30
stycznia
2015
|
01:00
Europe/Warsaw

Mercedes-Benz Polska – Rekordowy rok 2014

I. WYNIKI FINANSOWE

Spółka Mercedes-Benz Polska odnotowała w 2014 roku obroty w wys. 3.170  mln PLN, co oznacza wzrost o 13,3% w porównaniu do 2013 (2.781 mln PLN). 

II. REKORDOWA SPRZEDAŻ SAMOCHODÓW OSOBOWYCH I CIĘŻAROWYCH

1. Samochody osobowe Mercedes-Benz (MBC)

W 2014 roku Mercedes-Benz po raz czwarty z rzędu pobił roczny rekord sprzedaży i dostarczył więcej samochodów niż kiedykolwiek wcześniej – w ręce klientów trafiło 1 650 010 aut, o 12,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Miesiąc w miesiąc notowano wzrosty liczby dostaw. Ubiegły grudzień okazał się najlepszym pod względem sprzedaży miesiącem w historii firmy (163 171 sztuk, +17,2 proc.), podobnie jak ostatni kwartał ub. roku (454 854).

Na polskim rynku zarejestrowano historyczny rekord: 7493 nowych Mercedesów – o 22,7 proc. więcej niż w roku 2013 (z uwzględnieniem osobowych wersji samochodów dostawczych). Modele Mercedes-Benz przodują w kluczowych segmentach rynku – dotyczy to m.in. Klasy A (876 sztuk), CLA (718 sztuk), C (1117 sztuk), CLS (180 sztuk) oraz Klasy S. Flagowa limuzyna koncernu Daimler AG znalazła w Polsce 544 nabywców,  czterokrotnie więcej niż dwie najpopularniejsze limuzyny konkurencji.

Ubiegły rok stał pod znakiem supersportowych pojazdów ze stajni AMG. W  Polsce zarejestrowano 332 modele AMG (przy 408 sprzedanych). Dla porównania, rok 2013 zamknięto wynikiem blisko trzykrotnie niższym (112 egzemplarzy). Najbardziej popularne były kompaktowe modele Mercedes-AMG – CLA 45 AMG (94 szt.) i A 45 AMG (104 szt.), a także sportowe wydania Klasy S (56 szt.). Wprowadzony do sprzedaży wiosną ub.r. GLA 45 AMG znalazł 19 nabywców. Ponadto, w 2014 roku dostarczono w Polsce m.in. 18 sztuk SUV-a GL 63 AMG oraz 13 egzemplarzy E 63 AMG.

Sprzedaż ogółem    7493 szt.
Najpopularniejsze modele  Klasa C: 1117 szt., Klasa A: 876 szt.,  
Klasa E: 741 szt., Klasa GLA: 735 szt.

Nagrody dla marki Mercedes-Benz
• Car of the Year - Finalista – Klasa C
• Top Gear - Sportowy Samochód Roku: Mercedes AMG GT, Rodzinny Samochód Roku: Mercedes Klasa C Kombi, Luksusowy Samochód Roku: Mercedes S Coupe
• Moto.pl - Niespodzianka roku 2014: Sprzedaż Mercedesa G 63 AMG 6x6 w Polsce
• Samochód Roku Playboya 2014 - Auto sportowe - Mercedes Benz A45 AMG


Plany na 2015

Ofensywa modelowa Mercedes-Benz nie słabnie. W najbliższych miesiącach do sprzedaży trafią między innymi zaprezentowane niedawno modele CLA Shooting Brake oraz GLE Coupe, najbardziej ekskluzywne wydanie Klasy S pod marką Mercedes-Maybach oraz nowy samochód sportowy z Affalterbach – Mercedes-AMG GT. Druga połowa roku to czas debiutów nowego SUV-a klasy średniej o nazwie GLC (zastąpi w ofercie Klasę GLK), a także odnowionej Klasy A oraz modeli GLE i GLS (zastąpią Klasę ML  GL). Pod koniec roku w salonach pojawi się kolejna (i nie ostatnia) odmiana nadwoziowa nowej Klasy C – Coupe.

