19
maja
2011
|
02:00
Europe/Warsaw

Gama vanów Mercedes-Benz z napędem na cztery koła

Twardy Vito 4x4, wszechstronny Sprinter 4x4, niezniszczalny Vario 4x4 i elegancki Viano 4Matic - każdy z wielkopojemnych modeli Mercedes-Benz oferowany jest z napędem na cztery koła. Różnorodność rozstawów osi i wysokości dachu, dopuszczalnych mas całkowitych, silników oraz skrzyń biegów owocuje imponującą, trzycyfrową liczbą dostępnych wersji. Co łączy każdy z modeli? Doskonała trakcja i pewne prowadzenie na nieutwardzonych nawierzchniach, połączone z komfortem jazdy na poziomie oferowanym przez modele z napędem na koła tylnej osi.

Viano 4MATIC: napęd na wszystkie koła w eleganckiej formie

Viano 4MATIC to propozycja dla biznesmenów, rodzin i turystów. Czy to przemyślany Viano Ambietne, gustowny Viano Trend, żywiołowy Viano Fun, czy może kempingowy Viano Marco Polo, każdy z nich dysponuje napędem na cztery koła, zapewniającym pokłady trakcji i maksymalną wygodę obsługi. Elektroniczny system trakcji 4ETS współpracuje tu z uzbrojonym w pakiet BlueEfficiency turbodieslem CDI o mocy 100 kW (136 KM) lub 120 kW (163 KM) oraz automatyczną skrzynią biegów. Bez względu na rodzaj nawierzchni i dystans do pokonania, kierowcy pozostaje tylko wcisnąć pedał gazu i... skupić sie na drodze.

Vito 4x4: twardziel z napędem na cztery koła

Technologia z Viano, a inny typ samochodu - oblicze Vito 4x4 emanuje odpornością. To idealny wybór dla handlowców, techników serwisowych czy kurierów. Stworzone do pracy, Vito 4x4 jest zwrotne, oszczędne i pewne w każdej sytuacji. Dba o to elektroniczny system trakcji 4ETS oraz turbodiesel CDI, współpracujący z przekładnią automatyczną.

Sprinter 4x4: napęd na wszystkie koła w wielu odsłonach

Również Sprinter 4x4 korzysta z pomocy sprawdzonego, elektronicznego systemu trakcji 4ETS, automatycznie rozdzielającego moment obrotowy między osiami. Kierowca dysponuje jednak dodatkowymi funkcjami, na przykład możliwością zdalnej aktywacji napędu na wszystkie koła za pomocą przycisku na desce rozdzielczej. Model dostępny jest również ze skrzynią rozdzielczą z reduktorem, pozwalającą na pokonanie najcięższych przeszkód. Poza ekonomicznymi jednostkami czterocylindrowymi, Sprinter 4x4 występuje z mocnym turbodieslem V6 o mocy 140 kW (190 KM). Wytwarza on imponujący, maksymalny moment obrotowy równy 440 Nm. Dopasowaniu do potrzeb klienta sprzyjają dwie wersje dopuszczalnej masy całkowitej oraz wiele odmian nadwozia i podwozia.

Vario 4x4: koń pociągowy z napędem na wszystkie koła

Wielkopojemny Mercedes-Benz Vario to unikalna synteza elementów samochodu dostawczego i ciężarowego Bliskie pokrewieństwo konstrukcji nadwozia i układu napędowego z pojazdami ciężarowymi pozwoliły osiągnąć mu w ciągu ubiegłej dekady status legendy. Dzięki swojej odporności, Vario z permanentnym napędem na cztery koła i blokadami mechanizmów różnicowych zdolny jest do pokonania najtrudniejszych wyzwań. Przedsiębiorstwa budowlane, drzewne i inni wymagający użytkownicy docenią zdolności przewozowe modelu w trudnym terenie.


 
Mercedes-Benz Viano 4MATIC: trakcja, komfort i bezpieczeństwo

Najnowsza generacja Viano ustanowiła nowe standardy dla pojazdów o dużej ładowności. Nowe silniki oraz przekładnie oferują jeszcze lepsze osiągi przy mniejszym apetycie na paliwo i niższej emisji szkodliwych substancji, zawieszenie zapewnia wysoki poziomu komfortu podróżowania i bezpieczeństwa, a kabina jest przyjazna i ergonomiczna jak nigdy wcześniej. Wisienką na torcie jest model Viano 4MATIC z permanentnym napędem na cztery koła - gwarantującym doskonała trakcję, a do tego dziecinnie prostym w użyciu.

