Affalterbach,
06
marca
2018
|
14:47
Europe/Warsaw

Kolejny w rodzinie: nowe czterodrzwiowe coupé Mercedes-AMG

Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé: osiągi w designerskiej formie

Więcej przestrzeni, więcej mocy, więcej... gęsiej skórki – nowy Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé poszerza rodzinę modeli AMG i zapewnia nowy wymiar wrażeń z jazdy. To pierwszy czterodrzwiowy samochód sportowy z Affalterbach, nawiązujący bezpośrednio do sukcesu legendarnego SLS-a oraz modeli AMG GT. Jako kolejny pojazd opracowany niezależnie przez Mercedes-AMG, łączy on unikalny design, wysoki komfort i najwyższej klasy inżynierię z atletycznym nadwoziem czterodrzwiowego fastbacka. Dzięki temu zapewnia więcej przestrzeni i ma więcej potencjalnych zastosowań. Poszerzenie rodziny AMG GT o czterodrzwiowe coupé otwiera segment sportowych aut dla tych, którzy szukają pojazdu na co dzień, ale nie chcą rezygnować z niezrównanych osiągów, jakie oferują Mercedesy-AMG GT.

Najwyższy poziom dynamiki poprzecznej i wzdłużnej oraz zjawiskowa sylwetka o klasycznych proporcjach już na pierwszy rzut oka plasują Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé pośród jego dwudrzwiowych braci. Ekspresyjny design z nisko poprowadzoną maską, dominujący przedni pas i muskularna rzeźba nadwozia podkreślają sportowe geny czterodrzwiowego coupé. Jednocześnie najmłodszy przedstawiciel rodziny AMG ustanawia nowe standardy: jako pierwszy czterodrzwiowy model AMG GT, łączy wysoką funkcjonalność i komfort na co dzień z wszechstronną gamą opcji indywidualizacji oraz najnowszymi rozwiązaniami w konstrukcji sportowych aut.

Nowy AMG GT 4-Door Coupé to mieszanka imponującego dynamizmu rodem z toru wyścigowego, typowego dla naszych dwudrzwiowych aut sportowych, oraz maksymalnej przydatności w codziennym użytkowaniu. W unikalny sposób ucieleśnia naszą filozofię »Driving Performance« i dzięki swojej systemowej konfiguracji przyciągnie do marki Mercedes-AMG nowych klientów” – skomentował Tobias Moers, szef Mercedes-AMG GmbH.

Nowy AMG GT 4-Door Coupé zapewnia niespotykane wrażenia z jazdy. Jego prędkość maksymalna sięga 315 km/h, a mocarne silniki – jak na razie 6-cylindrowy, rzędowy, oraz V8 o mocy od 320 kW (435 KM) do 470 kW (639 KM) – łączą imponujące osiągi z nowoczesnymi standardami efektywności.

Wnętrze pierwszego czterodrzwiowego modelu AMG GT charakteryzuje elegancki minimalizm oraz najnowsze rozwiązania: innowacyjne panele sterowania można obsługiwać i konfigurować zgodnie z własnymi potrzebami. Mieszanka indywidualnego charakteru i inżynierii sportowej maszyny, która jeszcze większy nacisk kładzie na potrzebach wymagających klientów, jest też widoczna w bogactwie pakietów wyposażenia oraz opcji personalizacji. Równocześnie najnowszy model z Affalterbach spełnia obietnice Mercedes-AMG dotyczące wysokiej dynamiki jazdy i ustanawia klasowe wzorce na torze wyścigowym.

Żadnych wątpliwości: członek rodziny AMG GT

Wyraźnie rozpoznawalny jako członek rodziny AMG GT, nowy AMG GT 4-Door Coupé hołduje filozofii zmysłowej przejrzystości. Jego zjawiskowe proporcje i muskularne kształty przybierają emocjonującą formę czterodrzwiowego wariantu AMG GT Coupé. Długa maska z dwoma wybrzuszeniami nie pozostawia wątpliwości, że mamy do czynienia z najmłodszym członkiem rodziny AMG GT. Czterodrzwiowe coupé czerpie z tradycji modeli AMG GT: zmysłowe kształty nadają mu ponadczasową elegancję, podczas gdy zwiewna sylwetka z niską linią okien manifestuje sportowe geny. Podobnie jak w przypadku żaluzji chłodnicy w modelu AMG GT R, zamontowany centralnie z przodu AIRPANEL poprawia efektywność aerodynamiczną samochodu. Smukłe reflektory MULTIBEAM LED, charakterystyczna dla aut AMG osłona chłodnicy, „rekini nos” oraz przedni zderzak w nowym wydaniu Jet Wing (w modelu 6-cylindrowym ¬– wyprofilowany na kształt litery „A”) także nadają najnowszemu modelowi z Affalterbach charakterystyczną prezencję rodziny AMG GT.

