02
kwietnia
2010
|
02:00
Europe/Warsaw

Mercedes-Benz Klasy R 2010: przestronny, prestiżowy i wyjątkowy wygodny

Ekonomiczne jednostki napędowe

Odnowioną Klasę R wyposażono w jednostki benzynowe i zoptymalizowane silniki wysokoprężne. Przy zużyciu paliwa na poziomie 7,6 l/100 km*, w porównaniu ze swoim poprzednikiem model R 300 CDI BlueEFFICIENCY potrzebuje na każde 100 km około model 7 procent mniej paliwa. Z kolei nowy silnik R 350 CDI 4MATIC łączy wysoką sprawność, typową dla modeli V8 z niskim spalaniem ekonomicznego wariantu V6. 350 CDI Zużywa 8,5 litra* oleju napędowego na sto kilometrów, a więc o 0,8 litra mniej niż u poprzednika – przy jednocześnie wyższej mocy. Wcześniej osiągała ona 165 kW (224 KM); teraz wysokoprężny silnik V6 oferuje 195 kW (265 KM) oraz potężny moment obrotowy równy 620 niutonometrów. Ta odnowiona jednostka napędowa debiutuje w Klasie R i sprawia, że samochód może się pochwalić sportowym charakterem i znacznie lepszymi osiągami niż u poprzednika. Z nowym motorem Klasa R przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,6 sekundy i może uzyskać prędkość maksymalną 235 km/h.

Dzięki jednostce napędowej R 350 BlueTEC 4MATIC, Mercedes-Benz oferuje jeden z najczystszych modeli dieslowskich na świecie. Silnik V6 osiąga moc 155 kW (211 KM) przy wysokim momencie obrotowym równym 540 Nm. W porównaniu z po-przednimi wariantami, model ten uzyskuje znaczną oszczędność paliwa oraz niższą emisję spalin przy znacznie lepszych osiągach. Wyposażony w niezwykle czuły system kontroli emisji AdBlue©, silnik ten zużywa średnio o 0,3 l paliwa mniej przy spalaniu 8,4 litra oleju napędowego na sto kilometrów, emitując przy porównywalnie niską ilość zanieczyszczeń, tak jak w przypadku silnika benzynowego. Pojazd z silnikiem BlueTEC spełnia normy emisji spalin EU6 przewidziane na 2014 r. Wszystkie pozostałe wersje benzynowe i wysokoprężne Klasy R są zgodne z normą EU5.

* spalanie mieszane NEDC (Nowy Europejski Cykl Jezdny)

Podstawowe dane techniczne:

Podstawowe dane techniczne:

Model

Cyl.

cc

kW/KM obr/min

Nm od obr/min

0 - 100 km/h s

Max. prędkość
(km/h)

l/100 km NEDC

mieszane

CO2

g/km

R 300 CDI

BE1,2

V6

2987

140/190 3800

440

1400

9,5

215

7,6 - 7,8

199 - 206

R 350 CDI 4MATIC

V6

2987

195/265

3800

620

1600

7,6

(7,7) 4

235

(235) 4

8,5

(8,5)4

223

(223) 4

R 350 BlueTEC 4MATIC3

V6

2987

155/211 3400

540

1600

8,9

220

8,4 - 8,5

222 - 223

R 300

V6

2996

170/231

6000

300

2500

9,6

(9,7)

222

(222)

11,1 - 11,3

(11,1 - 11,4)

260 - 265

(260 - 267)

R 350 4MATIC

V6

3498

200/272 6000

350

2400

8,3

(8,4)

230

(230)

11,6 - 11,9

(11,7 - 11,9)

271 - 279

(274 - 279)

R 500 4MATIC3

V8

5461

285/388 6000

530

2800

6,3

2505

13,2 - 13,4

306 - 311

tymczasowe wartości dla oferty międzynarodowej, które mogą ulegać zmianie w zależności od kraju.

