Stuttgart,
20
kwietnia
2022
|
14:49
Europe/Warsaw

Do końca obecnej dekady Mercedes-Benz Cars zamierza obniżyć emisje CO2 o ponad 50%

•         Pierwsza Konferencja ESG przedstawiła całościową koncepcję w zakresie środowiska, społeczeństwa i zarządzania – w całym łańcuchu wartości.

•         Do końca tej dekady Mercedes-Benz zamierza przejść na napędy w 100% elektryczne; jednocześnie producent dąży do ponad 50-proc. zmniejszenia swojego śladu węglowego na jeden samochód osobowy do 2030 r. w porównaniu z poziomami z 2020 r.

•         Do 2030 r. 70% potrzeb energetycznych podczas produkcji powinno być pokrywane przez energię odnawialną.

•         System poszanowania praw człowieka: Mercedes-Benz zwiększa transparentność i podejmuje odpowiednie działania w odniesieniu do 24 surowców o podwyższonym ryzyku.

•         Mercedes-Benz dąży do tego, aby do 2030 r. wyższe stanowiska kierownicze były w 30% zajmowane przez kobiety.

•         Wzrost różnych ekologicznych instrumentów finansowych oraz dwustronnych umów finansowania powiązanych z zielonymi współczynnikami KPI.

Podczas pierwszej cyfrowej Konferencji ESG (Environment, Social and Governance – z ang. środowisko, społeczeństwo i zarządzanie) dla inwestorów i analityków ogłoszono działania mające na celu ograniczenie emisji CO2 przy jednoczesnym tworzeniu trwałej wartości dla wszystkich interesariuszy. Jak stwierdzono na konferencji klimatycznej ONZ COP26 w listopadzie 2021 r., Mercedes-Benz angażuje się w szybsze przejście na samochody elektryczne. „Pragnienie indywidualnej mobilności wciąż przybiera na sile. Naszą misją jest zaspokojenie tej potrzeby w sposób zrównoważony. Mercedes-Benz ma jasny plan, jak stać się neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla. Do 2030 r. chcemy osiągnąć półmetek tej drogi. Aby przyspieszyć postępy w zakresie ochrony klimatu, potrzebujemy maksymalnego zaangażowania i intensywniejszej współpracy pomiędzy rządami, firmami oraz społeczeństwem jako całością” – powiedział Ola Källenius, prezes zarządu Mercedes-Benz Group AG.

Do końca obecnej dekady firma chce zmniejszyć emisje CO2 na jeden samochód osobowy w całym cyklu życia w porównaniu z poziomami z 2020 r. co najmniej o połowę. Kluczowe obszary dla osiągnięcia tego celu to: elektryfikacja floty pojazdów, ładowanie zieloną energią, udoskonalenie technologii akumulatorów oraz szerokie wykorzystanie w produkcji materiałów pochodzących z recyklingu i energii odnawialnej. Do 2030 r. Mercedes-Benz planuje pokrywać ponad 70% swojego zapotrzebowania na prąd dzięki energii odnawialnej, wdrażając we własnych zakładach energię słoneczną i wiatrową, a także realizując kolejne umowy na zakup energii typu PPA (Power Purchase Agreement, z ang. umowy na zakup energii elektrycznej, w tym kontekście – z odnawialnych źródeł).

Wyłącznie prąd — na dobrej drodze do zerowej emisji „od zbiornika do kół”

Od pewnego czasu elektryfikacja portfolio Mercedes-Benz postępuje w zawrotnym tempie. Celem jest osiągnięcie do 2025 r. nawet 50-procentowego udziału hybryd plug-in i pojazdów typu BEV (w 100% elektrycznych) – na drodze do przejścia na napędy całkowicie elektryczne do 2030 r. wszędzie tam, gdzie pozwolą na to warunki rynkowe. Obecnie w ofercie znajduje się sześć, a wkrótce będzie już dziewięć modeli w 100% zasilanych prądem. Do tej pory Mercedes-Benz zaprezentował modele EQA, EQB, EQC, EQS, EQE oraz EQV. Wkrótce dołączą do nich kolejne: EQS SUV, EQE SUV i EQT. Poprzez konsekwentną elektryfikację całej gamy, firma planuje również umocnić swoją pozycję lidera w dziedzinie elektromobilności wśród producentów aut dostawczych.

