Mercedes-Benz Concept GLB
Oto jak przestronny i praktyczny może być samochód kompaktowy
Podczas targów motoryzacyjnych Auto Shanghai (od 18 do 25 kwietnia 2019 r.) Mercedes-Benz pokazuje, jakie pomysÅ‚y na SUV-a zbudowanego na platformie aut kompaktowych można zrealizować obok sportowo usposobionego modelu GLA. Podczas gdy ten ostatni stawia na linie typowe dla coupé, Concept GLB kÅ‚adzie nacisk na przestronność i praktyczność. DÅ‚ugi rozstaw osi (2829 mm) sprawia, że prototyp oferuje miejsce nawet dla siedmiu podróżujÄ…cych (dÅ‚ugość/szerokość/wysokość z boksem dachowym: 4634/1890/1900 mm), a szereg podkreÅ›lajÄ…cych solidność elementów sygnalizuje,że na nierównych drogach Concept GLB czuje siÄ™ jak w domu.
„ZadaliÅ›my sobie pytanie, czy w gamie naszych docenianych SUV-ów istnieje jeszcze przestrzeÅ„ pomiÄ™dzy GLA i GLC. OdpowiedziÄ… na to pytanie jest wÅ‚aÅ›nie Concept GLB. To także pokaz pomysÅ‚ów, jakie mamy na ten segment” – mówi Britta Seeger, czÅ‚onek zarzÄ…du Daimler AG odpowiedzialna za sprzedaż w Mercedes-Benz Cars. „Concept GLB to wytrzymaÅ‚y i praktyczny SUV o kompaktowych rozmiarach. Niezależnie od tego, czy traktujemy go jako przestronny, siedmioosobowy pojazd rodzinny, czy wszechstronnego kompana do spÄ™dzania wolnego czasu, jesteÅ›my pewni, że jego koncepcja zainteresuje naszych klientów”. A klienci zdecydowanie doceniajÄ… zróżnicowane portfolio SUV-ów Mercedes-Benz. Do tej pory dostarczono je w liczbie ponad 6 mln egzemplarzy na caÅ‚ym Å›wiecie. W 2018 r., z wynikiem ponad 820 000 sztuk, SUV-y byÅ‚y najszerzej reprezentowanym segmentem w Å›wiatowej sprzedaży Mercedes-Benz.
Wygląd zewnętrzny: geny SUV-a na pierwszym planie
W Å›wiecie kompaktowych SUV-ów Mercedes-Benz Concept GLB wyróżnia siÄ™ charakterystycznÄ… sylwetkÄ…. Muskularne proporcje, przejrzystsze, zaakcentowane kontury o zredukowanych liniach i precyzyjne łączenia z jednej strony podkreÅ›lajÄ… jego wszechstronne zdolnoÅ›ci, z drugiej – nowoczesność. Off-roadowe geny zdradza niemal pionowy przedni pas z matrycowymi reflektorami MULTIBEAM LED, a także krótkie zwisy z przodui z tyÅ‚u. DÅ‚ugi rozstaw osi i „pudeÅ‚kowata” bryÅ‚a pozwalajÄ… wygospodarować znacznÄ… przestrzeÅ„ nawet dla siedmiu osób.
Z profilu dominujÄ… zmysÅ‚owe przetÅ‚oczenia tylnych bÅ‚otników, podkreÅ›lone podniesionÄ… liniÄ… szyb. Odpowiednio uksztaÅ‚towane drzwi uÅ‚atwiajÄ… dostÄ™p do wnÄ™trza, a jednoczeÅ›nie zapobiegajÄ… osadzaniu siÄ™ brudu na krawÄ™dziach otworów drzwiowych. Terenowy charakter pojazdu akcentujÄ… osÅ‚ony ochronne. Na harmonijnÄ… koncepcjÄ™ kolorystycznÄ… skÅ‚ada siÄ™ biaÅ‚y lakier designo magno z kontrastowymi, czarnymi elementami z wykoÅ„czeniem na wysoki poÅ‚ysk (m.in. osÅ‚ony lub boks dachowy), a także dyskretne pomaraÅ„czowe elementy na osÅ‚onie chÅ‚odnicy i napisy na obudowach lusterek zewnÄ™trznych.
