od informatyki, scrum-masterów i user experience designerów aż po ekspertów od sztucznej inteligencji, analizy Big Data oraz design thinkingu. Wszyscy oni zespołowo opracowują pomysły i systemy w zakresie cyfrowych produktówi usług. Zagadnieniem, któremu pracownicy Innovation Hub’u poświęcają aktualnie najwięcej uwagi, jest tworzenie rynkowych produktów opartych na tzw. Rozszerzonej Rzeczywistości (Augmented Reality, AR). Skupiają się zwłaszcza na tym, jak udostępniać istotne dane pojazdu na smartfonachi tabletach. Właśnie bowiem przed technologią Rozszerzonej Rzeczywistości otwierają się rozliczne zastosowania, np. jako interaktywne narzędzie do szkolenia kierowców ciężarówek, lub w zarządzaniu flotami przy użyciu cyberokularów.

Solidna baza: usługi mapowe HERE, rozwiązanie chmurowe Microsoft Azure

Tworząc cyfrowe rozwiązania dla całej branży logistycznej, tutejsi eksperci mogą się wesprzeć na solidnej bazie technicznej. Już bowiem od momentu swojego założenia (rok 2000) FleetBoard w zakresie rozmaitych usług współpracuje z firmą HERE i jej poprzedniczkami. Właśnie w kooperacji z HERE, wykorzystując Big Data, FleetBoard opracował nową aplikację, która w sposób przyjazny dla użytkownika przetwarza i wizualizuje różne dane floty ciężarowej, takie jak czasy parkowania, załadunku i rozładunku. Współpracując z HERE, specjaliści FleetBoard przeanalizowali obciążenie flot na terenie Europy, w efekcie czego mogli pokazać przedsiębiorstwom, na których odcinkach tras ich samochody są eksploatowane z niepełnym obciążeniem, a tym samym nieekonomicznie. Dążąc do racjonalniejszego, tj. większego ich obciążenia, FleetBoard chce oferować meta wyszukiwarkę internetową nxtload, która w pierwszej fazie będzie wyświetlała na jednej powierzchni ekranowej wszystkie oferty i funkcje wyszukiwania z wielu giełd transportowych. Pozwoli to operatorom flot szybko i łatwo rezerwować sobie zlecenia na przewóz ładunków, a przez to zwiększyć wykorzystanie swoich pojazdów.

Meta wyszukiwarka nxtload jest pierwszym produktem, w którym FleetBoard wykorzysta platformę chmurową Azure pochodzącą od Microsoftu. Ma onaw przyszłości stanowić chmurową infrastrukturę dla wszystkich usług i rozwiązań oferowanych przez FleetBoard. Chcąc, bowiem trwale lokować produkty cyfrowe na rynku i ciągle je doskonalić, trzeba zadbać o szybkie aktualizacje, releasy oraz możliwość skalowania rozwiązań. W przeciwieństwie do serwera back-endowego, rozwiązania oparte na chmurze dają rozliczne możliwości takich zastosowań, w których na bieżąco zapewniony jest aktualny stan techniki, jako że ich składniki można nieustannie doskonalić i rozbudowywać.

Liczne nowe usługi już w fazie pilotażowej

Oprócz kompleksowych, modułowo zbudowanych usług przeznaczonych do zarządzania zleceniami, kierowcami i flotą, FleetBoard już dziś oferuje klientom znaczny stopień „sieciowania kontaktów”, realizowanego przy użyciu wielu aplikacji na urządzenia końcowe z systemem Android i iOS. Podczas targów IAA Nutzfahrzeuge 2016 FleetBoard po raz pierwszy zaprezentował platformę FleetBoard Store dla aplikacji, zaprojektowaną jako otwarta. Jest to sklep internetowy (www.appyourtruck.com), gdzie partnerzy branżowi, np. producenci zabudów, ale także projektanci aplikacji, od lipca 2017 będą udostępniali użyteczne aplikacje mobilne, ułatwiające codzienną pracę kierowcom, dyspozytorom i menedżerom flot. FleetBoard testuje również zastosowanie nowych technologii takich jak Rozszerzona Rzeczywistość czy HoloLens, aby jeszcze bardziej zwiększyć wydajność branży logistycznej.