Zielone ładowanie – energia odnawialna dla samochodów elektrycznych

Wykorzystanie energii odnawialnej do ładowania jest istotną „dźwignią” pomagającą uniknąć emisji CO2 w cyklu życia auta elektrycznego. Mercedes-Benz pozwala na tzw. zielone ładowanie we wszystkich publicznych punktach ładowania sieci Mercedes me Charge w całej Europie – a jest ich około 300 000, dostarczając do sieci odpowiednią ilość energii ze źródeł odnawialnych.

Akumulator — zmniejszenie śladu węglowego dzięki innowacyjnej chemii ogniw i recyklingowi

Akumulator ma największy potencjał w redukcji CO2. Przy obecnym miksie energetycznym UE łańcuch dostaw i produkcja odpowiadają za ponad połowę emisji CO2 w cyklu życia samochodu. Udział ten da się znacząco zmniejszyć dzięki wykorzystaniu energii odnawialnej. Przechodząc na produkcję ogniw neutralnych pod względem CO2, emisje podczas produkcji całego zestawu akumulatorów można „ściąć” o 20%. Oczekuje się, że dzięki dalszym środkom osiągnięte zostaną dodatkowe oszczędności w zakresie emisji CO2 – np. dzięki udoskonaleniu procesu produkcji anod i katod. Z myślą o tym powstały już partnerstwa strategiczne mające na celu opracowanie i uprzemysłowienie wysoce zaawansowanych, konkurencyjnych technologii ogniw. Anody o wysokiej zawartości krzemu oferują ogromny potencjał pod względem gęstości energii (ponad 800 Wh na litr na poziomie ogniw do połowy dekady). Jednocześnie Mercedes-Benz spodziewa się, że w swoich seryjnych samochodach będzie mógł stosować akumulatory LFP, z katodą całkowicie wolną od kobaltu. Wspólnie z partnerami badawczymi firma pracuje również nad akumulatorami półprzewodnikowymi. Aby samodzielnie zachować kontrolę nad cyklem życia baterii, w Kuppenheim w Niemczech producent spod znaku trójramiennej gwiazdy uruchamia neutralne pod względem emisji CO2 zakłady recyklingu. Zużyte akumulatory z samochodów elektrycznych będą tam poddawane recyklingowi przy użyciu nowej techniki hydrometalurgicznej, która zwiększa wskaźnik recyklingu do 96%.

Ekologiczna stal i aluminium – maksymalne obniżanie emisji i wspieranie zrównoważonej przyszłości

Aby masowo zwiększyć wykorzystanie stali o niskiej i zerowej emisji CO2, Mercedes-Benz tworzy łańcuch dostaw ekologicznej stali. Dzięki ścisłej współpracy z dostawcami stali firma świadomie rezygnuje z kompensacji emisji dwutlenku węgla, skupiając się na bezpośrednim unikaniu i redukcji tych emisji. W 2021 r. Mercedes jako pierwszy producent samochodów przejął udziały w szwedzkim start-upie H2 Green Steel (H2GS). Cel: wprowadzenie zielonej stali do szeregu seryjnych modeli już w 2025 r. Zgodnie z koncepcją gospodarki o zamkniętym obiegu, firma stale zwiększa wykorzystanie wtórnego aluminium. Co więcej, jako pierwszy producent motoryzacyjny zobowiązała się, by w przyszłości pozyskiwać dla swoich tłoczni i odlewni w Europie wyłącznie aluminium pierwotne certyfikowane przez Aluminium Stewardship Initiative (ASI). Potwierdza to odpowiedzialne i ekologiczne pozyskiwanie oraz przetwarzanie surowców niezależnie od kraju pochodzenia – od wydobycia, przez obróbkę, aż po finalną formę. W perspektywie średnioterminowej wymóg ten zostanie wprowadzony w innych lokalizacjach, poza Europą.

