12
kwietnia
2016
|
02:00
Europe/Warsaw

Fuso Canter: niezniszczalny, zwinny, ładowny, a w wersji 4x4 - dzielny w terenie

Fuso Canter: niezniszczalny, zwinny, ładowny, a w wersji 4x4 - dzielny w terenie


• Trzy wyspecjalizowane pojazdy dla branży budowlanej prezentowane na targach Bauma
• Fuso Canter: wszechstronny typ wśród lekkich ciężarówek
• Rama podłużnicowa i osie tworzą solidną podstawę
• Kompaktowy silnik Diesla z ultranowoczesną technologią
• Kabina: krótka, długa, wąska lub szeroka - zależnie od indywidualnych preferencji

Monachium. Solidna konstrukcja, trwałe podzespoły, wysoka ładowność, duża zwrotność, niskie zużycie paliwa i przystępne ceny Fuso Canter zapracował na znakomitą opinię niezniszczalnego wołu roboczego. W ten sposób został najpopularniejszą na świecie ciężarówką produkowaną i oferowaną przez oddział Daimler Trucks. Szczególnie sprawdza się w wymagających zastosowaniach w sektorze budowlanym oraz pokrewnych branżach. Egzemplarze Cantera na rynek europejski wytwarzane są w miejscowości Tramagal w Portugalii. Na targach Bauma (Monachium, 11-17 kwietnia 2016 r.), na otwartej przestrzeni wystawienniczej obok hali B4 i stoiska Mercedes-Benz, należąca do Daimlera marka Fuso zaprezentuje przekrój swojej oferty w postaci trzech pojazdów ze specjalistycznymi nadwoziami dla branży budowlanej.


Fuso Canter: wszechstronny typ wśród lekkich ciężarówek


Fuso Canter to ciężarówka wszechstronnie uzdolniona. W wersji o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 t może prowadzić ją każdy, kto ma ważne prawo jazdy na samochód osobowy. Jako model 6-tonowy Canter oferuje wąską kabinę, a w wariancie 7,49-tonowym jest zwolniony z opłat drogowych w Niemczech i stanowi idealną propozycję dla posiadaczy prawa jazdy byłej klasy 3. Jest też Canter o dopuszczalnej masie całkowitej 8,55 t - imponujący ładownością, która w innych wypadkach dostępna jest wyłącznie w wyższych klasach wagowych: zależnie od wersji jego podwozie ma nośność do 6 t. Przykładami dużej różnorodności oferty Cantera są warianty z napędem na wszystkie koła oraz hybrydowym.


Rama podłużnicowa i osie tworzą solidną podstawę


Silny kręgosłup Cantera tworzy wytrzymała rama podłużnicowa. Jej szerokość i długość dopasowano do różnych kategorii wagowych. Dzięki stałemu układowi otworów rama zapewnia szczególnie dobre warunki do zabudowy.
Także osie są „szyte na miarę”. Przykładowo, wariant 3,5-tonowy ma komfortowe zawieszenie niezależne przedniej osi . Charakterystyczne dla Cantera są również wysokie dopuszczalne obciążenia osi. Nie tylko dowodzą one jego wytrzymałości, ale przy okazji tworzą one niezbędne rezerwy dla nierównego rozkładu ładunku lub specjalnych rodzajów zabudowy i nadwozi. Kolejnym widocznym potwierdzeniem ładowności Cantera jest podwójne ogumienie tylnej osi. Przy sześciu rozstawach osi do wyboru - od 2500 mm przez 2800, 3400, 3850 i 4300 mm aż do ekstradługiego wariantu z rozstawem 4750 mm - każdy znajdzie model dopasowany do swoich potrzeb.

 

Kompaktowy silnik Diesla z ultranowoczesną technologią


Układ napędowy Cantera wykorzystuje 4-cylindrowy, turbodoładowany silnik Diesla o pojemności 3 l - równie mocny, co solidny. Wyróżniają go najnowocześniejsze rozwiązania: dwa napędzane łańcuchem wałki rozrządu w głowicy, wtrysk common rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, cztery zawory na cylinder i układ doładowania z turbosprężarką VTG (o zmiennej geometrii łopatek). Do wyboru są trzy wersje tej jednostki:

- 96 kW (130 KM), 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego;
- 110 kW (150 KM), 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego;
- 129 kW (175 KM), 430 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Gama ta pokrywa wszystkie standardowe wymagania w klasach wagowych Cantera. W modelach o DMC równej 3,5 t i 6 t za oczyszczanie spalin odpowiada połączenie układu recyrkulacji spalin i filtra cząstek stałych. W wyższych kategoriach wagowych wykorzystywany jest silnik o mocy 110 KW (150 KM) lub 129 kW (175 KM), dodatkowo wyposażony w technologię SCR i wtrysk AdBlue.

Niezależnie od wersji, dzięki stromo narastającej krzywej mocy, maksymalny moment obrotowy dostępny jest bardzo wcześnie i w szerokim zakresie. To samo dotyczy maksymalnej mocy, co przekłada się na duży przedział użytecznych obrotów silnika. W rezultacie Canter pozwala na komfortową jazdę i wczesną zmianę biegów. Interwały serwisowe dla wymiany oleju wynoszą 40 000 km.

