Stuttgart,
05
lutego
2019
|
14:08
Europe/Warsaw

Koncepcja „bezpieczeństwa w prawdziwym świecie” (Real Life Safety): Mercedes-Benz EQC

Bezpieczeństwo potwierdzone – nowy Mercedes-Benz EQC

Nowy Mercedes-Benz EQC (zużycie energii w cyklu łączonym: 22,2 kWh/100 km, emisje CO2 w cyklu łączonym: 0 g/km; dane wstępne) jest prawdziwym „Mercedesem wśród aut elektrycznych” – i dotyczy to również bezpieczeństwa biernego. Poza zwyczajowym, szeroko zakrojonym programem testów zderzeniowych producent samochodów ze Stuttgartu zastosował tu dodatkowe, wyjątkowo rygorystyczne standardy bezpieczeństwa dla akumulatora i wszystkich elementów przewodzących prąd elektryczny. W wielu przypadkach wykraczają one poza wymogi przewidziane przepisami prawa.

Bogate doświadczenie Mercedes-Benz z wysokonapięciowymi napędami elektrycznymi pozwoliło na opracowanie specjalnej koncepcji bezpieczeństwa modelu EQC. Jego poziom ochrony w razie wypadku został potwierdzony w centrum technologii bezpieczeństwa pojazdów (TFS) – najbardziej zaawansowanym centrum testów zderzeniowych na świecie. To tutaj pojazdy, w tym prototypy z dużymi akumulatorami, przechodzą wymagające próby zderzeniowe. Ich rezultatem jest cała gama konstruktywnych środków, dzięki którym EQC zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa przy zderzeniach.

Należą do nich m.in.:

  • Nowa rama pomocnicza, która otacza elementy układu napędowego znajdujące się w przedniej części samochodu, a przy tym korzystaze standardowych mocowań.

  • Solidna rama ze zintegrowaną konstrukcją otacza akumulator i chroni go w czasie zderzenia. Pomiędzy ramą a akumulatorem znajdują się odkształcalne elementy, zdolne pochłonąć dodatkowe siły w przypadku poważnego uderzenia bocznego.

  • Osłona akumulatora w jego przedniej części może zabezpieczyć jednostkę przed uszkodzeniem obcymi przedmiotami.

  • Układ wysokiego napięcia ma również funkcję automatycznego wyłączenia w razie wypadku – w zależności od siły i rozległości zderzenia. Rozróżnia się wyłączenie odwracalne i nieodwracalne. Po odłączeniu napięcia jego poziom w układzie wysokiego napięcia poza akumulatorem błyskawicznie spada poniżej bezpiecznego limitu.

  • Kolejnym elementem kompleksowej koncepcji bezpieczeństwa układu wysokiego napięcia jest automatyczne ograniczenie procesu ładowania, jeżeli podczas postoju w stacji szybkiego ładowania (ładowanie DC – prądem stałym) wykryte zostanie uderzenie w pojazd. Przewidziano również punkty odcięcia, które pozwalają ręcznie dezaktywować układ wysokiego napięcia pracownikom służb ratunkowych.

  • Poza oceną ochrony podróżujących w czasie wypadku poziom bezpieczeństwa akumulatora w razie wypadku został przetestowany w centrum rozwoju firmy Deutsche ACCUMOTIVE, która w całości należy do koncernu Daimler. W tym przypadku kryteria testowe obejmowały zachowanie akumulatora pod wpływem uderzenia i podczas próby uszkodzenia przez ciała obce, jak również symulację przegrzania oraz przeciążenia.

Poza koncepcjami bezpieczeństwa konstrukcji pojazdu i ochrony akumulatora, w razie wypadku szczególnie istotne dla podróżujących są specjalnie przystosowane systemy ochronne:

  • Kierowca, pasażer z przodu oraz pasażerowie zewnętrznych miejsc tylnych foteli mają do dyspozycji trzypunktowe pasy bezpieczeństwaz pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikami siły napięcia (środkowe miejsce z tyłu zaopatrzono w „normalny” trzypunktowy pas).

  • Punkty mocowania zgodne z homologacją i-Size (Europa) oraz ISOFIX (pozostałe kraje) na zewnętrznych tylnych siedzeniach zapewniają bezpieczne mocowanie odpowiednich fotelików dziecięcych.

  • Głowy kierowcy, pasażera z przodu oraz podróżującychna zewnętrznych miejscach z tyłu chronią kurtyny powietrznew obszarze dachu, pomiędzy słupkami A, B i C.

  • Boczne poduszki powietrzne obejmujące obszar miednicy i tułowiadla kierowcy oraz pasażera z przodu zapewniają dodatkową ochronę w razie zderzenia bocznego. Na życzenie dostępne są boczne poduszki powietrzne dla podróżujących na zewnętrznych miejscach tylnych siedzeń.

  • Czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu, z dwustopniowym ładunkiem po stronie pasażera.

  • Poduszka kolanowa dla kierowcy.

Liczne środki pomogą ograniczyć dalsze szkody i ułatwić ratowanie podróżujących także wtedy, kiedy pojazdy Mercedes-Benz ulegną wypadkowi. Gdy tylko uruchamia się system ochronny (np. napinacz pasa lub poduszka powietrzna) albo jeśli dojdzie do wykrycia awarii, z samochodu nawiązywane jest połączenie alarmowe lub serwisowe; w zależności od rodzaju i siły zderzenia, wdrożone mogą być następujące środki:

  • Automatyczna aktywacja połączenia alarmowego Mercedes-Benzw celu powiadomienia służb ratowniczych o lokalizacji i sytuacji awaryjnej oraz zainicjowania akcji ratowniczej.

  • Odłączenie układu wysokiego napięcia.

  • Włączenie świateł awaryjnych celem zabezpieczenia miejsca wypadku i ochrony podróżujących przed następnymi kolizjami.

  • Włączenie oświetlenia kabiny.

  • Opuszczenie przednich bocznych szyb po wybuchu poduszek powietrznych w celu przewietrzenia kabiny i usprawnienia akcji ratunkowej.

  • Odblokowanie zamków w drzwiach celem ułatwienia ratownikom dostępu do kabiny.

  • Uniesienie elektrycznie sterowanej kolumny kierownicy ułatwia wysiadanie i dostęp do kierowcy.

  • Wysłanie informacji o zdiagnozowanej awarii lub wypadku za pośrednictwem komunikacji Car-to-X oraz do centrum serwisowego Mercedes-Benz (Mercedes me lub połączenie alarmowe).

  • Naklejka ratownicza zapewnia bezpośredni dostęp do karty ratunkowej pojazdu. Odpowiednie naklejki z kodem QR umieszczono pod klapką gniazda ładowania oraz po wewnętrznej stronie środkowych słupków (B). W razie wypadku służby ratownicze mogą zeskanować kodza pomocą smartfona lub tabletu i zyskać błyskawiczny, niezawodny dostęp do karty ratowniczej konkretnego pojazdu – ułatwiając sobiew ten sposób prowadzenie akcji.

Prócz arkuszy kart ratunkowych aplikacja Rescue Assist na smartfony i tablety oferuje trójwymiarowe widoki samochodu – teraz także off-line, jeśli miejsce wypadku znajduje się poza zasięgiem sieci komórkowej.