CDI-/BlueTEC = modele z silnikiem wysokoprężnym; 1 standardowy rozstaw osi, 2 BE = BlueEFFICIENCY, 3 zwiększony rozstaw osi, 4 liczby w nawiasach odnoszą się do wariantu o zwiększonym rozstawie osi, 5 ograniczony elektronicznie

Po prostu olśniewający: design Klasy R

Najnowsza generacja klasy R została obdarzona nową stylistyką, o zwartej bryle podkreślającej unikalny charakter tego wszechstronnego auta. Projektanci skoncentrowali się na całkowicie przemodelowanym szerokim przodzie pojazdu, który nadaje całemu samochodowi harmonijny, a zarazem dynamiczny wygląd. Dodatkowo modyfikacji uległy maska, błotniki pojazdu, osłona chłodnicy i jej obrzeża, światła przednie i zderzak o chromowanej dolnej osłonie. W ramach wyposażenia dodatkowego dostępny jest teraz także chromowany panel ze zintegrowanymi dziennymi światłami drogowymi w technologii LED w połączeniu z lampami ksenonowymi, dzięki któremu model Klasy R zyskuje jeszcze bardziej na wyglądzie.

Z profilu samochód posiada teraz linię podobną do coupé – co stanowi miłą odmianę wśród zwykłych pojazdów o większej kubaturze – oraz zmodyfikowane obudowy lusterek bocznych. Klasa R zyskała również nowe koła: dostępne są obręcze o pięciu ramionach pojedynczych lub podwójnych albo 10-ramienne, a ich rozmiary wynoszą od 43,2 do 53,3 cm (17 do 21 cali).

Zmiana stylistyki przodu pojazdu ma swoje konsekwencje także w stylistyce tyłu – Klasa R ma teraz nowy spojler, lampy oraz zmodyfikowane końcówki układu wydechowego. Wyrafinowany wygląd Klasy R z 2010 r. doskonale podkreśla zwłaszcza nowy lakier barwy "diamond white"- diamentowa biel.

Program “wellness”: relaks podczas dłuższych podróży i na co dzień

Gdyby istniał test wszechstronności wnętrza samochodu, Klasa R mogłaby z powodzeniem ubiegać się o pierwsze miejsce. Szczególnie szeroki wachlarz opcji dostępny jest w ustawieniach foteli: można wybrać zaprojektowany z myślą o wygodnym i bezpiecznym podróżowaniu standardowy rozkład pięciu siedzeń zarówno w wersji zwykłej jak i o zwiększonym rozstawie osi, ale także konfiguracje czterech, sześciu czy nawet siedmiu foteli. Klasa R w wyposażeniu standardowym posiada siedzenia z elektryczną regulacją dla kierowcy i pasażera jadącego z przodu; ponadto przedni fotel pasażera może być opcjonalnie wyposażony w system aktywnej wentylacji i podgrzewania z pełnym sterowaniem elektrycznym i opcją pamięci ustawienia.

Klasa R szczyci się także obszernym i wszechstronnym przedziałem bagażowym: w wersji o standardowej pojemność bagażnika wynosi do 1950 litrów, a w długiej – 2385 litrów. W wariantach pięciomiejscowych przewidziano osobny schowek pod podłogą przedziału bagażowego oraz opcjonalnie montowaną tylną klapę EASY PACK obsługiwaną za pomocą przycisku lub pilota, która znacznie ułatwia dostęp do bagażu. Dzięki tym udogodnieniom Klasa R to najbardziej różnorodne i przestronne pojazdy w całej ofercie samochodów osobowych Mercedes-Benz.

Jasne, klasyczne wnętrze – które wydaje się jeszcze większe dzięki opcjonalnemu panoramicznemu szklanemu dachowi – urządzono wykorzystując nowe materiały i ze-stawienia kolorów podkreślające klasę i jakość tego unikalnego samochodu, stwarzając poczucie komfortu charakterystyczne dla wnętrz samochodów Mercedes-Benz. Dostępne wykończenia obejmują tapicerkę wykonaną z tkaniny "Aspen" i oddychającej, miękkiej w dotyku sztucznej skóry ARTICO.

