Affalterbach,
10
kwietnia
2017
|
16:20
Europe/Warsaw

Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ oraz GLC 63 4MATIC+ Coupé

Mercedes-AMG łączy SUV-a o wysokich osiągach z doświadczeniem w budowie silników V8

W 1999 roku Mercedes-AMG zaprezentował model ML 55 – przełomowy nie tylko z punktu widzenia 50-letniej historii sportowej marki. Połączenie wysokowydajnego silnika z nadwoziem SUV-a dało początek zupełnie nowej klasie pojazdów. Teraz, wraz z debiutem modeli GLC 63 4MATIC+ oraz GLC 63 4MATIC+ Coupé, firma z Affalterbach ponownie zajmuje szczególne miejsce na rynku. Po raz pierwszy średniej wielkości SUV-y będą dostępne z mocnymi silnikami V8 biturbo w dwóch wersjach mocy. 4-litrowa jednostka V8 AMG standardowo rozwija 350 kW (476 KM), a wariant GLC 63 S oraz GLC 63 S Coupé – 375 kW (510 KM). Oba SUV-y o wysokich osiągach wyposażono w pneumatyczne zawieszenie z adaptacyjną regulacją tłumienia, napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego, tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz wysokowydajny układ hamulcowy. Wizualne nawiązanie do sportowych aut Mercedes-AMG stanowi nowy sportowy grill AMG Panamericana, dotąd zarezerwowany dla rodziny AMG GT. Poza tym najnowsze modele oferują wszystkie zalety SUV-ów z gwiazdą: przestronną kabinę, pojemny bagażnik, bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i wyśmienitą trakcję, także w deszczowych lub zimowych warunkach.

Nowe modele Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ oraz Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ Coupé zajmują wyjątkowe pozycje w swoich klasach – to jedyne w segmencie pojazdy napędzane 8-cylindrowym silnikiem biturbo. W ten sposób Mercedes-AMG spełnia życzenia klientów, którzy również wśród średniej klasy SUV-ów o wysokich osiągach szukają połączenia najwyższej mocy z emocjonującym, niepowtarzalnym dźwiękiem widlastej „ósemki”.

„Nowy GLC 63 4MATIC+ to dla nas samochód szczególny. Niełatwo opracować SUV-a, który będzie sportowy i dynamiczny, a jednocześnie zaoferuje najwyższą stabilność jazdy i efektywność. W opracowanie tego modelu włożyliśmy wiele wysiłku, w tym nasze wieloletnie doświadczenie w projektowaniu SUV-ów. Tak powstał SUV, który prowadzi się z wysoką precyzją i zwinnością i jak w domu czuje się nie tylko na drodze, ale i na szybkiej pętli toru wyścigowego. W połączeniu z naszym silnikiem V8 biturbo stanowi to decydujący USP (unikalny czynnik sprzedaży) w segmencie SUV-ów o wysokich osiągach. Co więcej, oferując wersje SUV i Coupé, dajemy klientom najszerszy wybór w segmencie. Techniczne więzy z naszymi autami sportowymi zdradza grill Panamericana, zarezerwowany wcześniej dla modeli AMG GT” – mówi Tobias Moers, szef Mercedes-AMG GmbH.

Unikalna oferta w segmencie – silnik V8 biturbo

Zarówno SUV, jak i Coupé dostępne są w dwóch wersjach – bazowej oraz S. Sprawdzona jednostka AMG 4.0 V8 biturbo generuje, odpowiednio, moc 350 kW (476 KM) lub 375 kW (510 KM) oraz 650 lub 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Prędkość maksymalną w obu przypadkach ograniczono elektronicznie do 250 km/h.

Silnik V8 biturbo blisko spokrewniony z jednostką Mercedesa-AMG GT

4-litrowy motor V8 biturbo służy już do napędu szeregu modeli AMG o wysokich osiągach. W sportowym AMG GT montowany jest w połączeniu z suchą miską olejową. Jego charakterystyczną cechą są dwie turbosprężarki umieszczone nie po bokach, ale pomiędzy tworzącymi literę „V” głowicami. Główne zalety takiej koncepcji to kompaktowe wymiary silnika, optymalna responsywność i obniżona emisja spalin. Zgodnie z obowiązującą w zakładach w Affalterbach zasadą „jeden człowiek, jeden silnik” za montaż każdej jednostki odpowiada jeden konkretny technik.