W stylizacji nie zabrakło elementów architektury klasycznego coupé – bezramkowych okien i mocno pochylonej przedniej szyby. Mimo dodatkowego rzędu siedzeń wyraziste linie AMG GT zachowały się bez żadnych kompromisów. Szerokie, mocno zaakcentowane tylne nadkola łączą się z atletycznie wyrzeźbionym tylnym pasem. I tu czterodrzwiowe coupé podąża za idiomem designu dwudrzwiowych odmian: znak rozpoznawczy tylnej partii nadwozia stanowią ekstremalnie smukłe diodowe tylne światła, a rozkładany w kilku pozycjach tylny spojler nie tylko podkreśla rodzinne konotacje, ale i pełni istotne funkcje w ramach aktywnej aerodynamiki.

Modele 8-cylindrowe można rozpoznać za sprawą trzech poziomych żaluzji w bocznych wlotach powietrza przedniego zderzaka, skrzydła Jet Wing z elementem ozdobnym w kolorze Silver Shadow, charakterystycznego dyfuzora z tyłu i układu wydechowego z dwiema trapezoidalnymi końcówkami. Odmiana 6-cylindrowa wyróżnia się z kolei jedną „płetwą” w każdym wlocie powietrza, dwiema podwójnymi, okrągłymi końcówkami wydechu i mniej wyrazistym tylnym dyfuzorem.

Nowy AMG GT 4-Door Coupé to najwyższa forma czterodrzwiowego samochodu sportowego i idealny ambasador »Performance Luxury«” – powiedział Gorden Wagener, szef designu Daimler AG. „Swoimi oszałamiającymi proporcjami i purystycznym designem o zmysłowych kształtach ucieleśnia symbiozę emocji i inteligencji. Jest »hot« i »cool« jednocześnie”.

Wizualne akcenty na życzenie: pakiety zewnętrzne

Nowy Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé oferuje szerokie portfolio pakietów zewnętrznego wyposażenia, nadających mu indywidualny charakter. Przykładowo, pakiet Night obejmuje lśniące elementy ozdobne w kolorze czarnym, a pakiet Chrome – z akcentami i wstawkami z błyszczącym, chromowanym wykończeniem – podkreśla luksusowy charakter samochodu. Do wyboru są także dwa zróżnicowane pakiety z elementami z włókien węglowych oraz nowość w tym segmencie – pakiet aerodynamiczny, nadający karoserii jeszcze bardziej sportowy wygląd. Ten ostatni zawiera dodatkowe funkcjonalne elementy wykończone lśniącą czernią, skrzydło Jet Wing w kolorze Silver Shadow oraz zamocowane na stałe tylne skrzydło. Dzięki pakietowi V8 odmianę 6-cylindrowę można doposażyć w elementy designu z wersji 8-cylindrowych.

Topowe osiągi: jednostki V8 biturbo o mocy do 470 kW (639 KM)

4-litrowa jednostka AMG V8 biturbo jest już wykorzystywana w szeregu modeli AMG. Na potrzeby nowego AMG GT 63 S 4MATIC+ (średnie zużycie paliwa 11,2 l/100 km, średnie emisje CO2 256 g/km)* została jednak dodatkowo wzmocniona – osiąga moc 470 kW (639 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 900 Nm w zakresie 2500-4500 obr./min. W efekcie topowy silnik czterodrzwiowego AMG GT zapewnia wyśmienitą siłę napędową w całym zakresie prędkości obrotowych. Efekt: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 3,2 s oraz prędkość maksymalna 315 km/h.

Jednostka V8 pod maską Mercedesa-AMG GT 63 4MATIC+ (średnie zużycie paliwa 11,0 l/100 km, średnie emisje CO2 252 g/km) osiąga moc 430 kW (585 KM) oraz 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Sprint od zera do „setki” trwa tu jedynie 3,4 s, a prędkość maksymalna wynosi 310 km/h.

4-litrowy silnik AMG V8 korzysta ze sprawdzonego układu podwójnego turbodoładowania z turbosprężarkami umieszczonymi nie pomiędzy, ale na zewnątrz rozwidlonych głowic cylindrów. Taka architektura pozwala uzyskać zwarte wymiary konstrukcji i natychmiastową reakcję na gaz. Jeszcze bardziej spontaniczny charakter zapewnia kolejne innowacyjne rozwiązanie – po raz pierwszy Mercedes-AMG łączy zalety podwójnego turbodoładowania w silniku V8 z wirnikami turbin zamontowanymi na łożyskach tocznych. W ten sposób tarcie wewnątrz turbosprężarki zredukowano do absolutnego minimum. Optymalne wykorzystanie przepływu spalin zapewnia także wykorzystanie techniki twin-scroll. Oba te rozwiązania pozwoliły dodatkowo usprawnić responsywność 4-litrowej widlastej „ósemki” AMG – już wcześniej uważaną za rynkowy wzorzec. W jej konstrukcji zachowano natryskowy, bezpośredni wtrysk benzyny z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, aluminiową skrzynię korbową, czterozaworowe głowice z regulacją wałków rozrządu, wodno-powietrzne chłodzenie powietrza doładowującego, zarządzanie alternatorem oraz funkcje ECO start/stop i żeglowania.

