27
września
2012
|
02:00
Europe/Warsaw

Mercedes-Benz podczas salonu samochodowego w Paryżu - Cztery światowe premiery

Mercedes-Benz podczas Paris Motor Show 2012

Lokalnie bezemisyjne samochody elektryczne są kluczowym elementem strategii Mercedes-Benz na rzecz zrównoważonej mobilności. Podczas salonu samochodowego w Paryżu producent ze Stuttgartu zaprezentuje dwa kolejne modele z napędem elektrycznym - koncepcyjną Klasę B Electric Drive, której produkcja ruszy w 2014 r., oraz SLS AMG Coupé Electric Drive - najszybsze produkowane seryjnie auto elektryczne na świecie.

Atrakcją paryskiego stoiska Mercedes-Benz będzie również przyjazna środowisku Klasa B 200 Natural Gas Drive, urzekający CLS Shooting Brake, agresywny SLS AMG w wersji GT oraz płaskorzeźba "Aesthetics S", zapowiadająca design nowej, luksusowej limuzyny ze Stuttgartu. Nie zabraknie oczywiście najnowszej Klasy A, która ma już za sobą wyśmienity debiut.

Przyjazny dla środowiska i portfela: Klasa B 200 Natural Gas Drive

W trybie zasilania gazem ziemnym Mercedes B 200 Natural Gas Drive z silnikiem o mocy 115 kW (156 KM) zużywa jedynie 4,2 kg paliwa na 100 km. Jego spaliny są znacznie czystsze niż w przypadku wersji zasilanych benzyną i olejem napędowym, a koszty paliwa - o około 50 proc. niższe. Dzięki modularnej konstrukcji "ENERGY SPACE", nadwozie modelu mieści pięć osób i może pochwalić się bagażnikiem równie pojemnym, co w pozostałych wersjach (486 l).

Nowy Mercedes-Benz SLS AMG w wersji GT zapewnia jeszcze lepszą dynamikę i wydajność na torze. Dostępny zarówno w wersji Coupé, jak i Roadster, SLS AMG GT dysponuje silnikiem o mocy zwiększonej do 435 kW (591 KM), zoptymalizowaną, siedmiostopniową przekładnią AMG SPEEDSHIFT DCT oraz przeprojektowanym zawieszeniem AMG RIDE CONTROL.

Wraz z CLS Shooting Brake, Mercedes-Benz po raz kolejny daje przykład kreatywnego projektowania. Nowy model wyraźnie nawiązuje kształtem do coupé, ale jego pięciodrzwiowe nadwozie z dachem biegnącym aż do tylnej klapy to innowacyjne połączenie stylu i funkcjonalności. Ekskluzywną naturę CLS Shooting Brake podkreśla drewniana podłoga przestrzeni bagażowej designo, przywodząca na myśl wnętrza luksusowych jachtów.

"Aesthetics S" to zapowiedź designu nowej, luksusowej limuzyny Mercedes-Benz. Prezentacja płaskorzeźby odbędzie się w hali nr 1 paryskich targów, podczas ekscytującego pokazu, wykorzystującego grę światła i cienia.

Emocjonująca z wyglądu, dynamiczna i wydajna z natury - nowa Klasa A to nieodkryty jeszcze rozdział w segmencie aut kompaktowych. Aerodynamiczna sylwetka, nowo opracowane zawieszenie z czterowahaczową tylną osią oraz wysokiej jakości wykończenie hołdują maksymie "The best or nothing".

Lokalnie bezemisyjne: koncepcyjna Klasa B Electric Drive oraz SLS AMG Coupé Electric Drive

- Podczas projektowania samochodów elektrycznych liczą się dla nas korzyści, jakie odnosi klient - mówi dr Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG, szef rozwoju Mercedes-Benz Cars. - Klasa B Electric Drive jest rodzinnym autem elektrycznym klasy premium, zapewniającym wyśmienitą praktyczność na co dzień. Najszybszy na świecie samochód elektryczny, SLS AMG Electric Drive, to z kolei technologiczny pokaz możliwości napędu elektrycznego.

Koncepcyjna Klasa B Electric Drive trafi do produkcji w 2014 roku. Wprawia ją w ruch cichy i bezemisyjny układ napędowy ze 136-konnym silnikiem elektrycznym. Wydajne, litowo-jonowe baterie pozwalają pokonać bez ładowania 200 km, a prędkość maksymalną auta ograniczono do 150 km/h.

SLS AMG Coupé Electric Drive rozpoczyna w historii Mercedes-AMG nową erę - lokalnie bezemisyjny samochód supersportowy korzystający z zaawansowanej technologii wprost z Formuły 1 to najbardziej ekskluzywna i dynamiczna propozycja wśród elektrycznych aut. Najmocniejszy model w historii AMG zasilają cztery silniki elektryczne o łącznej mocy 552 kW (750 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 1000 Nm. Efekt? SLS AMG Coupé Electric Drive jest najszybszym produkowanym seryjnie samochodem elektrycznym na świecie - od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,9 s.
 
Mercedes-Benz B 200 Natural Gas Drive

Przyjazny dla środowiska i portfela

O 16 proc. niższa emisja CO2, spaliny znacznie czystsze niż w przypadku wersji zasilanych benzyną i olejem napędowym oraz o około 50 proc. niższe koszty paliwa – za napędzanym gazem ziemnym Mercedesem B 200 Natural Gas Drive przemawiają bezwzględne argumenty. Najnowsza wersja Klasy B zostanie zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu.

B 200 Natural Gas Drive to pierwsza wersja Klasy B wykorzystująca modularną konstrukcję "ENERGY SPACE": częściowo podwójna podłoga pod tylną kanapą umożliwia zastosowanie jednego większego i dwóch mniejszych zbiorników gazu ziemnego o łącznej pojemności 125 l (co odpowiada masie około 21 kg). Dzięki inteligentnej metodzie zabudowy, nadwozie B 200 Natural Gas Drive mieści pięć osób i nadal może pochwalić się pojemnym bagażnikiem.

