​Stuttgart,
17
marca
2020
|
15:41
Europe/Warsaw

Gottlieb Daimler: pionier globalnej mobilności

Jego ostatnia epoka przyniosła kolejny niekwestionowany sukces. W latach 1883/1884 Gottlieb Daimler wynalazł wysokoobrotowy silnik benzynowy, a w 1885 r. nowy układ napędowy wykorzystałw Reitwagenie – pierwszym jednośladzie z napędem spalinowym. Rok później z pomocą swojego silnika zamienił powóz konny w pierwszy czterokołowy automobil. W 1890 r. w Cannstatt powstała firma Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG), która w ciągu zaledwie 10 lat stała się wiodącym producentem luksusowych samochodów na świecie. W kwietniu 1900 r. jej pojazdy otrzymały legendarną nazwę „Mercedes” – niestety Gottlieb Daimler nie doczekał tej chwili, zmarł bowiem 6 marca 1900 r. na chorobę serca. Aktywnie spędził jednak swoje ostatnie 20 lat i wspólnie z inżynierem Wilhelmem Maybachem stworzył w tym czasie wiele wspaniałych innowacji. Jedną z nich był wysokoobrotowy silnik benzynowy z 1886 r., który ostatecznie utożsamił nazwę „Daimler”z wynalezieniem samochodu. W międzyczasie pracami nad swoim opatentowanym pojazdem silnikowym zajmował się również Carl Benz.

 

  • 120 lat temu, na początku marca 1900 r., zmarł Gottlieb Daimler
  • Jego wizja globalnej mobilności trwa do dziś
  • Daimler AG wytycza swoją drogę ku przyszłości, czerpiącz idealistycznego dziedzictwa firmy

 

Od menedżera do założyciela startupu

Gottlieb Daimler miał 48 lat, kiedy w szklarni swojej willi w Cannstatt otworzył eksperymentalną pracownię i latem 1882 r. rozpoczął tam pracę nad czterosuwowym silnikiem o wysokiej prędkości obrotowej. W tym czasie zdążył już zdobyć nie lada renomę – miał za sobą udaną karierę inżyniera oraz menedżera. Ostatnim zajmowanym przez niego stanowiskiem była pozycja dyrektora technicznego i członka zarządu Gasmotoren-Fabrik Deutz AG.

Gottlieb, syn piekarza, urodził się 17 marca 1834 r. w Schorndorf w Niemczech. Uzyskał doskonałe wykształcenie techniczne, w tym dyplom inżyniera mechanika, który wykorzystał jako solidny punkt wyjścia do dalszego rozwoju. Wynalazca był również prawdziwym kosmopolitą – już w młodym wieku zdobył cenne praktyczne doświadczenie we Francji i Wielkiej Brytanii. Podczas pracy w firmie Deutz odwiedził też Rosję, wziął udział w wystawach światowych w Paryżu i Chicago (lata 1889 i 1893), korespondował również ze swoją francuską partnerką biznesową Louise Sarazin w jej ojczystym języku.

Po odejściu z Gasmotoren-Fabrik Deutz pod koniec 1881 r., jako jej ówczesny menedżer Gottlieb Daimler mógł z łatwością znaleźć dobrze płatne, kierownicze stanowisko w innej firmie. Zamiast tego podjął śmiałe ryzyko, by samemu zostać przedsiębiorcą, i założył coś, co dziś nazwano by przełomowym start-upem. Jego celem było zrewolucjonizowanie mobilności na lądzie, wodzie i w powietrzu, a kluczem do realizacji tego celu stał się mocny i lekki, a przy tym niezawodny silnik spalinowy.

Również Carl Benz dążył do realizacji swojego wizjonerskiego podejścia, lecz w przeciwieństwie do Daimlera nie skupił się na opracowaniu uniwersalnej jednostki napędowej, tylko na rozpowszechnieniu mobilności za pomocą samochodu. Początkowo opinia publiczna była wobec tych pomysłów sceptyczna i często je odrzucała.

Dziś wiemy, że wbrew wszelkim przeciwieństwom obaj wynalazcy zrealizowali swoje marzenia. Carl Benz był świadkiem fuzji Daimler-Motoren-Gesellschaftz Benz & Cie. w 1926 r. Tak narodziła się firma Daimler-Benz AG, która stała się później globalnym graczem i której wyjątkowe produkty bazowały na zasadniczych ideach obu wynalazców. Benz na własne oczy widział też triumf silnika spalinowego. Jego popularyzacja sprawiła, że globalna mobilność stała się rzeczywistością – za sprawą przemierzających planetę pojazdów, statków oraz samolotów. Carl Benz zmarł 4 kwietnia 1929 r.

Obecnie Daimler AG wciąż podąża ścieżką swoich ojców założycielii kształtuje przyszłość mobilności, czerpiąc z idealistycznego dziedzictwa firmy. W tym celu koncern aktywnie realizuje strategię CASE wraz z jej poszczególnymi obszarami (Connected – łączność, Autonomous – jazda autonomiczna, Shared – usługi współdzielenia i Electric – napędy elektryczne). Wyzwania, przed jakimi obecnie stoimy, przypominają cele, które Daimler i Benz z powodzeniem osiągnęli w 1886 r., kiedy zapoczątkowali nową formę mobilności. „Jesteśmy właśnie w trakcie mierzenia się z daleko idącymi zmianami, przemysł motoryzacyjny przechodzi bowiem ogromną transformację” – powiedział Ola Källenius, prezes zarządu. Marka spod znaku trójramiennej gwiazdy przedstawiła niedawno koncepcyjnego Mercedesa VISION EQS – samochód, który daje wyobrażenie o tym, jak ekologiczny luksus może wyglądać w przyszłości.