Z myślą o uzyskaniu maksymalnej efektywności Mercedes-AMG wyposażył silniki V8 w układ dezaktywacji cylindrów AMG. Przy częściowym obciążeniu odłącza on cylindry nr 2, 3, 5 i 8, ograniczając zużycie paliwa. Układ działa w trybie jazdy Comfort, w szerokim zakresie od 1000 do 3250 obr./min. O jego aktywacji informuje specjalny ekran na panelu wskaźników. Przejście pomiędzy trybami odbywa się błyskawicznie i bez utraty siły napędowej, a więc w żaden sposób nie rzutuje na komfort jazdy.

Wariant AMG GT 63 S wyposażono w aktywne poduszki silnika. Możliwość płynnej, szybkiej regulacji ich sztywności zależnie od warunków pozwala rozwiązać konflikt pomiędzy możliwie miękkimi mocowaniami zapewniającymi wysoki komfort a sztywnymi, korzystnymi dla uzyskania optymalnej dynamiki jazdy. Na życzenie w aktywne poduszki silnika można wyposażyć też odmianę AMG GT 63 (element pakietu Dynamic Plus).

Mocny i wszechstronny: 6-cylindrowy silnik z innowacyjną funkcją hybrydową

Poza dwiema jednostkami V8 nowy czterodrzwiowy samochód sportowy dostępny jest jako Mercedes-AMG GT 53 4MATIC+ (średnie zużycie paliwa 9,1 l/100 km, średnie emisje CO2 209 g/km), napędzany innowacyjną rzędową „szóstką” AMG. 3-litrowy silnik o mocy 320 kW (435 KM) dysponuje funkcją boost, zapewniającą dodatkowe 16 kW (22 KM) i 250 Nm. Alternator zespolony z rozrusznikiem EQ Boost łączy rozrusznik i alternator w mocny silnik elektryczny, montowany pomiędzy silnikiem a przekładnią. W połączeniu z efektywnym doładowaniem za pomocą elektrycznego kompresora (eZV) i turbosprężarki rozwiązanie to pomaga uzyskać typowe dla maszyn AMG osiągi, a jednocześnie ograniczyć zużycie paliwa oraz emisje spalin. Czterodrzwiowy AMG GT 53 rozpędza się od do 100 km/h w 4,5 s i osiąga maksymalną prędkość 285 km/h.

Więcej energii, jeszcze więcej innowacji: nowa, 48-woltowa pokładowa instalacja elektryczna

Alternator zespolony z rozrusznikiem EQ Boost w nowym AMG GT 53 generuje również energię dla pokładowej instalacji elektrycznej 48 V, która z kolei – dzięki przetwornicy DC/DC – zasila konwencjonalną sieć 12 V (korzysta z niej oświetlenie, kokpit, ekrany multimediów oraz jednostki sterujące). Akumulator 48 V zwiększa całkowitą pojemność akumulatorów w samochodzie, co zapewnia dodatkową energię dla realizacji nowych funkcji. 48-woltowa pokładowa instalacja elektryczna toruje więc drogę dla stopniowej rozbudowy systemów informacyjno-rozrywkowych i wspomagających.

Zmiana biegów jako emocjonujące doświadczenie: przekładnia AMG SPEEDSHIFT

Dziewięciostopniowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT 9G została specjalnie przystosowana do wymagań 8-cylindrowych wariantów czterodrzwiowego AMG GT. Dzięki wykorzystaniu mokrego sprzęgła ograniczono jej masę i bezwładność, a przy tym zoptymalizowano reakcje na zmiany obciążenia. Wszechstronnie dopasowane oprogramowanie pozwala na błyskawiczne przełączanie przełożeń i szybkie wielokrotne redukcje, a dzięki funkcji podwójnego wysprzęglenia gwarantuje szczególnie emocjonujące wrażenia przy zmianie biegów. Optymalne przyspieszenie ze startu zatrzymanego zapewnia funkcja RACE START.

Rzędowy silnik o 6 cylindrach połączono ze skrzynią AMG SPEEDSHIFT TCT 9G z przekładnią hydrokinetyczną, dostosowaną do szczególnych wymagań tej jednostki. Skrzynia wyróżnia się ekstremalnie sprawną, emocjonującą charakterystyką zmiany przełożeń – zgodnie z wybranym programem jazdy.

Wysoka dynamika jazdy AMG GT

Aby sprostać wysokim wymaganiom w zakresie dynamiki jazdy, inżynierowie Mercedes-AMG wykorzystali wszelkie dostępne środki. Wyrafinowana konstrukcja nadwozia AMG GT 63/53 odgrywa tu równie istotną rolę, co genialna strategia działania napędu na wszystkie koła. Nie zabrakło również zaawansowanych nastaw układu jezdnego, choć dopiero połączenie z aktywną aerodynamiką, skrętną tylną osią i ESP® pozwoliło uwolnić pełen potencjał podwozia nowego coupé.

