Stuttgart / Jawor ,
19
czerwca
2017
|
09:00
Europe/Warsaw

Mercedes-Benz buduje nową fabrykę silników w Jaworze

Wmurowanie kamienia węgielnego w Jaworze

Podsumowanie
  • Oficjalne rozpoczęcie budowy pierwszej w Polsce fabryki Mercedes-Benz Cars w obecności wicepremiera, ministra rozwoju i finansów, Mateusza Morawieckiego
  • Standardy „Przemysł 4.0” i Green Production
  • Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Cars odpowiedzialny za produkcję i zarządzanie łańcuchem dostaw: „Nowa fabryka silników w Jaworze stanowi ważny element naszej strategii rozwoju. Będzie zaopatrywała nasze fabryki samochodów w niezwykle wydajne silniki nowej generacji”.

Stuttgart / Jawor – Oficjalnym aktem wmurowania kamienia węgielnego Mercedes-Benz rozpoczął budowę nowej fabryki silników w Jaworze. Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych metod produkcji i innowacyjnych technologii „Przemysłu 4.0” zakład wyznaczy nowe wzorce w produkcji układów napędowych. „Nowa fabryka silników w Jaworze stanowi ważny element naszej strategii rozwoju. Będzie zaopatrywała nasze fabryki samochodów w niezwykle wydajne silniki nowej generacji”, mówi Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Cars odpowiedzialny za produkcję i zarządzanie łańcuchem dostaw. „Przygotowujemy naszą globalną sieć produkcyjną na wyzwania przyszłości. Chcemy udowodnić, że nieobcy nam jest zarówno sprint, jak i maraton: ze względu na wysoki światowy popyt zamierzamy w nadchodzących latach wytwarzać coraz większą liczbę konwencjonalnych silników do aut hybrydowych i spalinowych, utrzymując tradycyjną, wysoką jakość Mercedes-Benz. Jednocześnie długofalowo będziemy dostosowywać sieć produkcyjną do potrzeb elektromobilności”.

Nowy zakład produkcyjny w Jaworze, powstający na obszarze około 50 hektarów, jest pierwszą fabryką Mercedes-Benz w Polsce. Będzie wytwarzał silniki czterocylindrowe do samochodów osobowych Mercedes-Benz. Wartość inwestycji koncernu Daimler w Jaworze wynosi około 500 mln euro. Dzięki niej powstanie tu około 500 miejsc pracy.

W oficjalnej uroczystości wmurowania kamienia węgielnego na terenie przyszłej fabryki wzięli udział: wicepremier i minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki, ambasador Republiki Federalnej Niemiec Rolf Nikel, szef produkcji zespołów napędowych Mercedes-Benz Cars i dyrektor zakładu Mercedes-Benz w Untertürkheim Frank Deiss oraz prezes Mercedes-Benz Manufacturing Poland dr Andreas Schenkel, a także inni goście ze świata polityki i biznesu oraz władze lokalne.

„Witamy naszych polskich kolegów w globalnej sieci zakładów produkujących zespoły napędowe i cieszymy się na bliską współpracę”, powiedział Frank Deiss. „Wszystkie nasze zakłady są ze sobą ściśle powiązane i korzystają z obustronnego transferu know-how. W ten sposób zapewniamy utrzymanie tradycyjnego poziomu jakości Mercedes-Benz”. Szkolenie polskich pracowników będzie się odbywało w fabryce w Untertürkheim oraz w zakładzie w Kölleda w Turyngii. Do Polski będą też przyjeżdżali pracownicy z Niemiec, aby dzielić się swoim doświadczeniem z polskimi kolegami. Plan szkoleń dla personelu nowej fabryki silników przewiduje także ścisłą współpracę z lokalnymi, polskimi szkołami zawodowymi.

"Polska stawia na inwestorów zagranicznych, którzy wzmacniają nasz ekosystem gospodarczy o wysoko zaawansowane technologie. To bardzo dobra wiadomość dla nas wszystkich, że Polska stała się strategicznym miejscem dla inwestycji takiego koncernu jak Daimler. Właśnie w Jaworze powstanie unikatowy zakład, w którym produkowane będą silniki samochodowe najnowszej generacji. Inwestycja Daimlera oznacza również nowe perspektywy biznesowe dla setek krajowych, zwłaszcza regionalnych, firm kooperujących oraz otwartą współpracę naszego partnera z uczelniami i placówkami szkolnictwa zawodowego. Polska staje się powoli europejskim liderem w pozyskiwaniu inwestycji typu „greenfield” w obszarze innowacyjnego przemysłu, realizując tym samym jeden z celów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju" - zaznaczył wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.

