Warszawa,
26
stycznia
2017
|
12:30
Europe/Warsaw

Kolejny rekordowy rok Mercedes-Benz Polska

Spółka Mercedes-Benz Polska odnotowała w 2016 roku obroty w wys. 5 137 mln PLN,co przełożyło się na ponad 37% wzrostu w porównaniu do 2015 r. (3 744 mln PLN). To kolejny rekordowy wynik w historii firmy. Na sukces złożyła się bardzo dobra sprzedaż samochodów oraz usług okołosprzedażowych.Wysokie wzrosty spółka osiągnęła w każdej z kategorii: samochody osobowe– 36%, samochody dostawcze – 26%, samochody ciężarowe – 18% oraz usługiposprzedażowe – 18%.

 

1. Samochody osobowe Mercedes-Benz Cars

2016 to rekordowy rok dla samochodów osobowych Mercedes-Benz Cars.Od stycznia do grudnia sprzedano na świecie 2 083 888 samochodów osobowych Mercedes-Benz (ze smartem - 2 228 367), co daje marce prowadzenie i pierwsze miejsce w klasie aut premium na świecie.

W Polsce w ubiegłym roku sprzedaż i udziały w rynku również były rekordowe - zarejestrowano12019 osobowych Mercedesów. W porównaniu do 2015 r. (8858 szt.) oznacza wzrost o 36% – najwyższy wśród marek premium.

Jeśli do rejestracji samochodów osobowych doliczyć samochody dostawczez homologacją osobową - Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter (+654 auta), to łącznaliczba zarejestrowanych samochodów MBC wynosi 12679 szt.

W 2016 zadebiutowało wiele modeli: Nowa Klasa E w wersji sedan, kombi i AMG,Klasa C Kabriolet, GLC Coupé, Klasa S Maybach Guard, Klasa S 600 Maybach Pullman Guard, Klasa S Kabriolet, AMG GT R oraz AMG GT Roadster/GT C Roadster.Facelifting przeszły modele CLA, GL/GLS, SLK/SLC oraz SL.

Zdecydowanie najlepiej sprzedającym się modelem Mercedesa w Polsce, kolejny rok z rzędu, była Klasa C (1850 aut). Niewiele mniejszym zainteresowaniem cieszyłysię modele GLA oraz Klasa E. Największy wzrost sprzedaży (100%), zanotowałymodele GLE i GLE Coupé.

Również Mercedes-AMG ma za sobą rekordowy rok - sportowa marka spod znakutrójramiennej gwiazdy dostarczyła klientom na całym świecie prawie 100 tys. samochodów,o 44,2% więcej niż w roku 2015. Oznacza to, że w ciągu ostatnich 2 latjej sprzedaż wzrosła ponad dwukrotnie. Poza nowymi modelami z rodziny 43 AMG,głównymi czynnikami ubiegłorocznego wzrostu była Klasa GLE Coupé oraz najmocniejszewydania aut kompaktowych. Także nowy C 63 AMG Coupé cieszył się bardzodużą popularnością. Największymi rynkami zbytu Mercedes-AMG były USA,Niemcy i Chiny.

W 2016 r w Polsce zostało sprzedanych 1108 szt. Mercedesów AMG. Najpopularniejszyokazał się GLE 43 AMG Coupé, a na kolejnych miejscach uplasowały się A 45 AMG i G 63 AMG.

 

Projekty Specjalne

Stacja Mercedes

2016 rok był czwartym rokiem funkcjonowania Stacji Mercedes, która jak w poprzednichlatach, zakończyła się zarówno sukcesem mediowym jak i marketingowym.Potwierdzają to liczby: 35000 odwiedzających, niemal 700 jazd testowychi ponad 2000 publikacji w mediach i social mediach. To wszystko uczyniło StacjęMercedes nie tylko warszawskim przebojem lata, ale także ważnym narzędziemkomunikacyjnym Mercedesa.