Pięciobiegowa skrzynia manualna, sześciostopniowa przekładnia dwusprzęgłowa Duonic
Standardowo za przeniesienie siły napędowej odpowiada pięciobiegowa skrzynia manualna z dźwignią zamontowaną na tablicy rozdzielczej, w sposób oszczędzający przestrzeń w kabinie. Alternatywnie do wyboru jest zautomatyzowana skrzynia dwusprzęgłowa Duonic. To pierwsza taka przekładnia wśród lekkich ciężarówek, dostępna na życzenie dla prawie wszystkich modeli i bazowo montowana w Canterze o DMC równej 8,55 t. Nie tylko obniża zużycie paliwa i zmienia biegi w mgnieniu oka, bez przerw w dostawie momentu obrotowego, ale dba też o główne podzespoły układu napędowego. Na krótkich odcinkach zmniejsza obciążenie kierowcy, łącząc komfort klasycznego „automatu” z przekładnią hydrokinetyczną z ekonomiką skrzyni manualnej.

Przekładnia dwusprzęgłowa Duonic jest zatem odpowiednia do zastosowań w trudnym terenie, np. na budowach, gdzie kierowca musi być szczególnie skupiony na otoczeniu pojazdu. Ponadto wyposażono ją w funkcję pełzania, znaną z konwencjonalnych skrzyń automatycznych. To rozwiązanie przydatne podczas jazdy w korkach i manewrowania przy niewielkich prędkościach - wystarczy zwolnić pedał hamulca.

 

Canter 4x4: imponuje prowadzeniem w terenowych warunkach


 

Układ napędowy to jedna z wielu mocnych zalet Fuso Cantera - również w przypadku wersji 4x4 z dołączanym napędem przednich kół. Jego standardowe wyposażenie obejmuje samoblokującą blokadę dyferencjału tylnej osi i przekładnię redukcyjną dla uzyskania maksymalnej siły ciągu. W porównaniu z modelami 4x2 zwiększono też prześwit, maksymalnie do 320 mm. To wszystko przyczynia się do imponującego prowadzenia w terenie. Aby sprostać trudnym warunkom użytkowania, Canter 4x4 został wyposażony w hamulce bębnowe wszystkich kół, podczas gdy „cywilny” Canter dysponuje kompletem tarcz.

Standardowo do napędu Cantera 4x4 służy topowa jednostka o mocy 129 kW (175 KM). Dzięki dopuszczalnej masie całkowitej 6,5 t nośność podwozia wynosi do 3685 kg. Dopuszczalne obciążenie tylnej osi w wysokości 6 t stanowi kolejny dowód wytrzymałości „czteronapędowca” - a przy okazji zapewnia odporność na przeciążenia w trudnych warunkach eksploatacyjnych, z dala od utwardzonych dróg.


Canter Eco Hybrid - pierwsza seryjna ciężarówka hybrydowa w Europie


 

Kolejnym szczególnym wariantem w ofercie jest wysokoprężno-elektryczny Fuso Canter Eco Hybrid - pierwsza produkowana seryjnie ciężarówka w Europie z napędem hybrydowym. Przy ruszaniu i podczas jazdy z prędkościami do 10 km/h do jej napędu wykorzystywana jest wyłącznie jednostka elektryczna. Później do akcji wkracza silnik Diesla. Poza tym jednostka elektryczna zapewnia dodatkową siłę napędową podczas przyspieszania, np. w trakcie wjazdu na wzniesienie.

Równoległy układ hybrydowy składa się ze znanego, 4-cylindrowego silnika wysokoprężnego o pojemności 3 litrów i mocy 110 kW (150 KM) oraz jednostki elektrycznej rozwijającej moc 40 kW. Do jej zasilania służy energia pochodząca z akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 2,0 kWh. Cały zespół hybrydowy waży zaledwie 150 kg. Główną zaletą w stosunku do „zwykłego” Cantera jest nawet o 23% niższe zużycie paliwa.

W Europie Canter Eco Hybrid jest oferowany w wersji o dopuszczalnej masie całkowitej 7,49 t, co przekłada się na nośność podwozia w wysokości do 4,8 t. Tym samym model wyprzedza nawet większość konwencjonalnych ciężarówek. Czy to wywrotka, czy żuraw - typowe nadwozia budowlane mogą być montowane również na hybrydowym Canterze.

 

Canter E-Cell: bezemisyjna i cicha jazda przez miasta i parki


Całkowicie elektryczny Canter E-Cell nie emituje żadnych spalin, a swoją wysoką formę zaprezentował już podczas intensywnych testów praktycznych, m.in. w firmach zajmujących się ogrodnictwem i utrzymaniem terenów zielonych. Elektryczny silnik 6-tonowej ciężarówki generuje moc 110 kW (150 KM) i imponujący moment obrotowy 650 Nm, zapewniający podstawę dla bardzo dobrego przyspieszenia. Litowo-jonowe akumulatory mają pojemność 48,4 kWh. Canter E-Cell oferuje zasięg przekraczający 100 km. Nośność podwozia wynosi 3 t.


