Stuttgart,
07
października
2022
|
13:33
Europe/Warsaw

Klasa na każdy dzień: nowa Klasa A

Doskonale wyważone proporcje, wysoka jakość i dbałość o najmniejsze detale, system MBUX najnowszej generacji oraz starannie dopasowana do życzeń klientów oferta – to wszystko sprawia, że nowy Mercedes-Benz Klasy A po raz kolejny wnosi do segmentu aut kompaktowych coś wyjątkowego.

Sportowy, muskularny design: już z przodu nowa Klasa A emanuje mocą. Przedni pas jest zdominowany przez maskę z dwoma wybrzuszeniami i „nos rekina”, przeprojektowaną osłonę chłodnicy z gwiezdnym wzorem oraz smukłe reflektory, na życzenie dostępne w wariancie LED. Dynamiczny charakter Klasy A podkreślają zrównane z krawędziami nadkoli obręcze kół – teraz w czterech dodatkowych wzorach, w rozmiarze do 19 cali. Ich paleta obejmuje opcjonalne, zarezerwowane dla linii AMG wieloramienne felgi w kolorze czarnym, z wykończeniem na wysoki połysk i błyszczącym rantem. Nowy tylny dyfuzor oraz standardowo LED-owe tylne lampy zapewniają emocjonujący wygląd zarówno w dzień, jak i w nocy. Wysokiej klasy design uzupełnia paleta efektownych lakierów, w tym odcienie niemetalizowane i metalizowane oraz kolory MANUFAKTUR.

Zaawansowane technologie we wnętrzu: atmosferę ekskluzywności roztacza także kabina nowej Klasy A. Absolutną atrakcją jest standardowy, wolnostojący moduł wyświetlaczy z dwoma ekranami: jeden o przekątnej 7 cali i drugi, centralny, o przekątnej 10,25 cala. Na życzenie dostępne są dwa ekrany 10,25”, które za sprawą swojego panoramicznego wyglądu zdają się unosić w powietrzu. Wyjątkowa w tym segmencie architektura kokpitu tworzy również niespotykaną aurę oświetleniową, która może przypominać nocną iluminację futurystycznego budynku. Hołd dla świata lotnictwa stanowią trzy okrągłe otwory wentylacyjne z przypominającym turbinę wypełnieniem, tak typowe dla Mercedesa. Do zaawansowanego technologicznie charakteru przeprojektowanej konsoli środkowej pasuje nowa kierownica, standardowo pokryta skórą nappa.

Również wnętrze nowej Klasy A spełnia wszelkie życzenia dotyczące indywidualizacji: już w podstawowym wariancie Mercedes-Benz oferuje komfortowe siedzenia z nową, trójwymiarowo tłoczoną tapicerką z syntetycznej skóry ARTICO, która dodatkowo podkreśla sportowy charakter samochodu. W linii Progressive dostępne są trzy różne kolory wnętrza: czarny, luksusowy beż i nowy szarość szałwii. Nowy jest też element ozdobny o fakturze włókna węglowego. Linia AMG, zaprojektowana z myślą o wysokich osiągach, zwraca uwagę wykończeniem z jasnego szczotkowanego aluminium i kontrastowymi, czerwonymi przeszyciami foteli pokrytych tapicerką, która stanowi mieszankę skóry Artico oraz mikrofibry Microcut.

Znacząco ulepszone wyposażenie: już w bazowej specyfikacji nowa Klasa A oferuje wiele przydatnych elementów, takich jak kamera cofania, pakiet USB czy kierownica obszyta skórą nappa. Począwszy od wersji Progressive w standardzie oferowane są również reflektory LED, fotel z regulacją podparcia odcinka lędźwiowego, pakiet parkowania oraz pakiet lusterek.

Ogólnie rzecz biorąc, Mercedes-Benz ponownie znacząco uprościł logikę oferty wyposażenia, tak aby skrócić czasochłonny wybór indywidualnych opcji. Wybrane elementy funkcjonalne, które były często zamawiane wspólnie, są teraz łączone w pakiety stworzone na podstawie rzeczywistych zachowań nabywców. W przypadku elementów designu, takich jak lakier, tapicerka, wykończenie i felgi, klienci mogą nadal konfigurować swoje samochody w pełni indywidualnie, tak jak wcześniej.

Bardziej cyfrowa, inteligentniejsza, bezpieczniejsza

W nowej Klasie A zarówno osprzęt, jak i oprogramowanie poczyniły duży krok naprzód: najnowsza generacja MBUX jest intuicyjna w obsłudze i zdolna do nauki zwyczajów użytkownika. Ekran wskaźników oraz centralny wyświetlacz zapewniają całościowe doświadczenie, które można elastycznie dostosować do własnych potrzeb i preferencji, korzystając z nowych stylów wyświetlania (klasyczny – ze wszystkimi istotnymi informacjami dla kierowcy, sportowy – z efektownym obrotomierzem, dyskretny – ze zminimalizowaną zawartością), trzech trybów (nawigacja, systemy wspomagające, usługi) oraz siedmiu światów kolorystycznych.