She’s Mercedes

Kobietą była Mercedes Adrienne Manuela Ramona Jellinek– córka austriackiegopioniera automobilizmu, Emila Jellinka. Podobnie Bertha Benz, dzielna żona wynalazcy samochodu, Karla Benza, dzięki której automobil przekonał do siebie niedowiarków.

Dziś miliony kobiet zasiadają za kierownicą aut z trójramienną gwiazdą na masce.Wg badań kobiety kumulują już w swoich rękach majątek równy trzykrotnemu PKBChin i wpływają na 80% decyzji zakupowych. W Polsce kobiety stanowią już ponad20% klientów Mercedesa, a w segmencie aut kompaktowych nawet 35%. Mimo tokomunikacja marketingowa i usługi finansowe adresowane były dotąd głównie domężczyzn.

„She’s Mercedes” to inicjatywa Mercedes-Benz, dzięki której marka może lepiejspełniać potrzeby i oczekiwania kobiet. Oferuje im platformę networkingowąi pomoc w rozwiązywaniu problemów w trzech głównych obszarach życia współczesnejkobiety:• mobilność• edukacja w dziedzinie zarządzania budżetem• usługi finansowe.

Centrum inicjatywy stanowi serwis internetowy tworzony przy współudziale kobietz całego świata, które wzajemnie się inspirują, dzielą spostrzeżeniami na tematosiągnięć w pracy zawodowej, życia prywatnego, realizowania pasji i właściwegozbalansowania wszystkich dziedzin życia. W Polsce inicjatywa spotkała się z wielkimzainteresowaniem aktywnych kobiet.

 

Serwis

W roku 2016 w dalszym ciągu nasza oferta serwisowa skierowana była do właścicielisamochodów w 3 kategoriach:

• Samochody nowe

• Samochody używane 0-4 lat

• Samochody używane starsze niż 4 lata.

Z sukcesem prowadzona była sprzedaż produktów ubezpieczeniowych obejmującychpokrycie kosztów napraw o charakterze gwarancyjnym do 4-ego lub 5-egoroku eksploatacji włącznie – w ramach Pakietu Gwarancyjnego (z nowym pojazdem)lub Pakietu Komfort (dla pojazdów w okresie gwarancji). W sumie w 2016 r.zostało sprzedanych ponad 8500 pakietów.

W ubiegłym roku Mercedes-Benz wprowadził do sprzedaży w Polsce urządzenieMercedes me Adapter, które umożliwia posiadaczom Mercedesów wyprodukowanychprzed 2014 r. dostęp do wybranych usług telematycznych Mercedes me,znanych z najnowszych modeli marki. Niewielki moduł, wpinany do gniazda OBD w samochodzie łączy się ze smartfonem przekazując kierowcy podstawowe daneo pojeździe, takie jak poziom paliwa, stan licznika czy aktualne położenie pojazdu.Ponadto oferuje usługę zarządzania przeglądami oraz możliwość bezpośredniego kontaktu z serwisem oraz z centrum wsparcia Mercedes-Benz w razie awarii lubkolizji. Od premiery Mercedes me Adapter w IV kwartale, sprzedano już ponad500 sztuk tego urządzenia.

Niesłabnącym zainteresowaniem cieszył się program lojalnościowy Karta Klientaprzeznaczony dla właścicieli pojazdów klas A,B, C, E, GLK oraz M starszych niż4 lata. Obecnie ma on ponad 25 tys. aktywnych uczestników, którzy otrzymująnawet 30% rabatu na usługi serwisowe w autoryzowanej sieci serwisowej Mercedes-Benz. Uczestnicy programu mają do dyspozycji nowoczesny portal, na którympublikowane są informacje na temat serwisu, a także zindywizualizowane ofertyserwisowe, wybranego przez nich dealera.

 

Części zamienne

Bardzo udany rok odnotowano w zakresie sprzedaży Oryginalnych Części Zamiennych.W segmencie samochodów osobowych sprzedaż ta wzrosła o 18%.