W trybie zasilania gazem ziemnym zużycie paliwa modelu B 200 Natural Gas Drive o mocy 115 kW (156 KM) wynosi jedynie 4,2 kg/100 km, a emisja CO2 - 115 g/km. W porównaniu do benzynowej odmiany B 200 BlueEFFICIENCY, emisja CO2 spadła o 16 proc. Nowy model spełnia już normę emisji spalin Euro 6, obowiązującą dla aut z silnikami benzynowymi od 1 września 2014 r.

Ale B 200 Natural Gas Drive jest przyjazny nie tylko dla środowiska. Gdy porównać wydatki na paliwo, koszt pokonania 1 km okazuje się w jego przypadku o około 50 proc. niższy niż w przypadku modelu zasilanego silnikiem benzynowym, i to przy zachowaniu niemal jednakowych osiągów. B 200 Natural Gas Drive osiąga prędkość 200 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,1 s.

Układ napędowy samochodu pracuje zgodnie z koncepcją monovalent+, co oznacza, że jego silnik jest niemal wyłącznie zasilany gazem. Zasięg na tym paliwie wynosi około 500 km. Z myślą o nagłych sytuacjach, na pokładzie zamontowano także 12-litrowy zbiornik na benzynę. Gdy tylko skończy się gaz, tryb zasilania automatycznie (i niezauważalnie) przełącza się na benzynę. A ponieważ kierowca nie jest w stanie samodzielnie uruchomić trybu benzynowego, B 200 Natural Gas Drive - jako pojazd zasilany gazem ziemnym - jest korzystniej opodatkowany.

Menu komputera pokładowego B 200 Natural Gas Drive zostało rozbudowane – jego ekran wyświetla informacje o aktualnym trybie pracy napędu. W trybie zasilania gazem kierowca ma dostęp do wszystkich funkcji komputera. Dane o zasięgu i poziomie paliwa podawane są również w trybie benzynowym.

Z zewnątrz B 200 Natural Gas Drive od pozostałych wersji Klasy B odróżniają subtelne detale - przede wszystkim charakterystyczny przedni zderzak i światła LED do jazdy dziennej.

Pojazdy zasilane gazem ziemnym są przyjazne dla środowiska i reprezentują transport zrównoważony - poza gazem ziemnym, mogą być bowiem zasilane biogazem, a nawet gazem wytwarzanym syntetycznie. Ten ostatni powstaje z „nadmiaru” energii pochodzącej z kolektorów słonecznych lub elektrowni wiatrowych, a w przyszłości może pomóc w rozwiązaniu problemów napotkanych przy wykorzystaniu energii ze źródeł alternatywnych. W związku z tym, model B 200 Natural Gas Drive może być uważany za pojazd bezemisyjny.

Mercedes B 200 Natural Gas Drive będzie opcjonalnie dostępny z przekładnią manualną lub ze zautomatyzowaną skrzynią dwusprzęgłową 7G-DCT. Auto trafi do dealerów na początku 2013 r.

Koncepcyjna Klasa B Electric Drive

Elektryczny Mercedes w klasie aut kompaktowych

Podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu Mercedes-Benz zaprezentuje kolejny model z napędem elektrycznym - prototypową Klasę B Electric Drive. W przyszłości przydomek "Electric Drive" będzie zdobił tylne klapy wszystkich elektrycznych aut Mercedes-Benz, Mercedes-AMG oraz smart.

Podobnie jak odmiany Klasy B z napędem spalinowym, tak i koncepcyjna Klasa B Electric Drive łączy komfort jazdy z codzienną praktycznością. Dzięki modularnej platformie "Energy Space" prototyp oferuje ten sam poziom przestronności, co model seryjny. Bezpieczna i przemyślana lokalizacja baterii ma również pozytywny wpływ na położenie środka ciężkości samochodu.

Koncepcyjna Klasa B Electric Drive zasilana jest silnikiem elektrycznym o mocy 100 kW i momencie obrotowym 310 Nm. Zasięg modelu wynosi 200 km, a litowo-jonowe baterie można ładować z domowego gniazdka 230 V albo przy użyciu terminala szybkiego ładowania 400 V.

Modularna platforma "Energy Space" pozwala na zastosowanie różnych źródeł napędu - od silnika spalinowego, poprzez elektryczny, aż po ogniwa paliwowe. Rodzinna Klasa B z napędem elektrycznym jest niemal gotowa do produkcji, a jej rynkową premierę zaplanowano na rok 2014.

Dane techniczne*
Moc 100 kW
Moment obrotowy 310 Nm
Zasięg 200 km
Czas ładowania potrzebny do przejechania 100 km Poniżej jednej godziny przy napięciu 400 V
Przyspieszenie 0-100 km/h poniżej 10 s
Prędkość maksymalna 150 km/h (ograniczona elektronicznie)
* dane wstępne
 
Mercedes-Benz SLS AMG GT

Jeszcze silniejszy, jeszcze ostrzejszy

Nadjeżdża nowy Mercedes-Benz SLS AMG GT - dostępny zarówno w wersji Coupé, jak i Roadster. Moc zwiększona do 435 kW (591 KM), zoptymalizowana, siedmiostopniowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT DCT oraz przeprojektowane zawieszenie AMG RIDE CONTROL Performance przekładają się na jeszcze lepszą dynamikę i wydajność na torze. Dodatkowo, wszystkie wersje SLS AMG są teraz dostępne z ekskluzywnym pakietem skórzanym AMG designo Exclusive STYLE.

- SLS AMG GT to demonstracja potencjału, który tkwi w supersamochodach AMG. Dzięki wyśrubowanej, nastawionej na osiągi technologii nowy model doskonale czuje się na zamkniętym torze wyścigowym, a jego prowadzenie dostarcza pasjonujących wrażeń - powiedział Tobias Moers, członek zarządu i szef działu rozwoju Mercedes-AMG GmbH.

