Stuttgart,
15
marca
2019
|
14:13
Europe/Warsaw

Lewy pas dla start-upów z całego świata

Podsumowanie
  • W Stuttgarcie zakończyła się piąta runda programu STARTUP AUTOBAHN

  • Od 2019 r. rusza „THE NEXT GREEN THING” – inicjatywa, która przy poszukiwaniu nowych start-upów skupi się na aspekcie zrównoważonego rozwoju

  • Od chwili powstania programu w 2016 r. w Daimlerze zrealizowano ponad 150 projektów z udziałem ponad 100 start-upów

  • Rekordowo szybkie osiągnięcie dojrzałości do produkcji seryjnej: what3words oraz karta parkingowa Mercedes-Benz

  • Program odnosi sukcesy także na arenie międzynarodowej, z udziałem lokalnych zakładów Daimler

  • Od 2017 r. STARTUP AUTOBAHN to największa w Europie platforma innowacji dla start-upów z dziedziny mobilności

W Stuttgarcie po raz piąty odbyło się podsumowanie efektów programu STARTUP AUTOBAHN. W wydarzeniu wzięło udział ponad 1000 gości, m.in. prezydent Badenii-Wirtembergii Winfried Kretschmann, a jego program obejmował trzy sesje – poświęcone mobilności, produkcji oraz procesom korporacyjnym. W tym czasie ponad 30 start-upów zaprezentowało przeszło 50 projektów, które w ramach programu zrealizowali wraz z koncernem Daimler i innymi partnerami przemysłowymi STARTUP AUTOBAHN. Od 2017 r. program ten jest największą w Europie platformą innowacji dla start-upów z dziedziny mobilności.

W programie STARTUP AUTOBAHN start-upy – wybrane z tysięcy firm założonych niedawno na całym świecie – w ciągu 100 dni realizują jeden lub więcej projektów we współpracy z co najmniej jedną firmą partnerską. W zakończonej niedawno rundzie wspólnie z Daimler AG swoje projekty zrealizowało 12 start-upów – tym razem ze szczególnym uwzględnieniem procesów produkcyjnych i korporacyjnych.

STARTUP AUTOBAHN to historia sukcesu, z której jako inicjator jesteśmy bardzo dumni – (program) scala bowiem wiedzę i naprawdę przyspiesza innowacje” – powiedział z zadowoleniem Ralf Lamberti, dyrektor ds. własności intelektualnej, trendów i innowacji w Daimler AG. „Od czasu, gdy zainicjowaliśmy platformę w 2016 r., wielokrotnie byliśmy pod wrażeniem innowacyjnych metod rozwiązywania problemów i nowych technologii, jakie proponują start-upy. Co ważniejsze, kilka oddziałów biznesowych zdołało już doprowadzić te rozwiązania od stanu dojrzałości do produkcji seryjnej”.

Jednym z takich przykładów jest system adresowy brytyjskiego start-upu o nazwie what3words. What3words podzielił cały świat na 57 miliardów kwadratów o wymiarach 3 na 3 metry i przydzielił każdemu z nich unikalny, trzywyrazowy adres. Ta swego rodzaju „mapa” obejmuje też miejsca, które nie mają swojego adresu. Oznacza to, że każda z tych lokalizacji może być jednoznacznie zidentyfikowana i łatwa do zapamiętania. System trafił do programu STARTUP AUTOBAHN w 2017 r., a od 2018 r. jest już dostępny w modelach Mercedes-Benz z systemem multimedialnym MBUX. Aby wprowadzić cel do ich systemu nawigacji, wystarczy – korzystając ze sterowania głosowego – wypowiedzieć zaledwie trzy słowa.

Innym przykładem jest karta parkingowa Mercedes-Benz, opracowana wspólnie z Evopark. Można zamówić ją za pośrednictwem portalu Mercedes me. Karta umożliwia parkowanie i uiszczanie opłat za postój na wybranych wielopoziomowych parkingach bez biletu – wystarczy wjechać na parking lub z niego wyjechać. Nie trzeba spędzać czasu w kolejkach.