Konstrukcja „made in Affalterbach”: sztywne nadwozie AMG

Jednym z celów przy projektowaniu nowego czterodrzwiowego AMG GT było „zaszczepienie” jego nadwoziu genów auta sportowego. Aby tego dokonać i usztywnić konstrukcję tam, gdzie było to potrzebne, wykorzystano metody analityczne i symulacje ze świata wyścigów. Bardzo sztywna przednia sekcja chroni przed niepożądanymi odkształceniami wzdłużnymi i poprzecznymi, co z kolei przekłada się na precyzyjne prowadzenie oraz lepszej jakości informacje zwrotne dla kierowcy.

W obszarze kabiny i tylnego pasa sięgnięto po nowe koncepcje wzmacniania konstrukcji, uwzględniające zastosowanie najnowocześniejszych tworzyw CRP. Te i inne zabiegi – oraz nawiązanie współpracy z działem rozwoju podwozia od samego początku realizacji projektu – sprawiają, że czterodrzwiowy wariant AMG GT dysponuje optymalną bazą dla uzyskania wysokiego potencjału w zakresie dynamiki poprzecznej.

Dynamizm prosto z Affalterbach: inżynieria podwozia AMG

Niezrównana zwinność i gotowość do torowej jazdy czterodrzwiowego AMG GT to także zasługa specjalnego zawieszenia AMG. W modelu 6-cylindrowym standardem jest zawieszenie ze stalowymi sprężynami i regulacją tłumienia. Warianty V8 korzystają z wielokomorowego zawieszenia pneumatycznego AMG RIDE CONTROL+. Przednią oś, silnik, skrzynię i przekładnię kierowniczą zamontowano na sztywnej ramie pomocniczej (tzw. wózku).

W połączeniu z szerokim rozstawem kół i konfiguracją dla dużych rozmiarów ogumienia rozmieszczenie kół i elementów sprężynujących sprzyja wysokim przyspieszeniom bocznym, a niskie masy nieresorowane dodatkowo zwiększają wrażenie zwinności.

W celu ograniczenia poziomu hałasu, drgań i wibracji tylny mechanizm różnicowy otrzymał zmodyfikowane mocowania. Podobnie jak w przypadku AMG GT R, masę tylnej osi zmniejszono dzięki zastosowaniu rurowego stabilizatora.

Inteligentny napęd na wszystkie koła: AMG Performance 4MATIC+

Wszystkie czterodrzwiowe modele AMG GT wyposażono w napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+. Elektromechanicznie sterowane sprzęgło w zmiennym stopniu łączy stale napędzaną oś tylną z osią przednią. Najlepszy możliwy rozdział momentu obrotowego jest na bieżąco wyliczany w oparciu o warunki jazdy i zachowanie kierowcy. Transformacja z trybu tylno- do czteronapędowego odbywa się całkowicie płynnie, ponieważ inteligentne sterowanie napędem zintegrowano z architekturą pojazdu. Poza poprawą w zakresie przyczepności i dynamiki poprzecznej wykorzystanie napędu zapewnia lepszą dynamikę wzdłużną oraz możliwość uzyskiwania jeszcze lepszych czasów przyspieszeń.

Dzięki w pełni zmiennej dystrybucji siły napędowej kierowca może nawet dritftować. W tym celu stworzono tryb Drift – standardowy w wersji S i opcjonalny w pozostałych odmianach. Można go aktywować w programie RACE, korzystając z manetek przy kierownicy, o ile wyłączony został układ ESP®, a przekładnia pracuje w trybie manualnej zmiany przełożeń. Po aktywacji trybu Drift czterodrzwiowe coupé zmianie się w samochód całkowicie tylnonapędowy.

Optymalna przyczepność: tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu

Aby dodatkowo poprawić trakcję i dynamikę, AMG GT 63 S standardowo otrzymuje elektronicznie sterowaną blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi (tzw. szperę). Ogranicza ona poślizg wewnętrznego koła na łukach, więc kierowca – dzięki lepszej przyczepności – może zacząć wcześniej i intensywniej przyspieszać na wyjściu z łuku. Jednocześnie szpera zwiększa stabilność podczas hamowania ze znacznych prędkości i zapewnia sprawniejsze przyspieszanie z miejsca. Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego stanowi element pakietu Dynamic Plus i w tej kombinacji jest opcjonalnie dostępna również dla pozostałych wariantów czterodrzwiowego AMG GT.

Większa zwinność i precyzja: aktywna tylna oś skrętna

Czterodrzwiowy Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé jeszcze lepiej odpowiada na polecenia kierowcy za sprawą aktywnej skrętnej tylnej osi, seryjnie montowanej w odmianach V8 i na życzenie w wersji R6. Za skręcanie tylnych kół odpowiadają dwa siłowniki elektryczne. Układ ten oferuje jeszcze lepszą kombinację zwinności i stabilności, a tym samym zwiększa dynamikę oraz bezpieczeństwo prowadzenia.