Przejdźmy do konkretów. W ramach monachijskiej imprezy targowej FleetBoard po raz pierwszy zapowiada szereg nowych rozwiązań, którew przyszłości znacząco uproszczą stawianie czoła wyzwaniom logistycznym. Oto one:

FleetBoard FuelHub – w wybranych regionach, w fazie pilotażowej. Wiele przedsiębiorstw utrzymuje w swoich bazach spedycyjnych własne stacje paliw. Zbieranie ofert na napełnianie cystern do dziś polega często na obdzwanianiu dużej liczby oferentów. Cyfrowa giełda, jaką jest FleetBoard FuelHub, skutecznie ułatwia kontakt między firmami posiadającymi własne zbiorniki paliwowe a dostawcami oleju mineralnego i pośrednikami handlowymi. Wprowadza to transparentność i przyspiesza proces realizacji zamówień zarówno po stronie spedytorów, jak i dostawców paliwa.

FleetBoard nxtload – z dwiema ważnymi europejskimi giełdami transportowymi, aktualnie w fazie pilotażowej. Główne bolączki przewoźników to puste przebiegi oraz przestoje. Za pomocą meta wyszukiwarki FleetBoard nxtload można w łatwy sposób znajdować i rezerwować sobie zlecenia transportowe z pominięciem licznych pośredników. Stwarzając tę dodatkową transparentność FleetBoard nxtload przyczynia się do znacznie racjonalniejszego wykorzystania samochodów.

SMARGO – prototyp opracowywany wspólnie z partnerem logistycznym BLG Logistics Group, w fazie pilotażowej. Do dzisiaj gros zleceń w branży logistycznej załatwianych jest wciąż w formie papierowej – i w kabinach pojazdów zbiera się mnóstwo dokumentów przewozowych, celnych i dostawczych, a także karty charakterystyki wyrobów, przepustki czy też zezwolenia wyjątkowe. Kierowcy muszą zaś pamiętać, do których części przewożonego ładunku odnoszą się poszczególne dokumenty. Otwarta platforma SMARGO, w oparciu o technologię chmury, udostępnia szczegóły zlecenia w czasie rzeczywistym. Nadawca towaru, kierowca ciężarówkii adresat będą w przyszłości mieli cyfrowy wgląd we wszystkie informacje zawarte w zleceniu, będą mogli elektronicznie dokumentować wszystkie fazy procesu oraz kontaktować się z partnerami uczestniczącymi w realizacji aktualnego zlecenia.

FleetBoard Vehicle Lens – aktualnie w fazie rozwoju. Branża logistyczna ma to do siebie, że jeden samochód jest często używany przez kilku kierowców. Przepisy ustawowe zobowiązują kierowcę ciężarówki do kontroli pojazdu przez wyruszeniem w trasę – kontrola taka obejmuje m. in. sprawdzenie świateł, opon i lampy ostrzegawczej. Dodatkowo zadaniem kierowcy bywają nierzadko czasochłonne oględziny samochodu pod kątem zewnętrznych uszkodzeń. Współpracując z berlińskim start-upem Everybag, FleetBoard opracował aplikację o nazwie FleetBoard Vehicle Lens. Odczytuje ona, rozpoznając obraz live, tablicę rejestracyjną auta. Istotne informacje są wyświetlane szybko i przejrzyście w odpowiednim miejscu samochodu z użyciem Rozszerzonej Rzeczywistości.