„Rok 2015 upłynie nam zatem pod hasłem SUVów. Zmodernizujemy praktycznie wszystkie modele w tej kategorii. W połowie roku ofertę sportowej marki Mercedes-AMG wzmocnią pierwsze modele z rodziny AMG Sport: Klasa C, GLE oraz GLE Coupe, stanowiące pomost między autami „cywilnymi” a topowymi wariantami AMG. Otwieramy również nowy rozdział luksusu:  Mercedes-Maybach Klasy S to samochód, który ma spełniać najbardziej wyszukane wymagania klientów. Od Klasy S odróżnia go między innymi dodatkowa przestrzeń, specjalne fotele oraz jeszcze bardziej luksusowo wykończona kabina, oferująca szerokie możliwości indywidualizacji. Mercedes-Maybach nie jest jednak linią wyposażenia – to podmarka, która w przyszłości będzie dostarczać Mercedesy w wyjątkowo ekskluzywnej formie.

Najbliższe dwanaście miesięcy zapowiada się zatem ekscytująco!” – mówi Niels Kowollik, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Polska.

Nowy rok to dla Mercedesa również nowa, bardziej przejrzysta nomenklatura rosnącej gamy modelowej. W przyszłości nowe modele Mercedesa otrzymają

jedno-, dwu- lub trzyliterowe nazwy pisane wielkimi literami. „Nowa nomenklatura opiera się na pięciu głównych klasach oferowanych samochodów: A, B, C, E oraz S. Tu nie nastąpią żadne zmiany. W przypadku SUV-ów, poza legendarną Klasą G, wszystkie modele otrzymają trzyliterowe oznaczenia, rozpoczynające się od frazy „GL” i zakończone oznaczeniem klasy pojazdu. „G” wskazuje na terenowy rodowód, a litera „L” od lat pojawia się w historii Mercedes-Benz i ułatwia wymowę poszczególnych nazw – wystarczy wspomnieć roadstera SL czy nowsze sedany w stylu coupé z rodziny CLS oraz CLA.” – wyjaśnia Kowollik.

Oto pełna lista nowości w 2015 roku:

• luty: Mercedes-Maybach Klasy S
Mercedes-AMG C 63
• marzec: Mercedes-AMG GT
CLA Shooting Brake
• czerwiec-lipiec: gama modeli AMG Sport (Klasa C, GLE i GLE Coupe)
• lipiec: GLE Coupe
• wrzesień: GLC (następca Klasy GLK)
GLE (ML po liftingu)
GLS (GL po liftingu)
Klasa A po liftingu
• listopad: Klasa C Coupe

Serwis

W 2014 roku kontynuowano program „Karta Klienta Mercedes-Benz” dla użytkowników pojazdów osobowych starszych niż 4 lata. Karta Klienta oferuje nie tylko korzyści finansowe, takie jak 30% rabatu na wybrane usługi eksploatacyjne, ale również mobilność, krótszy czas oczekiwania na przegląd czy serwis czy osobistego doradcę serwisowego.Na koniec roku 2014 ilość wydanych Kart Klienta sięgnęła 43.000 sztuk, a z usług w ramach programu skorzystało ponad 11 000 klientów.

Nowością było wprowadzenie Pakietu Komfort – produktu ubezpiecze-niowego, obejmującego pokrycie kosztów napraw o charakterze gwarancyjnym do 4-ego lub 5-ego roku eksploatacji włącznie. Przeznaczony dla samochodów używanych w wieku do 2 lat Pakiet Komfort stanowi uzupełnienie wprowadzonego rok wcześniej Pakietu Gwarancyjnego dla pojazdów nowych. W sumie w 2014 roku sprzedano 4 680 pakietów
.