Sylwetka SLS AMG GT z przyciemnionymi przednimi i tylnymi lampami oraz polakierowanymi na czerwono zaciskami hamulców ma zdecydowane, atletyczne rysy. Boczne skrzela i uwypuklenie przedniego wlotu powietrza zyskały lśniące wykończenie, podobnie jak lusterka i skrzydełka na masce. Emblemat AMG na tylnej klapie wzbogacił się z kolei o dodatkowe oznaczenie "GT".

Jedno spojrzenie na dane techniczne wystarczy, by dostrzec jeszcze większy potencjał SLS AMG GT. 6,2-litrowy silnik V8 AMG generuje moc 435 kW (591 KM) przy 6800 obr./min i maksymalny moment obrotowy 650 Nm przy 4750 obr./min. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 3,7 s, a od 0 do 200 km/h - w 11,2 s. Ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 320 km/h. 

Dane techniczne w skrócie:
 Mercedes-Benz SLS AMG GT
Układ cylindrów V8
Liczba zaworów na cylinder 4
Pojemność skokowa 6208 ccm
Średnica x skok tłoka 102,2 x 94,6 mm
Stopień kompresji 11,3:1
Moc maks. 435 kW (591 KM) przy 6800 obr./min
Maks. moment obrotowy 650 Nm przy 4750 obr./min
Średnie zużycie paliwa (NEDC) 13,2 l/100 km
Emisja CO2  308 g/km
Przyspieszenie 0-100 km/h  3,7 s
Prędkość maksymalna 320 km/h*
* ograniczona elektronicznie

Widlastą, ośmiocylindrową jednostkę SLS AMG GT cechuje jeszcze bardziej sportowa charakterystyka i ostrzejsza reakcja na gaz. Siedmiostopniowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT DCT, zlokalizowana przy tylnej osi, zachowuje się bardziej spontanicznie w trybie "M" i reaguje szybciej dzięki nowo opracowanemu oprogramowaniu. Ręczna zmiana przełożeń za pośrednictwem metalowych łopatek trwa teraz zauważalnie krócej, co bezpośrednio przekłada się na czasy okrążeń, uzyskane podczas jazdy po zamkniętym torze. Emocje potęguje także bardziej wyraźny efekt automatycznego, podwójnego wysprzęglenia oraz dopracowana akustyka układu wydechowego.
Nowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL Performance

Nie tylko wzmocnione serce i zoptymalizowana skrzynia odpowiadają za agresywną, dynamiczną naturę SLS AMG GT. Nowo opracowane zawieszenie AMG RIDE CONTROL Performance łączy wyrafinowaną konstrukcję, wykorzystującą aluminiowe, podwójne wahacze, z elektroniczną kontrolą tłumienia. W porównaniu do sportowego zawieszenia AMG RIDE CONTROL, wariant Performance otrzymał sztywniejsze sprężyny i zestrojenie amortyzatorów, nie posiada natomiast trybu "Comfort".
Program "Sport" zapewnia optymalne ustawienia zawieszenia do jazdy po pofałdowanych nawierzchniach i drogach wymagających zwiększonego skoku zawieszenia. Algorytm oprogramowania zawieszenia AMG RIDE CONTROL Performance najlepiej reaguje wtedy na nierówności. Efekt? Wyśmienita dynamika jazdy przy jednoczesnej ochronie przed przechyłami, potwierdzona lepszymi wynikami na torze wersji GT w porównaniu do SLS AMG.

Tryb "Sport plus" sprzyja zdecydowanie sportowej jeździe po gładkich i krętych trasach, na przykład w celu osiągnięcia ambitnych wyników podczas jazdy torowej. Oba tryby można wybrać za pośrednictwem AMG DRIVE UNIT, a w każdym z nich zawieszenie AMG RIDE CONTROL Performance z prędkością światła dostosowuje charakterystykę tłumienia i ogranicza przechyły nadwozia zależnie od warunków drogowych, prędkości i obciążenia pojazdu.

Standardowo SLS AMG GT przemieszcza się na kutych, 10-ramiennych obręczach AMG w kolorze matowej czerni z błyszczącym rantem, zaopatrzonych w opony 265/35 R19 z przodu oraz 295/30 R20 z tyłu. Dostępne są także trzy dodatkowe rodzaje obręczy.

Styl i dynamika w kabinie SLS AMG GT

Także we wnętrzu SLS AMG GT najwyższy kunszt AMG łączy się z wyścigową atmosferą. Ozdobione emblematami AMG sportowe fotele posiadają elementy obszyte Alcantarą®, która gości także na panelach drzwi. Konsola w kolorze fortepianowej czerni kontrastuje z czerwonymi pasami bezpieczeństwa, przeszyciami tapicerki oraz rantami dywaników. Emocje drzemiące pod karoserią SLS AMG GT zdradza również charakterystyczna kierownica AMG Performance z oznaczeniem na godzinie 12 oraz panel zegarów z diodowym wskaźnikiem, podpowiadającym moment zmiany biegu.
Pakiet skórzany AMG designo Exclusive STYLE

Wszystkie odmiany SLS AMG są teraz dostępne z nowym, ekskluzywnym pakietem AMG designo Exclusive STYLE. Najwyższej jakości tapicerka w jednym lub dwóch odcieniach ma wyrafinowany, diamentowy wzór z wyraźnymi przeszyciami i pokrywa nie tylko fotele, ale również panele drzwi. Pakiet zawiera również obszyte skórą designo: kokpit, podłokietniki i mocowania pasów, a także czarne dywaniki AMG ze skórzanymi krawędziami w kolorze porcelanowym oraz podsufitkę i półkę (Coupé) lub pałąki przeciwkapotażowe (Roadster) wykończone Alcantarą®. Gama dostępnych tonacji obejmuje: mocha brown/porcelain, titanium grey pearl/porcelain oraz mystic red/porcelain.

