Stuttgart,
27
czerwca
2022
|
11:44
Europe/Warsaw

Mercedes-Benz eCampus przygotowuje zakład produkcyjny w Untertürkheim na całkowicie elektryczną przyszłość

•         W sercu swojej głównej fabryki w Stuttgarcie-Untertürkheim Mercedes-Benz kładzie podwaliny pod nowe centrum kompetencji w obszarze technologii akumulatorów – eCampus

•         Mercedes-Benz eCampus konsoliduje i poszerza ogólnogrupowe działania badawczo-rozwojowe w dziedzinie układów napędowych: w 2023 r. ruszy tam fabryka prowadząca niskoskalową produkcję ogniw akumulatorowych

•         Opiewająca na kilkaset milionów euro inwestycja wspiera rolę zakładów w Stuttgarcie-Untertürkheim jako supernowoczesnej lokalizacji dla technologii napędów w ramach strategii Grupy „Electric Only” (z ang. tylko prąd)

•         Koncepcja zrównoważonego budynku i neutralna pod względem emisji CO2 eksploatacja dzięki fotowoltaice oraz zielonej energii elektrycznej

•         Klucz do udanej transformacji: szkolenie i podnoszenie kwalifikacji pracowników

•         Ola Källenius, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Group AG: „W przyszłości Untertürkheim nadal pozostanie centrum kompetencji Mercedes-Benz w dziedzinie napędów”

•         Winfried Kretschmann, premier Badenii-Wirtembergii: „Mercedes-Benz eCampus jest symbolem transformacji przemysłu motoryzacyjnego – od silników spalinowych do napędów elektrycznych”

Podczas ceremonii na terenie swojej głównej fabryki w Stuttgarcie-Untertürkheim Mercedes-Benz położył symboliczny fundament pod nowe centrum kompetencji w obszarze badań i rozwoju przyszłych generacji akumulatorów oraz ogniw akumulatorowych. Tak zwany Mercedes-Benz eCampus będzie stopniowo rozpoczynał swoją działalność od 2023 r. Początkowo znajdzie się tam między innymi fabryka prowadząca niskoskalową produkcję ogniw. W połowie dekady eCampus zostanie wzbogacony o laboratorium bezpieczeństwa baterii oraz różne stanowiska i obiekty do testowania nowych generacji baterii. W ten sposób Untertürkheim umacnia swoją rolę supernowoczesnej lokalizacji dla technologii napędów w ramach strategii Grupy „Electric Only” (z ang. tylko prąd). Opiewająca na kwotę kilkuset milionów euro inwestycja w projekt i budowę eCampusu zapewnia przyszłą rentowność tej tradycyjnej, blisko 120-letniej lokalizacji Mercedesa.

W uroczystości wzięli udział: Ola Källenius, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Group AG, Jörg Burzer, Członek Zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. zarządzanie produkcją i łańcuchem dostaw, Frank Deiß, Prezes Mercedes-Benz Drive Systems, szef produkcji układów napędowych Mercedes-Benz Cars i menedżer fabryki Mercedes-Benz Untertürkheim, Ida Wolf, szefowa działu kadr Mercedes-Benz AG, oraz Michael Häberle, Wiceprzewodniczący Rady Zakładowej Mercedes-Benz Group AG i Przewodniczący Rady Zakładowej w zakładzie Mercedes-Benz Untertürkheim. Ceremonię uświetnili również Winfried Kretschmann, premier Badenii-Wirtembergii, Frank Nopper, burmistrz Stuttgartu, oraz Susanne Bay, szefowa okręgu administracyjnego Stuttgartu.

Ola Källenius, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Group AG: „Ta uroczystość symbolizuje przyszłość naszej uznanej lokalizacji w Stuttgarcie-Untertürkheim. Miejsca, które jak żadne inne ucieleśnia historię sukcesu zarówno samochodu, jak i Mercedes-Benz. Wspólnie z naszymi wysoko wykwalifikowanymi i zmotywowanymi pracownikami kształtujemy przejście do nowej, elektrycznej epoki. W przyszłości Untertürkheim pozostanie centrum kompetencji Mercedes-Benz w dziedzinie napędów”.