Części zamienne

W 2014 w zakresie sprzedaży Oryginalnych Części Mercedes-Benz do samochodów osobowych odnotowaliśmy 7-procentowy wzrost. O prawie 30% wzrosła sprzedaż oryginalnych akcesoriów i kolekcji.  W dalszym ciągu rozwijała się sprzedaż fabrycznie regenerowanych części z linii EconomyLine, których asortyment produktowy jest stale poszerzany.

W ramach programu BestParts kontynuowaliśmy program profesjonalizacji sprzedaży części zamiennych „przez ladę” rozszerzając działania o kolejne serwisy. W tej chwili certyfikat profesjonalizacji programu Best Parts posiadają 24 serwisy.

2. Samochody dostawcze Mercedes-Benz

W roku 2014 rynek wzrósł we wszystkich segmentach samochodów dostawczych. W Polsce zarejestrowano 55.682 pojazdy, co oznacza wzrost o 16,5%.

Na rosnącym rynku rósł też Mercedes-Benz. Liczba zarejestrowanych samochodów dostawczych wzrosła z 4213 sztuk w ubiegłym roku do 4494 w 2014. W największym stopniu przyczyniły się do tego samochody średniego segmentu – Vito, a także następca Viano – Klasa V. Rejestracja tych pojazdów wzrosła o niemal 20% - z 877 do 1084 sztuk. Mimo wprowadzenia do sprzedaży dopiero w drugiej połowie roku, sukcesem było 187 zarejestrowanych Klas V. Wynik jest także bardzo dobry dla Vito, mimo że nowy model debiutował dopiero na sam koniec roku. Pojazdy Mercedesa z tego segmentu zwiększyły swój rynkowy udział do 14,92%. Sprzedaż nowego Sprinter wzrosła z 2.843 do 3.011 sztuk (o 5,91%).

Dwie premiery – Klasy V (w czerwcu) oraz Vito (w listopadzie) oferują liczne, często niespotykane u konkurencji systemy bezpieczeństwa. Dodatkowo Klasa V wyróżnia się wyjątkowym w tym segmencie komfortem, czyniącym z niej prawdziwego Mercedesa wśród vanów. Vito z kolei szczyci się wyjątkowo niskim spalaniem (5,7 l/100km). Jest to jedyny na rynku samochód dostawczy występujący w trzech wariantach napędu – na oś przednią, tylną, lub w wersji 4x4, debiutującej już w 2015.

Pobity został kolejny rekord spalania dużym samochodem dostawczym. Zwycięzcy trzeciej edycji konkursu Grand Prix Van Economy udało się na ponad 50-cio kilometrowym dystansie osiągnąć wynik 4,7l/100km Sprinterem 213 CDI.

Nagrody 2014 dla samochodów dostawczych
• Znak Jakości KidZone – Marco Polo
• Samochód Flotowy do 3,5T (Fleet Derby) – Sprinter
• Złoty Paragon („Hurt i Detal”) – Sprinter
• Kurierskie vany roku (wydawnictwo ETM) – Vito i Sprinter
• Red Dot – Klasa V
• Nagroda za wyjątkową liczbę systemów bezpieczeństwa („Reisemobil International”) – Sprinter
• Auto Flotowe Roku (Stowarzyszenie Kierowników Flot Samochodowych ) – Citan
• Dobra Marka 2015 – Jakość, Zaufanie, Renoma (Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk ) – Samochody dostawcze Mercedes-Benz

Plany na 2015:

„Liczymy na dalsze wzrosty rynku, choć zapewne nie tak duże jak w ubiegłym roku, co było m.in. efektem tzw. „kratek”. Jesteśmy przekonani, że dobre wyniki przyniesie pierwszy pełny rok sprzedaży Nowego Vito, jako pioniera w zakresie ekonomii, bezpieczeństwa i funkcjonalności. Polską premierą roku będzie Marco Polo (zaprezentowane wcześniej w Niemczech), czyli rekreacyjna wersja Klasy V. Oba modele zostaną zaprezentowane podczas zawodów Ironman 70.3 w Gdyni, dla których oficjalnym samochodem jest właśnie Klasa V. Pojazdy te są dopasowane do potrzeb osób prowadzących aktywny tryb życia, a ceniących sobie jednocześnie komfort i życie rodzinne. Zdecydowanie chcemy promować kwestie bezpieczeństwa na drodze, gdzie jesteśmy pionierem licznych rozwiązań, takich jak choćby Asystent Bocznego Wiatru. Dla nas jako producenta samochodów jest to szczególnie ważny temat, ze względu na wciąż wysoką liczbę ofiar wypadków drogowych.” – mówi  Christoph Stemmer, Dyrektor Zarządzający Mercedes-Benz Vans.

Serwis

W 2014 roku kontynuowano program „Van Service Center”, zakładający podniesienie jakości usług dla pojazdów dostawczych przy zachowaniu przystępnego poziomu cen. W ramach programu oferowaliśmy klientom korzystną ofertę produktów i usług serwisowych, m.in. „Pogwarancyjne pakiety serwisowe”, obejmujące podstawowe czynności przeglądowe i eksploatacyjne (np. wymiana oleju czy klocków hamulcowych).. Szczególnie dużym zainteresowaniem cieszył się organizowany już po raz drugi cykl imprez pod nazwą Van Service Center Patrol.

W 2014 roku wprowadziliśmy również produkt umożliwiający właścicielom samochodów dostawczych Mercedes-Benz dodatkową ochronę przed kosztami nieoczekiwanych napraw po upływie 2-letniej ochrony gwarancyjnej – dzięki Pakietowi Gwarancyjnemu Van lub Pakietowi Komfort Van klient zyskuje możliwość pokrycia kosztów napraw o charakterze gwarancyjnym nawet do 5-ego roku eksploatacji włącznie. Ponadto 14 tys. klientów serwisu samochodów dostawczych odebrało po naprawie upominek w podziękowaniu za wizytę w Autoryzowanym Serwisie Mercedes-Benz.

Części zamienne

W 2014 sprzedaż Oryginalnych Części Mercedes-Benz wzrosła o prawie 4%. Szczególnie wart podkreślenia jest rozwój sprzedaży fabrycznie regenerowanych części z linii EconomyLine. W 2014 roku dość mocno marka rozwinęła ofertę opon i kół kompletnych do pojazdów dostawczych, odnotowując ponad 40% wzrost sprzedaży.
W ramach programu BestParts kontynuowany był rozwój programu profesjonalizacji sprzedaży części zamiennych do warsztatów nieautoryzowanych w kolejnych serwisach. 

Samochody ciężarowe Mercedes-Benz

To był bardzo dobry rok dla ciężarowych Mercedesów. Firma odnotowała rekordowe wyniki rejestracji, zwłaszcza w segmencie powyżej 16 ton. Podczas gdy rynek pojazdów ciężarowych zmniejszył się o ponad tysiąc pojazdów, liczba zarejestrowanych Mercedesów wzrosła z 2577 do 2737 sztuk. Udział marki zwiększył się w ten sposób z 16% do 18,3%, co jest historycznym wynikiem.

Tradycyjnie, fundamentalny wpływ na dobry wynik miała silna pozycja w segmencie ciągników siodłowych (niemal 2300 zarejestrowanych pojazdów). Natomiast największe wzrosty odnotowały ciężkie podwozia - o niemal 20% więcej niż w 2013, ponad 450 sztuk. Bez wątpienia miała tu znaczenie ugruntowana pozycja nowego Actrosa. Po raz pierwszy na wynik wpłynął zdobywający popularność i wielokrotnie nagradzany Arocs oraz dobre perspektywy rozwoju sektora budowlanego.

W segmencie 6-16 ton  co piąty rejestrowany w Polsce pojazd okazał się Mercedesem – wzrost udziałów o ponad 4 proc. Łącznie zarejestrowanie 3065 pojazdów ciężarowych >6T dało niemieckiemu producentowi udział w polskim rynku przekraczający 18,5%. Przyniosło to drugie miejsce, ze stratą do lidera nie całych 100 sztuk.

- Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego świetnego wyniku, choć oczywiście nie spoczywamy na laurach – komentuje Przemysław Rajewski, Dyrektor Zarządzający Mercedes-Benz Trucks. – Sukces zawdzięczmy naszym produktom i doskonale funkcjonującej sieci dilerskiej. Nowy Actros był w zeszłym roku jedynym sprawdzonym pojazdem ciężarowym spełniającym normę Euro VI, obecnym na rynku już od połowy 2011 roku. Program „EcoBestia-Fuel Duel” pomógł nam przekonać klientów do wyjątkowo niskiego spalania w naszych pojazdach. Istotna jest również zmiana mentalności polskich firm, które coraz częściej biorą pod uwagę całkowite koszty użytkowania pojazdów (total costs of ownership), a nie tylko cenę zakupu.

Technologicznym wydarzeniem roku była zdecydowanie prezentacja pojazdu przyszłości - Future Truck 2025. Jest to pierwsza na świecie autonomiczna ciężarówka. Nie tylko dostosowuje ona prędkość i odległości do warunków drogowych - trzyma się także sama wyznaczonych, nieraz krętych pasów ruchu, a nawet ustępuje drogi mijającym ją pojazdom uprzywilejowanym.

Wraz z fundacją Trucker’s Life, Mercedes-Benz Polska rozpoczął program budowy otwartych siłowni dla kierowców ciężarówek. Sześć takich obiektów już powstało przy stacjach benzynowych przy najważniejszych drogach w kraju, zaś w najbliższym czasie planuje się  stawiać kolejne. Zdrowie i kondycja fizyczna kierowców są bardzo ważne także z punktu widzenia bezpieczeństwa – absolutnego priorytetu Mercedesa.

Nagrody 2014
• Laury Buildera („Builder”) – Arocs

Plany na 2015

"W nadchodzącym roku nie planujemy większych premier. Paleta naszych samochodów ciężarowych została w pełni odświeżona i bardzo dobrze przyjęta przez rynek, co potwierdzają wyniki. Dlatego w 2015 chcemy się skupić na ofercie około sprzedażowej – wynajmie długoterminowym Charterway, czy atrakcyjnych ofertach leasingowych. Stawiamy też na promocję telematyki, a zwłaszcza systemu FleetBoard, oferując jednocześnie związane z nim nowe rozwiązania.  Planujemy także dalszy rozwój programu Fuel Duel (dawniej EcoBestia), w ramach którego aktualni i potencjalni klienci mają okazję porównać spalanie w swoich pojazdach innych marek, ze spalaniem w odpowiednikach Mercedesa. Dotychczas wygrywaliśmy zdecydowaną większość takich pojedynków, co bez wątpienia przyczyniło się do rynkowego sukcesu." - mówi Rajewski.

Serwis:

Coraz większym zainteresowaniem klientów cieszyła się oferta pogwarancyjnych pakietów serwisowych, obejmujących podstawowe czynności przeglądowe w stałej, atrakcyjnej cenie. Kontynuowaliśmy również program „Ty dbasz o Mercedesa, Mercedes dba o Ciebie”,  w ramach którego kierowcy samochodów ciężarowych otrzymywali upominki przy wykonywaniu napraw w Autoryzowanych Stacjach Obsługi Mercedes-Benz. W ciągu roku w Stacjach zorganizowano  cykl spotkań z klientami, podczas których mogli m.in. zapoznać się z pełną ofertą serwisową oraz obejrzeć dynamiczny pokaz „modelowej” naprawy samochodu ciężarowego.