Terenowe wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci prototypowego GLB podkreÅ›lajÄ… chromowane osÅ‚ony podwozia – przednia z dodatkowymi wlotami powietrza, z wykoÅ„czeniem o wyglÄ…dzie ze stali nierdzewnej.
Dodatkowe akcesoria prototypu: przygotowany na najróżniejsze wyprawy
Solidny charakter pokazowego egzemplarza podkreÅ›la szereg charakterystycznych dodatków – m.in. LED-owe reflektory na dachu, czarne relingi, bagażnik dachowy i terenowe ogumienie z 17-calowymi, dwukolorowymi obrÄ™czami.
Wysokiej jakości wykończenie i niespotykana przestronność
Pod wzglÄ™dem wzornictwa wnÄ™trze Concept GLB zdradza swojÄ… przynależność do rodziny nowych kompaktowych modeli Mercedes-Benz. Jak przystaÅ‚o na prototyp, SUV otrzymaÅ‚ jednak specjalne elementy ze skóry i wyjÄ…tkowe elementy wykoÅ„czeniowe. Po raz pierwszy w kompaktowym Mercedesie wystÄ™puje tu trzeci rzÄ…d siedzeÅ„ z dwoma dodatkowymi, pojedynczymi fotelami, które można schować w podÅ‚odze bagażnika, zwiÄ™kszajÄ…c w ten sposób Å‚adowność. To zresztÄ… coÅ› wiÄ™cej niż „tylko” awaryjne siedzenia – oferujÄ… one wygodne warunki podróży dla dwóch Å›redniej wielkoÅ›ci podróżujÄ…cych.
Zrób wolne miejsce: elastyczny ukÅ‚ad siedzeÅ„ w drugim i trzecim rzÄ™dzie
Oparcie Å›rodkowego rzÄ™du siedzeÅ„ jest dzielone 40:20:40 i można je zÅ‚ożyć, aby uzyskać równÄ… powierzchniÄ™ Å‚adunkowÄ…. Siedziska majÄ… podziaÅ‚ 40:60. Drugi rzÄ…d siedzeÅ„ przesuwa siÄ™ w przód i w tyÅ‚ w zakresie 140 mm – o 90 mm do przodu, aby zwiÄ™kszyć przestrzeÅ„ bagażowÄ… lub uzyskać wiÄ™cej miejsca na nogi dla pasażerów tylnego rzÄ™du, oraz o 50 mm do tyÅ‚u, jeÅ›li potrzebna jest wyjÄ…tkowo duża przestrzeÅ„ na nogi w konfiguracji 5-osobowej. Również oÅ›miostopniowa regulacja pochylenia oparcia siedzenia w drugim rzÄ™dzie siedzeÅ„ pozwala lepiej dostosować GLB do aktualnych potrzeb przewozowych lub wymagaÅ„ w zakresie komfortu.
Aby ułatwić dostęp do ostatnich miejsc, fotele w drugim rzędzie oferują funkcję łatwego wchodzenia: po naciśnięciu zlokalizowanej z boku fotela dźwigni odblokowującej następuje złożenie jego oparcia, a całe siedzenie przesuwa się do przodu. W drugim i trzecim rzędzie można zamontować łącznie cztery foteliki dziecięce.