Do prędkości 100 km/h tylne koła wychylają się w kierunku przeciwnym do przednich. W rezultacie samochód okazuje się znacznie zwrotniejszy w zakrętach, a w warunkach codziennej jazdy ma mniejszy promień skrętu.

Przy prędkościach ponad 100 km/h tylne koła obracane są w tym samym kierunku co przednie. Wyraźnie poprawia to stabilność. Jednocześnie przy zmianie kierunku jazdy następuje znacznie szybszy wzrost siły poprzecznej oddziałującej na tylne koła, co poprawia reakcje samochodu na ruchy kierownicą. Kierowca może również polegać na znakomitej przyczepności tylnych kół i wysokiej stabilności przy szybkiej zmianie kierunku jazdy, bez tendencji do wyjeżdżania tyłu.

Bezpośredni i spontaniczny: sportowy układ kierowniczy AMG z progresywnym wspomaganiem

Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy z siłą zależną od prędkości jazdy korzysta z przekładni o zmiennym przełożeniu i zachwyca precyzją informacji zwrotnych. Kierowca ma do wyboru jeden z trzech trybów pracy układu: Comfort, Sport oraz Sport+. Odpowiednia charakterystyka jest automatycznie aktywowana zależnie od wybranego programu AMG DYNAMIC SELECT lub może zostać wybrana ręcznie w trybie Individual.

Dobre wyczucie i odporność na przegrzanie: wysokowydajne układy hamulcowe AMG

Ośmiocylindrowe wersje AMG GT wyposażono w wydajny układ hamulcowy z bimetalowymi tarczami oraz 6-tłoczkowymi zaciskami stałymi z przodu i jednotłoczkowymi, pływającymi zaciskami z tyłu. Wariant S wyróżniają zaciski lakierowane na żółto, a bazową „V-ósemkę” – na czerwono.

Sześciocylindrowa odmiana otrzymuje bimetalowe, wewnętrznie wentylowane i perforowane tarcze oraz zaciski w kolorze srebrnym.

Na życzenie dostępne są wysokowydajne hamulce ceramiczne z lakierowanymi na brązowy kolor 6-tłoczkowymi zaciskami stałymi z przodu i jednotłoczkowymi zaciskami pływającymi z tyłu. Z jednej strony zastosowanie lżejszych, ceramicznych tarcz ogranicza masy nieresorowane, z drugiej – odznaczają się one większą odpornością na duże obciążenia, wydłużoną żywotnością i jeszcze szybszą reakcją.

Lekkość i styl: nowe obręcze AMG

Dla czterodrzwiowego AMG GT Coupé zarezerwowano szeroką paletę zoptymalizowanych aerodynamicznie kombinacji opon i obręczy o średnicy od 19 do 21 cali. Poza kwestiami estetyki projektanci z Affalterbach szczególny nacisk położyli na redukcję mas nieresorowanych – wszystkie felgi z lekkich stopów są kute, a nie odlewane, co zapewnia im wyjątkowo niską masę.

Wariant AMG GT 63 oraz GT 63 standardowo przemieszczają się na kołach z 10-ramiennymi obręczami w kolorze srebrnym (wanad) w rozmiarze 9,5 J x 19 H2 ET 17 z oponami 255/45 R 19 z przodu oraz 11,0 J x 19 H2 ET 17 z oponami 285/40 R 19 z tyłu.

AMG GT 63 S 4MATIC+ wyposażono w felgi z pięcioma podwójnymi ramionami w kolorze szarym (tantalit), z błyszczącym wykończeniem, w rozmiarze 9,5 J x 20 H2 ET 22,5 z ogumieniem 265/40 R 20 z przodu oraz 11,0 J x 20 H2 ET 20 z ogumieniem 295/35 R 20 z tyłu.

Aktywna aerodynamika

Znaczący wkład w wysoką dynamikę jazdy i bezpieczeństwo prowadzenia ma aktywna aerodynamika, dostosowana do wymagań czterodrzwiowego coupé w ramach wszechstronnych symulacji oraz testów w tunelu aerodynamicznym i na drogach. Głównymi komponentami są tu aktywny system sterowania powietrza AIRPANEL w przednim zderzaku oraz kompaktowy, wielostopniowo rozkładany i wysuwany tylny spojler. Inteligentna interakcja elementów aktywnej aerodynamiki zapewnia optymalne wykorzystanie siły docisku oraz niskiego oporu powietrza. System bierze pod uwagę również styl jazdy kierowcy i wybrany program AMG DRIVING SELECT.

AIRPANEL – rozwiązanie znane już z modelu AMG GT R – składa się z elektrycznie sterowanych, pionowych żaluzji umieszczonych w dolnej części przedniego zderzaka. Silnik elektryczny może je w jednej chwili otworzyć lub zamknąć w celu odpowiedniego poprowadzenia strumienia powietrza, a tym samym – zapewnienia właściwej wydajności aerodynamicznej/niezbędnego chłodzenia silnika.