Części zamienne:

Elastyczna polityka cenowa, zwiększenie dostępności części Economy Line oraz skrócenie czasu dostawy do klientów zapewniły nam stabilny wzrost sprzedaży części. Zwłaszcza oferta oryginalnie regenerowanych części Economy Line cieszyła się zwiększonym zainteresowaniem. Uruchomiliśmy program indywidualnie dopasowywanej oferty na naprawę dużych podzespołów – m.in. silników i skrzyń biegów. Nasze doświadczenia z wprowadzeniem oleju MB pomogły nam uzupełnić portfolio oferowanych przez nas produktów o opony i części do naczep. Planujemy dalsze rozszerzanie dostępności produktów.

III Sieć dealerska

W roku 2014 cała sieć Mercedes-Benz koncentrowała się na dalszej specjalizacji i profesjonalizacji. Był to drugi rok funkcjonowania na warszawskim Powiślu Stacji Mercedes, która zdobyła olbrzymią popularność i zapewniła sobie stałe grono miłośników. Sukces mediowy i marketingowy projektu potwierdzają nie tylko liczne nagrody, ale przede wszystkim liczby: 25.000 odwiedzających, 1023 tzw. leady, niemal 800 jazd testowych i prawie 1.900 publikacji w mediach i social mediach. To wszystko uczyniło Stację Mercedes nie tylko warszawskim przebojem lata, ale także ważnym narzędziem komunikacyjnym Mercedesa.

Rok 2014 był istotny dla rozwinięcia działalności handlowej firmy w zakresie  internecie. Jest to jeden z celów długofalowej strategii Mercedes-Benz 2020 (Best Customer Experience). Na początku ubiegłego roku ruszył projekt „Mercedes connect me”, czyli oferta długoterminowego wynajmu samochodów. Równie duże znaczenie miało powstanie pierwszego internetowego salonu Mercedes-Benz Warszawa, umożliwiającego nabycie samochodu bez wychodzenia z domu.

Nowe stacje Mercedes-Benz
• nowy oddział Mirosław Wróbel Sp. z o.o. w Częstochowie - sprzedaż i serwis samochodów osobowych i dostawczych MB.
• Nowy oddział Mercedes-Benz Sosnowiec sp. z o.o. w Będzinie – sprzedaż i serwis samochodów ciężarowych MB i FUSO
• oddziały Sobiesław Zasada Automotive Sp. z o.o. sp. k. w Bielsku-Białej, Łodzi i Brzozie k. Bydgoszczy – modernizacja obiektów
• Duda-Cars SA w Poznaniu – modernizacja obiektu
• Danuta i Ryszard Czach sp. z o.o. w Rzeszowie - modernizacja obiektu

Plany na 2015

W 2015 roku Mercedes-Benz Polska będzie kontynuować optymalizację jakości sieci dealerskiej, przy jej jednoczesnym dalszym rozbudowywaniu. Powstaną nowe obiekty w podwarszawskich Jankach (jedyny w Polsce salon dedykowany wyłącznie sprzedaży i serwisowi samochodów dostawczych) i w Gorzowie Wielkopolskim. Spójna strategia rozwoju całej sieci uwzględniająca jednocześnie potrzeby   poszczególnych segmentów ( samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych) to fundament sukcesu w przyszłości.

Nagrody w dziedzinie PR i komunikacji marketingowej 2014
• Tytuł Projekt Roku dla Stacji Mercedes - magazyn „Brief”, kategoria Komunikacja Marketingowa
• Złote Szpalty dla publikacji „Stacja Mercedes” – konkurs „Szpalty Roku”, kategoria Publikacja Jednorazowa
• Dyrektor Marketingu Roku dla diałów Sieci, PR i Marketingu Mercedes-Benz Polska za przeprowadzenie projektu Stacja Mercedes
• Golden Arrow dla Stacji Mercedes – organizator Polskie Stowarzyszenie Marketingu, kategoria Experimental Marketing
• PRotony dla działu PR w kategorii naljepsza osoba/zespół PR w firmie

Kontakt:

Ewa Łabno-Falęcka 
Tel. +22 / 312 72 20
ewa.labno-falecka@daimler.com