Warszawa,
16
czerwca
2021
|
09:40
Europe/Warsaw

Innowacyjny projekt polskiego start-upu: Mercedes-Benz eSprinter jako SmartVan IoT

Podsumowanie

eSprinter stał się bazą dla wyjątkowo innowacyjnego pojazdu demonstracyjnego, zbudowanego przez polską firmę technologiczną EV Fleet z Lublina. SmartVan IoT wykorzystuje internet rzeczy, aby zwiększyć efektywność miejskiej logistyki i transportu

  • eSprinter jako baza inteligentnego pojazdu z wÅ‚asnym systemem operacyjnym, pozwalajÄ…cym na peÅ‚nÄ… integracjÄ™ z systemami klientów
  • GÅ‚ówne atuty eSprintera dla zeroemisyjnej logistyki miejskiej: 4-moduÅ‚owa bateria z zasiÄ™giem 156 km[i] i możliwość szybkiego Å‚adowania akumulatora do poziomu 80%[ii]
  • Wirtualna wizualizacja przestrzeni Å‚adunkowej dziÄ™ki zaawansowanemu systemowi MATRIX-3D RFID Identification System, zaprojektowanemu i wykonanemu przez zespóÅ‚ EV Fleet
  • Optymalne wykorzystanie przestrzeni Å‚adunkowej, identyfikacja zleceÅ„, skrócenie czasu dostawy dziÄ™ki rozwiÄ…zaniu SmartPackaging IoT, dziaÅ‚ajÄ…cemu na bazie technologii RFID.
  • WyjÄ…tkowa zabudowa izotermy do przewozu towarów w kontrolowanej temperaturze z dwiema strefami: aktywnÄ… i pasywnÄ…
  • SmartVan IoT na bazie eSprintera: inteligentne Å‚aÅ„cuchy dostaw i mniejsze obciążenie dla Å›rodowiska

Elektryczne modele samochodów dostawczych Mercedes-Benz to nie tylko przyjazne Å›rodowisku pojazdy lokalnie bezemisyjne, ale również rozwiÄ…zania inspirujÄ…ce, stanowiÄ…ce punkt wyjÅ›cia dla twórców innowacyjnych projektów dla logistyki przyszÅ‚oÅ›ci. Tak staÅ‚o siÄ™ w przypadku eSprintera, na bazie którego spóÅ‚ka technologiczna EV Fleet z Lublina zaprojektowaÅ‚a i zbudowaÅ‚a pojazd demonstracyjny – inteligentny samochód z wÅ‚asnym systemem operacyjnym, pozwalajÄ…cym na peÅ‚nÄ… integracjÄ™ z systemami klientów. Taka Integracja transportu towarowego i logistyki miejskiej w internecie rzeczy otwiera nowe możliwoÅ›ci rozwoju flot oraz budowania inteligentnych Å‚aÅ„cuchów dostaw. SmartVan IoT, bo tak nazywa siÄ™ demonstrator technologii oparty na eSprinterze, ma za zadanie pokazać, w jaki sposób innowacyjne rozwiÄ…zania logistyczne i transportowe umożliwiÄ… przewożenie wiÄ™kszej iloÅ›ci towarów, przy użyciu mniejszej liczby Å›rodków transportu, wykonujÄ…cych mniej operacji transportowych – co ostatecznie przyczyni siÄ™ do zmniejszenia natężenia ruchu miejskiego i korzystnie wpÅ‚ynie na Å›rodowisko.

eSprinter – elastyczny i funkcjonalny

– ZdecydowaliÅ›my siÄ™ zbudować naszego demonstratora na bazie wÅ‚aÅ›nie eSprintera miÄ™dzy innymi dlatego, że model ten umożliwia szybkie Å‚adowanie, co w przypadku dostaw jest bardzo ważne – mówi Daniel WÄ™grzynek, wÅ‚aÅ›ciciel EV Fleet oraz twórca innowacyjnego oprogramowania, które znalazÅ‚o siÄ™ na pokÅ‚adzie SmartVan IoT. – Korzystne jest też to, że eSprinter oferuje różne warianty baterii – na potrzeby naszego projektu wybraliÅ›my wersjÄ™ 4-moduÅ‚owÄ…, o pojemnoÅ›ci 47 kWh, która zapewnia wiÄ™kszy zasiÄ™g. Bardzo istotne znaczenie ma także możliwość sterowania poziomem rekuperacji – to daje kierowcy duże pole manewru, jeÅ›li chodzi o efektywność wykorzystanie napÄ™du elektrycznego.