Według podobnej zasady działa wielopozycyjny tylny spojler – jego położenie zależy od aktualnych warunków. Podczas szybkiej jazdy na prostych skrzydło automatycznie zajmuje płaską pozycję, co pozwala zredukować opór powietrza i umożliwić rozwinięcie wyższej prędkości. Jeśli system wykryje dynamikę boczną, spojler przemieszcza się do bardziej pionowego ustawienia w celu zwiększenia docisku tylnej osi, a co za tym idzie – podniesienia poziomu dynamiki i bezpieczeństwa prowadzenia.

Dodatkowa siła docisku: opcjonalny pakiet aerodynamiczny

Jako jedyny w swoim segmencie, na życzenie nowy AMG GT 4-Door Coupé może być wyposażony w pakiet aerodynamiczny. Obejmuje on dodatkowe prowadnice powietrza i większy przedni spojler, który dodatkowo optymalizuje przepływ powietrza i poziom siły docisku przedniej osi. To samo odnosi się do zmodyfikowanego tylnego dyfuzora oraz zamocowanego na stałe tylnego skrzydła (opcjonalnie wykonanego z włókien węglowych). Trójwymiarowy profil skrzydła można regulować ręcznie, np. w celu dostosowania samochodu do zróżnicowanych warunków torów wyścigowych. Pakiet aerodynamiczny zapewnia większą ujemną siłę nośną tylnej osi, nie wpływa jednak na zwiększenie oporu powietrza.

Jeszcze większe zróżnicowanie doświadczeń z jazdy: AMG DYNAMICS

Zależnie od wersji silnikowej, kierowca czterodrzwiowego AMG GT ma do wyboru nawet sześć programów jazdy: Slippery, Comfort, Sport, Sport+, RACE oraz Individual. Można je ustawiać za pomocą przełącznika na konsoli środkowej, a także zachowywać w nowym module programów jazdy – AMG DYNAMICS. Pozwala on w znacznie większym stopniu różnicować charakterystykę prowadzenia samochodu. Pod hasłem „AMG DYNAMICS” kryją się cztery programy: Basic, Advanced, Pro oraz Master, automatycznie aktywowane po wyborze odpowiedniego trybu jazdy. Parametry jazdy, takie jak responsywność silnika, reakcje zawieszenia, strategia działania napędu na obie osie i progi działania całkowicie przeprojektowanego ESP® są tu inteligentnie modyfikowane zgodnie z wybranym programem.

Zakres charakterystyk sięga od bezpiecznej do wysoce dynamicznej. Tryb Master, przechowywany w programie RACE, zapewnia optymalną zwinność i pozwala uwolnić pełen potencjał dynamiki jazdy AMG GT – toleruje większe odchylenia toru jazdy i zapewnia szybsze reakcje pedału gazu, skrzyni biegów, skrętnej tylnej osi, elektronicznie sterowanej blokady tylnego dyferencjału czy dystrybucji sił hamowania w układzie napędu na obie osie.

Niezależnie od wybranego programu jazdy kierowca może bezpośrednio aktywować na przykład tryb manualnej zmiany biegów, ulubioną charakterystykę resorowania czy tryb działania wydechu.

Gran Turismo z ultranowoczesną obsługą: nowe wnętrze AMG

Kabina czterodrzwiowego coupé reprezentuje symbiozę dynamicznej natury Gran Turismo oraz ekskluzywności, połączoną z nową koncepcją obsługi. Panel wskaźników kontrastuje z masywnymi elementami ozdobnymi, które płynnie przechodzą w panele drzwi i „otulają” kierowcę. „Turbinowa” forma otworów wentylacyjnych podkreśla wysoką jakość wykonania i sportowy charakter AMG GT. Podobnie konsola środkowa w stylizacji V8 – z jednej strony manifestuje wysokie osiągi, z drugiej optymalnie spełnia wymagania w zakresie funkcjonalności.

Standardowe wyposażenie modeli V8 obejmuje panoramiczny kokpit z dwoma ekranami 12,3” o wysokiej rozdzielczości (opcja dla odmiany 6-cylindrowej). Cyfrowe wskaźniki mogą być prezentowane w jednej z trzech stylizacji: klasycznej, sportowej lub zupełnie nowej – supersportowej. Do wyboru zawartości wyświetlaczy służą panele dotykowe na kierownicy. Poza klasycznymi wskaźnikami czy informacjami na temat nawigacji i systemów wspomagających kierowcy ze szczególnym zacięciem sportowym mogą wyświetlić tu miernik aktualnych przeciążeń lub podgląd bieżących wartości mocy i momentu obrotowego.

Nowy, supersportowy widok oferuje poszerzony zakres informacji typowych dla modeli AMG, takich jak wskaźnik zmiany biegu w manualnym trybie pracy przekładni – element wyraźnie nawiązujący do świata wyścigów.