Błyskawiczna zmiana biegów, wysoka efektywność: 9-stopniowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT

Nowe modele GLC 63 4MATIC+ oraz GLC 63 S 4MATIC+ wyposażono w 9-biegową skrzynię AMG SPEEDSHIFT MCT, która zadebiutowała niedawno w Mercedesie-AMG E 63 4MATIC+. Przekładnia wyróżnia się ekstremalnie szybką zmianą biegów i ekspresową reakcją na zmiany obciążenia. O emocjonujące doznania z jazdy dbają również błyskawiczne wielokrotne redukcje oraz funkcja podwójnego wysprzęglenia. Tradycyjną przekładnię hydrokinetyczną (konwerter momentu obrotowego) zastąpiło tu mokre sprzęgło rozruchowe. Takie rozwiązanie pozwoliło obniżyć masę konstrukcji i zoptymalizować sprawność reakcji na ruchy pedału gazu.

Aktywny napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+

GLC to kolejny po E 63 model Mercedes-AMG z napędem na cztery koła AMG Performance 4MATIC+. Dzięki w pełni zmiennej dystrybucji momentu obrotowego ten inteligentny system łączy zalety różnych koncepcji napędu. Kierowca może polegać także na wysokiej stabilności jazdy i bezpiecznym prowadzeniu w każdych warunkach, zarówno na mokrej, jak i na oblodzonej lub ośnieżonej nawierzchni. Ponieważ inteligentną kontrolę systemu zintegrowano z architekturą pojazdu, przejście z trybu tylno- do czteronapędowego i odwrotnie odbywa się całkowicie płynnie.

Elektromechanicznie sterowane sprzęgło łączy stale napędzaną oś tylną z elastycznie dołączaną osią przednią. Najlepszy możliwy rozkład momentu jest na bieżąco obliczany w oparciu o warunki jazdy oraz styl jazdy kierowcy. Poza lepszą trakcją i dynamiką poprzeczną napęd na cztery koła zapewnia lepszą dynamikę wzdłużną, umożliwiając jeszcze sprawniejsze przyspieszanie.

Osobiste doznania: programy jazdy AMG DYNAMIC SELECT

Kierowca może wpływać na charakterystykę GLC 63 4MATIC+, wybierając jeden z czterech dostępnych trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT: Comfort, Sport, Sport Plus oraz Individual. Modyfikują one kluczowe parametry pojazdu, takie jak reakcje przepustnicy, zachowanie skrzyni biegów, zawieszenia, układu kierowniczego, ESP® oraz napędu na obie osie. Niezależnie od wybranego programu AMG DYNAMIC SELECT kierowca może wcisnąć przycisk M i uruchomić tryb ręcznej zmiany biegów, obsługiwany za pomocą manetek przy kierownicy. Również charakterystykę pracy zawieszenia można wybrać osobno.

Comfort to zbalansowany program ze zorientowanym na komfort zestrojeniem zawieszenia i układu kierowniczego oraz efektywną konfiguracją napędu – przekładnia stosunkowo wcześnie i wyjątkowo subtelnie załącza kolejne przełożenia, a układ wydechowy ma stonowane brzmienie. Aktywowane zostają funkcje ECO start/stop oraz żeglowania. Ta druga za pomocą sprzęgła przekładni MCT odłącza jednostkę od zespołu napędowego przy odpuszczeniu pedału gazu. W efekcie elektronika obniża obroty silnika do poziomu biegu jałowego i nie występuje zjawisko hamowania silnikiem. Funkcja żeglowania działa w zakresie prędkości od 60 do 160 km/h.

Programy Sport oraz Sport Plus skonfigurowano pod kątem uzyskania wysokiej dynamiki jazdy. Oba wyróżniają się agresywnymi, bezpośrednimi reakcjami przepustnicy, emocjonującymi, skróconymi zmianami biegów oraz funkcją podwójnego wysprzęglenia przy redukcji. W trybie Sport Plus dodatkowo zwiększono prędkość obrotową biegu jałowego, co umożliwia jeszcze szybsze ruszanie z miejsca.

GLC 63 S 4MATIC+ dysponuje także programem RACE, z parametrami dobranymi w celu uzyskania najlepszych osiągów. Z pięcioma trybami jazdy model ten po raz kolejny oferuje najszerszy wybór w segmencie SUV-ów o wysokich osiągach.