Ekskluzywna skóra i orzechowe drewno o otwartych porach
Fotele, okÅ‚adziny i panele drzwiowe sÄ… częściowo obite skórÄ… nappa i skórÄ… nubukowÄ…, a dominujÄ…cym odcieniem we wnÄ™trzu prototypowego GLB jest „kasztanowy brÄ…z”. W nawiÄ…zaniu do akcentów karoserii w kilku miejscach kabiny widoczne sÄ… pomaraÅ„czowe listwy ozdobne oraz przeszycia w tym samym kolorze. Åšrodkowe sekcje przednich siedzeÅ„, z tapicerkÄ… z nubukowej skóry, majÄ… dwa równolegÅ‚e rzÄ™dy perforacji, odsÅ‚aniajÄ…ce pomaraÅ„czowÄ… podszewkÄ™.
Do wykoÅ„czenia deski rozdzielczej i konsoli Å›rodkowej zastosowano orzechowe drewno o otwartych porach. Zdobi je rzeźbiony wzór plastra miodu, zanikajÄ…cy przy krawÄ™dziach poszczególnych paneli. Także pedaÅ‚y z polerowanego metalu majÄ… ozdobne drewniane wstawki – również z wzorem plastra miodu.
Kokpit: MBUX i elementy off-roadowe
Podstawowa architektura deski rozdzielczej odpowiada Klasie B – z panoramicznym kokpitem oraz systemem multimedialnym Mercedes-Benz User Experience (MBUX). Kokpit GLB wzbogacono o rurowe, typowe dla aut terenowych elementy z frezowanego aluminium, podkreÅ›lajÄ…ce wrażenie solidnoÅ›ci, a jednoczeÅ›nie nawiÄ…zujÄ…ce do radoÅ›ci z jazdy. Poniżej trzech Å›rodkowych otworów wentylacyjnych zlokalizowano panel sterowania klimatyzacjÄ… – celowo w analogowej formie. Jego przyciski sprawiajÄ… wrażenie, jakby zostaÅ‚y wyfrezowane z jednego kawaÅ‚ka aluminium.
Układ napędowy: czterocylindrowy silnik turbo o mocy 224 KM
Concept GLB jest napÄ™dzany 4-cylindrowym benzynowym silnikiem M 260 o mocy 165 kW (224 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm, połączonym z dwusprzÄ™gÅ‚owÄ… przekÅ‚adniÄ… 8G-DCT. Odlany z aluminium blok silnika z żeliwnymi tulejami cylindrowymi korzysta z technologii CONICSHAPE®, w Mercedesie znanej pod nazwÄ… „trÄ…bkowego honowania”. Aby dodatkowo zminimalizować tarcie tÅ‚oka i zmniejszyć zużycie paliwa, otwór cylindra na dole tulei cylindrowych zostaje poszerzony. PowstaÅ‚y, stożkowy ksztaÅ‚t przypomina ustnik trÄ…bki.
Straty tarcia zmniejszajÄ… także innowacyjny, niskotarciowy olej i zoptymalizowane pierÅ›cienie tÅ‚okowe. Aby uwzglÄ™dnić wyższÄ… moc, tÅ‚oki majÄ… kanaÅ‚y chÅ‚odzÄ…ce – co dodatkowo podnosi efektywność spalania. WaÅ‚ki wyrównoważajÄ…ce, zapewniajÄ…ce „gÅ‚adkÄ…” pracÄ™ silnika, zlokalizowano w dolnej części skrzyni korbowej. By jeszcze bardziej zwiÄ™kszyć komfort, w ukÅ‚adzie napÄ™dowym zastosowano odÅ›rodkowy tÅ‚umik drgaÅ„ typu wahadÅ‚owego.
W aluminiowej, czterozaworowej gÅ‚owicy cylindrów zastosowano z kolei ukÅ‚ad zmiennych faz rozrzÄ…du CAMTRONIC, który pozwala na dwustopniowÄ… regulacjÄ™ skoku zaworów po stronie dolotowej. Przy częściowym obciążeniu pozwala to na dostarczenie mniejszej iloÅ›ci powietrza do komory spalania (mniejszy skoku zaworu), a tym samym – na ograniczenie strat w cyklu gazowym.