Kluczowym komponentem elektromobilności i integralną częścią architektury pojazdu jest akumulator. Konsolidacja oraz poszerzenie działalności badawczo-rozwojowej w eCampusie w Untertürkheim odgrywa zasadniczą rolę w strategii napędów Mercedes-Benz. W przyszłości nowa lokalizacja będzie odpowiadać za cały obszar technologii akumulatorów producenta luksusowych samochodów ze Stuttgartu – od podstawowych badań po rozwój i produkcję baterii.

Winfried Kretschmann, premier Badenii-Wirtembergii: „Tu, w eCampusie, już wkrótce zobaczymy serce samochodu elektrycznego: akumulator i elektryczny układ napędowy. To sprawia, że jesteśmy w miejscu symbolizującym motoryzacyjną transformację – od silników spalinowych do napędów elektrycznych. ECampus stanowi więc wyraźne zobowiązanie Mercedes-Benz wobec swoich pracowników i Badenii-Wirtembergii jako lokalizacji przemysłu motoryzacyjnego. To rozwój, który chcemy kształtować w tym kraju: z naszymi wysoce innowacyjnymi firmami, z naszym doskonałym zapleczem badawczym oraz z naszym strategicznym dialogiem w branży motoryzacyjnej, w której od lat razem pracujemy nad zasadniczymi przemianami. Odnosi się to również do akumulatorów, ponieważ wysokospecjalistyczne akumulatory są obiecującym modelem biznesowym dla naszego kraju. Jeśli elektryfikacja stanie się jednym z głównych filarów transformacji transportu i energetyki, to nowoczesne rozwiązania z zakresu magazynowania (energii) będą należeć do kluczowych technologii przyszłości”.

Dr Frank Nopper, burmistrz Stuttgartu, stolicy landu: „Inwestycja Mercedes-Benz w swój tradycyjny zakład w Dolinie Neckaru jest wyraźnym zobowiązaniem wobec Stuttgartu jako lokalizacji, a tym samym stanowi przykład zdecydowanego zaangażowania w przyszłość naszego miasta jako centrum motoryzacji. Bardzo się cieszę, że w Untertürkheim powstanie nowe centrum badawczo-rozwojowe. To ważny kamień milowy na drodze do nowej ery”.

Fabryka Mercedes-Benz Untertürkheim jest największą lokalizacją w globalnej sieci produkcji układów napędowych Mercedes-Benz. Podlega jej kilka zakładów w dolinie Neckaru. Fabryka zatrudnia około 16 000 pracowników i obecnie produkuje silniki, akumulatory, osie, skrzynie biegów oraz powiązane komponenty. Prowadzone są tu także rozległe prace badawczo-rozwojowe Grupy nad układami napędowymi oraz testy pojazdów na lokalnym torze testowym; w dziale rozwoju pracuje około 3000 osób. Obecnie oprócz systemów akumulatorowych w Untertürkheim opracowuje się i testuje części do elektrycznych układów napędowych. Tutaj znajduje się również główna siedziba Mercedes-Benz Group AG.

Ergun Lümali, Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej oraz Przewodniczący Rady Zakładowej Mercedes-Benz Group AG: „Położenie fundamentów pod eCampus i związane z tym inwestycje w rozwój techniki akumulatorów stanowią wyraźne zobowiązanie wobec przyszłej rentowności tego tradycyjnego miejsca. To bardzo dobra wiadomość dla pracowników Untertürkheim, a także dla całego regionu. Przejście na napędy wolne od emisji CO2 nie może prowadzić do zmniejszenia wartości dodanej, dlatego tym ważniejsze jest, aby inwestycji dokonywać również w naszych zakładach produkujących układy napędowe – szczególnie w tak ważnej lokalizacji jak Untertürkheim. Jako interesariusze chcemy definiować docelowe obrazy niemieckich lokalizacji na lata 2025 i 2030 pod kątem celów wyznaczonych przez Zarząd. Mercedes-Benz eCampus pozwala nam zbliżyć się do tego celu w przypadku fabryki w Untertürkheim”.