Maksimum trakcji, maksimum bezpieczeństwa

Bez uszczerbku na komforcie jazdy, wersja z napędem na cztery koła oferuje optymalną przyczepność nawet w niesprzyjających warunkach. Śnieg, lód, piach czy błoto - na każdej nawierzchni Viano 4MATIC jest w swoim żywiole. Układ napędowy kieruje moment obrotowy na obydwie osie w stosunku 35:65, dzięki czemu jego prowadzenie nie różni się istotnie od tylnonapędowej odmiany. Zamiast mechanicznych blokad mechanizmów różnicowych, Viano wyposażony jest w elektroniczny system trakcji 4ETS, w pełni zintegrowany z układem ADAPTIVE ESP.

System 4ETS uruchamia się w momencie, gdy jedno lub więcej kół wpadnie w poślizg i za pośrednictwem układu ABS osobno wyhamowuje każde ze ślizgających się kół, zwiększając moment napędowy na kołach o wystarczającej przyczepności. Odpowiada to działaniu układu napędowego z blokadami trzech mechanizmów różnicowych: przedniego, tylnego i międzyosiowego. Skrzynia rozdzielcza zabudowana jest wspólnie ze skrzynią biegów, a cały mechanizm zwiększa masę auta jedynie o 10 kg względem wersji ze zwykłą automatyczną skrzynią biegów. Wysokość nadwozia rośnie o 70 mm, dzięki czemu Viano – poza wersją Marco Polo – wciąż liczy mniej niż 2 metry wzrostu i mieści się w standardowych bramach garażowych.

Viano 4MATIC staje się nieocenionym przyjacielem podczas wypraw z przyczepą kempingową. Zintegrowany z układem ESP system 4ETS monitoruje stabilność przyczepy i w przypadku zboczenia z kursu przyhamowuje poszczególne koła pojazdu. Czuwa on także nad sprawnością układu hamulcowego i w sytuacji ekstremalnej redukuje swoje działanie aż do momentu schłodzenia hamulców. Zależnie od warunków drogowych, kierowca może ponadto samodzielnie, za naciśnięciem przycisku dezaktywować system kontroli trakcji ASR i krótkotrwale poprawić przyczepność poprzez zwiększenie poślizgu kół. System ASR zostanie automatycznie aktywowany przy prędkości 40-60 km/h lub gdy poślizg kół trwa dłużej niż 10 sekund. Bez względu na tryb działania systemu ASR, nadal czuwa układ ESP.
I choć Viano 4MATIC nie jest samochodem terenowym z prawdziwego zdarzenia, to może się pochwalić znacznie lepszymi niż tylnonapędowa wersja parametrami terenowymi. Kąt natarcia wzrósł z 14 do 20 stopni, a kąt zejścia - z 22 do 28 stopni. Zależnie od rozstawu osi, kąt rampowy wynosi 14 lub 19 stopni (odpowiednio: wersja z długim i krótkim rozstawem osi), a prześwit - 150 mm pod przednią i 210 mm pod tylną osią.

Wydajne silniki CDI

Mercedes-Benz Viano 4MATIC dostępny jest z dwoma czterocylindrowymi turbodieslami CDI o mocy 100 kW (136 KM) lub 120 kW (163 KM), połączonymi z 5-biegowymi przekładniami automatycznymi. Obydwie jednostki są nie tylko mocne i oszczędne, ale również ekologiczne - seryjnie współpracują z filtrami cząstek stałych i spełniają normę emisji spalin Euro 5. Posiadają system wtrysku common rail, 16-zaworowe głowice, układy rozrządu napędzane bezobsługowym łańcuchem oraz turbina o zmiennej geometrii łopatek. Z pojemności 2,15 litra generują odpowiednio:
- Viano CDI 2.0 4MATIC
Moc maksymalna: 100 kW (136 KM) przy 3800 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 310 Nm przy 1400-2400 obr./min
- Viano CDI 2.2 4MATIC
Moc maksymalna: 120 kW (163 KM) przy 3800 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 360 Nm przy 1600-2400 obr./min

Kierunek: komfort

Szeroka gama dodatków pozwala dopasować Viano 4MATIC idealnie do potrzeb. Pakiet "Business" zawiera na przykład system nawigacji COMAND APS oraz lodówkę, w sam raz na dalekie podróże służbowe i prywatne. Uniwersalność Viano potęguje hak holowniczy, przeznaczony do ciągnięcia przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej 2500 kg, oraz relingi dachowe, umożliwiające przewóz sprzętu sportowego. Viano 4MATIC występuje w trzech wersjach długości nadwozia (standardowej, długiej i ekstra długiej) oraz czterech wersjach wyposażenia (Fun, Trend, Ambiente, Marco Polo). Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 3050 kg.
 