Samochód zostaÅ‚ dostarczony przez dealera Mercedes-Benz, firmÄ™ Autotrade, gÅ‚ównego partnera spóÅ‚ki EV Fleet. ZostaÅ‚ wyposażony w szereg innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„, które pomogÄ… we wprowadzaniu przedsiÄ™biorstw w Å›wiat cyfryzacji, automatyzacji oraz optymalizacji procesów transportowych i logistycznych.

– Coraz wiÄ™ksze zainteresowanie pojazdami z napÄ™dem elektrycznym doskonale obrazuje zmiany zachodzÄ…ce na rynku motoryzacyjnym i w Å›wiadomoÅ›ci naszych klientów – mówi Artur KwaÅ›niewski, kierownik dziaÅ‚u samochodów dostawczych w Mercedes-Benz Autotrade. – Mercedes-Benz eSprinter – bÄ™dÄ…cy konstrukcjÄ… bazowÄ… projektu SmartVan IoT – to elektryczny samochód dostawczy z zabudowÄ… furgonowÄ…. Wyposażony w silnik o mocy 85 kW i cztery baterie trakcyjne o łącznej pojemnoÅ›ci 47 kWh gwarantuje zasiÄ™g na poziomie 156 km. NiewÄ…tpliwym plusem eSprintera jest fakt, że przy Å‚adowaniu z Å‚adowarki o mocy 80 kW – naÅ‚adowanie akumulatorów do 80% zajmuje ok. 30 min.

StanowiÄ…cy bazÄ™ innowacyjnego pojazdu Mercedes-Benz eSprinter zostaÅ‚ wyposażony we wszystkie możliwe systemy bezpieczeÅ„stwa, a dodatkowym elementem jest kamera firmy Surfsight pozwalajÄ…ca na obserwacjÄ™ zarówno obrazu przed pojazdem, jak i w kabinie, informujÄ…ca tym samym o zachowaniu kierowcy i o tym, co dzieje siÄ™ na zewnÄ…trz poruszajÄ…cego siÄ™ pojazdu.

Innowacyjne rozwiązania na pokładzie

SpóÅ‚ka technologiczna EV Fleet zbudowaÅ‚a na bazie zakupionego eSprintera inteligentny samochód SmartVan IoT, z wÅ‚asnym systemem operacyjnym, który pozwala na peÅ‚nÄ… integracjÄ™ z systemami klientów. ZostaÅ‚ on wyposażony w wiele dodatkowych urzÄ…dzeÅ„, a dane generowane przez pojazd bÄ™dÄ… zbierane przez zespóÅ‚ EV Fleet i posÅ‚użą do przygotowania analiz, niezbÄ™dnych do optymalizacji procesów logistycznych w dystrybucji miejskiej.

– Najbardziej innowacyjnym rozwiÄ…zaniem wdrożonym w SmartVan IoT jest system MATRIX-3D RFID Identification System, zaprojektowany i wykonany przez nas we wspóÅ‚pracy z kluczowymi partnerami projektu – mówi Daniel WÄ™grzynek. – Oprogramowanie pozwala na wizualizacjÄ™ specjalnie zaprojektowanej przestrzeni Å‚adunkowej samochodu – wirtualnie generowany jest zbiór dokÅ‚adnie oznaczonych miejsc transportowych, uÅ‚ożonych w formie przestrzennej macierzy. Oprogramowanie umożliwia również na odwzorowanie dowolnej, istniejÄ…cej realnie przestrzeni Å‚adunkowej w każdym typie pojazdu oraz identyfikacjÄ™ dowolnego obiektu oznaczonego w technologii RFID.

W zbudowanym na bazie eSprintera pojeździe SmartVan IoT znalazÅ‚o siÄ™ również kompatybilne z tym systemem rozwiÄ…zanie SmartPackaging IoT, dziaÅ‚ajÄ…ce na bazie technologii RFID. Umożliwia ono optymalizacjÄ™ przestrzeni Å‚adunkowej, identyfikacjÄ™ zleceÅ„, skrócenie czasu dostawy.