Wykończenie w dwóch kolorach to nowa dostępna opcja: migdałowy beż został połączony z kontrastującym brązem kawowym, a szary w odcieniu alpaki zestawiono z ciemną szarością bazaltową. Obie kombinacje kolorystyczne użyto na desce rozdzielczej, kierownicy, konsoli głównej, siedzeniach, tapicerce drzwi i wykładzinach podłogowych. Przy wykończeniu skórą ARTICO lub naturalną, obszycia na łączeniach ma-ją kontrastową barwę. Ponadto można wybrać jednobarwną tapicerkę ze skóry nappa wraz z pakietem sportowym AMG Interior Sports. Obok detali ze szczotkowanego aluminium i elementów chromowanych w odcieniach srebra, w ofercie można znaleźć luksusowe wykończenie o wysokim połysku: brązowe z rysunkiem drzewa eukaliptusa lub forniru z orzecha, albo antracytowe o rysunku drzewa topoli.

Wachlarz modeli: Klasa R z rysem indywidualnym

Dziewięć podstawowych wariantów pozwala na dostosowanie Mercedesa Klasy R do indywidualnych potrzeb klienta. Wszystkie modele posiadają w standardowym wyposażeniu elementy, które sprawiają, że zarówno daleka podróż, jak i codzienne przejazdy w obrębie miasta są bezpieczniejsze i bardziej komfortowe. Do tych elementów należą między innymi unikalny przewidujący system ochrony pasażerów PRE-SAFE®, pełny system ochronny o ośmiu poduszkach powietrznych, aktywne zagłówki NECK-PRO, system informujący o spadku ciśnienia w oponach, a także adaptacyjne światła hamowania. Podniesiono poziom bezpieczeństwa także dzięki wyrafinowanym systemom telematycznym takim jak Audio 20, Audio 50 APS lub COMAND APS z interfejsem niezwykle przyjaznym dla użytkownika.

System kontroli temperatury wnętrza THERMATIC posiada filtr oczyszczający po-wietrze docierające do wnętrza. Opcjonalnie system THERMOTRONIC może być wyposażony w klimatyzację powietrza tylnej części samochodu tak, by sprostać wszelkim możliwym wymaganiom pasażerów w tej kwestii. Przestronny schowek na rękawiczki posiada złącze AUX-IN, które pozwala na podłączenie zewnętrznego radia lub innego sprzętu audiowizualnego; opcja przyłączy może zostać rozszerzona o opcjonalny Media Interface (UCI).

W uzupełnieniu bogatego wyposażenia standardowego Klasa R oferuje różnorodne systemy wspomagania kierowcy, dzięki którym samochody te osiągnęły najwyższy poziom komfortu i bezpieczeństwa jazdy w swoim segmencie. Należy do nich system DISTRONIC pomagający utrzymać bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu, regulacja zawieszenia pneumatycznego AIRMATIC z układem adaptacyjnego tłu-mienia (ADS), lub Blind Spot Assist - system, który pomaga wyeliminować martwe pole, dzięki któremu zmiana pasa ruchu staje się znacznie bezpieczniejsza. Nowoczesny system obsługi głosowej LINGUATRONIC ułatwia korzystanie z telematyki, a kamera cofania pomaga w parkowaniu lub manewrach w martwym polu. Po włączeniu biegu wstecznego obraz z kamery pojawia się na wyświetlaczu o wysokiej rozdzielczości w ramach układu COMAND APS. Pasażerowie siedzący z tyłu mogą uprzyjemnić sobie czas podróży dzięki systemowi Rear Seat Entertainment umieszczonemu w zagłówkach przednich foteli. Aby dodatkowo podnieść komfort podróży, można zamówić układ ogrzewania tylnych siedzeń.

Ocena: bezstronna ocena rynku wskazuje na wysokie możliwości odsprzedaży

Jak wskazuje doświadczenie, modele Mercedes-Benz należą do najbardziej stabilnych pojazdów na rynku pod kątem wartości przy odsprzedaży. Ten fakt został bezstronnie potwierdzony w zeszłym roku, kiedy magazyn specjalistyczny "Auto Bild" wybrał samochody najmniej relatywnie tracące na wartości w ramach programu "2010 Value Champions" w oparciu o badania przeprowadzone w instytucie badań rynkowych w Saarbrücken, Bähr & Fess Forecast. W kategorii MPV mistrzem wartości rezydualnej okazał się model R 300 CDI, którego wartość po czterech latach zgodnie z przewidywaniami utrzyma się na poziomie 47,5 procenta.