03
października
2012
|
02:00
Europe/Warsaw

Mercedes-Benz Citaro Bus of the Year 2013

Stuttgart/Wersal/Hanower – Nowy Citaro z silnikiem Euro VI przekonał międzynarodowe jury podczas tegorocznych branżowych zmagań o tytuł „Bus of the Year 2013“ znacznie wyprzedzając konkurencję, która niemal bez wyjątku postawiła na technologię hybrydową. Nowy Citaro już teraz - jako pierwszy seryjny autobus liniowy - ma na pokładzie Euro VI i konsekwentnie powiększa tę przewagę nad konkurencją. Dla spełnienia standardu Euro VI autobusy wyposażono w kompleksowy układ oczyszczania spalin: stosowaną w firmie Mercedes-Benz technikę SCR opartą na wtrysku AdBlue i katalizatorze oksydacyjnym z układem recyrkulacji spalin połączonym z zamkniętym filtrem cząstek stałych. Dzięki całkowicie nowej generacji silników i nadzwyczajnemu układowi oczyszczania spalin autobusy te utrzymują poziom emisji na granicy wykrywalności, czyniąc kolejny krok na drodze doskonalenia
i rozwoju technologii wysokoprężnej.

„Pracom projektowo-rozwojowym nad nowym Citaro przyświecała idea połączenia oszczędności i ekonomiczności z równoczesnym wzrostem osiągów, bezpieczeństwa i komfortu“, podkreśla Hartmut Schick, Prezes Zarządu Daimler Buses. Sercem tego produktu Mercedes-Benz są nowo zaprojektowane silniki BlueEfficiency Power zbudowane z sześciu cylindrów w układzie rzędowym: OM 936
o pojemności 7,7 litrów i OM 470 o pojemności 10,7 litrów. Oba silniki spełniają seryjnie standard emisji spalin Euro VI, odznaczają się trwałością, niskim zużyciem paliwa, oleju i AdBlue. Innowacje techniczne ani nie spowodowały wzrostu masy Citaro, ani nie pomniejszyły wnętrza. W oszczędzaniu pomaga dodatkowo innowacyjny moduł rekuperacji 24 Volt. Prąd, który prądnica wytwarza w fazie hamowania gromadzony jest przez dwuwarstwowe kondensatory, tak zwane Supercaps, a wykorzystywany do zaopatrywania w energię np. służącą do oświetlenia pojazdu lub obsługi drzwi. Również niższe stopnie wejściowe w tylnych drzwiach obniżają zużycie energii. Łącznie Citaro oszczędza około trzy do pięciu procent paliwa. Przy normalnym przebiegu jest to równoważnik aż 1000 litrów ropy albo 2,6 ton CO2 rocznie. Filtry cząstek stałych w silnikach Diesla wymagają obsługi już tylko co dwa lata albo po przejechaniu 120.000 kilometrów.

Do zdobycia tytułu „Autobusu roku 2013“ nowemu Citaro pomógł także jego przyjemny, wyrazisty design. Dla nowego silnika projektanci skonstruowali nowy szkielet tyłu, który przedłuża pojazd o 30 milimetrów. Zasłonięta elementem designu pokrywa tylna nadaje autobusowi Citaro dynamiczną sylwetkę. Na tych zmianach nie ucierpiał ani promień skrętu, ani całkowita wysokość pojazdu. Elegancka, zaokrąglona, szklana osłona powyżej tylnej szyby podkreśla szlachetny wygląd nowego Citaro. Nowy kształt zyskała też pokrywa silnika i tylne światła pozycyjne. Energooszczędne
i długotrwałe lampy LED zastosowano w tylnych światłach pozycyjnych, światłach hamowania i kierunkowskazach.

Nie mniej punktował Citaro w kategorii bezpieczeństwa. Zastosowano nowy element pochłaniający energię zderzenia, chroniący kierowcę w razie kolizji, a cały autobus przystosowano już do mającego obowiązywać w przyszłości przepisu ECE R 66/01. Zacznie on obowiązywać dopiero od roku 2017, a wówczas wnętrze autobusu będzie musiało mieć większą przestrzeń chronioną, zwiększającą bezpieczeństwo w przypadku wywrócenia autobusu. Ale z tego wzrostu bezpieczeństwa pasażerowie i przewoźnicy profitują już dziś. Udało się skonstruować liczne elementy szkieletu tak, by miały mniejszą masę bez utraty wytrzymałości. Nowy Citaro jest ponadto pierwszym autobusem liniowym, który dysponuje układem ESP.

Do oddania głosu na Citaro przez jury konkursu o tytuł „Bus of the Year“ przyczyniła się także kategoria komfortu pasażerów. Autobus zaprasza już podjeżdżając do przystanku: strefy wejść i wyjść wszystkich drzwi są oświetlone szeroką listwą z diodami LED. Przyjazne rozwiązania oświetleniowe są kontynuowane we wnętrzu, stwarzając miłą atmosferę. Równocześnie dobre oświetlenie tylnej części pojazdu zmniejsza ryzyko aktów wandalizmu. Nowe ukształtowanie poziomych poręczy umożliwia montaż dodatkowych elementów świetlnych, a także wymiennych paneli reklamowych, nawet w formie przewijanej taśmy. Otwiera to firmom całkowicie nowe możliwości uzyskiwania dodatkowych przychodów z reklam.

Kierowca Citaro może zaufać urządzonemu po nowemu stanowisku pracy. Wyznacza ono nowe kategorie w zakresie przyjaznej obsługi, ergonomii, oprzyrządowania i komfortu. Drzwi do kabiny kierowcy osadzono z tyłu, a otwierają się od przodu, co umożliwia bezpośrednią drogę od przednich drzwi do stanowiska pracy
i z powrotem. Schowki w drzwiach zoptymalizowano powiększając miejsce na teczkę kierowcy i butelkę napoju. Szyba oddzielająca stanowisko pracy kierowcy jest większa niż dotychczas i bardziej wygięta ku przodowi.