Vehicle Scanner – Tutaj do kooperacji z Daimler AG i firmą Josef PaulGmbH & Co. KG FleetBoard wnosi własne, sprawdzone kwalifikacje programistyczne. Cyfrowy system Vehicle Scanner kontroluje stan danego pojazdu przy użyciu kamer i czujników, rozpoznając np. zadrapania i otarcia na karoserii. Sprawdzane jest ciśnienie powietrza w oponach i głębokość bieżnika, ale również stan elementów takich jak plandeka dachowa, plandeka zwijana czy też skrzynia wywrotki. W tym celu samochód musi tylko przejechać w tempie pieszego przez coś w rodzaju automatycznej myjni. Opisywany tu Vehicle Scanner oszczędza czasochłonnego kontrolowania samochodów przez kolejne osoby, dokumentuje w czasie rzeczywistym stan pojazdu, wykrywa zapotrzebowanie na naprawę i sprawia, że auto oddawane jest do dalszego użytku szybciej i sprawniej.

FleetBoard HoloDeck – „hardware vision”. Cyberokulary HoloLens – umożliwiające oglądanie 3-wymiarowych projekcji i interakcję z nimi – pokazują naocznie, w jaki sposób FleetBoard kształtuje przyszłość zarządzania flotami. Za sprawą okularów HoloLens zwykły stół z abstrakcyjną mapą drogową na powierzchni efektownie ożywa. W tak generowanym 3-wymiarowym krajobrazie FleetBoard HoloDeck przyszli menedżerowie flot będą mogli obserwować swoje pojazdy live.

O FleetBoard: konsekwentny rozwój od telematyki po rozwiązania cyfrowe

Gdy w roku 2000 FleetBoard stał się znany opinii publicznej, dostępność danych i infrastruktura cyfrowa tkwiły jeszcze w powijakach: standardem w komunikacji wychodzącej z pojazdu oraz docierającej do niego był kanał SMS-owy sieci GSM. Lokalizacja pojazdu możliwa była z dokładnością do kilku metrów – z wykorzystaniem 24 satelitów systemu GPS, należącego do USA.Z biegiem lat nastąpił ogromny postęp technologiczny. Korzystając z poszerzonych możliwości, FleetBoard szedł naprzód z rozwojem nowych standardów w branży i wciąż doskonalił swoje usługi.

Dziś system FleetBoard rejestruje liczne dane pojazdu opisujące jego stan, trasę oraz położenie na mapie, po czym przesyła je siecią komórkową do odpowiedniego przedsiębiorstwa. Oferowane są tutaj kompleksowe, modułowo zbudowane usługi przeznaczone do zarządzania zleceniami, kierowcami i flotą – klient może je sobie skonfigurować stosownie do potrzeb. Oprócz tego FleetBoard już dziś ma swoim klientom do zaproponowania szeroki zakres komunikacji sieciowej: aplikacje na systemy Android i iOS, a także sklep internetowy FleetBoard Store – otwartą platformę, na której partnerzy branżowi i twórcy aplikacji mogą udostępniać pomocne aplikacje, które ułatwiają codzienną pracę w branży logistycznej.

FleetBoard Vehicle Lens: aplikacja, która rozpoznając obraz live odczytuje tablicę rejestracyjną pojazdu. Istotne informacje wyświetlane są szybko i przejrzyście w odpowiednim miejscu pojazdu z wykorzystaniem Rozszerzonej Rzeczywistości.

FleetBoard HoloDeck – „hardware vision”. Cyberokulary HoloLens – umożliwiające oglądanie 3-wymiarowych projekcji i interakcję z nimi – pokazują naocznie, w jaki sposób FleetBoard kształtuje przyszłość zarządzania flotami. W tak generowanym 3-wymiarowym krajobrazie FleetBoard HoloDeck przyszli menedżerowie flot będą mogli obserwować swoje pojazdy live.

FleetBoard HoloDeck – „hardware vision”. Cyberokulary HoloLens – umożliwiające oglądanie 3-wymiarowych projekcji i interakcję z nimi – pokazują naocznie, w jaki sposób FleetBoard kształtuje przyszłość zarządzania flotami. W tak generowanym 3-wymiarowym krajobrazie FleetBoard HoloDeck przyszli menedżerowie flot będą mogli obserwować swoje pojazdy live.

Szczegółowe informacje o poszczególnych usługach, a także materiały ilustracyjne znajdą Państwo w teczce prasowej „Media Workshop FleetBoard” pod adresem www.d.ai/MediaWorkshopFleetBoard2017