Stuttgart/ San José ,
27
stycznia
2020
|
10:27
Europe/Warsaw

Mercedes-Benz i Bosch rozpoczynają w San José pilotażowy projekt zautomatyzowanej usługi transportu pasażerskiego

 

  • Mercedes-Benz i Bosch mają nadzieję, że pilotażowy projekt zautomatyzowanego przewozu osób dostarczy dodatkowych informacji na potrzeby rozwoju zautomatyzowanej jazdy.
  • Zautomatyzowane egzemplarze Klasy S wyposażone w układ jezdny i oprogramowanie firm Mercedes-Benz oraz Bosch oferują transfer pomiędzy dzielnicą West San José a centrum miasta.
  • W ramach sojuszu firma Bosch w swoim zakresie opracowuje i produkuje odpowiednie komponenty umożliwiające zautomatyzowane poruszanie się po mieście.
  • Platforma flotowa Daimler Mobility AG umożliwia partnerom świadczącym usługi przewozu osób bezproblemowe włączenie pojazdów zautomatyzowanych do swojej floty.
  • San José udostępnia swoją miejską infrastrukturę na potrzeby pilotażowego projektu w celu zwiększenia bezpieczeństwa i płynności ruchu oraz poprawy stanu środowiska.

Wspólne przedsięwzięcie firm Mercedes-Benz i Bosch, dotyczące opracowania rozwiązań umożliwiających zautomatyzowaną jazdę po mieście, wkroczyło właśnie w nowy etap. W San José w Dolinie Krzemowej ruszył pilotażowy projekt usługi przewozu osób zautomatyzowanymi egzemplarzami Klasy S. Monitorowane przez kierowcę samochody kursują pomiędzy dzielnicą West San José a śródmieściem, wzdłuż ulic San Carlos Street oraz Stevens Creek Boulevard. Usługa, oparta na aplikacji mobilnej, będzie początkowo dostępna dla wybranej grupy użytkowników. Do rezerwacji podróży zautomatyzowaną Klasą S z określonego punktu do miejsca docelowego będą oni używać aplikacji opracowanej przez Daimler Mobility AG.

Mercedes-Benz i Bosch mają nadzieję, że próba ta dostarczy cennych spostrzeżeń na temat dalszego rozwoju ich zautomatyzowanego systemu jazdy (poziom 4/5 według SAE). Obaj partnerzy liczą też na dodatkowe informacje na temat możliwych sposobów integracji samochodów autonomicznych z intermodalnym systemem mobilności, który obejmuje również transport publiczny oraz car-sharing.

Mercedes-Benz, Bosch, San José – partnerzy na rzecz przyszłości mobilności

W połowie 2017 r. San José zostało pierwszym miastem w USA, które zaprosiło prywatne firmy do przeprowadzania terenowych testów zautomatyzowanej jazdy i analizy coraz większych wyzwań w ruchu drogowym. Nieprzerwane, 360-stopniowe monitorowanie otoczenia przez samochody może potencjalnie zwiększyć poziom bezpieczeństwa, szczególnie w zatłoczonym ruchu miejskim, a ich płynny styl jazdy ma szansę poprawić płynność ruchu.

„Jako miasto chcemy dowiedzieć się więcej o tym, w jaki sposób pojazdy zautomatyzowane mogą przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa i zmniejszenia korków, a także do poprawy dostępu do mobilności, ograniczenia jej wpływu na środowisko oraz lepszej integracji. Projekt Mercedes-Benz i Boscha wpisuje się w dalekosiężne cele »inteligentnego miasta« San José. Pomoże nam też opracować wytyczne na temat radzenia sobie z nowymi technologiami i przygotować się na system ruchu (drogowego) przyszłości” – powiedział Dolan Beckel, dyrektor ds. innowacji obywatelskichi strategii cyfrowej.

„Jeśli zautomatyzowana jazda ma stać się codziennością, (jej) technika musi działać niezawodnie i bezpiecznie. I właśnie dlatego potrzebujemy takich testów jak nasz pilotażowy projekt w San José” – powiedział dr Michael Fausten, szef inżynierii w zakresie zautomatyzowanej jazdy po mieście w firmie Robert Bosch GmbH.

„Nie tylko zautomatyzowane samochody muszą wykazać się w tym projekcie. Potrzebujemy również dowodu, że mogą stanowić one element mobilnej »układanki« całego miasta. W San José możemy przetestować jedno i drugie” – powiedział dr Uwe Keller, szef działu autonomicznej jazdy w Mercedes-Benz AG.