Mercedes-Benz Vito 4x4: twardziel dla profesjonalistów

Trwały, niezniszczalny, niezawodny - atrybut te dotyczą całej gamy modelu Vito, a wersji z napędem na cztery koła w szczególności. Jej walory okażą się użytecznie w rękach pracowników branży budowlanej, funkcjonariuszy użyteczności publicznej i dostawców usług komunalnych. Wersja osobowa to z kolei właściwa propozycja dla hoteli i firm turystycznych. Vito 4x4 sprawdza się przede wszystkim na terenie o zróżnicowanych nawierzchniach i warunkach klimatycznych. Znane z innych odmian Vito silniki nowej generacji, dopracowane zawieszenie oraz przyjazna kabina mają tu bowiem dodatkowego sprzymierzeńca - intuicyjny i skuteczny napęd na cztery koła.
Na kierowcy spoczywa tylko obowiązek właściwego operowania pedałem gazu i kierownicą. Resztę pracy wykonuje elektroniczny system trakcji, czuwający nad bezpiecznym pokonywaniem kolejnych kilometrów. Współpracuje on z seryjnym układem stabilizacji toru jazdy ESP, a swoją skuteczność potwierdził już w innych modelach spod znaku gwiazdy, m.in. ML. Tak uzbrojone, Vito 4x4 doskonale trafia w potrzeby tych, którzy bez względu na pogodę i warunki drogowe wymagają maksymalnej stabilności: podczas ruszania, przyspieszania czy pokonywania zakrętów na śliskiej lub nierównej nawierzchni oraz podczas ciągnięcia przyczepy.

System 4ETS w pełni zintegrowany z ESP

W normalnych warunkach układ napędowy dostarcza moment obrotowy do obydwu osi w stosunku 35:65. Gdy jedno lub więcej kół wpadnie w poślizg, za pomocą krótkich impulsów elektroniczny system trakcji 4ETS wyhamowuje każde ze ślizgających się kół, zwiększając jednocześnie moment napędowy na kołach o wystarczającej przyczepności. Odpowiada to działaniu układu napędowego z blokadami trzech mechanizmów różnicowych: przedniego, tylnego i międzyosiowego. Skrzynia rozdzielcza zabudowana jest wspólnie ze skrzynią biegów, a cały mechanizm zwiększa masę auta jedynie o 10 kg względem wersji ze zwykłą automatyczną skrzynią biegów.. Wysokość nadwozia wzrosła o 70 mm, dzięki czemu Vito wciąż liczy mniej niż 2 metry wzrostu i mieści się w standardowych bramach garażowych.
System 4ETS monituje ryzyko przegrzania układu hamulcowego. W sytuacji ekstremalnej redukuje swoje działanie aż do momentu schłodzenia hamulców. Gdy dochodzi do poślizgu wszystkich czterech kół, ograniczony zostaje moment obrotowy silnika. Zależnie od warunków drogowych, kierowca może ponadto za naciśnięciem przycisku dezaktywować system kontroli trakcji ASR i krótkotrwale poprawić przyczepność poprzez zwiększenie poślizgu kół. System ASR zostanie automatycznie aktywowany przy prędkości 40-60 km/h lub gdy poślizg kół trwa dłużej niż 10 sekund. Bez względu na tryb działania systemu ASR, w pogotowiu pozostaje układ ESP.

I choć Vito 4x4 nie jest samochodem terenowym z prawdziwego zdarzenia, może się pochwalić znacznie lepszymi niż tylnonapędowa wersja parametrami terenowymi. Kąt natarcia wzrósł z 14 do 20 stopni, a kąt zejścia - z 22 do 28 stopni. Zależnie od rozstawu osi, kąt rampowy wynosi 14 lub 19 stopni (odpowiednio: wersja z długim i krótkim rozstawem osi), a prześwit - 150 mm pod przednią i 210 mm pod tylną osią.