Lista ekskluzywnych opcji dla wszystkich wersji SLS AMG zawiera także:
• obudowy lusterek, osłona silnika, pakiet ospojlerowania i elementy wykończenia wnętrza z włókna węglowego
• wysokowydajne hamulce kompozytowo-ceramiczne
• AMG Performance Media
• system AIRSCARF (Roadster)
• nagłośnienie Bang & Olufsen BeoSound

40 prestiżowych nagród dla SLS AMG

Współczesne pokolenie Gullwinga zdążyło już zwyciężyć w licznych porównaniach z konkurencją, organizowanych przez międzynarodowe media specjalistyczne. Od czasu światowej premiery SLS AMG Coupé podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2009 roku i prezentacji wersji Roadster w maju 2011 roku, supersportowy wóz ze stajni Mercedes-AMG zgarnął 40 prestiżowych nagród, m.in.: "German Design Award", "Red Dot Design Award", "Golden Steering Wheel 2009", "Classic of the Future", "Sports Car of the Year", "Best Performance Car" oraz "Legends on Wheels".
 
Mercedes-Benz SLS AMG Coupé Electric Drive

Elektryzujący Gullwing – najmocniejszy supersportowy samochód elektryczny na świecie

Wraz z SLS AMG Coupé Electric Drive, Mercedes-AMG wkracza w nową erę. Lokalnie bezemisyjny samochód supersportowy korzystający z zaawansowanej technologii wprost z Formuły 1 to najbardziej ekskluzywna i dynamiczna propozycja wśród aut elektrycznych. Najmocniejszy model AMG zasilają cztery silniki elektryczne o łącznej mocy 552 kW (750 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 1000 Nm. Efekt? SLS AMG Coupé Electric Drive jest najszybszym produkowanym seryjnie samochodem elektrycznym na świecie - od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,9 s.

Pionierski układ napędowy SLS AMG Coupé Electric Drive wykorzystuje cztery elektryczne silniki synchroniczne o łącznej mocy 552 kW (750 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 1000 Nm. Zasilany nimi Gullwing przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 3,9 s i może osiągnąć prędkość maksymalną 250 km/h (ograniczoną elektronicznie). Reakcja na wciśnięcie pedału gazu budzi niepowtarzalne emocje - w przeciwieństwie do silnika spalinowego, jednostki elektryczne natychmiast generują maksymalny moment obrotowy, a ich praca pozbawiona jest jakichkolwiek wibracji.
Każdy z czterech kompaktowych, elektrycznych silników synchronicznych z magnesami trwałymi waży 45 kg i osiąga prędkość 13000 obr. Jednostki napędzają koła samochodu za pośrednictwem zamocowanej osiowo przekładni. Podobnie jak w przypadku silników zlokalizowanych w piastach, umożliwia to unikalny rozdział momentu obrotowego pomiędzy kołami, nie powoduje jednak tak niepożądanego zwiększenia masy nieresorowanej.

 Dane techniczne w skrócie:
 SLS AMG Coupé Electric Drive
Moc maks. 552 kW
Moment obr. 1000 Nm
0 - 100 km/h 3,9 s
Zasięg  250 km (NEDC)
Pojemność baterii 60 kWh
Napięcie baterii 400 V

AMG Torque Dynamics – nowy wymiar wolności

Inteligentny rozdział momentu obrotowego AMG Torque Dynamics zapewnia niespotykane właściwości jezdne przy zachowaniu optymalnego poziomu aktywnego bezpieczeństwa. Każde z kół może być indywidualnie napędzane i hamowane elektrycznie, zależnie od warunków. Przekłada się to na optymalną stabilność w zakrętach, ograniczenie tendencji do pod- i nadsterowności, zwiększenie przyczepności oraz minimalizację interwencji ESP® i ASR. System AMG Torque Dynamics może pracować w trybie Comfort, Sport oraz Sport plus.

Elektryzujące brzmienie SLS AMG Coupé Electric Drive

Po licznych badaniach eksperci AMG opracowali ścieżkę dźwiękową, która podkreśla przełomowe geny SLS AMG Coupé Electric Drive. Jej brzmienie zmienia się zależnie od trybu jazdy - od agresywnego gangu podczas przyspieszania, poprzez stonowany tembr przy spokojnej jeździe czy rekuperacji. Emitowana z 11 głośników systemu audio kombinacja generowanej ścieżki oraz dźwięków eliminujących niepożądane szumy gwarantuje perfekcyjne doznania.

Zaawansowana technologia wprost z Formuły 1: litowo-jonowe baterie
Także w dziedzinie wydajności i masy baterii SLS AMG Coupé Electric Drive ustanawia nowe standardy. Chłodzone cieczą baterie litowo-jonowe mają pojemność 60 kWh, napięcie 400 V i ważą 548 kg. To absolutnie najlepsze parametry w branży motoryzacyjnej.

Baterie powstały w ramach współpracy Mercedes-AMG oraz Mercedes AMG High Performance Powertrains w Brixworth w Wielkiej Brytanii. Brytyjscy eksperci Formuły 1 dysponują szerokim know-how w dziedzinie hybrydowej koncepcji KERS. System ten zadebiutował w Formule 1 w sezonie 2009. Podczas Grand Prix Węgier w 2009 roku Lewis Hamilton odniósł pierwsze, historyczne zwycięstwo za kierownicą bolidu wyposażonego w technologię hybrydową KERS - Mercedes-Benz KER System. Obecnie Mercedes AMG High Performance Powertrains dostarcza silniki V8 oraz technologię KERS zespołom MERCEDES AMG PETRONAS, Vodafone McLaren Mercedes oraz Sahara Force India.

Dzięki funkcji szybkiego ładowania o mocy 22 kW przy pomocy zainstalowanej w domu stacji ładowania (wall box), „tankowanie” baterii trwa jedynie 3 godziny (tradycyjne ładowanie zajmuje około 20 godzin). Wall box to dodatkowe wyposażenie Mecedes-AMG, opracowane we współpracy z firmami SPX i KEBA - dostawcami innowacyjnej infrastruktury elektrycznej dla branży motoryzacyjnej.

Aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo podczas produkcji i użytkowania SLS AMG Coupé Electric Drive, Mercedes-Benz wdrożył ośmioetapowy projekt ochronny, który obejmuje m.in. wytrzymałą, aluminiową obudowę baterii i system chłodzenia ich cieczą oraz monitorowanie systemu zasilania pod kątem zwarć i działania napędu na wszystkie koła. Mercedes-Benz SLS AMG Coupé Electric Drive spełnia również wewnętrzne wymogi testów zderzeniowych producenta.