DziÄ™ki zabudowie izotermicznej SmartVan IoT może przewozić produkty w temperaturze kontrolowanej – Å‚adownia zostaÅ‚a podzielona na dwie sekcje – aktywnÄ… i pasywnÄ…. Sekcja aktywna wyposażona jest w agregat chÅ‚odniczy firmy Dometic zasilany przez zestaw dodatkowych akumulatorów. DziaÅ‚anie systemu chÅ‚odzenia wspiera pięć paneli fotowoltaicznych ActiveSol generujÄ…cych maksymalnÄ… moc 605 W. Zasilanie agregatu zaprojektowano tak, aby pracowaÅ‚ on w sposób ciÄ…gÅ‚y przez minimum 8 godzin.

W sekcji pasywnej przewożone sÄ… produkty w specjalnych pojemnikach izolowanych wchodzÄ…cych w skÅ‚ad systemu SmartPackaging IoT. Pomiar temperatury odbywa siÄ™ poprzez umieszczone w pojemnikach czujniki wykonane w technologii RFID, a odczytywać jÄ… można odczytywać w aplikacji na telefonie komórkowym lub automatycznie przez MATRIX-3D RFID Identification System.

Parametry pracy wszystkich systemów i odczyty danych kierowca może Å›ledzić w kabinie na dwóch tabletach. GÅ‚ówny tablet z dołączanÄ… klawiaturÄ… odpowiada za obsÅ‚ugÄ™ funkcji logistycznych, zwiÄ…zanych m.in. z dziaÅ‚aniem sytemu MATRIX-3D RFID Identification System i nawigacji. Drugi sÅ‚uży do wizualizacji w czasie rzeczywistym parametrów eksploatacyjnych pojazdu i jego wyposażenia. Za zewnÄ™trznÄ… transmisjÄ™ danych odpowiada router połączony z mikrokomputerem. Pojazd jest wyposażony w dodatkowo w moduÅ‚ telematyczny Ituran komunikujÄ…cy siÄ™ ze swojÄ… globalnÄ… platformÄ…, na której dziaÅ‚a firmowy panel EV Fleet.

Realne zastosowania

Zaawansowane rozwiÄ…zania w opartym na eSprinterze pojeździe SmartVan IoT pozwalajÄ… na prowadzenie projektów pilotażowych z klientami, którzy myÅ›lÄ… o zmianach w swoich obecnych modelach biznesowych, z wykorzystaniem nowych rozwiÄ…zaÅ„ z zakresu cyfryzacji procesów transportowych, dystrybucji miejskiej oraz inteligentnych Å‚aÅ„cuchów dostaw. DziÄ™ki danym, których dostarczy SmartVan IoT, transformacja ta bÄ™dzie szybsza i bardziej optymalna. – Nasz demonstrator nie jest projektem zamkniÄ™tym, wszystkie użyte w nim rozwiÄ…zania bÄ™dziemy stale rozwijać na bazie praktycznych testów – podkreÅ›la Daniel WÄ™grzynek. – WybierajÄ…c eSprintera do tego projektu, kierowaliÅ›my siÄ™ także testami na realnej infrastrukturze u klientów i tym, że przeciwieÅ„stwie do konkurencyjnych modeli z napÄ™dem elektrycznym, oferuje on możliwość konfiguracji jak w przypadku wersji spalinowych. Istotne też byÅ‚y dla nas warunki gwarancyjne – gwarancja na akumulator na dodatkowe 6 lat lub do 160 000 km przebiegu – oraz to, że mamy bardzo dobre doÅ›wiadczenia, jeÅ›li chodzi o jakość sieci serwisowej Mercedes-Benz.

 

[i] Zużycie prÄ…du zostaÅ‚o okreÅ›lone na podstawie rozporzÄ…dzenia 2017/1151/UE. Zużycie prÄ…du jest uzależnione od konfiguracji pojazdu, w szczególnoÅ›ci od wybranego ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci maksymalnej.

Ponadto faktyczny zasiÄ™g zależy od indywidualnej techniki jazdy, warunków drogowych i natężenia ruchu drogowego, temperatury zewnÄ™trznej, korzystania z ukÅ‚adu klimatyzacji / ogrzewania itd. i może siÄ™ ewentualnie różnić.

[ii] Minimalny czas Å‚adowania od 10 do 80% w optymalnych warunkach w stacji Å‚adowania prÄ…dem staÅ‚ym przy napiÄ™ciu zasilajÄ…cym 400 V i natężeniu 300 A może różnić siÄ™ w zależnoÅ›ci od różnych czynników takich jak np. temperatura zewnÄ™trzna i temperatura akumulatora oraz użycie odbiorników dodatkowych, jak np. ogrzewanie.