Mocne silniki z technologią BlueEfficiency

Mercedes-Benz Vito 4x4 dostępny jest z dwoma czterocylindrowymi turbodieslami CDI - mocnymi, oszczędnymi i ekologicznymi. Każdy z nich spełnia normę emisji spalin Euro 5 i posiada filtr cząstek stałych, system wtrysku common rail, 16-zaworową głowicę, układ rozrządu napędzany bezobsługowym łańcuchem, turbinę o zmiennej geometrii łopatek i współpracuje 5-biegową skrzynią automatyczną. Sprawdzonej konstrukcji przekładnie zwiększają dodatkowo komfort i bezpieczeństwo jazdy - kierowca nie musi martwić się o dobór odpowiedniego przełożenia i może w pełni skoncentrować się na prowadzeniu.
Z pojemności 2,15 litra silniki generują odpowiednio:
- Vito 113 CDI 4x4
Moc maksymalna: 100 kW (136 KM) przy 3800 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 310 Nm przy 1400-2400 obr./min
- Vito 116 CDI 4x4
Moc maksymalna: 120 kW (163 KM) przy 3800 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 360 Nm przy 1600-2400 obr./min
Ich skromny apetyt na paliwo jest również zasługą pakietu rozwiązań BlueEfficiency, seryjnego w wersji osobowej i opcjonalnego dla wersji furgon. Pakiet ten obejmuje system zarządzania energią, ogumienie o niskich oporach toczenia oraz elektryczną pompę wspomagania kierownicy.


Funkcjonalny i wytrzymały

Vito 4x4 to wciąż niezawodny, praktyczny samochód dostawczy. Nienagannie zmontowana, wykończona trwałymi materiałami kabina pozostaje łatwa do utrzymania w czystości - nie ma obawy przed wchodzeniem do środka w obuwiu roboczym. Kierowca ma przed sobą przejrzystą, ergonomiczną deskę rozdzielczą, a na pasażerów tylnej części pojazdu czeka przedział wykończony wykładziną podłogową i wyposażony w funkcjonalny system oświetlenia. Lista standardowego wyposażenia obejmuje elementy nieodzowne w codziennej pracy: zdalnie sterowany, centralny zamek, reflektory przeciwmgłowe, światła do jazdy dziennej, elektrycznie sterowane szyby oraz ustawianą w dwóch płaszczyznach kolumnę kierownicy.

Napęd na wszystkie koła nie wpłynął ani na objętość przestrzeni ładunkowej, ani na ładowność wersji furgon i univan. Vito 4x4 może ciągnąć przyczepę o masie do 2500 kg, a jego dopuszczalna masa całkowita wynosi 3050 kg. Model występuje w trzech wersjach rozstawu osi: krótkiej, długiej i ekstra długiej oraz w czterech wersjach nadwozia: furgon, univan i kombi (w tym Vito Shuttle).
 


Sprinter 4x4: napęd na wszystkie koła w wielu odsłonach

Mercedes-Benz Sprinter nadał imię całej klasie samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej około 3,5 tony. Teraz przyszedł czas, by zjechać z asfaltowej drogi i dzięki napędowi na cztery koła zaznaczyć swoją obecność również w trudniejszym terenie. Sprinter 4x4 to zresztą samochód nie tylko dla profesjonalistów, ale i dla poszukiwaczy przygód oraz turystów. Tak jak tylnonapędowe rodzeństwo, zapewnia on najwyższy standard komfortu oraz bezpieczeństwa. Dorzuca do tego jednak coś więcej - pokłady trakcji, pozwalające dotrzeć mu jeszcze dalej.

Pod maską Sprintera 4x4 drzemie jeden z trzech silników CDI, począwszy od 129-konnej jednostki czterocylindrowej aż do po 190-konny motor V6. Każdy z nich spełnia normę emisji spalin Euro 5 (a opcjonalnie nawet najbardziej rygorystyczną normę EEV) i może współpracować z 6-biegową przekładnią ręczną lub 5-stopniową skrzynią automatyczną. Bogata oferta silników, nadwozi i mas sprawia, że Sprinter 4x4 występuje w ponad 80 odmianach. Zależnie od typu, model waży od 35 do 115 kg więcej niż tylnonapędowy odpowiednik i dostępny jest zarówno w wersji o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony, jak i 5 ton.