 

Kabina: krótka, długa, wąska lub szeroka - zależnie od indywidualnych preferencji


 

Kolejnym atutem Cantera jest bogaty wybór kabin. Kabina komfortowa mierzy 2 m szerokości i oferuje przestrzeń dla 3 osób. W ofercie jest też długa kabina z dwiema parami drzwi. Gdy szczególne znaczenie ma łatwość manewrowania, dobrym wyborem będzie standardowa, pojedyncza kabina o szerokości jedynie 1,7 m. Można ją nabyć w wersjach o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 lub 6 t. W połączeniu z odpowiednio wąskim nadwoziem Canter może wjechać do miejsc, które pozostają poza zasięgiem innych lekkich ciężarówek.

Duża zwrotność jest jednak wizytówką wszystkich wariantów Cantera. Jego konstrukcja z kabiną nad silnikiem pozwala idealnie zagospodarować przestrzeń i ograniczyć rozstaw osi, co przekłada się na niewielką średnicę zawracania. Istotne znaczenie mają tu również wąskie kabiny. W rezultacie Canter porusza się wyjątkowo zwinnie, zwłaszcza tam, gdzie spotyka się wąskie przejazdy - na budowach i w terenie.

Już pojedyncza kabina oferuje dość miejsca dla trzech osób. Płaska podłoga i oszczędzający przestrzeń sposób zamontowania dźwigni zmiany biegów w postaci dżojstika ułatwiają dostęp do wnętrza. Regularne modernizacje sprawiają, że kabina Cantera niezmiennie pozostaje atrakcyjna. Ostatnią nowością są zmienione pokrowce foteli w praktycznym, czarnym kolorze i wysokiej jakości pokrycie podłogi.

 

Pojazdy ekspozycyjne na targach Bauma w szczegółach


 

Na dowód niezwykłej wszechstronności Cantera podczas targów Bauma Fuso zaprezentuje trzy egzemplarze wystawowe. Pierwszy z nich, Canter 6C18D 4x4 w pomarańczowym kolorze Valencia, został skonfigurowany z myślą o wykonywaniu usług komunalnych lub budowlanych. Kompaktowa, długa kabina mieszcząca do 7 osób jest wyjątkowo uniwersalna w ekonomicznym, całorocznym użytkowaniu. W miesiącach letnich, dzięki trójstronnej wywrotce Meiller, pojazd sprawdzi się w licznych zastosowaniach związanych z pracami na budowie lub ogrodnictwem. Z kolei zimą może zająć się utrzymaniem dróg: do czołowej płyty montażowej można przymocować pług śnieżny, a do nadwozia wywrotki – posypywarkę. Dzięki napędowi na obie osie, blokadzie dyferencjału i oponom trakcyjnym, w połączeniu z silnikiem o mocy 129 kW (175 KM), Canter poradzi sobie także z wymagającymi warunkami eksploatacji z dala od drogi. Z uwagi na dopuszczalną masę całkowitą równą 6,5 t oferuje imponującą nośność podwozia - do 3,5 t. Jego wyposażenie jest równie wygodne, co funkcjonalne i obejmuje m.in. klimatyzację, kulowy hak holowniczy oraz niezbędną przystawkę odbioru mocy od skrzyni biegów.

Smukła figura, imponująca zwrotność i wysoka ładowność - oto kluczowe zalety Cantera 6S15 typu bramowiec z nadwoziem Meier-Ratio. Z kabiną o szerokości 1695 mm, nadwoziem o szerokości 1900 mm i najkrótszym rozstawem osi - 2500 mm - pojazd oferuje niezrównaną łatwość manewrowania. Zabudowa bramowa może transportować kontenery o pojemności do 5 m3, a jej maksymalny udźwig wynosi 2,5 t. Nośność 6-tonowej ciężarówki wynosi około 3 t. Canter został wyposażony m.in. w oświetlenie robocze, kulowy hak holowniczy i skrzynkę narzędziową, a także w blokadę mechanizmu różnicowego, klimatyzację oraz niezbędny wałek odbioru mocy ze skrzyni biegów.


 

Canter 9C18 o DMC 8,55 t prezentuje się jako prawdziwy gigant w kategorii nośności podwozia. Prezentowany egzemplarz z komfortową, pojedynczą kabiną, rozstawem osi 3850 mm, trójstronną wywrotką Meiller (3800 x 2100 x 400 mm) i żurawiem Palfinger może poszczycić się ładownością około 3,65 t. Udźwig żurawia wynosi do 3300 kg (870 kg przy maksymalnym wysunięciu - na odległość 6,9 m). Pojazd sprawdzi się przy przewozie towarów i maszyn budowlanych czy sypkich materiałów za pomocą czerpaka. Canter jest funkcjonalny, komfortowy i bezpieczny. Dysponuje m.in. przystawką odbioru mocy ze skrzyni, hakiem holowniczym, blokadą dyferencjału, automatyczną klimatyzacją oraz asystentem pasa ruchu.