Z roku na rok rośnie zainteresowanie informacją o częściach na stronach internetowychMB oraz na platformie WebParts przeznaczonej dla stałych partnerówbiznesowych - warsztatów niezależnych.

Mecedes-Benz WebParts, przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu zapewniabezpłatny dostęp do kompletnego katalogu części, umożliwia dobór części,informuje o dostępności i cenie oraz zapewnia połączenie ze stroną informacjitechnicznej. Na koniec roku z platformy korzystało 1200 zarejestrowanych warsztatów,co oznacza wzrost wzrost o 18% w stosunku do roku 2015.

WebParts to jedna z inicjatyw w ramach programu profesjonalnej sprzedaży częścido warsztatów niezależnych BestParts. Działania programu BestParts obejmującepełne wsparcie Klientów w zakresie dostępności, logistyki oraz marketinguczęści, a także szkoleń i doradztwa technicznego będzie w 2017 roku dalej rozwijane.

 

2. Samochody dostawcze Mercedes-Benz

Dział Samochodów Dostawczych Mercedes-Benz Polska ma za sobą rekordowy rok,i to pod wieloma względami. Ilość rejestracji nowych samochodów dostawczych markiMercedes-Benz zwiększyła się o 25,5%, do 6543 pojazdów, a głównym motoremwzrostu jest Sprinter.

Poza Klasą V, która celuje przede wszystkim w nabywców prywatnych, i Vito, użytkowanymgłównie przez firmy, portfolio modeli średniej wielkości obejmuje równieżkampery Marco Polo i Marco Polo ACTIVITY. Wszystkie te modele odnotowują systematycznywzrost w ilości rejestracji. Od stycznia do grudnia 2016 roku sprzedano1744 pojazdy. Przekłada się to na wzrost o 23% i potwierdza, że segment samochodówdostawczych średniej wielkości staje się coraz istotniejszy na polskim rynku,rosnąc czwarty rok z rzędu. Atrakcyjny design i szeroki wybór wariantów sprawia, żenowe Vito ustanawia standardy w swoim segmencie. Ilość rejestracji Vito wyniosła1068 sztuk.Klasa V imponuje wszechstronnością, łącząc funkcjonalność klasycznego vana z typowymiatutami limuzyn Mercedes-Benz. Rok 2016 to rejestracje Klasy V na poziomie666 sztuk, co oznacza wzrost o 55% i jest kolejnym rekordem, dając Klasie V mianoniekwestionowanego lidera w segmencie luksusowych vanów.

W 2015 roku Sprinter świętował swoje 20. urodziny. 2016 rok również przyniósł powodydo zadowolenia. Popyt na Sprintera utrzymywał się na wysokim poziomie - modelznalazł 4163 nabywców, co oznacza wzrost o 28%, podczas gdy cały rynek dużychsamochodów dostawczych wzrósł o 12%.W 1995 roku Sprinter dał początek segmentowi dużych aut dostawczych. Dziś jest dostępny w ponad 130 krajach, a w ciągu 20 lat sprzedał się w ilości przekraczającej3 mln egzemplarzy.

W 2016 roku dostarczono łącznie 636 Citanów – co oznacza wzrost o blisko 20%względem roku 2015 i pobicie wcześniejszego rekordu sprzedaży. W 2017 roku ofertamiejskiego Citana rozszerzy się o nowe pakiety wyposażenia dla wnętrza i karoserii.Ponadto wariant wysokoprężny będzie teraz dostępny również z przekładnią dwusprzęgłową.

 

Serwis i części zamienne

W 2016 roku kontynuowano korzystną ofertę produktów i usług serwisowych,m.in. „Pogwarancyjnych pakietow serwisowych”, obejmujących podstawoweczynności przeglądowe i eksploatacyjne (np. wymiana oleju czy klocków hamulcowych).Ponadto, w ramach „Pogwarancyjnych pakietów serwisowych” kliencimogli skorzystać z atrakcyjnej oferty przeglądów, w ramach których samochodydostawcze podlegały kontroli składającej się z aż ponad 50 czynności kontrolnych.