Dodatkowe funkcje w opcji: nowa kierownica AMG Performance

Nowa kierownica AMG Performance łączy idealną ergonomię z maksymalną funkcjonalnością, sportowym stylem i kunsztownym wykonaniem. Zintegrowane panele dotykowe Touch Control pozwalają kierowcy na obsługę funkcji multimediów opuszkami palców, bez odrywania dłoni od wieńca. Opcjonalnie kierownicę można wyposażyć w dodatkowe, innowacyjne funkcje: okrągły kontroler ze zintegrowanym wyświetlaczem TFT po prawej stronie (pozwala bezpośrednio uruchamiać programy jazdy AMG i wskazuje go na ekranie), a po lewej – dwa pionowe przyciski, również z kolorowymi wskaźnikami. Te ostatnie można swobodnie konfigurować, zapewniając sobie bezpośredni dostęp do wybranych funkcji bez zbędnego rozpraszania uwagi.

Przyciski ekranowe i przełączniki pojemnościowe: innowacyjna konsola środkowa

Inspirowana dwudrzwiowymi modelami AMG GT, konsola środkowa nowego czterodrzwiowego coupé otrzymała kolejne wyjątkowe funkcje. Unikalną nowością są przyciski z kolorowymi wyświetlaczami, służące do zmiany ustawień przekładni, zawieszenia, ESP®, układu wydechowego, funkcji start/stop i tylnego spojlera. Dzięki wykorzystaniu kolorowych ekranów TFT przedstawiają one intuicyjne symbole i są łatwe w obsłudze – wystarczy muśnięcie palcem.

Przyciski uzupełniają dwa przełączniki pojemnościowe służące do zmiany programu jazdy oraz poziomu głośności.

Kolejną nowością są zbliżeniowe przełączniki pojemnościowe z przodu konsoli środkowej. Umożliwiają one obsługę kamery cofania, nawigacji, radia, multimediów, telefonu i zmianę ustawień pojazdu. Gdy kierowca lub pasażer zbliży palec na minimalną odległość od panelu, na jednostce sterującej rozbłyśnie odpowiedni symbol i menu. Aby aktywować daną funkcję, należy wcisnąć przycisk. Co istotne, odpowiedni element menu równocześnie pojawia się na ekranie panoramicznego kokpitu, kierowca nie musi odrywać więc wzroku od drogi.

Przestrzeń zgodna z zapotrzebowaniem: cztero- lub pięciomiejscowe wnętrze

Także w dziedzinie foteli Mercedes-AMG udowadnia, że komfort i ekskluzywność nie muszą kolidować ze sportowym charakterem pojazdu. Dla kierowcy i pasażera z przodu zarezerwowano różne typy siedzeń, od sportowych i komfortowych poprzez fotele z eleganckimi, diamentowymi przeszyciami aż po ekstremalnie wyprofilowane siedzenia sportowe ze zintegrowanymi zagłówkami.

Ponadto, czterodrzwiowy wariant AMG GT oferuje różne konfiguracje miejsc z tyłu: od asymetrycznie składanej kanapy do dwóch wariantów dwóch indywidualnych siedzeń. Wariant High-Class ma wszystko, czego można wymagać od biznesowej limuzyny. Podróżujący z tyłu mogą zarządzać różnymi funkcjami pojazdu za pośrednictwem ekranu dotykowego wbudowanego w konsolę środkową – zakres tych funkcji obejmuje m.in. dane dotyczące sportowej jazdy w menu AMG oraz sterowanie nastrojowym oświetleniem, klimatyzacją czy podgrzewaniem foteli.

395-litrowy bagażnik uzupełnia 60-litrowy schowek pod podłogą. Po złożeniu tylnych oparć objętość przestrzeni bagażowej wzrasta do 1324 l. Szeroki otwór załadunkowy ułatwia pakowanie lub wyjmowanie bagażu. Opcjonalnie tylna pokrywa może być otwierana bezdotykowo, ruchem stopy pod zderzakiem.

Zawsze w kontakcie: funkcje łączności oraz Intelligent Drive

Aby zapewnić wysoki komfort w codziennym użytkowaniu, czterodrzwiowy samochód sportowy z Affalterbach korzysta ze wszystkich funkcji łączności oraz systemów z rodziny Intelligent Drive i opcji znanych z Mercedesa-AMG Klasy S. Ich lista obejmuje możliwość jazdy częściowo autonomicznej z wykorzystaniem układu DRIVE PILOT, wspierającego kierowcę podczas rutynowych zadań, takich jak jazda w korku.

Poza standardowymi usługami mobilnymi Mercedes me connect (m.in. system alarmowy eCall, pomoc w razie wypadku lub awarii, dostęp do obsługi klienta) nabywca może korzystać ze zdalnego sterowania funkcjami pojazdu (standard w egzemplarzach z systemem multimedialnym COMAND Online). Należy do nich np. śledzenie zaparkowanego auta, sterowanie ogrzewaniem postojowym, otwieranie/zamykanie drzwi i sprawdzanie zasięgu czy poziomu paliwa.

Samochód niczym wirtualny inżynier wyścigowy: AMG TRACK PACE

Dzięki AMG TRACK PACE kierowcy mogą poczuć się jak Mistrz Świata Formuły 1 Lewis Hamilton. Jako dodatkowa funkcja systemu Comand ONLINE, AMG TRACK PACE rejestruje i szczegółowo analizuje ponad 80 szczegółowych parametrów samochodu oraz czasy przejazdu na zamkniętym torze. Aplikacja należy do standardowego wyposażenia czterodrzwiowego AMG GT.