Od sierpnia do listopada przedstawiciele obu firm współpracowali z pracownikami urzędu miasta San José i omawiali projekt z kilkoma organizacjami społecznymi. Podczas siedmiu spotkań zespół przedyskutował cele projektu, zademonstrował technikę zastosowaną w samochodach i objaśnił zastosowane w nich stopnie zabezpieczeń, a także przyjął sugestie dotyczące przypadków praktycznych na przyszłość.

Mercedes-Benz i Bosch współpracują w USA oraz Europie

Od około 2,5 roku firmy Mercedes-Benz i Bosch wspólnie pracują nad rozwiązaniami dotyczącymi zautomatyzowanej jazdy w miastach. Ich wspólnym celem jest opracowanie rozwiązań reprezentujących poziom 4/5 SAE, czyli w pełni zautomatyzowanych pojazdów bez kierowcy, w tym oprogramowania do zarządzania tymi pojazdami. Nie chodzi tu jednako prototypy, ale o stworzenie gotowego do produkcji systemu, który można zintegrować z różnymi typami i modelami aut. W swoich pracach nad oprogramowaniem kontrolującym ruch pojazdów partnerzy celowo nie polegają wyłącznie na sztucznej inteligencji i „nabijaniu” kilometrów, ale korzystają również z symulacji oraz specjalnych lokalizacji testowych, które pozwolą sprawdzić konkretne reakcje w sytuacjach, które w ruchu drogowym występują bardzo rzadko. W tym celu inżynierowie z centrum testowo-technicznego Mercedes-Benz w Immendingen w Niemczech korzystają teżz poligonu doświadczalnego o powierzchni 100 000 m2, zaprojektowanego specjalnie pod kątem testów zautomatyzowanych samochodów. Skomplikowane sytuacje drogowe można odtwarzać tam niezwykle dokładniei tak często, jak to potrzebne. Dokładność i bezpieczeństwo są dlaMercedes-Benz i Boscha priorytetami. Co więcej, ich sojusz nie dotyczy wyłącznie dróg oraz warunków pogodowych w Stanach Zjednoczonych. Podczas gdy jedna część zespołu ma swoją siedzibę w Sunnyvale w Dolinie Krzemowej, inna składa się z inżynierów obu firm pracujących w okolicach Stuttgartu.

Krótkie ścieżki decyzyjne i bezpośrednia komunikacja

Współpraca specjalistów Mercedes-Benz i Bosch odbywa się „biurkow biurko”. Zapewnia to krótkie ścieżki decyzyjne i pozwala na szybką wymianę informacji. W każdej chwili współpracownicy mogą korzystać z wiedzyi doświadczenia swoich kolegów z macierzystych spółek. Know-how firmy Bosch – począwszy od czujników, jednostek sterujących oraz układów kierowniczych i hamulcowych aż po całe podzespoły – płynnie łączy się tuz wieloletnim doświadczeniem Mercedes-Benz w zakresie integracji systemów oraz budowy samochodów. Tak samo wygląda podział pracy w ramach projektu. Zadaniem Mercedes-Benz jest przygotowanie wspólnie zaprojektowanego układu jezdnego przygotowanego do montażu w pojeździe oraz zapewnienie niezbędnych pojazdów testowych, lokalizacji testowychi flot. Z kolei Bosch opracowuje i produkuje odpowiednie komponenty służące do realizacji funkcji zautomatyzowanej jazdy po mieście.

Specjalna platforma pozwala na integrację zautomatyzowanych pojazdów z flotą taksówek

Specjalnie na potrzeby swojego pilotażowego projektu zautomatyzowanego przewozu osób firmy Bosch i Mercedes-Benz podjęły współpracę z kolejnym partnerem: oddziałem Daimler Mobility AG. Opracowuje on i testuje platformę flotową, dzięki której potencjalni partnerzy z branży przewozu osób będą mogli bez problemu włączyć zautomatyzowane pojazdy Mercedes-Benz do oferty swoich usług. Platforma obsługuje zarówno pojazdy zautomatyzowane, jaki konwencjonalne – w tym eksploatację oraz prace konserwacyjne. Bazująca na aplikacji mobilna usługa dla samochodów Mercedes-Benz z tradycyjnym napędem ruszyła w rejonie Zatoki San Francisco jesienią 2019 r., a obecnie jest dostępna również w Berlinie.