Układ wydechowy z technologią aktywnych klap

Standardowy, typowy dźwięk widlastej „ósemki” to zasługa układu wydechowego z technologią aktywnych klap. Ich sterowanie odbywa się w oparciu o mapę danych i zostaje automatycznie dopasowane do wybranego trybu jazdy AMG DYNAMIC SELECT, stopnia otwarcia przepustnicy oraz prędkości obrotowej silnika. Opcjonalnie dostępny jest sportowy układ wydechowy Performance, którego brzmienie można zmieniać za naciśnięciem przycisku. Niezależnie od pozycji klap oba wydechy spełniają wszystkie obowiązujące normy hałasu.

Zawieszenie zestrojone specjalnie pod kątem dynamiki jazdy – poprzecznej i wzdłużnej

Zwinność, wysokie przyspieszenia poprzeczne i maksymalna przyczepność – to priorytety inżynierów z Affalterbach przy projektowaniu nowego, wielokomorowego pneumatycznego zawieszenia AMG, zapewniającego wyjątkowo wysoki poziom stabilności pochylenia kół, dynamiki jazdy oraz precyzji prowadzenia.

Przednia oś ma konstrukcję czterowahaczową ze specjalnymi zwrotnicami, zoptymalizowaną elastokinematyką oraz połączeniami promieniowymi w układzie hamulcowym. Niezależne od siebie prowadzenie kół i elementy ich zawieszenia umożliwiają osiąganie wyższych przyspieszeń bocznych, a jednocześnie pozwalają zminimalizować wpływ momentu obrotowego na prowadzenie.

Koncepcja tylnej osi pochodzi z E 63 4MATIC+, została jednak przystosowana do potrzeb GLC. Wielowahaczowa architektura zapewnia precyzyjne prowadzenie kół i odznacza się wysoką sztywnością. Zastosowana w modelu AMG rama pomocnicza pozwoliła na poszerzenie rozstawu kół względem „cywilnych” wersji GLC; dodatkowo na zewnątrz wysunięto powierzchnie styku łożysk kół. Inżynierowie z Affalterbach zastosowali też specjalne zwrotnice, zwiększyli „negatyw” kół i usztywnili elastokinematykę osi.

Spersonalizowane wrażenia z jazdy – trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne

Sportowe zestrojenie sprężyn i amortyzatorów oraz aktywna kontrola tłumienia sprawiają, że nowe trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne łączy wzorową dynamikę jazdy z wyśmienitym komfortem i charakterystyką niwelowania wibracji. Sztywność kolumn pneumatycznych można w szerokim zakresie regulować dzięki aktywacji lub odłączaniu poszczególnych komór powietrznych. Zależnie od wybranego trybu oraz warunków jazdy zawieszenie działa w jednym z trzech stopni zestrojenia kolumn. Ich sztywność automatycznie wzrasta w obliczu nagłych zmian obciążenia, w szybko pokonywanych zakrętach, przy gwałtownym przyspieszaniu lub hamowaniu. W rezultacie pozwala skutecznie ograniczyć przechyły i nurkowanie nadwozia.

Automatyczne tłumienie działa w jednym z trzech trybów – Comfort, Sport i Sport Plus, oferujących wybór pomiędzy odprężającym komfortem na dalekich trasach oraz maksymalnie zwinnym prowadzeniem. Poziomy odbicia i kompresji zostają dobrane niezależnie od siebie, a swobodnie programowane sterowanie zapewnia szeroką rozpiętość pomiędzy minimalną a maksymalną siłą tłumienia. W ten sposób różnica pomiędzy komfortowym a sportowym zestrojeniem staje się jeszcze bardziej wysublimowana i wyczuwalna – w zależności od stylu jazdy.

Standardowo GLC 63 4MATIC+ porusza się na 10-ramiennych lekkich obręczach 8,0 J x 19 (przód) oraz 9,0 J x 19 (tył) w kolorze tytanowej szarości, z wykończeniem na wysoki połysk i oponami w rozmiarze 235/55 R 19 (przód) i 255/50 R 19 (tył). GLC 63 S 4MATIC+ otrzymuje ogumienie 265/45 R 20 (przód) i 295/40 R 20 (tył) z lekkimi obręczami z pięcioma podwójnymi ramionami w kolorze tytanowej szarości z lśniącym wykończeniem (9,5 J x 20 z przodu oraz 10,0 J x 20 z tyłu). Do wyboru są też inne, opcjonalne kombinacje felg i opon (w tym kute obręcze) w rozmiarze do 265/40 R 21 i 9,5 J x 21 na osi przedniej oraz 295/35 R 21 i 10,0 J x 21 na tylnej.