Zrównoważone materiały w produkcji seryjnej – teraz i w najbliższej przyszłości

Już teraz w wybranych seryjnych modelach Mercedesa wykorzystuje się zrównoważone materiały. Należą do nich tkaninowe tapicerki foteli z butelek PET pochodzących w 100% z recyklingu, a także wykładziny podłogowe wykonane z przędzy z odzyskanych sieci rybackich i resztek tkanin z dywanów. EQS i EQE będą nawet wyposażone w korytka kablowe z odpadów pochodzących z recyklingu. W przypadku pojedynczego egzemplarza EQS-a komponenty wyprodukowane z efektywnym wykorzystaniem zasobów z recyklingu i surowców odnawialnych ważą ponad 80 kg.

Do 2030 r., dzięki dobieraniu materiałów w oparciu o podejścia „Design for Environment” (z ang. design dla środowiska) i „Design for Circularity” (z ang. design dla gospodarki o obiegu zamkniętym), Mercedes-Benz Cars zamierza zwiększyć wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu na jeden samochód do 40%.

Szerszy obraz – odpowiedzialność środowiskowa i społeczna oraz ład korporacyjny idą ze sobą w parze

Od 2022 r. produkcja we wszystkich własnych fabrykach Mercedes-Benz odbywa się neutralnie pod względem emisji CO2. Ponadto we wszystkich lokalizacjach firma zamierza dalej rozwijać produkcję energii odnawialnej poprzez wdrażanie energii słonecznej i wiatrowej.

We wszystkich działach Mercedes-Benz stosuje całościową koncepcję ESG. Przejście na neutralność pod względem emisji CO2 i związana z tym ekspansja elektromobilności niosą ze sobą wiele wyzwań, w tym związanych z surowcami takimi jak kobalt czy lit oraz łańcuchami dostaw. Poprzez realizację zasad „Systemu poszanowania praw człowieka” Mercedes-Benz zwiększa transparentność i podejmuje odpowiednie działania w odniesieniu do 24 surowców o podwyższonym ryzyku. Ambicją firmy jest zapewnienie poszanowania praw człowieka w całym łańcuchu dostaw: od kopalń, w których pozyskiwane są surowce, poprzez zakłady przetwórcze, aż po własną produkcję.

Obok zrównoważonego rozwoju i uczciwości, podstawę zrównoważonej strategii biznesowej Mercedes-Benz stanowi różnorodność. Firma jest przekonana, że trwały sukces można osiągnąć tylko dzięki zróżnicowanym zespołom. Jednym z obszarów aktywności w tym zakresie jest awans kobiet. Obecnie przypada na nie trzy z ośmiu miejsc w głównym zarządzie Mercedes-Benz Group AG (37,5%). Mercedes-Benz przewiduje więcej wykwalifikowanych kobiet na wyższych stanowiskach kierowniczych już do 2030 r. ich udział w przypadku tych funkcji ma wynosić 30%.

Transformacja w kierunku neutralności klimatycznej zmienia świat finansów; na znaczeniu zyskuje tzw. zielone finansowanie. W związku z tym wzrośnie różnorodność ekologicznych instrumentów finansowych, takich jak „Green ABS” oraz dwustronne umowy finansowania powiązane z zielonymi współczynnikami KPI. Do 2026 r., zgodnie ze swoją strategią, Mercedes-Benz spodziewa się również znacznego wzrostu nakładów inwestycyjnych zgodnych z taksonomią UE. Ważny aspekt identyfikacji i likwidacji luk w zakresie transparentności stanowi analiza ratingów ESG Mercedes-Benz. W 2021 r. firmie udało się znacznie poprawić te ratingi.

Powtórkę cyfrowej Konferencji ESG można obejrzeć na platformie internetowej Mercedes me media.