Napęd na wszystkie koła 4MATIC z trzema mapami charakterystyk do wyboru
Concept GLB zostaÅ‚ wyposażony w staÅ‚y napÄ™d na wszystkie koÅ‚a 4MATIC z caÅ‚kowicie zmiennym rozdziaÅ‚em momentu obrotowego. Kierowca może wpÅ‚ywać na jego charakterystykÄ™ za pomocÄ… przełącznika DYNAMIC SELECT – do wyboru ma trzy mapy sterujÄ…ce sprzÄ™gÅ‚em napÄ™du; niezależnie od ustawienia system i tak elastycznie reaguje jednak na zmieniajÄ…ce siÄ™ warunki jazdy.
Podczas normalnej jazdy w trybie Eco/Comfort napÄ™d opiera siÄ™ na rozkÅ‚adzie 80:20 (przód:tyÅ‚), a w programie Sport stosunek ten wynosi 70:30. W trybie off-roadowym sprzÄ™gÅ‚o napÄ™du dziaÅ‚a jak miÄ™dzyosiowa blokada mechanizmu różnicowego, a podstawowy rozkÅ‚ad momentu obrotowego wynosi 50:50.
Komponenty 4MATIC obejmujÄ… waÅ‚ek odbioru mocy do tylnej osi, połączony z dwusprzÄ™gÅ‚owÄ… skrzyniÄ… biegów, oraz mechanizm różnicowy tylnej osi zintegrowany z elektromechanicznie sterowanym sprzÄ™gÅ‚em wielotarczowym. Aby zsunąć lub rozsunąć jego tarcze, silnik elektryczny wywiera osiowy nacisk na pakiet sprzÄ™gieÅ‚ za pomocÄ… koÅ‚a koronowego i siÅ‚ownika ze specjalnie wyżłobionÄ…, okrÄ…głą membranÄ… (z ang. ball ramp). Za kompensacjÄ™ różnych dróg/prÄ™dkoÅ›ci obrotowych tylnych kóÅ‚ odpowiada mechanizm różnicowy tylnej osi. Zalety takiego ukÅ‚adu sterowania to przede wszystkim praca niezależna od prÄ™dkoÅ›ci obrotowej silnika – w caÅ‚ym zakresie regulacji, wstÄ™pne sterowanie sprzÄ™gÅ‚em jeszcze podczas postoju, a dziÄ™ki zastosowaniu koncepcji membrany – także wiÄ™ksza wydajność.
Spojrzenie wstecz: światowa premiera prototypu GLA na targach Auto Shanghai 2013
To nie pierwszy raz, gdy prototyp kompaktowego SUV-u Å›wiÄ™tuje swojÄ… Å›wiatowÄ… premierÄ™ na targach Auto Shanghai: 18 kwietnia 2013 r. uwagÄ™ goÅ›ci ówczesnego salonu samochodowego w Szanghaju zwróciÅ‚ Mercedes-Benz Concept GLA. Jako sportowa, inspirowana autami coupé ewolucja kompaktowego SUV-a, prototyp wskazaÅ‚ nowÄ… koncepcjÄ™ pojazdu tej klasy – łączyÅ‚ sportowego ducha z wszechstronnoÅ›ciÄ….
Utalentowany Mercedes-Benz GLA trafiÅ‚ do sprzedaży z koÅ„cem listopada 2013 r., a dostawy modelu ruszyÅ‚y w marcu 2014 r. Od tego czasu GLA staÅ‚ siÄ™ istotnym czynnikiem sukcesu kompaktowych Mercedesów. W 2018 r. nowÄ… KlasÄ™ A lub B, CLA, CLA Shooting Brake lub GLA odebraÅ‚o ponad 609 000 klientów na caÅ‚ym Å›wiecie. Oznacza to, że jeden na cztery dostarczone wówczas samochody z gwiazdÄ… należaÅ‚ do segmentu aut kompaktowych.