Warszawa,
16
czerwca
2021
|
09:40
Europe/Warsaw

Innowacyjny projekt polskiego start-upu: Mercedes-Benz eSprinter jako SmartVan IoT

Podsumowanie

eSprinter stał się bazą dla wyjątkowo innowacyjnego pojazdu demonstracyjnego, zbudowanego przez polską firmę technologiczną EV Fleet z Lublina. SmartVan IoT wykorzystuje internet rzeczy, aby zwiększyć efektywność miejskiej logistyki i transportu

  • eSprinter jako baza inteligentnego pojazdu z własnym systemem operacyjnym, pozwalającym na pełną integrację z systemami klientów
  • Główne atuty eSprintera dla zeroemisyjnej logistyki miejskiej: 4-modułowa bateria z zasięgiem 156 km[i] i możliwość szybkiego ładowania akumulatora do poziomu 80%[ii]
  • Wirtualna wizualizacja przestrzeni ładunkowej dzięki zaawansowanemu systemowi MATRIX-3D RFID Identification System, zaprojektowanemu i wykonanemu przez zespół EV Fleet
  • Optymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej, identyfikacja zleceń, skrócenie czasu dostawy dzięki rozwiązaniu SmartPackaging IoT, działającemu na bazie technologii RFID.
  • Wyjątkowa zabudowa izotermy do przewozu towarów w kontrolowanej temperaturze z dwiema strefami: aktywną i pasywną
  • SmartVan IoT na bazie eSprintera: inteligentne łańcuchy dostaw i mniejsze obciążenie dla środowiska

Elektryczne modele samochodów dostawczych Mercedes-Benz to nie tylko przyjazne środowisku pojazdy lokalnie bezemisyjne, ale również rozwiązania inspirujące, stanowiące punkt wyjścia dla twórców innowacyjnych projektów dla logistyki przyszłości. Tak stało się w przypadku eSprintera, na bazie którego spółka technologiczna EV Fleet z Lublina zaprojektowała i zbudowała pojazd demonstracyjny – inteligentny samochód z własnym systemem operacyjnym, pozwalającym na pełną integrację z systemami klientów. Taka Integracja transportu towarowego i logistyki miejskiej w internecie rzeczy otwiera nowe możliwości rozwoju flot oraz budowania inteligentnych łańcuchów dostaw. SmartVan IoT, bo tak nazywa się demonstrator technologii oparty na eSprinterze, ma za zadanie pokazać, w jaki sposób innowacyjne rozwiązania logistyczne i transportowe umożliwią przewożenie większej ilości towarów, przy użyciu mniejszej liczby środków transportu, wykonujących mniej operacji transportowych – co ostatecznie przyczyni się do zmniejszenia natężenia ruchu miejskiego i korzystnie wpłynie na środowisko.

eSprinter – elastyczny i funkcjonalny

– Zdecydowaliśmy się zbudować naszego demonstratora na bazie właśnie eSprintera między innymi dlatego, że model ten umożliwia szybkie ładowanie, co w przypadku dostaw jest bardzo ważne – mówi Daniel Węgrzynek, właściciel EV Fleet oraz twórca innowacyjnego oprogramowania, które znalazło się na pokładzie SmartVan IoT. – Korzystne jest też to, że eSprinter oferuje różne warianty baterii – na potrzeby naszego projektu wybraliśmy wersję 4-modułową, o pojemności 47 kWh, która zapewnia większy zasięg. Bardzo istotne znaczenie ma także możliwość sterowania poziomem rekuperacji – to daje kierowcy duże pole manewru, jeśli chodzi o efektywność wykorzystanie napędu elektrycznego.

Samochód został dostarczony przez dealera Mercedes-Benz, firmę Autotrade, głównego partnera spółki EV Fleet. Został wyposażony w szereg innowacyjnych rozwiązań, które pomogą we wprowadzaniu przedsiębiorstw w świat cyfryzacji, automatyzacji oraz optymalizacji procesów transportowych i logistycznych.

– Coraz większe zainteresowanie pojazdami z napędem elektrycznym doskonale obrazuje zmiany zachodzące na rynku motoryzacyjnym i w świadomości naszych klientów – mówi Artur Kwaśniewski, kierownik działu samochodów dostawczych w Mercedes-Benz Autotrade. – Mercedes-Benz eSprinter – będący konstrukcją bazową projektu SmartVan IoT – to elektryczny samochód dostawczy z zabudową furgonową. Wyposażony w silnik o mocy 85 kW i cztery baterie trakcyjne o łącznej pojemności 47 kWh gwarantuje zasięg na poziomie 156 km. Niewątpliwym plusem eSprintera jest fakt, że przy ładowaniu z ładowarki o mocy 80 kW – naładowanie akumulatorów do 80% zajmuje ok. 30 min.

Stanowiący bazę innowacyjnego pojazdu Mercedes-Benz eSprinter został wyposażony we wszystkie możliwe systemy bezpieczeństwa, a dodatkowym elementem jest kamera firmy Surfsight pozwalająca na obserwację zarówno obrazu przed pojazdem, jak i w kabinie, informująca tym samym o zachowaniu kierowcy i o tym, co dzieje się na zewnątrz poruszającego się pojazdu.