Michael Häberle, Wiceprzewodniczący Rady Zakładowej Mercedes-Benz Group AG oraz Przewodniczący Rady Zakładowej Mercedes-Benz Untertürkheim: „Nasz eCampus to nie tylko sukces dla regionu, ale przede wszystkim dla pracowników w Untertürkheim – a także dzięki nim. Najlepszym zabezpieczeniem miejsc pracy są przyszłościowe produkty, które sami opracowujemy i produkujemy. Dzisiejsza uroczystość pozwala nam przyspieszyć rozwój elektromobilności i kontynuować przygotowania naszej lokalizacji na przyszłość. Ale to nie wystarczy: musimy konsekwentnie podążać tą ścieżką i oprócz tego, co już uzgodniono, wprowadzać w Untertürkheim kolejne rozwiązania z zakresu zrównoważonego rozwoju. Aby zaoferować naszym koleżankom i kolegom długoterminowe bezpieczeństwo, musimy realizować w naszej lokalizacji całe spektrum elektromobilności – i właśnie o to zabiegamy jako Rada Zakładowa”.

Już w ubiegłym roku w Untertürkheim swoją działalność rozpoczęła pierwsza fabryka akumulatorów, mieszcząca się w podległych zakładach w Hedelfingen. Aktualnie z tamtejszej linii produkcyjnej zjeżdżają baterie do w pełni elektrycznych modeli Mercedesa – EQS i EQE. Kolejna podległa fabryka akumulatorów – w Brühl – wkrótce rozpocznie wytwarzanie baterii do nowej generacji hybryd plug-in Mercedes-Benz w segmencie SUV-ów. Pod koniec 2024 r. w kompleksie rozpocznie się produkcja i montaż części do elektrycznych układów napędowych (eATS) do przyszłych modeli Mercedes-EQ, uzupełniając portfolio elektrycznych produktów zakładu.

Jörg Burzer, Członek Zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. zarządzania produkcją i łańcuchem dostaw: „Untertürkheim oznacza napęd. Ścisła integracja badań i rozwoju z produkcją w tych zakładach od zawsze stanowiła udaną koncepcję – oraz podstawę roli Untertürkheim w naszej globalnej sieci produkcji układów napędowych. Możliwość wykorzystania tych kluczowych obszarów wiedzy w transformacji Mercedes-Benz w kierunku elektromobilności stanowi dodatkowy impuls dla naszej strategii napędów. W Untertürkheim podejmujemy również kolejne kroki w odniesieniu do zrównoważonego rozwoju i aktywnie rozwijamy korzystanie z odnawialnych źródeł energii”.

Markus Schäfer, Członek Zarządu Mercedes-Benz Group AG i dyrektor ds. technicznych, odpowiedzialny za rozwój oraz zakupy: „Mamy zdecydowane ambicje, aby stać się światowym liderem w dziedzinie rozwoju pojazdów elektrycznych. Kluczową rolę będą odgrywać tu komponenty opracowane właśnie w Untertürkheim, gdzie już dzisiaj nie tylko projektujemy części do naszych napędów elektrycznych, ale i pracujemy w naszych laboratoriach nad chemią ogniw przyszłości i testujemy je, aż osiągną dojrzałość produkcyjną. Z czasem będziemy jeszcze skuteczniej konsolidować nasze kompleksowe doświadczenie w zakresie rozwoju całego spektrum napędów elektrycznych”.