Koncepcja projektowania "AMG Lightweight Performance"

Pionierska struktura nadwozia SLS AMG Coupé Electric Drive jest częścią ambitnej koncepcji projektowania "AMG Lightweight Performance". Baterie zostały umieszczone w monokoku z włókna węglowego, który stanowi integralną część struktury nadwozia, działając niczym kręgosłup - jest przykręcony i trwale połączony z aluminiową ramą przestrzenną. Materiały kompozytowe oparte na włóknach węglowych (CFRP) mają swoje korzenie w Formule 1. Ich wysoka wytrzymałość umożliwia tworzenie ekstremalnie sztywnych struktur w zakresie skręcania i zginania. Komponenty z włókna węglowego są nawet o 50 proc. lżejsze od stalowych przy tym samym poziomie stabilności oraz o około 30 proc. lżejsze od aluminiowych, a jednocześnie znacznie od nich cieńsze. I właśnie niska masa własna przesądza o znakomitych osiągach i agresywnym charakterze SLS AMG Coupé Electric Drive. Dodatkowo, monokok z włókna węglowego zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa baterii w razie wypadku.

Strukturę CFRP tworzą drobne włókna węglowe, dziesięć razy cieńsze od ludzkiego włosa. Włókno o długości równej odległości, jaka dzieli Ziemię i Księżyc, ważyłoby zaledwie 25 g. Pojedyncze nitki tworzy od 1000 do 24000 włókien, które są maszynowo łączone w kilkuwarstwowe maty. Następnie można z nich formować trójwymiarowe kształty. Po dodaniu ciekłej żywicy syntetycznej, materiał twardnieje i nabiera pożądanego kształtu.

Zastosowanie elektrycznego układu napędowego uwzględniono już we wstępnej fazie projektowania współczesnego Gullwinga. W efekcie cztery silniki i dwie przekładnie mogą być zlokalizowane możliwie blisko kół i podłoża, podobnie jak baterie. Projektanci uzyskali w ten sposób niewielki środek ciężkości i znakomity rozkład mas - czynniki decydujące o wyśmienitych właściwościach jezdnych.

Nowy projekt przedniego zawieszenia i wysokowydajne hamulce

W przeciwieństwie do modelu z silnikiem V8, którego przednie zawieszenie wykorzystuje podwójne wahacze, SLS AMG Coupé Electric Drive ma wielowahaczowe zawieszenie z kolumnami typu pushrod, które - zamocowane poziomo - zrobiły miejsce dla dodatkowych wałów napędowych. Takie rozwiązanie, stosowane w pojazdach wyścigowych, umożliwia osiągnięcie zwinności na poziomie SLS AMG z jednostką spalinową.

Pełne bezpieczeństwo podczas szybkiej jazdy zapewnia wysokowydajny układ hamulcowy z ceramiczno-kompozytowymi tarczami o wymiarach 402 x 39 mm z przodu oraz 360 x 32 mm tyłu. Są one o 40 proc. lżejsze od tarcz konwencjonalnych, wykonanych z żeliwa.

Redukcja masy nieresorowanej poprawia nie tylko dynamikę prowadzenia, ale także komfort podróżowania i przyczepność opon. Dodatkowo, niższa masa nieresorowana przedniej osi pozwala na uzyskanie jeszcze większej precyzji elektrohydraulicznie wspomaganego układu kierowniczego, co jest szczególnie odczuwalne podczas szybkiej jazdy krętymi szosami.

Ekskluzywny design i rozbudowana telematyka

Wielokrotnie nagradzany design SLS AMG wzbogacono o ekskluzywne szczegóły, zarezerwowane dla wersji Electric Drive. Przedni spojler z CFRP generuje dodatkową siłę docisku przedniej osi, a przyciemnione klosze lamp, 5-ramienne obręcze o średnicy 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu oraz matowy lakier "AMG electricbeam magno" podkreślają elektryzujący charakter modelu.

W kabinie miejsce obrotomierza zajął wskaźnik wykorzystania mocy, układu rekuperacji i naładowania baterii. Standardowy system AMG Performance Media poza dostępem do szybkiego internetu mobilnego dostarcza informacje o aktualnych parametrach pracy układ napędowego, poprzecznych i wzdłużnych przyspieszeniach, zasięgu, temperaturze baterii i zużyciu energii.

 Mercedes-Benz CLS Shooting Brake

Piękno niezależności

Mercedes-Benz po raz kolejny daje przykład kreatywnego projektowania. Nowy CLS Shooting Brake wyraźnie nawiązuje kształtem do coupé, ale jego pięciodrzwiowe nadwozie z dachem biegnącym aż do tylnej klapy to innowacyjne połączenie stylu i funkcjonalności.

Idea czterodrzwiowego coupé narodziła się w 2004 roku, wraz z prezentacją pierwszej generacji modelu CLS, i znalazła dotychczas wielu naśladowców. Dzisiaj wkracza w kolejny, innowacyjny wymiar.

Zaskakujące proporcje CLS Shooting Brake wyraźnie nawiązują do coupé. Długa maska, muskularny profil, niewielka powierzchnia pozbawionych obramowania bocznych szyb i dynamiczna linia dachu – ten model jeszcze na postoju wygląda, jakby był w ruchu.

W istocie, CLS Shooting Brake to sportowy samochód z miejscem dla pięciu osób oraz funkcjonalną tylną klapą. Samochód dla tych, których nie interesują kompromisy w dziedzinie stylu, przestrzeni i dynamiki. Po raz kolejny Mercedes-Benz prezentuje wzorzec dla nowego segmentu luksusowych aut.