Z sukcesem rozwijano asortyment Umów Serwisowych dla Klienta: Umowy Complete,Pakiety Gwarancyjne VAN oraz pakiety przeglądów BestBasic. Dzięki PakietomGwarancyjnym VAN właściciele samochodów dostawczych Mercedes-Benzmogą liczyć na dodatkową ochronę przed kosztami nieoczekiwanych napraw poupływie 2-letniej ochrony gwarancyjnej. W roku 2016 sprzedano aż 3000 szt.umów serwisowych oraz pakietów gwarancyjnych. Jest to duży sukces i świadczyo sporym zainteresowaniu Klientów.

Portfolio usług serwisowych wzbogaciło się o jeszcze jeden produkt – Mercedesme connect dla samochodów nowych i używanych. Dzięki temu urządzeniu jestmożliwe połączenie sieciowe kierowcy z pojazdem, a także pojazdu z całym światem.Jest to m.in. efekt innowacyjnego podejścia do usług serwisowych.

W październiku 2016 r. oddział Mercedes-Benz Vans zaprezentował koncepcyjnąKlasę X, czyli zapowiedź pierwszego pick-upa premium na rynku. Począwszy odcharakterystycznego designu przez komfort i dynamikę jazdy aż po bezpieczeństwo– będzie on prawdziwym Mercedesem wśród pick-upów. Mercedes-BenzVans zostanie tym samym pierwszym producentem premium, który odpowie nazmieniające się potrzeby w rosnącym globalnie segmencie średniej wielkościpick-upów. Jednotonowy model z miejscem maksymalnie dla 5 osób będzie stanowićatrakcyjną propozycję zarówno jako samochód rodzinny, jak i dopasowany domiejskiego stylu życia. Klasa X wypełni jedną z ostatnich luk w portfolio Mercedes-Benz.

Rok 2016 w biznesie sprzedaży usług i części był bardzo udanym rokiem. W obrotachczęści VAN został uzyskany rekordowy wynik 12,7 mln EUR oznaczający 12%wzrostu względem roku ubiegłego.

 

3. Samochody ciężarowe Mercedes-Benz

Rynek nowych samochodów ciężarowych w Polsce w 2016 r. wzrósł o 18,7% -z 21475 w 2015 do 25500 szt. w roku ubiegłym. Zarejestrowano 3842 pojazdyMercedes-Benz Trucks co stanowi wzrost o ponad 8% w stosunku do roku 2015i daje marce 15,1% udziału w rynku.

 

Części zamienne

Sprzedaży części zamiennych w 2016 roku wzrosła o ponad 19% w stosunku doroku poprzedniego (z 26,2 mln EUR w roku 2015 do 31,3 mln EUR w roku ubiegłym).

 

Sieć dealerska

Rok 2016 był dla sieci dealerskiej samochodów osobowych jednym z najbardziejudanych w historii marki w Polsce. Rozbudowa infrastruktury dealerskiej stała się oczywistą i naglącą potrzebą. Wielu partnerów zaplanowało swój rozwój aż doroku 2020.

Konkretne inwestycje prowadzone w 2016 roku przekroczyły budżet 70 mln złotych.Otwarto dwa nowe salony - we Wrocławiu i Kaliszu. Ta pierwsza inwestycjajest jedną z największych i najnowocześniejszych stacji dealerskich w Polsce.Pięciopoziomowy obiekt zapewni najwyższy poziom usług dla klientów marki.

W ramach konsolidacji sieci dealerskiej Grupa Wróbel przejęła również prowadzonądotychczas przez firmę Eurotruck lokalizację dealerską w Straszynie pod Gdańskiem.W końcowej fazie rozwoju znalazł się również nowy salon Grupy Zasada.Jego otwarcie zaplanowane jest na ten rok.