Napęd 4x4 z opcjonalnym reduktorem

Mercedes-Benz Sprinter 4x4 korzysta z elektronicznego systemu trakcji 4ETS, zastosowanego w modelach Vito 4x4 i Viano 4MATIC. W przeciwieństwie do nich, działanie napędu na cztery koła w Sprinterze zostało jednak dostosowane do warunków pracy typowych dla samochodów dostawczych. Podczas codziennej eksploatacji siła napędowa trafia na koła tylnej osi. Napęd na cztery koła uruchamiany jest przyciskiem podczas postoju lub przy prędkości do 10 km/h. Układ napędowy kieruje wtedy moment obrotowy do obydwu osi w stosunku 35:65. Zamiast mechanicznych blokad mechanizmów różnicowych, Sprinter 4x4 wyposażony jest w elektroniczny system trakcji 4ETS, w pełni zintegrowany z układem ADAPTIVE ESP.

System 4ETS uruchamia się w momencie, gdy jedno lub więcej kół wpadnie w poślizg i za pośrednictwem układu ABS pulsacyjnie wyhamowuje każde ze ślizgających się kół, zwiększając moment napędowy na kołach o wystarczającej przyczepności. Odpowiada to działaniu układu napędowego z blokadami trzech mechanizmów różnicowych: przedniego, tylnego i międzyosiowego. Dodatkowo, Sprinter 4x4 uzbrojony został w skrzynię rozdzielczą z reduktorem, za naciśnięciem przycisku redukującą przełożenie przekładni o 42 procent. Proporcjonalnie do niższej prędkości, osiąganej na poszczególnych biegach, rośnie moment obrotowy przekazywany na koła.

I choć Sprinter 4x4 nie jest samochodem terenowym z prawdziwego zdarzenia, to może się pochwalić znacznie lepszymi niż tylnonapędowa wersja parametrami terenowymi. Kąt natarcia wersji o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony wzrósł z 18 do 28 stopni, a kąt zejścia - z 22 do 27 stopni. Zależnie od rozstawu osi, kąt rampowy wynosi 25 lub 17 stopni (odpowiednio: wersja z standardowym i długim rozstawem osi). Zwiększony o 110 mm pod przednią i o 80 mm pod tylną osią prześwit pozwala Sprinterowi 4x4 brodzić w wodzie o głębokości 610 mm (Sprinter 4x2: 500 mm).

Silniki CDI o mocy do 190 KM

Mercedes-Benz Sprinter 4x4 dostępny jest z nową generacją silników wysokoprężnych i może dysponować nie tylko ekonomicznymi jednostkami o pojemności 2,15 litra, ale i wyjątkowo mocnym silnikiem V6 o pojemności 3 litrów. Ten ostatni będzie doskonałym wyborem w przypadku przewożenia ciężkich towarów lub częstej jazdy z przyczepą. Wszystkie motory spełniają normę emisji spalin Euro 5 i posiadają filtr cząstek stałych, system wtrysku common rail, 16- lub 24-zaworową głowicę oraz układ rozrządu napędzany bezobsługowym łańcuchem. Pod maską Sprintera 4x4 może pracować jedna z trzech jednostek:
- Sprinter 313/513 CDI 4x4
R4, pojemność skokowa 2143 ccm
Moc maksymalna: 95 kW (129 KM) przy 3800 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 305 Nm przy 1200-2400 obr./min
- Sprinter 316/516 CDI 4x4
R4, pojemność skokowa 2143 ccm
Moc maksymalna: 120 kW (163 KM) przy 3800 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 360 Nm przy 1400-2400 obr./min
- Sprinter 319/519 CDI 4x4
V6, pojemność skokowa 3000 ccm
Moc maksymalna: 140 kW (190 KM) przy 3800 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 440 Nm przy 1400-2400 obr./min
Osobowy Mercedes-Benz Sprinter 4x4 dostępny jest z dwiema jednostkami poprzedniej generacji:
Kierowca ma do wyboru wersje z ręczną, 6-stopniową przekładnią ECO Gear lub zwiększającą komfort jazdy, 5-stopniową przekładnią automatyczną.