Zebrane dane na temat przyspieszeń poprzecznych i wzdłużnych, używania pedałów gazu i hamulca oraz kąta skrętu kół pomagają systematycznie doskonalić technikę jazdy. Wszystkie wartości pojawiają się na ekranie systemu COMAND, na życzenie także w czasie rzeczywistym, w widoku telemetrii. Szybsze lub wolniejsze okrążenia oznaczane są za pomocą zróżnicowanej kolorystyki i sygnałów akustycznych, dzięki czemu kierowca może zerkać na nie kątem oka, bez odrywania wzroku od drogi. Na ekranie podawany jest nawet kąt driftu.

Poza rejestrowaniem przejazdów na torze aplikację AMG TRACK PACE można wykorzystywać również do pomiarów czasu w sprincie do „setki” czy na 1/4 mili lub wartości opóźnienia.

Sportowy zapach w kabinie: paliwo dla zmysłów

W kabinie nowego czterodrzwiowego AMG GT debiutuje jeszcze jedna światowa nowość. Po raz pierwszy samochód AMG ma swój własny zapach – atrakcyjny, dynamiczny, odpowiadający charakterowi sportowej marki.

Nowy wariant AMG GT Coupé można wyposażyć również w kontrolę komfortu ENERGIZING, służącą utrzymaniu dobrego samopoczucia podróżujących. System ten „scala” różne funkcje samochodu, takie jak działanie klimatyzacji, ustawienia foteli, funkcje masażu, ogrzewanie kierownicy i nastrojowe oświetlenie, w celu zrelaksowania lub odświeżenia kierowcy i pasażerów w określony sposób, za pomocą zdefiniowanych programów.

Światowa premiera i rynkowy debiut

Globalna premiera AMG GT 4-Door Coupé odbywa się podczas salonu samochodowego w Genewie (od 6 marca 2018 r.). Sprzedaż modelu ruszy latem br.

Dane techniczne w skrócie

 

 

Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+

Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+

Silnik

4.0 V8 biturbo, bezpośredni wtrysk benzyny

4.0 V8 biturbo, bezpośredni wtrysk benzyny

Pojemność skokowa

3982 ccm

3982 ccm

Moc maks.

470 kW (639 KM) przy5500-6500 obr./min

430 kW (585 KM) przy5500-6500 obr./min

Maksymalny moment obr.

900 Nm przy 2500-4500 obr./min

800 Nm przy 2350-5000 obr./min

Układ napędowy

Stały napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem siły napędowej i trybem Drift

Stały napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem siły napędowej

Przekładnia

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G

Średnie zużycie paliwa

11,2 l/100 km*

11,0–11,2 l/100 km*

Średnie emisje CO2

256 g/km*

252–256 g/km*

Klasa efektywności

F

F

Masa własna (DIN/EC)

2045 kg**/ 2120 kg***

2025 kg**/ 2100 kg***

Przyspieszenie 0-100 km/h

3,2 s

3,4 s

Prędkość maksymalna

315 km/h

310 km/h

* Podane wartości (dane wstępne) określono zgodnie z zalecaną metodą pomiarową – NEDC dla emisji CO2 (zgodnie z art. 2 nr 1 rozporządzenia wykonawczego EU 2017/1153). Dane zużycia paliwa obliczono w oparciu o te wartości.** Masa własna zgodnie z DIN, bez kierowcy. *** Masa własna zgodnie z EC, z kierowcą (75 kg).

 

Mercedes-AMG GT 53 4MATIC+

 

 

Silnik

3.0 R6, turbosprężarka i elektryczny kompresor

Pojemność skokowa

2999 ccm

Moc maks.

320 kW (435 KM) przy 6100 obr./min

Dodatkowa moc z EQ Boost

16 kW (22 KM)

Maksymalny moment obr.

520 Nm przy1800-5800 obr./min

Dodatkowy moment z EQ Boost

250 Nm

 

 

Układ napędowy

Stały napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem siły napędowej

Przekładnia

AMG SPEEDSHIFT TCT 9G

Średnie zużycie paliwa

9,1-9,4 l/100 km*

Średnie emisje CO2

209-215 g/km*

Klasa efektywności

D

Masa własna (DIN/EC)

1970 kg** / 2045 kg***

Przyspieszenie 0-100 km/h

4,5 s

Prędkość maksymalna

285 km/h

* Podane wartości (dane wstępne) określono zgodnie z zalecaną metodą pomiarową – NEDC dla emisji CO2 (zgodnie z art. 2 nr 1 rozporządzenia wykonawczego EU 2017/1153). Dane zużycia paliwa obliczono w oparciu o te wartości.** Masa własna zgodnie z DIN, bez kierowcy. *** Masa własna zgodnie z EC, z kierowcą (75 kg).