Stuttgart/Göteborg, Szwecja,
24
kwietnia
2020
|
10:03
Europe/Warsaw

Grupa Volvo i Daimler Truck AG przyspieszają rozwój zrównoważonego transportu ‒ tworzą spółkę joint venture, która zajmie się seryjną produkcją ogniw paliwowych

Podsumowanie

• Daimler Truck AG i Grupę Volvo łączy wizja zrównoważonych rozwiązań transportowych.

• Udana komercjalizacja technologii ogniw paliwowych kluczowym czynnikiem umożliwiającym osiągnięcie neutralności transportu pod względem emisji CO2.

• Spółka joint venture z udziałami rozłożonymi po połowie zajmie się rozwojem i seryjną produkcją ogniw paliwowych dla ciężkich pojazdów użytkowych oraz do innych zastosowań.

Spółkę Daimler Truck AG i Grupę Volvo, dwie wiodące firmy z branży pojazdów użytkowych, łączy wizja „Europejskiego Zielonego Ładu” ‒ zrównoważonego transportu i Europy neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla do roku 2050. Dlatego obie firmy podpisały wstępne, niewiążące porozumienie o utworzeniu nowej spółki joint venture. Jej celem jest rozwój systemów ogniw paliwowych, ich wprowadzenie do produkcji seryjnej oraz sprzedaż do zastosowań w ciężkich pojazdach użytkowych i w innych obszarach. Daimler skonsoliduje w powstającej spółce joint venture wszystkie swoje aktualne działania w zakresie ogniw paliwowych. Grupa Volvo nabędzie 50 procent tej spółki za sumę ok. 0,6 miliarda euro, w formule bez zadłużenia i bez środków pieniężnych (cash free ‒ debt free).

„Transport i logistyka utrzymują świat w ruchu, a zapotrzebowanie na usługi transportowe stale rośnie. Transport prawdziwie neutralny pod względem emisji CO2 osiągniemy jedynie poprzez zastosowanie elektrycznego układu napędowego, który może czerpać energię z dwóch źródeł ‒ akumulatorów bądź przemiany wodoru w prąd elektryczny wewnątrz pojazdu. Ogniwa paliwowe są istotnym rozwiązaniem dla samochodów ciężarowych eksploatowanych w ciężkim transporcie dalekobieżnym. To technologia, w której w ciągu ostatnich dwóch dekad koncern Daimler ‒ w ramach spółki Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH ‒ zgromadził już znaczące know-how. Partnerska współpraca z Grupą Volvo jest kamieniem milowym w procesie wprowadzania na nasze drogi ciężarówek i autobusów napędzanych ogniwami paliwowymi”, powiedział Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck AG i członek zarządu Daimler AG.

„Elektryfikacja drogowego transportu towarowego to element kluczowy dla realizacji tzw. Zielonego Ładu, Europy neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla, a ostatecznie także i świata neutralnego pod względem emisji tego gazu. Wykorzystanie wodoru jako nośnika ekologicznej energii elektrycznej do napędu elektrycznych samochodów ciężarowych w transporcie dalekobieżnym jest doskonałym uzupełnieniem dla elektrycznego napędu akumulatorowego i paliw odnawialnych. Doświadczenie obu firm w tym obszarze przyspieszy rozwój tej technologii, co jest korzystne zarówno dla naszych klientów, jak i dla całego społeczeństwa. Tworząc spółkę joint venture, wyraźnie pokazujemy, że wierzymy w możliwość zastosowania ogniw paliwowych zasilanych wodorem w pojazdach użytkowych. Jednak, aby ta wizja mogła się ziścić, także inne firmy i instytucje muszą wesprzeć ten rozwój, zwłaszcza w celu stworzenia niezbędnej infrastruktury paliwowej”, powiedział Martin Lundstedt, prezes i dyrektor generalny Grupy Volvo.

Daimler Truck AG i Grupa Volvo będą posiadać po 50 procent udziałów w spółce joint venture, działającej jako niezależna i autonomiczna jednostka. We wszystkich innych obszarach biznesowych Daimler Truck AG i Grupa Volvo nadal pozostaną konkurentami. Połączenie sił obniży koszty rozwoju ponoszone przez obie firmy oraz przyspieszy wprowadzenie na rynek systemów ogniw paliwowych w produktach przeznaczonych do transportu ciężkiego i trudnych zastosowań w transporcie dalekobieżnym. W kontekście obecnego spowolnienia gospodarczego współpraca stała się jeszcze bardziej niezbędna do osiągnięcia celów Zielonego Ładu w realistycznych ramach czasowych.

Wspólnym celem obu firm jest zaoferowanie w drugiej połowie dekady produkowanych seryjnie ciężkich pojazdów użytkowych napędzanych ogniwami paliwowymi, przeznaczonych do wymagającego i ciężkiego transportu dalekobieżnego. Ponadto powstająca spółka joint venture zajmie się także innymi zastosowaniami ogniw paliwowych.

Aby umożliwić realizację tego wspólnego przedsięwzięcia, Daimler Trucks łączy wszystkie działania koncernu związane z ogniwami paliwowymi w nowej jednostce wyspecjalizowanej w tej dziedzinie. Umożliwi to między innymi podporządkowanie Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH spółce Daimler Truck AG. Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH ma wieloletnie doświadczenie w rozwoju ogniw paliwowych i systemów magazynowania wodoru dla różnych pojazdów.

Spółka joint venture obejmie zakłady w Nabern (Niemcy), które obecnie są główną siedzibą Mercedes­Benz Fuel Cell GmbH, oraz inne zakłady produkcyjne w Niemczech i Kanadzie.

Podpisane wstępne porozumienie nie jest wiążące. Ostateczne porozumienie ma zostać wypracowane do trzeciego kwartału i podpisane przed końcem 2020 roku. Wszystkie potencjalne transakcje podlegają weryfikacji i akceptacji przez właściwe urzędy do spraw ochrony konkurencji.

Fakty na temat ogniw paliwowych i wykorzystania wodoru jako paliwa

  • Ogniwo paliwowe zasilane wodorem przekształca energię chemiczną paliwa, w tym przypadku wodoru, i pochodzący z powietrza tlen w energię elektryczną, zasilającą silnik elektryczny samochodu.
  • Istnieją dwie metody wytwarzania potrzebnego wodoru. Tak zwany zielony wodór może być wytwarzany lokalnie na stacji paliw ‒ pozyskiwany z wody przy użyciu energii elektrycznej. Natomiast tzw. niebieski wodór pozyskiwany jest z gazu ziemnego, przy czym wykorzystuje się technologię wychwytywania węgla, aby wyprodukować paliwo neutralne pod względem emisji CO2.