Stuttgart,
31
maja
2022
|
09:17
Europe/Warsaw

Mercedes-Benz Classic: newsletter 2/2022

Od 1886 r. Mercedes-Benz nieustannie wymyśla samochód na nowo – i towarzyszy w ten sposób bieżącym zmianom społecznym. Rocznice oraz kamienie milowe z bogatej historii najstarszego producenta luksusowych samochodów na świecie przybliża newsletter Mercedes-Benz Classic.

22 maja 1932 r. – 90 lat temu

Sensacyjne, bezproblemowe zwycięstwo w wyścigu na torze Avus

·         Manfred von Brauchitsch wygrywa aerodynamicznie zoptymalizowanym Mercedesem SSKL

·         Torowanie rozwoju samochodów wyścigowych z epoki Srebrnych Strzał

·         Maszyna pieczołowicie odbudowana przez Mercedes-Benz Classic w 2019 r.

Mercedes-Benz Classic: newsletter 2/2022

Co to był za triumf! 90 lat temu, 22 maja 1932 r., Manfred von Brauchitsch wygrał międzynarodowy wyścig na torze Avus. Z silną konkurencją zmierzył się za kierownicą aerodynamicznie „doszlifowanego” Mercedesa SSKL. Innowacyjne, opływowe nadwozie samochodu opracował Reinhard Freiherr von Koenig-Fachsenfeld. Tłum widzów początkowo naśmiewał się z nietypowego kształtu pojazdu, nazywając go „ogórkiem”. Sensacyjne zwycięstwo von Brauchitscha na oczach około 250 000 gości sprawiło jednak, że wóz zyskał ogromną popularność. Wyścigową maszynę, z jej nielakierowaną karoserią – maszynę, która zmieniła reguły gry w projektowaniu aut wyścigowych – reporter radiowy Paul Laven w swojej transmisji na żywo nazwał „Srebrną Strzałą”. Trzy lata temu oddział Mercedes-Benz Classic skrupulatnie zrekonstruował unikalny egzemplarz z 1932 r. Opływowy bolid w odnowionej formie zadebiutował podczas konkursu elegancji Pebble Beach Concours d’Elegance w 2019 r.

23-27 maja 1962 r. – 60 lat temu

Rok rajdowych sukcesów Eugena Böhringera, Mercedes-Benz startuje w Grecji

·         Mercedes-Benz 220 SE zwycięża w 10. Rajdzie Akropolu

·         Urodzony 100 lat temu kierowca rajdowy w 1962 r. został mistrzem Europy

·         Sukcesy Böhringera w limuzynach „skrzydlakach” i za kierownicą SL-a „Pagody”

Mercedes-Benz Classic: newsletter 2/2022

Tak zaczęła się droga do zdobycia tytułu rajdowego mistrza Europy 1962: dokładnie 60 lat temu Eugen Böhringer wspólnie ze swoim pilotem Peterem Langiem wygrał 10. Rajd Akropolu, prowadząc rajdowy, lecz zbliżony do seryjnego egzemplarz Mercedes 220 SE (W 111). Rajd odbył się w Grecji w dniach 23-27 maja 1962 r. Był to najbardziej udany sezon w karierze Böhringera, który obchodziłby w tym roku setne urodziny – urodził się 22 stycznia 1922 r. Wcześniej kucharz i hotelarz, wyścigową karierę jako fabryczny kierowca Mercedes-Benz rozpoczął w 1960 r. Już rok później został rajdowym wicemistrzem Europy. W 1962 r., gdy zdobył mistrzostwo, wygrał także Rajd Polski i prawdopodobnie najtrudniejszy ze wszystkich rajdów – maraton Liège-Sofia-Liège, a do tego zajął drugie miejsca w legendarnym Rajdzie Monte Carlo oraz Rajdzie Niemiec. Eugen Böhringer zakończył karierę w sporcie motorowym w 1965 r.