- CLS Shooting Brake korzysta z naszych najlepszych tradycji i wytycza nowe granice, gdy idzie o sportowy styl i charyzmę Mercedes-Benz - wyjaśnia Gorden Wagener, szef designu Mercedes-Benz. Ta estetyczna awangarda ma swoje odbicie w modelach, które stały się początkiem nowych klas. Dość wspomnieć o pierwszym roadsterze ze składanym, stalowym dachem (SLK, 1996 rok), pierwszym SUV-ie premium (ML, 1998 rok) czy pierwszym czterodrzwiowym coupé (CLS, 2004 rok).

Ekskluzywna innowacja: drewniana podłoga przestrzeni bagażowej

Elegancki design i perfekcyjna jakość - we wnętrzu CLS Shooting Brake panuje ta sama atmosfera, co w wersji coupé. Ekskluzywna natura modelu nie kończy się za tylnymi fotelami. Przestrzeń bagażową pokrywa wysokiej jakości, ręcznie szyta wykładzina oraz wykończenie skórzane Exclusive PASSION. Opcjonalne, aluminiowe szyny tylko podkreślają wytworny styl CLS Shooting Brake, podobnie jak drewniana podłoga designo, przywodząca na myśl wnętrza luksusowych jachtów.

Warstwy starannie wyselekcjonowanych, cienkich płatów z drewna amerykańskiej wiśni są ręcznie klejone i prasowane. Krawędzie frezuje się za pomocą precyzyjnej obrabiarki CNC, a powierzchnie szlifuje i zabezpiecza przed wilgocią, aby zachować naturalne piękno drewna. Jego efekt potęgują intarsje z laserowo przyciętych, trzymilimetrowych pasków wędzonego dębu. Szyny ze szczotkowanego aluminium, wzbogacone o gumowe nakładki, chronią drewnianą podłogę i zabezpieczają bagaż przed przemieszczaniem.

Podobnie jak CLS coupé, tak i Shooting Brake oferuje niedoścignione możliwości indywidualizacji kabiny: pięć tonacji tapicerki, pięć wersji wykończenia oraz trzy typy skórzanej tapicerki. Klienci mają do wyboru trzy ekskluzywne gatunki drewna: lśniący, brązowy orzech, lśniący, czarny jesion oraz satynową, jasnobrązową topolę, a także lakier fortepianowy lub łączone z nim w pakiecie AMG włókno węglowe. Zupełnie nowy, luksusowy wyraz nadają wnętrzu elementy porcelanowe.

Styl i praktyczność: czterodrzwiowe nadwozie Shooting Brake

Nowy CLS Shooting Brake mierzy 4956 mm długości, 1881 mm szerokości i 1413 mm wysokości, a jego przestrzeń ładunkowa - mimo płaskiej, sportowej linii nadwozia - mieści od 590 do 1550 l bagażu. Korzystanie z bagażnika ułatwiają składane tylne fotele oraz automatycznie otwierana tylna klapa, oferowana seryjnie. Standardowo montowane jest również tylne zawieszenie pneumatyczne, zapewniające optymalną przyczepność bez względu na obciążenie. W tylnym rzędzie może podróżować do trzech pasażerów; dwaj skrajni mają do dyspozycji indywidualne fotele. Trzy zagłówki w nieznacznym stopniu wpływają na widoczność do tyłu, a ich pozycja może zostać obniżona przez kierowcę za naciśnięciem przycisku. Lista opcji obejmuje hak holowniczy.

Lekka konstrukcja i aerodynamika: w służbie efektywności

Inteligentna, lekka konstrukcja odegrała decydującą rolę w osiągnięciu niewielkiej masy własnej i wysokiej wytrzymałości CLS Shooting Brake. Model posiada wykonane z aluminium, pozbawione ram okiennych drzwi - o 24 kg lżejsze od konwencjonalnych, stalowych. Tylną klapę, maskę, przednie błotniki, liczne wzmocnienia oraz elementy zawieszenia również wykonano z aluminium.

Istotny wpływ na wydajność nowego modelu ma znakomita aerodynamika. Współczynnik oporu powietrza wersji Shooting Brake wynosi 0,29 (powierzchnia czołowa - 2,30 m2).

Układ napędowy: moc i wydajność

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake dostępny jest z jednym z pięciu silników (trzy jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne). Każdy z nich współpracuje z funkcją ECO start/stop oraz automatyczną przekładnią 7G-TRONIC PLUS. Dodatkowo, dwie jednostki oferowane są z napędem na wszystkie koła: CLS 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY oraz CLS 500 4MATIC BlueEFFICIENCY.

Podstawowy wariant CLS 250 CDI BlueEFFICIENCY z czterocylindrowym turbodieslem generuje moc 150 kW (204 KM) i zużywa średnio 5,3 l/100 km. Mocniejsze wersje zasilane są jednostkami sześciocylindrowymi. Wysokoprężna pod maską CLS 350 CDI BlueEFFICIENCY osiąga 195 kW (265 KM), a benzynowa w CLS 350 BlueEFFICIENCY - 225 kW (306 KM). Odmiana CLS 500 BlueEFFICIENCY z podwójnie doładowanym silnikiem V8 dysponuje mocą 300 kW (408 KM).

Najbardziej dynamiczny w gamie model CLS 63AMG Shooting Brake zaopatrzony jest w silnik AMG V8 biturbo o mocy 386 kW (525 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 700 Nm. W odmianie "Edition 1" wartości te rosną do 410 kW (557 KM) oraz 800 Nm.
Jeszcze lepszą wydajność zapewnia elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy EPS (Electric Power Steering). To radykalny krok w kierunku zacieśnienia relacji pomiędzy kierowcą, samochodem i drogą. Poza wrodzoną precyzją, EPS wpływa również na niższe zużycie paliwa oraz współpracuje z systemem Active Park Assist. CLS Shooting Brake jest w stanie nie tylko wykryć wolne miejsce parkingowe, ale i automatycznie zaparkować.