THE NEXT GREEN THING – z naciskiem na zrównoważony rozwój

Wiele start-upów zajmuje się tematyką zrównoważonego rozwoju, a Daimler postawił go sobie za jeden ze swoich strategicznych celów.
W przyszłości koncern chce wykorzystać w tym obszarze potencjał, jaki oferuje program STARTUP AUTOBAHN.

Ralf Lamberti: „Od 2019 r., zgodnie z mottem »THE NEXT GREEN THING«, Daimler planuje realizować z licznymi start-upami konkretne projekty skoncentrowane na zrównoważonym rozwoju. Oczywiście zrównoważony rozwój już dziś stanowi istotny aspekt wielu projektów, ale teraz stanie się głównym filarem programu STARTUP AUTOBAHN. Szukamy więc przede wszystkim startupów, które pasują do naszych wiodących tematów, takich jak ochrona klimatu i ochrona zasobów, jakość życia w mieście czy nowe środowiska pracy”.

Zainicjowany w Stuttgarcie, dziś jako światowy sukces: historia programu STARTUP AUTOBAHN

STARTUP AUTOBAHN wystartował w 2016 r., jako inicjatywa Daimler AG stworzona z myślą o odnalezieniu innowacyjnego „pomostu” między światem start-upów a światem dużych, uznanych korporacji z sektora przemysłowego (np. przemysł samochodowy). Daimler założył platformę innowacji wraz z akceleratorem start-upów Plug and Play, Uniwersytetem w Stuttgarcie oraz kampusem badawczym ARENA2036.

Pierwszą lokalizacją, w której działał program był Stuttgart – z myślą o przekształceniu tego wysoce uprzemysłowionego regionu w jeszcze bardziej skoncentrowane centrum innowacji i ducha wynalazczości. STARTUP AUTOBAHN w Stuttgarcie urósł dziś do ponad 20 partnerów w wielu sektorach przemysłu (np. chemikalia, elektronika lub logistyka). Już w pierwszym roku swojej działalności STARTUP AUTOBAHN stał się największą europejską platformą innowacji dla start-upów z dziedziny mobilności.

Jednak startupy powstają na całym świecie, zwykle w wybranych lokalizacjach, niekiedy wyróżniających się bardzo wyspecjalizowanymi, lokalnymi atutami i obszarami aktywności. W związku z tym Daimler rozpoczął kolejne podobne programy – w Singapurze (2016), Pekinie (2017) i Bangalore (2018), w każdym przypadku z udziałem swoich lokalnych zakładów. W 2018 r. w fabrykach Daimlera w East London (RPA) i Tuscaloosa (USA) pojawiły się dodatkowe konkursy dla start-upów, skoncentrowane na aspektach cyfryzacji w produkcji i logistyce.

Ponad 100 start-upów i 150 projektów pilotażowych od początku trwania programu

Od chwili powstania STARTUP AUTOBAHN koncern Daimler „przeegzaminował” w ramach programu ponad 5000 start-upów. Do dziś ponad 100 z nich przeprowadziło łącznie 150 projektów pilotażowych w takich dziedzinach, jak IT i sztuczna inteligencja, produkcja czy inteligentne materiały. Tysiące pracowników Daimlera z różnych działów odwiedzało, współpracowało i szkoliło przedstawicieli start-upów, aby zapoznać ich z wymaganiami i procedurami pracy obowiązującymi w dużej korporacji oraz oczekiwaniami potencjalnego klienta. W zamian pracownicy koncernu nie tylko zyskali wgląd w innowacyjne modele biznesowe i technologie, ale doświadczyli też – nierzadko świeżego i ekscytującego – podejścia do pracy, jakie panuje na start-upowej scenie. I zabrali tego ducha do własnej firmy.

(Program) STARTUP AUTOBAHN w Daimlerze systematycznie angażuje się w otwarte innowacje” – powiedział dr Philipp Gneiting, szef STARTUP AUTOBAHN w koncernie. „Mobilność przyszłości stawia wiele wyzwań, jest fascynująca i zajmuje dziś wiele kreatywnych umysłów. Jesteśmy przekonani, że najlepszym podejściem (w tym wypadku) jest łączenie sił i współpraca. STARTUP AUTOBAHN to jeden z najszybszych sposobów na pozyskiwanie nowych, niezwykłych pomysłów”.