Standardy „Przemysł 4.0“ i Green Production

Jaworska fabryka silników ma połączyć najnowsze standardy branżowe z ideą „Przemysłu 4.0” i stać się wzorcem w dziedzinie produkcji silników. Oprócz ultranowoczesnych urządzeń i technologii, będą w niej wykorzystywane np. aplikacje mobilne, służące do zarządzania kadrami i energią. Z kolei dynamiczne systemy produkcji umożliwią wytwarzanie różnych wersji silników na jednej linii. „Tu, w Jaworze powstanie nowa fabryka, która będzie dostarczać nowoczesne i bardzo wydajne silniki, spełniające najwyższe standardy, a także nasze własne, specyficzne wymogi”, wyjaśniał dr Andreas Schenkel. „Mamy już bardzo dobre doświadczenia ze współpracy z polskimi partnerami ze świata polityki oraz biznesu i cieszymy się na dalszą owocną współpracę tu, w Jaworze.”

Jaworski zakład ma także wyznaczyć nowe standardy jeśli chodzi o efektywność produkcji i oszczędne korzystanie z zasobów: wspólnie z firmami energetycznymi i lokalnymi władzami zostaną tu wypracowane rozwiązania w zakresie wytwarzania silników bez emisji CO2, czemu służyć ma np. wykorzystanie energii wiatrowej, słonecznej oraz biogazu.

„Niemcy są jednym z najważniejszych partnerów gospodarczych Polski. Realizacja projektu, jakim jest budowa fabryki silników, zdecydowanie przyczyni się do wzrostu atrakcyjności lokalnego rynku na Dolnym Śląsku. Natomiast wysoki poziom eksportu i ekspansji zagranicznej zakładu Daimlera z pewnością znajdą odzwierciedlenie we wskaźnikach rozwoju gospodarki krajowej” – mówi Tadeusz Kościński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju.

Produkcja silników w Jaworze ma się rozpocząć w roku 2019.

Organizacja sieci produkcji zespołów napędowych Mercedes-Benz Cars

Kooperację w zakresie produkcji zespołów napędowych do samochodów osobowych (Mercedes-Benz Cars) tworzy wiele niemieckich i międzynarodowych zakładów, a za kierowanie nią odpowiada zakład wiodący w Untertürkheim. Tutaj produkowane są silniki, skrzynie biegów, osie i związane z nimi podzespoły. Zakład Mercedes-Benz w Berlinie specjalizuje się w projektowaniu i produkcji najnowocześniejszych podzespołów i części oraz w produkcji silników. Zakład Mercedes-Benz w Hamburgu odpowiada za projektowanie i produkcję osi i ich elementów, kolumn kierowniczych, podzespołów układu wydechowego, elementów strukturalnych lekkich konstrukcji oraz podzespołów do napędów elektrycznych. Fabryka silników MDC Power w Kölleda w Turyngii należy w całości do Daimler AG i produkuje czterocylindrowe silniki do pojazdów Mercedes-Benz i Mercedes-AMG. Poza granicami Niemiec działa jeszcze kilka zakładów, zajmujących się produkcją podzespołów. Należy do nich m.in. Star Transmission, rumuńska spółka córka Daimlera, specjalizująca się w montażu skrzyń biegów oraz produkcji części i podzespołów. W Pekinie w Chinach produkuje się w ramach przedsiębiorstwa joint venture BBAC silniki przeznaczone na lokalny rynek. Jako element strategicznej współpracy między firmą Daimler a koncernem Renault/Nissan, w amerykańskich zakładach w Decherd w stanie Tennessee budowane są czterocylindrowe silniki benzynowe do samochodów Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz Cars Operations

Mercedes-Benz Cars Operations odpowiada za produkcję samochodów osobowych w 29 fabrykach, tworzących elastyczną i wydajną sieć produkcyjną, zatrudniającą ok. 78 000 pracowników. Obejmuje ona takie funkcje centralne, jak planowanie, rozwój technologii, logistyka i zarządzanie jakością. W ubiegłym roku Mercedes-Benz Cars wyprodukowało ponad dwa miliony samochodów osobowych marek Mercedes-Benz i smart, co stanowi rekordową liczbę już po raz szósty z rzędu. Sieć zajmuje się pojazdami z przednim (samochody kompaktowe) i tylnym napędem (np. Klasa S, E i C) oraz samochodami sportowymi i typu SUV. Uzupełnia to kooperacja w zakresie produkcji zespołów napędowych (silniki, skrzynie biegów, osie, podzespoły). Elementem centralnym każdej kooperacji produkcyjnej jest zakład wiodący, stanowiący centrum kompetencyjne w zakresie wprowadzania nowych pojazdów, technologii i zarządzania jakością.W codziennej pracy główną wagę przykłada się do stałego doskonalenia i dalszego rozwoju nowoczesnych technologii produkcyjnych, umożliwiających wydajną, elastyczną i ekologiczną produkcję zaawansowanych technicznie pojazdów, oznaczających się przysłowiową jakością Mercedes-Benz. Najważniejszy element stanowią pracownicy i ich know-how. Ich pracę wspierają przygotowane ergonomicznie miejsca pracy oraz inteligentna automatyzacja. Poza własnymi zakładami produkcyjnymi, w ramach realizowanej strategii wzrostu, Mercedes-Benz stawia na współpracę z innymi podmiotami i korzysta z możliwości produkcyjnych podwykonawców.