Kolejna światowa innowacja: przednie reflektory LED

CLS to pierwszy na świecie samochód osobowy oferowany opcjonalnie z dynamicznymi reflektorami przednimi w pełni opartymi na diodach LED. Wyposażenie to padło wyborem około 95 proc. klientów, a teraz będzie dostępne w wersji Shooting Brake. Główne lampy, zaopatrzone w 71 diod LED, wyglądają olśniewająco i podkreślają unikalną ekspresję modelu. Po raz pierwszy specjaliści z Mercedes-Benz zastosowali diody LED w kombinacji z innowacyjnym asystentem adaptacyjnych świateł drogowych, zapewniającym wyższy poziom bezpieczeństwa jazdy nocą.

Za oświetleniem LED przemawiają liczne argumenty: średnia żywotność diody wynosi około 10000 godzin, czyli pięć razy dłużej od żarnika ksenonowego, a z temperaturą barwową 5500 K, światło diodowe ma barwę bliższą dziennemu (6500 K) niż światło ksenonowe (4200 K). Badania wykazały, że im barwa oświetlenia bliższa światłu dziennemu, tym mniejsze zmęczenie oczu.

Rozwinięty instynkt bezpieczeństwa

CLS Shooting Brake uzbrojony jest w liczne systemy aktywnego bezpieczeństwa, pozwalające uniknąć lub ograniczyć skutki wypadku: Active Blind Spot Assist i Active Lane Keeping Assist, DISTRONIC PLUS, BAS PLUS oraz PRE SAFE®. Nie tylko wykrywają one niezamierzoną zmianę pasa czy pojazdy w "martwym polu", ale mogą również skorygować tor jazdy poprzez subtelną interwencję układu hamulcowego lub ostrzec o niebezpieczeństwie za pośrednictwem komunikatów wizualnych i dźwiękowych. 

Płaskorzeźba "Aesthetics S"

Zmysłowa rzeźba nowej limuzyny Mercedes-Benz

"Aesthetics S" to zapowiedź designu luksusowej limuzyny Mercedes-Benz. Estetykę płaskorzeźby podkreśla ekscytujący pokaz w trzech aktach, wykorzystujący grę świata i cienia. Odbędzie się on w hali nr 1 podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu.
Od lat 30. ubiegłego wieku topowe limuzyny Mercedes-Benz odgrywały wyjątkową rolę - nie tylko w historii firmy, ale w motoryzacji w ogóle. Kolejne wcielenia Klasy S nie były wyłącznie najnowocześniejszym osiągnięciem technologii i designu. Były symbolem, wzorem do naśladowania dla innych aut.

- Charakterystyczne linie Klasy S od zawsze stanowiły ekspresję motoryzacyjnej kultury w interpretacji Mercedes-Benz. Nowa Klasa S będzie kontynuowała te tradycje, a jej rysy nadadzą oblicze naszej filozofii projektowania na najbliższe lata - wyjaśnia Gorden Wagener, szef designu Mercedes-Benz Cars.

Kształt rzeźby "Aesthetics S" w artystycznej formie podkreśla kluczowe linie nowej limuzyny, mocne i płynne. - "Aesthetics S" łączy zmysłowe kształty i dynamiczny styl - mówi Wagener.

Debiut płaskorzeźby w Paryżu będzie połączony z ekscytującym pokazem świetlnym w trzech aktach. W ramach przedstawienia zaprezentowane zostaną także cztery generacje Klasy S - 189, 108, 126 i 221.

- Mercedes-Benz Klasy S od zawsze imponował ponadczasowym designem, który wskazywał drogę ku przyszłości. Rzeźba kontynuuje te tradycje i tworzy scenerię dla rozwoju nowej Klasy S - zdradza Wagener.

Nie po raz pierwszy Mercedes-Benz zapowiada design nowych modeli w formie dzieła sztuki. Wcześniej zaprezentowano już rzeźby "Aesthetics No. 1" (2010 rok) oraz "Aesthetics No. 2" i "Aesthetics 125" (2011 rok). 
 
Mercedes-Benz Klasy A

Puls nowej generacji

Nowa Klasa A to nieodkryty jeszcze rozdział w segmencie aut kompaktowych. Jej emocjonujący design kryje wydajną technologię z silnikami o mocy od 80 kW (109 KM) do 155 kW (211 KM) i najniższym w klasie współczynnikiem oporu powietrza - 0,27. Najbardziej oszczędna wersja emituje zaledwie 98 g CO2/km. Jednocześnie nowy model udowadnia, że bezpieczeństwo nie ma swojej ceny - standardowe wyposażenie obejmuje m.in. radarowy system ostrzegania przed kolizją COLLISION PREVENTION ASSIST.

Klasa A intryguje od pierwszego spojrzenia. Jej nadwozie mierzy aż o 180 mm mniej od poprzedniczki (długość/szerokość/wysokość: 4292/1780/1433 mm). Tak radykalny zwrot to zasługa doskonale przyjętego prototypu Concept A-CLASS. Dwubryłowy kompakt z wyraźnym zacięciem sportowym w niemal nietkniętej formie trafił do produkcji seryjnej.

- Kreślenie nowej, dynamicznej sylwetki kompaktowego modelu Mercedes-Benz okazało się wyzwaniem, które sprawiło nam dużą frajdę - wyjaśnia Gorden Wagener, szef designu Mercedes-Benz. - Rzeźba nadwozia nowej Klasy A zdradza typową dla Mercedesów pewność siebie.

Wyraźnie zaakcentowane krawędzie podkreślają wzajemną grę wklęsłych i wypukłych powierzchni. Zależnie od oświetlenia, ich interakcja przechodzi od łagodnej do wyzywającej formy. Sportowe aspiracje Klasy A wyraża pocięty wlotami powietrza przedni pas w kształcie litery V. Dominuje nad nim trójramienna gwiazda Mercedesa i LED-owe przednie lampy.

Ale Klasa A to nie tylko nowa, młoda twarz. Energetyczne oblicze modelu podkreślają zmysłowo tłoczone boki nadwozia. Napięte linie nadają im głęboki, trójwymiarowy kształt. Mocnej budowy tył przywodzi na myśl nadwozia samochodów typu coupé. Efekt ten potęguje horyzontalna orientacja tylnych lamp, których wyrafinowana forma pełni dodatkową rolę: poprawia przepływ powietrza wokół pojazdu.