Tylny dyferencjał o ograniczonym poślizgu: optymalna trakcja w każdych warunkach

Dla większej przyczepności i dynamiki jazdy GLC 63 4MATIC+ dysponuje tylnym dyferencjałem z blokadą mechaniczną, a w GLC 63 S 4MATIC+ blokada ta otrzymuje dodatkowo elektroniczne sterowanie. Oba rozwiązania ograniczają poślizg wewnętrznego koła w zakręcie bez potrzeby ingerencji układu hamulcowego. Efekt: dzięki lepszej trakcji kierowca może szybciej zacząć przyspieszać na wyjściu z zakrętu. Dodatkowo mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu sprawia, że samochód zachowuje się stabilniej podczas hamowania z wysokich prędkości i ma lepszą przyczepność podczas gwałtownego ruszania z miejsca.

Zaletą elektronicznego sterowania w wariancie S jest jeszcze precyzyjniejsze i szybsze działanie mechanizmu – a co za tym idzie, dodatkowo przesunięcie granicy możliwości pojazdu. Z dyferencjałem współpracuje specjalnie zestrojony pod kątem maksymalnej dynamiki jazdy trzystopniowy układ ESP® z trybami ESP ON, ESP SPORT Handling Mode oraz ESP OFF.

Precyzyjne, zwinne prowadzenie: progresywny sportowy układ kierowniczy

Elektromechaniczny układ kierowniczy ze wspomaganiem uzależnionym od prędkości oraz przekładnią o zmiennym przełożeniu umożliwia precyzyjne dobranie kierunku jazdy i dostarcza autentycznych, szczegółowych informacji zwrotnych. Wspomaganie kierownicy ma dwa tryby działania – Comfort i Sport. Charakterystyka pracy układu kierowniczego zależy nie tylko od prędkości, ale również od chwilowego przyspieszenia poprzecznego, wybranego programu jazdy AMG DYNAMIC SELECT oraz ustawień aktywnego tłumienia.

Ekspresyjny przedni pas z grillem Panamericana

GLC 63 4MATIC+ ma wyjątkowo charakterystyczny design nadwozia – jako pierwszy model Mercedes-AMG o wysokich osiągach otrzymał osłonę chłodnicy Panamericana, zarezerwowaną dotąd wyłącznie dla rodziny AMG GT. Szeroki optycznie przedni zderzak czerpie inspirację ze świata lotnictwa i nawiązuje kształtem do skrzydła samolotu, a dolny spojler w imponującym stylu komunikuje moc nowych modeli. Pomiędzy poprzeczkami grilla widać zaawansowaną, typową dla samochodów wyścigowych technologię układu chłodzenia – to kolejna różnica względem „cywilnych” wersji GLC. Muskularny wygląd serii 63 dodatkowo podkreślają poszerzające osłony przednich i tylnych nadkoli.

Nowe osłony progowe sprawiają, że widziane z boku wersje SUV i Coupé wydają się zawieszone jeszcze bliżej asfaltu, a przy okazji wizualnie wydłużają ich profile. Z tyłu w oczy rzuca się masywny dyfuzor z czarnymi wykończeniem. Warianty S wyróżniają się dodatkowymi wstawkami tych elementów w kolorze matowego irydowego srebra. SUV po raz pierwszy otrzymał subtelny spojler dachowy, a odmiana Coupé ma spojler znany już z modelu GLC 43 4MATIC. W ich sportowy charakter wpisują się dwie podwójne, chromowane końcówki wydechu.

Wnętrze: skoncentrowane na dynamice jazdy

Kabina GLC 63 podkreśla jego przywódcze ambicje, jeśli chodzi o dynamikę jazdy w segmencie SUV-ów o wysokich osiągach. Na kierowcę i pasażera z przodu czekają sportowe fotele obszyte mieszanką sztucznej skóry ARTICO i mikrofibry DINAMICA. Zapewniają doskonałe podparcie boczne, a ich ergonomię dobrano pod kątem dynamicznego prowadzenia.

Również panel wskaźników pokrywa skóra ARTICO z kontrastującym obszyciem. Wysokiej próby estetykę podkreślają aluminiowe elementy ozdobne. Panel dotykowy sąsiaduje z przełącznikiem trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT oraz instrumentami sterowania podzespołami zarezerwowanymi dla wersji AMG: trzystopniowym zawieszeniem AMG RIDE CONTROL, systemem ESP® czy opcjonalnym sportowym wydechem AMG Performance z aktywnymi klapami.