2 czerwca 1957 r. – 65 lat temu

Paul O’Shea odnosi pierwsze zwycięstwo Mercedesem 300 SLS

·         Trzykrotny sukces w Amerykańskich Mistrzostwach Samochodów Sportowych

·         Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W 198) 430 kg lżejszy od wersji seryjnej

Mercedes-Benz Classic: newsletter 2/2022

W sezonach 1955 i 1956 Paul O’Shea wspólnie z Mercedes-Benz zdobył dwa tytuły w Amerykańskich Mistrzostwach Samochodów Sportowych, popularnej serii wyścigowej organizowanej przez Sports Car Club of America (SCCA) na stałych torach wyścigowych i lotniskach – rywalizował wtedy za kierownicą 300 SL Coupé („Gullwing”). 2 czerwca 1957 r. po raz pierwszy wystartował w wyścigu nowym 300 SLS („Super Light Sport”) – było to w Fort Worth w Teksasie. Kierowca wygrał ten debiut, a do końca sezonu zapewnił sobie trzecie z rzędu mistrzostwo. Był to także trzeci tytuł dla Mercedesa. „Bazą” dla SLS-a, wyścigowego samochodu z otwartym dachem, był zaprezentowany w 1957 r. 300 SL Roadster. W porównaniu z wersją standardową moc pojazdu wzrosła jednak ze 158 kW (215 KM) do 173 kW (235 KM), a jego masa znacząco spadła – z 1330 do 900 kg.

9 czerwca 1992 r. – 30 lat temu

Mercedes otwarty na klasyczną frajdę z jazdy

·         Mercedes-Benz wznawia tradycję produkcji czteromiejscowych kabrioletów

·         Piąty wariant nadwoziowy w udanej serii 124

·         30-letnie egzemplarze możne już rejestrować jako pojazdy zabytkowe

Mercedes-Benz Classic: newsletter 2/2022

Nad głową już tylko niebo: po światowej premierze na salonie samochodowym w Paryżu w 1991 r., w 1992 r. Mercedes-Benz wprowadził na rynek piąty wariant nadwoziowy serii 124, cieszącej się dużym powodzeniem w klasie średniej wyższej – był to klasyczny czteromiejscowy kabriolet z miękkim dachem z tkaniny. Za techniczną podstawę do jego budowy posłużyła wersja coupé, jednak w celu stworzenia otwartej odmiany przeprojektowano około 1000 części. 300 CE-24 Kabriolet (A 124) po mniej więcej 20-letniej przerwie kontynuował tradycję czteromiejscowych kabrioletów Mercedes-Benz, które łączą komfort i przestrzeń dla czterech osób z luksusowym stylem jazdy pod gołym niebem. Gdy w 1993 r. marka zmieniła nazewnictwo swoich aut osobowych, wariant stał się pierwszą Klasą E Kabriolet. Dziś jej śladami podąża Mercedes-Benz Klasy E Kabriolet z serii 238.

13 czerwca 1907 r. – 115 lat temu

Fritz Erle wygrywa Benzem 50 hp trzeci Konkurs Herkomera

·         Długodystansowa jazda w trzech klasyfikacjach zwiększa entuzjazm dla „raczkującego” jeszcze wówczas automobilizmu

·         Impreza nazwana na cześć artysty Huberta von Herkomera

·         Na pierwszym planie były codzienna praktyczność i niezawodność

Mercedes-Benz Classic: newsletter 2/2022

115 lat temu Fritz Erle z Mannheim wygrał trzeci i ostatni Konkurs Herkomera, odbywający się od 3 do 13 czerwca 1907 r. Kierowca poprowadził Benza 50 hp należącego do Edgara Ladenburga, zasilanego 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 7,4 l i mocy 37 kW/50 KM. Serię długodystansowych przejazdów zainicjował artysta, profesor Hubert von Herkomer, który jako zapalony kierowca zaoferował zwycięzcy wyścigu trofeum o wartości 10 000 marek. W zmaganiach mogły brać udział pojazdy turystyczne z czterema siedzeniami, błotnikami, oświetleniem, osłoną przeciwdeszczową i bagażnikiem. Istniały trzy podklasyfikacje: wyścig turystyczny z sześcioma etapami (Drezno-Eisenach-Mannheim-Lindau-Monachium-Augsburg-Frankfurt nad Menem), dwa testy prędkości oraz konkurs piękności. Konkurs Herkomera wzbudził nie lada zainteresowanie opinii publicznej, przyczyniając się do rozwoju pasji do motoryzacji w Niemczech i w całej Europie.

Urodziny

·         75 lat temu, 1 czerwca 1947 r., urodził się Ron Dennis, szef zespołu F1 McLaren-Mercedes w latach 1995-2007;

·         40 lat temu, 14 czerwca 1982 r., urodził się Jamie Green, kierowca wyścigowy Mercedes-AMG w DTM w latach 2005-2012, wicemistrz DTM z 2015 r.