Wystrój wnętrza tylko dopełnia dynamiczne oblicze karoserii. Niespotykanej w klasie jakości materiały współgrają tu z designem charakterystycznym dla aut sportowych. Przykłady? Wysmakowany kształt otworów wentylacyjnych, opcjonalne zintegrowane przednie fotele czy galwanizowana powierzchnia elementów wykończenia w kolorze "silver chrom", nadająca im metaliczny blask z efektem "cool touch". Starannie dobrane okładziny sprawiają wrażenie odlanych z jednego kawałka metalu.
Tablica przyrządów ma wyraźny profil skrzydła z wyodrębnioną dolną sekcją instrumentów sterowania. Dominująca, górna sekcja pokryta została specjalnym filmem o trójwymiarowej strukturze. Wzrok kierowcy i pasażerów przykuwają galwanizowane otwory wentylacyjne, kształtem przypominające turbiny lotnicze, lśniąca, czarna oprawa wyświetlacza systemu telematycznego oraz poręczna, trójramienna kierownica. Za rozmieszczenie poszczególnych instrumentów, schowków oraz podłokietnika odpowiadają specjaliści Mercedes-Benz w zakresie ergonomii. Szeroka gama obić i krojów foteli oraz kombinacji kolorystycznych zapewnia bogate możliwość indywidualizacji.

Kabina klasy A mieści 5 osób, a pojemność jej bagażnika wynosi 341 l (VDA) z możliwością powiększenia do 1157 l po złożeniu oparć tylnej kanapy. Wszsytkie wersje posiadają oparcie dzielone w proporcji 60:40.

Dynamiczna indywidualistka – gama wyposażenia klasy A

Poza bogato wyposażoną odmianą bazową (Audio 5 USB, klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby oraz multifunkcyjna kierownica z 12 przyciskami), klasa A dostępna jest w trzech wersjach stylizacji i wyposażenia, dopasowanych do różnych wymagań: Urban, Style oraz AMG Sport.

Nowe silniki benzynowe i wysokoprężne

Szeroka gama silników spełnia zróżnicowane potrzeby i demonstruje najnowocześniejsze rozwiązania w dziedzinie wydajności. Model A 180 CDI to pierwszy Mercedes-Benz, emitujący średnio zaledwie 98 g CO2/km.
Benzynowe, turbodoładowane silniki o pojemności 1,6 oraz 2 litrów generują moc 90 kW (115 KM) pod maską A 180, 115 kW (156 KM) pod maską A 200 oraz 155 kW (211 KM) w przypadku A 250.

Silniki wysokoprężne zawdzięczają niewielkie zapotrzebowanie na paliwo zaawansowanemu układowi wtryskowemu i turbodoładowaniu. Klasa A 180 CDI generuje moc 80 kW (109 KM), zaś 200 CDI - 100 kW (136 KM). Zasilany 2,2-litrowym silnikiem model A 220 CDI osiąga moc 125 kW (170 KM).

Wszystkie wersje nowej Klasy A seryjnie uzbrojone są w funkcję ECO start/stop. Silniki mogą współpracować z nową, 6-biegową przekładnią mechaniczną lub opcjonalną, dwusprzęgłową skrzynią zautomatyzowaną 7G-DCT.

Nowości od kół aż po dach: zawieszenie, aerodynamika, bezpieczeństwo
Żywiołowa natura nowej Klasy A nie kończy się na stylizacji i wydajnych silnikach. Zauważalnie niższy środek ciężki (-40 mm) i nowa, czterowahaczowa tylna oś zapewniają stabilne i precyzyjne zachowanie na drodze, podobnie jak możliwość zamontowania napędu na cztery koła 4MATIC. Klienci mają do wyboru trzy wersje zawieszenia, w tym opcjonalne zawieszenie sportowe. Elektromechaniczny układ kierowniczy Klasy A został całkowicie przeprojektowany. Elektryczna pompa została teraz zainstalowana bezpośrednio na przekładni i tworzy zwarty układ Dual Pinion EPS.
Opływowe nadwozie Klasy A notuje najlepszy w klasie współczynnik oporu powietrza Cd, równy 0,27.

Jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa

Klasa A została seryjnie wyposażona w innowacyjny, radarowy system ostrzegania przed kolizją Collision Prevention Assist z adaptacyjnym układem Brake Assist. Duet ten wykrywa ryzyko uderzenia w tył poprzedzającego pojazdu i ostrzega kierowcę za pomocą sygnałów wizualnych i akustycznych oraz przygotowuje do układ hamulcowy do precyzyjnej reakcji, chroniąc przed skutkami ewentualnej kolizji.
Po raz pierwszy Klasa A oferuje także układ PRE-SAFE®, zaprezentowany w Klasie S w 2002 roku. Potrafi on rozpoznawać krytyczne sytuacje podczas jazdy i w razie potrzeby uruchamia systemy bezpieczeństwa, które mogą zmniejszyć ryzyko odniesienia obrażeń przez pasażerów samochodu. Jeżeli system rozpozna sytuację krytyczną, może w ciągu ułamków sekundy uruchomić elektroniczne napinacze pasów bezpieczeństwa, zamknąć boczne szyby i szyberdach oraz ustawić w optymalnej pozycji regulowany elektrycznie fotel pasażera. W tym celu PRE-SAFE® stale analizuje dane przekazywane przez czujniki systemów ESP® i BAS, co pozwala mu przykładowo rozpoznać silną nad- lub podsterowność czy gwałtowne hamowanie.

Lista standardowego wyposażenia nowej Klasy A obejmuje również inne systemy, zarezerwowane dotychczas dla większych modeli:
• Adaptive Highbeam Assist
• Blind Spot Assist i Lane Keeping Assist
• ATTENTION ASSIST (standard)
• Speed Limit Assist (system rozpoznawania ograniczeń prędkości)
• Active Parking Assist
• funkcja HOLD
• Hill-Start Assist
• LINGUATRONIC
• kamera cofania
• DISTRONIC PLUS