Zaktualizowany system operacyjny imponuje odświeżonym wyglądem i jeszcze lepszą wydajnością. Kolejną nowością jest wprowadzenie czytnika linii papilarnych, który pozwoli na autoryzację kierowcy i ma być dostępny od pierwszego kwartału 2023 r. Bezprzewodowa łączność ze smartfonami jest oczywiście możliwa za pośrednictwem Apple CarPlay lub Android Auto; z myślą o jeszcze wszechstronniejszych zastosowaniach dodano dodatkowy port USB-C i ponownie zwiększono moc ładowania gniazd USB.

Nowa Klasa A została także zaktualizowana w zakresie systemów wsparcia kierowcy. Przykład: za sprawą aktywnej kontroli układu kierowniczego asystent pasa ruchu działa teraz w sposób jeszcze bardziej komfortowy. Kolejna generacja pakietu parkowania uwzględnia parkowanie równoległe i oferuje m.in. wizualizację samochodu w otoczeniu 360 stopni, z wykorzystaniem obrazów 3D.

Zelektryfikowane, mocne napędy: nowa Klasa A została również unowocześniona od strony dostępnych wersji silnikowych. Gama jednostek benzynowych jest teraz zelektryfikowana i obejmuje 4-cylindrowe silniki standardowo współpracujące z 7- lub 8-biegową automatyczną przekładnią dwusprzęgłową DCT. Jako MHEV (ang. mild hybrid) są one wyposażone w dodatkową 48-woltową instalację elektryczną, która podnosi dynamikę pojazdu podczas ruszania, zwiększając moc o 10 kW (14 KM).

Nowy rozrusznikoalternator z napędem pasowym (RSG) zauważalnie poprawia komfort jazdy – na przykład ogranicza wibracje i hałas podczas rozruchu. Dodatkowo podczas jednostajnej jazdy umożliwia „żeglowanie” z wyłączonym silnikiem spalinowym. Z kolei w trakcie hamowania i jazdy wybiegiem działa w trybie rekuperacji, zasilając 12-woltową instalację pokładową oraz współpracujący z instalacją 48 V akumulator. Wytworzona w ten sposób energia może być wykorzystana podczas przyspieszania, do wspomagania silnika spalinowego. Nowy, dostępny dla niektórych silników asystent ECO Score 3.0 motywuje kierowcę do bardziej ekonomicznej jazdy, korzystając ze zróżnicowanej oceny jej aspektów.

Więcej mocy dla hybryd plug-in: nowa Klasa A robi kolejny krok naprzód w dziedzinie elektryfikacji dzięki napędom hybrydowym plug-in. Wysokonapięciowy akumulator został ponownie udoskonalony – większa użyteczna pojemność przekłada się na większy zasięg w trybie elektrycznym. Moc jednostki elektrycznej wzrosła o 5 kW i obecnie wynosi 80 kW (109 KM). Użytkownik może teraz ładować baterię prądem przemiennym (AC) z maksymalną mocą 11 kW, a nie 7,4 kW, jak dotychczas. Na życzenie nowa Klasa A nadal oferuje możliwość ładowania akumulatora prądem stałym (DC) z mocą do 22 kW. Uzupełnianie energii od 10% do 80% zajmuje wówczas około 25 minut.

Mercedes-AMG Klasy A – moc i styl w kompaktowym formacie

Nowa Klasa A debiutuje także w ofercie Mercedes-AMG, jako sportowa czołówka tej serii modelowej. Z liftingu skorzysta zarówno topowy wariant A 45 S 4MATIC+, jak i odmiana A 35 4MATIC, która zyskała zmieniony wygląd, jeszcze bliższy rodzinie AMG. Wersja A 35 nadal jest dostępna jako Hatchback i Limuzyna, podczas gdy A 45 S występuje, tak jak dotychczas, wyłącznie jako Hatchback.

Nową Klasę A sygnowaną przez Mercedes-AMG natychmiast zdradzają odświeżone reflektory, charakterystyczna dla AMG osłona chłodnicy i okrągły emblemat z logo AMG zamiast gwiazdy Mercedesa z wieńcem laurowym. Co więcej, wariant A 35 ma teraz spójną twarz AMG – otrzymał nowy przedni zderzak i przetłoczenia inspirowane A 45. Sportowy wygląd podkreślają nowy wzór obręczy, tylny spojler, zmienione tylne lampy oraz charakterystyczne, okrągłe końcówki układu wydechowego (podwójne w A 45 S 4MATIC+).

Standardowo nowa Klasa A od AMG oferuje kierownicę AMG Performance z przyciskami, za pomocą których kierowca może sterować charakterystycznymi dla AMG funkcjami, takimi jak trzystopniowo regulowane ESP czy AMG Dynamics – bez odrywania dłoni od kierownicy. Ponadto znane fotele AMG Performance są teraz dostępne również w modnym kolorze szarość szałwii.

Mercedes-AMG Klasy A przeszedł również aktualizację od strony technicznej. Podobnie jak odmiany cywilne wariant A 35 zyskał dodatkowe zasilanie 48 V i zespolony z rozrusznikiem alternator z napędem pasowym (RSG). Jego napęd generuje moc 225 kW (306 KM) oraz 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jako MHEV RSG zapewnia dodatkowy zastrzyk mocy przy ruszaniu (10 kW/14 KM). Ponadto na pokładzie jest teraz 8-biegowa skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT DCT, a nowa przednia chłodnica usprawnia zarządzanie temperaturą podczas jazdy w obszarze granicznym.