W średnioterminowej perspektywie transformacja lokalizacji Mercedes-Benz Untertürkheim doprowadzi do zmian w zadaniach tutejszych pracowników i profilach ich zatrudnienia. Firma wspiera swoich pracowników różnorodnymi działaniami, w szczególności kładąc nacisk na ukierunkowane programy szkoleniowe w obszarze elektromobilności oraz cyfryzacji. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat akademie MB Tech przeszkoliły we wszystkich aspektach elektromobilności około 42 000 zatrudnionych. W zakładzie w Untertürkheim rozpoczyna się właśnie pilotażowy projekt przekwalifikowania pracowników z produkcji na specjalistów ds. danych. Również zmniejszenie wielkości produkcji seryjnej konwencjonalnych zespołów napędowych doprowadzi do zmian w strukturze personelu zakładów w Untertürkheim. Najwyższym priorytetem, jeśli chodzi o niezbędne przesunięcia strukturalne i personalne w obszarze miejsc pracy, jest to, aby były one jak najbardziej akceptowalne społecznie.

Sabine Kohleisen, Członek Zarządu Mercedes-Benz Group AG, dyrektor ds. zasobów ludzkich i pracy: „Kluczowe znaczenie dla udanej transformacji Mercedes-Benz ma nieustanne szkolenie naszych pracowników. Pracujemy nad tym wspólnie, jako zespół. Transformacja oznacza zmianę – a do zmiany i uczenia się potrzeba chęci ze strony każdego pracownika. Na szczęście otwartość oraz motywacja koleżanek i kolegów z Untertürkheim, aby być częścią tej transformacji, jest godna podziwu”.

Frank Deiß, Prezes Mercedes-Benz Drive Systems, szef produkcji układów napędowych Mercedes-Benz Cars i menedżer fabryki Mercedes-Benz Untertürkheim: „Przyszłość naszej lokalizacji leży w holistycznej koncepcji innowacyjnych badań i rozwoju, w przyszłościowych produktach z naszej fabryki oraz w efektywnej, scyfryzowanej i zrównoważonej strategii biznesowej. W elektrycznej epoce zakłady w Untertürkheim nadal będą napędzać Mercedes-Benz w dosłownym tego słowa znaczeniu. W szczególności dziękuję moim koleżankom i kolegom z Untertürkheim – wszystkim, którzy z dużą elastycznością i zaangażowaniem pomagają kształtować i wspierać transformację tej lokalizacji”.

Nowy Mercedes-Benz eCampus zajmuje obszar kilku boisk piłkarskich (ponad 30 000 m kw.) i realizuje kompleksową koncepcję budynku spełniającego standardy zrównoważonego rozwoju Mercedes-Benz. Głównymi filarami są tu ochrona zasobów i zmniejszenie zużycia energii. Około 60% powierzchni dachu wyposażono w systemy fotowoltaiczne, które zaopatrują halę produkcyjną w zieloną energię w ramach programu Mercedes-Benz na rzecz rozwoju odnawialnych źródeł energii. Cała powierzchnia dachu zostanie zazieleniona. Podobnie jak w przypadku fabryki Factory 56 w Sindelfingen do wykonania elewacji wykorzystany zostanie beton z recyklingu materiałów rozbiórkowych. Zastosowanie odwracalnych pomp ciepła i akumulatorów zapewni zrównoważone ogrzewanie i klimatyzowanie hali produkcyjnej. Efektywność zaopatrzenia w wodę zwiększą hybrydowe wieże chłodnicze. Od tego roku produkcja Mercedes-Benz we wszystkich własnych zakładach na całym świecie odbywa się w sposób neutralny pod względem emisji CO2. Również od tego roku producent luksusowych aut ze Stuttgartu kupuje energię elektryczną w Niemczech wyłącznie ze źródeł odnawialnych. Ponadto firma dąży do ogólnego zwiększenia produkcji energii odnawialnej w swoich lokalizacjach.