Jeszcze bogatszy zakres wyposażenia oferuje wariant S. Wyróżniają go m.in.: kierownica Performance obszyta czarną skórą nappa ze wstawkami z mikrofibry DINAMICA, logo AMG wytłoczone na zagłówkach przednich foteli, skórzane dodatki oraz panel wskaźników AMG z czerwonymi akcentami.

Ekskluzywne opcje

Na życzenie Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ może zyskać jeszcze bardziej sportowy, ekskluzywny i indywidualny charakter – a to za sprawą technicznych i optycznych dodatków oferowanych AMG Performance Studio. Ich lista obejmuje m.in.:

  • układ wydechowy AMG Performance z technologią ruchomych klap sterowanych za naciśnięciem przycisku na konsoli środkowej (dwie klapy zapewniają większe zróżnicowanie ścieżki dźwiękowej, a charakterystyka brzmienia zależy od wybranego programu jazdy – soczysty pomruk w trybach C i S wyraźnie różni się od zdecydowanego dźwięku w programach S+ oraz RACE)

  • pakiet AMG Night z elementami w kolorze czarnym, z wykończeniem na wysoki połysk (przedni spojler zderzaka AMG, elementy dekoracyjne osłon progowych AMG, obudowy lusterek bocznych, obramowanie okien); ponadto zawiera: przyciemniane tylne szyby, sportowy układ wydechowy AMG z dwiema podwójnymi, chromowanymi końcówkami i ozdobne wykończenie tylnego dyfuzora (tylko w wariantach S)

  • zewnętrzny pakiet AMG Carbon Fibre z elementami wykonanymi z włókien węglowych (obudowy lusterek bocznych, tylny spojler)

  • 20- lub 21-calowe obręcze z lekkich stopów (dwie wersje kolorystyczne)

  • 21-calowe kute obręcze (dwie wersje kolorystyczne)

  • wnętrze AMG Performance Studio:

    • górna sekcja panelu wskaźników i górne obicia drzwi ze skóry ARTICO stylizowanej na skórę nappa z kontrastującym obszyciem w kolorze wykończenia

    • perforowana, dwutonowa tapicerka skórzana nappa w kolorze czerwonym i czarnym lub białym i czarnym

    • perforowana czarna tapicerka skórzana nappa

    • tapicerka skórzana nappa designo w kolorze białym i czarnym, z diamentowymi przeszyciami

    • tapicerka skórzana nappa designo w kolorze czarnym, z diamentowymi przeszyciami

    • elementy ozdobne z włókien węglowych/aluminium z podłużnym ziarnem

    • sportowe fotele AMG Performance dla kierowcy i pasażera z przodu z wydatniejszymi boczkami, zintegrowanymi zagłówkami oraz logo AMG na oparciach

Ekskluzywna edycja „Edition 1” z okazji debiutu

W chwili debiutu modele Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ oraz GLC 63 S 4MATIC+ w wersjach SUV i Coupé dostępne będą w specjalnej edycji „Edition 1” z ekskluzywną konfiguracją wyposażenia. Obie wersje nadwoziowe otrzymują pakiet Night z elementami w kolorze lśniącej czerni, 21-calowe, lakierowane na czarno kute obręcze z kontrastującym żółtym rantem, a także ozdobne pasy po bokach w kolorze żółtym, z matowym wykończeniem, lub szarym – zależnie od odcienia lakieru i modelu. To wyraźne nawiązanie do świata motorsportu, podobnie jak należący do wyposażenia specjalnej edycji pakiet Aerodynamics.

Ekskluzywna atmosfera panuje także w kabinie: sportowe fotele pokrywa czarna skóra nappa z żółtymi przeszyciami o diamentowym wzorze. Ten sam materiał posłużył do wykończenia środkowych paneli drzwi, podłokietników oraz konsoli środkowej. Żółte akcenty znalazły się również na panelu wskaźników, dywanikach podłogowych oraz sportowej kierownicy Performance ze spłaszczonym u dołu wieńcem, obszyciem z mikrofibry DINAMICA oraz pierścieniem na godzinie 12. Całość uzupełniają elementy ozdobne z włókien węglowych i aluminium z podłużnym ziarnem.

Nowy średniej klasy SUV o wysokich osiągach będzie świętować swoją globalną premierę w kwietniu 2017 r. Jego sprzedaż ruszy 16 czerwca 2017 r., a rynkowa premiera odbędzie się we wrześniu.