03
sierpnia
2016
|
02:00
Europe/Warsaw

Kształtowanie transportu przyszłości: Daimler Trucks wyznacza tempo rozwoju - światowa premiera ciężarówki Urban eTruck firmy Mercedes-Benz, testy flotowe Fuso Cantera E-Cell

  • Mercedes-Benz Urban eTruck: napęd elektryczny, modułowa koncepcja akumulatorów i właściwy rozkład mas

  • Napędy elektryczne dla ciężarówek stają się opłacalne

  • Inteligentne sterowanie napędem ogranicza zużycie energii

  • Fuso Canter E-Cell: napęd w pełni elektryczny już dziś jest rzeczywistością


Zaopatrzenie w żywność i inne produkty, wywóz śmieci, dostawa towarów dla przemysłu, handlu i usług, odbiór gotowych wyrobów oraz rosnąca wrażliwość na emisję hałasu i spalin - transport dóbr w miastach i miasteczkach na całym świecie spotyka się z coraz większymi wyzwaniami. Ciężarówki wciąż są tu niezbędne, ale muszą liczyć się z rosnącymi wymaganiami. Idealną alternatywą dla systematycznego ograniczania emisji spalin w obliczu jeszcze bardziej rygorystycznych przepisów jest mobilność lokalnie bezemisyjna - która w przyszłości obejmie też ciężarówki o dopuszczalnej masie całkowitej do 26 ton. Daimler Trucks jest w tej dziedzinie pionierem.

 

Napędy elektryczne dla ciężarówek stają się opłacalne

Chociaż stosowanie napędów elektrycznych w pojazdach ciężarowych długo wydawało się wykluczone, ciężarówki na prąd zaczynają być opłacalne. To rezultat znacznego rozwoju technologii akumulatorów: w okresie 1997-2025 ich koszty mają zmniejszyć się o 60%. Równocześnie moc ogniw ma wzrosnąć o około 250%.

Mercedes-Benz Urban eTruck: napęd elektryczny, modułowa koncepcja akumulatorów i właściwy bilans masowy

Najnowszym dowodem tego rozwoju jest światowa premiera ciężarówki Mercedes-Benz Urban eTruck, która wskazuje drogę do bezemisyjnej mobilności w sektorze ciężkich pojazdów do krótkodystansowego transportu dystrybucyjnego. Od strony technicznej model bazuje na trzyosiowej ciężkiej ciężarówce dystrybucyjnej firmy Mercedes-Benz. Projektanci Daimler Trucks całkowicie zmienili jednak koncepcję jej napędu i konwencjonalny zespół napędowy zastąpili elektrycznym, napędzającym koła tylnej osi za pośrednictwem silników elektrycznych zamontowanych bezpośrednio przy piastach kół. Ich maksymalna moc wynosi 2 x 125 kW, a moment obrotowy - 2 x 500 Nm. W połączeniu z przekładnią moment na kołach sięga 11 000 Nm.


Silniki czerpią energię z zestawu akumulatorów składającego się z trzech modułów baterii litowo-jonowych o łącznej pojemności 212 kWh. Daje to zasięg do 200 km - zazwyczaj wystarczający na realizację typowego dziennego planu dostaw. Zależnie od wymagań co do zasięgu, zestaw akumulatorów można modyfikować, dodając lub usuwając baterie. Podłączanie Urban eTruck do stacji ładowania odbywa się za pomocą rozpowszechnionego w Europie, standaryzowanego złącza Combined Charging System (CCS) typu 2. Przy mocy ładowania 100 kW pełne „tankowanie” akumulatorów trwa 2-3 godziny.


Ponieważ Komisja Europejska opowiada się za zwiększeniem dopuszczalnej masy całkowitej ciężarówek z napędami alternatywnymi nawet o 1 tonę, mniej więcej zrównoważy to dodatkową masę napędu elektrycznego. W rezultacie dopuszczalna masa całkowita trzyosiowej ciężarówki wzrasta z 25 do 26 ton, co obniży pierwotną dodatkową wagę napędu względem porównywalnego modelu z jednostką spalinową do 700 kg.


Fuso Canter E-Cell: napęd w pełni elektryczny już dziś jest rzeczywistością


Jeśli chodzi o ciężarówki wagi lekkiej, napęd w 100% elektryczny już dziś jest rzeczywistością - czego dowodem jest Fuso Canter E-Cell. Po udanej eksploatacji we flotach w Portugalii model pomyślnie ukończył właśnie trwające około pół roku pierwsze testy flotowe takich ciężarówek w Niemczech. W przyszłości będzie oferowany pod nazwą Fuso eCanter. Więcej informacji na jego temat pojawi się podczas międzynarodowych targów pojazdów użytkowych w Hanowerze, rozpoczynających się 21 września 2016 roku.


Zestawy akumulatorów Fuso Cantera E-Cell o łącznej pojemności 48 kWh znajdują się po lewej i prawej stronie ramy. Silnik elektryczny rozwija moc 110 kW, a moment obrotowy wynosi 650 Nm. Zależnie od trybu eksploatacji, zasięg pojazdu wynosi ponad 100 km. W Europie ładowanie jego akumulatorów odbywa się za pomocą tego samego, standaryzowanego złącza, co w przypadku ciężarówki Urban eTruck. Fuso Canter E-Cell może być szybko naładowany do 80% pojemności baterii w ciągu 1 godziny.


Fuso jest trzecią obok Mercedesa i Freightlinera dużą marką oddziału Daimler Trucks, a jednocześnie wiodącym dostawcą „zielonych” ciężarówek wagi lekkiej. Przykładowo, hybrydowy model Fuso Canter Eco Hybrid jest używany na całym świecie. Jego druga generacja trafiła do produkcji w 2012 roku. Pierwsza odsłona całkowicie elektrycznego Cantera E-Cell została zaprezentowana w 2010 roku, a cztery lata później pojawiła się druga generacja modelu. Równolegle z prowadzonymi obecnie testami flotowymi w Niemczech firma Fuso pracuje nad kolejnym wcieleniem elektrycznego Cantera - jeszcze efektywniejszym i funkcjonalnym na co dzień.