Innowacyjne rozwiązania na pokładzie

Spółka technologiczna EV Fleet zbudowała na bazie zakupionego eSprintera inteligentny samochód SmartVan IoT, z własnym systemem operacyjnym, który pozwala na pełną integrację z systemami klientów. Został on wyposażony w wiele dodatkowych urządzeń, a dane generowane przez pojazd będą zbierane przez zespół EV Fleet i posłużą do przygotowania analiz, niezbędnych do optymalizacji procesów logistycznych w dystrybucji miejskiej.

– Najbardziej innowacyjnym rozwiązaniem wdrożonym w SmartVan IoT jest system MATRIX-3D RFID Identification System, zaprojektowany i wykonany przez nas we współpracy z kluczowymi partnerami projektu – mówi Daniel Węgrzynek. – Oprogramowanie pozwala na wizualizację specjalnie zaprojektowanej przestrzeni ładunkowej samochodu – wirtualnie generowany jest zbiór dokładnie oznaczonych miejsc transportowych, ułożonych w formie przestrzennej macierzy. Oprogramowanie umożliwia również na odwzorowanie dowolnej, istniejącej realnie przestrzeni ładunkowej w każdym typie pojazdu oraz identyfikację dowolnego obiektu oznaczonego w technologii RFID.

W zbudowanym na bazie eSprintera pojeździe SmartVan IoT znalazło się również kompatybilne z tym systemem rozwiązanie SmartPackaging IoT, działające na bazie technologii RFID. Umożliwia ono optymalizację przestrzeni ładunkowej, identyfikację zleceń, skrócenie czasu dostawy.

Dzięki zabudowie izotermicznej SmartVan IoT może przewozić produkty w temperaturze kontrolowanej – ładownia została podzielona na dwie sekcje – aktywną i pasywną. Sekcja aktywna wyposażona jest w agregat chłodniczy firmy Dometic zasilany przez zestaw dodatkowych akumulatorów. Działanie systemu chłodzenia wspiera pięć paneli fotowoltaicznych ActiveSol generujących maksymalną moc 605 W. Zasilanie agregatu zaprojektowano tak, aby pracował on w sposób ciągły przez minimum 8 godzin.

W sekcji pasywnej przewożone są produkty w specjalnych pojemnikach izolowanych wchodzących w skład systemu SmartPackaging IoT. Pomiar temperatury odbywa się poprzez umieszczone w pojemnikach czujniki wykonane w technologii RFID, a odczytywać ją można odczytywać w aplikacji na telefonie komórkowym lub automatycznie przez MATRIX-3D RFID Identification System.

Parametry pracy wszystkich systemów i odczyty danych kierowca może śledzić w kabinie na dwóch tabletach. Główny tablet z dołączaną klawiaturą odpowiada za obsługę funkcji logistycznych, związanych m.in. z działaniem sytemu MATRIX-3D RFID Identification System i nawigacji. Drugi służy do wizualizacji w czasie rzeczywistym parametrów eksploatacyjnych pojazdu i jego wyposażenia. Za zewnętrzną transmisję danych odpowiada router połączony z mikrokomputerem. Pojazd jest wyposażony w dodatkowo w moduł telematyczny Ituran komunikujący się ze swoją globalną platformą, na której działa firmowy panel EV Fleet.

Realne zastosowania

Zaawansowane rozwiązania w opartym na eSprinterze pojeździe SmartVan IoT pozwalają na prowadzenie projektów pilotażowych z klientami, którzy myślą o zmianach w swoich obecnych modelach biznesowych, z wykorzystaniem nowych rozwiązań z zakresu cyfryzacji procesów transportowych, dystrybucji miejskiej oraz inteligentnych łańcuchów dostaw. Dzięki danym, których dostarczy SmartVan IoT, transformacja ta będzie szybsza i bardziej optymalna. – Nasz demonstrator nie jest projektem zamkniętym, wszystkie użyte w nim rozwiązania będziemy stale rozwijać na bazie praktycznych testów – podkreśla Daniel Węgrzynek. – Wybierając eSprintera do tego projektu, kierowaliśmy się także testami na realnej infrastrukturze u klientów i tym, że przeciwieństwie do konkurencyjnych modeli z napędem elektrycznym, oferuje on możliwość konfiguracji jak w przypadku wersji spalinowych. Istotne też były dla nas warunki gwarancyjne – gwarancja na akumulator na dodatkowe 6 lat lub do 160 000 km przebiegu – oraz to, że mamy bardzo dobre doświadczenia, jeśli chodzi o jakość sieci serwisowej Mercedes-Benz.

 

[i] Zużycie prądu zostało określone na podstawie rozporządzenia 2017/1151/UE. Zużycie prądu jest uzależnione od konfiguracji pojazdu, w szczególności od wybranego ograniczenia prędkości maksymalnej.

Ponadto faktyczny zasięg zależy od indywidualnej techniki jazdy, warunków drogowych i natężenia ruchu drogowego, temperatury zewnętrznej, korzystania z układu klimatyzacji / ogrzewania itd. i może się ewentualnie różnić.

[ii] Minimalny czas ładowania od 10 do 80% w optymalnych warunkach w stacji ładowania prądem stałym przy napięciu zasilającym 400 V i natężeniu 300 A może różnić się w zależności od różnych czynników takich jak np. temperatura zewnętrzna i temperatura akumulatora oraz użycie odbiorników dodatkowych, jak np. ogrzewanie.