Bogactwo wersji, bogactwo wyboru

Mercedes-Benz Sprinter 4x4 występuje w trzech wersjach długości nadwozia, trzech wersjach wysokości dachu i dwóch wersjach dopuszczalnej masy całkowitej - 3,5 lub 5 ton. Objętość przestrzeni bagażowej odmiany ze standardowym rozstawem osi i niskim dachem wynosi 9 metrów sześciennych, a w przypadku podwyższonego, ekstra długiego wariantu wartość ta rośnie do 17 metrów sześciennych.
Sprinter 4x4 pickup dostępny jest w dwóch wersjach rozstawu osi. Zależnie od wymiarów przestrzeni ładunkowej, jej powierzchnia liczy od 5,5 do 7,7 metra kwadratowego (podwójna kabina) lub od 6,9 do 9,2 metra kwadratowego (pojedyncza kabina). 


Vario 4x4: profesjonalista do zadań specjalnych

Niestrudzony Vario grą na rynku szczególną rolę - dopuszczalna masa całkowita 6 lub 7,5 tony plasuje go pomiędzy samochodami dostawczymi i ciężarówkami. Vario 4x4, z napędem na wszystkie koła i dopuszczalną masą całkowitą 7,5 tony, to wytrzymały koń pociągowy, przeznaczony do pracy w przemyśle i budownictwie.

Pod karoserią Vario 4x4 - z charakterystycznym dla furgonetek, krótkim nosem oraz masywną bryłą ciężarówki - kryje się prawdziwy twardziel, oparty na ramie, ze sztywnymi osiami i resorami parabolicznymi oraz wytrzymałymi silnikami BlueTec, napędzającymi koła obydwu osi.

Wybitnie uniwersalny

Z około 60 dostępnymi wersjami i podwoziem o ładowności od 3950 do 4650 kg, Vario oferuje wszechstronność nieosiągalną dla klasycznych ciężarówek o podobnej masie. Vario 4x4 z fabryczną skrzynią ładunkową może zabrać ładunek o masie do 3,1 tony. Dopuszczalna masa przyczepy - 7,5 tony - czyni go świetnym kompanem do transportu maszyn budowlanych (łączna dopuszczalna masa samochodu i przyczepy dla Vario 4x4 to 13 ton).

Uniwersalny charakter Vario 4x4 podkreśla dodatkowe wyposażenie: wzmocnione sprężyny lub stabilizatory, standardowe w wersji 4x4, oraz dwa typy ogrzewania postojowego. Miejsce kierowcy zapewnia doskonałą widoczność, a obszerna kabina - zależnie od wersji - oferuje miejsce dla dwóch lub nawet siedmiu pasażerów i przestrzeń wystarczającą do przechowywania podręcznych narzędzi i materiałów.

Wytrzymałe i oszczędne silniki

Sercem Vario może być jeden z mocnych, ekologicznych turbodiesli z rodziny OM 904 LA o pojemności 4,25 litra:
- o mocy 95 kW (129 KM) przy 2200 obr./min i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie 1200-1600 obr./min;
- o mocy 115 kW (156 KM) przy 2200 obr./min i 610 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie 1200-1600 obr./min;
- o mocy 130 kW (177 KM) przy 2200 obr./min i 675 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie 1200-1600 obr./min.

Każdy z nich wyposażony jest w technologię selektywnej redukcji katalitycznej BlueTec, spełnia normę emisji spalin Euro 5 i współpracuje z ręczną, 6-stopniową przekładnią. 90-litrowy zbiornik paliwa zapewnia Vario 4x4 duży zasięg nawet w warunkach wytężonej pracy.

Na każde warunki

Dobrze przygotowany do jazdy poza utwardzonymi drogami, Vario 4x4 dysponuje stałym napędem na wszystkie koła i skrzynią rozdzielczą z reduktorem (redukującą prędkości na poszczególnych biegach o 40 procent) oraz blokadami mechanizmów różnicowych, uruchamianymi przełącznikiem na desce rozdzielczej. Ponadto kierowca może dezaktywować układ ABS podczas jazdy po śniegu lub piachu. Model z napędem na wszystkie koła posiada dodatkowe oznaczenie literą "A" (813 DA/816 DA/818 DA). Masa samochodu wzrosła względem wersji tylnonapędowej o 400 kilogramów.
Vario 4x4 dostępny jest w wersji z rozstawem osi 3700 mm i przy standardowej wysokości 1785 mm mieści 13,3 metra sześciennego ładunku. Odmiana z krótką kabiną dysponuje platformą ładunkową o wymiarach 4000 x 2200 mm.