08
lutego
2012
|
01:00
Europe/Warsaw

Mercedes-Benz Polska 2011 – Wzrost obrotów i sprzedaży

0Spółka Mercedes-Benz Polska odnotowała w 2011 roku obroty w wys. 2.449  mln PLN, co oznacza wzrost o 14,8% w porównaniu do 2010 (2.132 mln PLN). 

II. ZWIĘKSZENIE UDZIAŁÓW NA RYNKU SAMOCHODÓW OSOBOWYCH, WZROST SPRZEDAŻY POJAZDÓW UŻYTKOWYCH

1. Samochody osobowe Mercedes-Benz
Mimo trudnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym w Polsce (-12,2 %), dział samochodów osobowych Mercedes-Benz Cars (Mercedes-Benz, smart) osiągnął bardzo dobrą sprzedaż, obejmując tym samym pozycję lidera w klasie premium. Łączna suma zarejestrowanych pojazdów osobowych Mercedes-Benz to 4862 egzemplarze. Rok 2011 był również rewelacyjny dla marki smart, która zakończyła ten okres z wynikiem 111 zarejestrowanych pojazdów. To daje 73,4-procentowy wzrost względem analogicznego okresu ubiegłego roku.

Rok 2011 był bardzo ciężkim okresem. Widać to w raporcie Cepik, który wskazał, że w zeszłym roku rynek poszedł ostro w dół. Nas cieszy to, że niemo braku „kratk” udało się nam szybko dostosować do potrzeb rynku oferując szereg ciekawych propozycji dla naszych klientów. To wszystko spowodowało, że Mercedes-Bez Polska nie tylko zakończył rok z rewelacyjnym wynikiem, ale również osiągnął pozycji lidera wśród marek Premium na polskim runku.– mówi Paweł Miszkowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Cars.

Dla Mercedesa 2011 był rokiem debiutu wielu modeli. Na początku roku w salonach pojawił się długo wyczekiwany następca pierwszej generacji Klasy CLS, który cieszył się ogromną popularnością. Aż 286 nowo zarejestrowanych egzemplarzy dało mu silną pozycję lidera w klasie czerodrtzwiowych coupe. 

Kolejna nowość to Mercedes-Benz Klasy C, która już kolejny rok pozostaje liderem w swoim segmencie wśród marek Premium. Choć bez „kratki” nadal dużą popularnością cieszą się SUV-y. Tu dominował model GLK, z typową dla Mercedesa jakością, funkcjonalnością i wyróżniającym się designem. Sporym zainteresowaniem cieszyła się również Klasa M poprzedniej generacji, która w salonach była dostępna do października jak nowy model, który od samego początku zdobył serca Klientów. Tym samym w klasie dużych SUV-ów klasy Premium Mercedes nie miał sobie równych - od momentu premiery Klasy G ponad 30 lat temu, klienci na całym świecie odebrali kluczyki do ponad 2 milionów sztuk SUV –ów Klasy G, M, R, GL i GLK.

W ciągu ponad 30 lat rynkowej kariery Klasy G zaprezentowaliśmy w tym segmencie kolejne cztery modele. Od lipca 2010 roku, miesiąc po miesiącu biją one kolejne rekordy sprzedaży. Znakomicie przyjęta nowa Klasa M tylko poprawi te wyniki. Dziś SUV-y to istotny filar sprzedaży Mercedes-Benz Polska - mówi Paweł Miszkowski

Najpopularniejszym modelem z gwiazdą na masce kolejny rok z rzędu okazała się być Klasa E (862 egzemplarzy). Niewiele mniej Klientów wybrało Klasę C (827 egzemplarzy) oraz Klasę A (686 samochodów). Co ciekawe, Klasa S, która ma przed sobą ostatni rok produkcji nadal cieszy się ogromną popularnością (limuzyna i coupé - 148 pojazdów). Wartym odnotowania faktem jest większe zainteresowanie kultową Klasą G, którą w 2011. roku produkcji zakupiło 27 Klientów.

Sprzedaż ogółem  4973 szt., w tym Mercedes-Benz: 4862 szt. (-1.0 %),, smart: 111 szt. (+ 73,4 %)
Najpopularniejsze modele  Klasa A: 686 szt. (411 szt. w 2010 r.)
    Klasa B: 531 szt. (740 szt. w 2010 r.)
    Klasa C: 827 szt. (654 szt. w 2010 r.)
    Klasa E: 862 szt. (868 szt. w 2010 r.)
    Klasa S: 148 szt. (247 szt. w 2010 r.)
    SUV: (Klasy R, M, GL/G bez GLK): 902 szt. (755 w 2010 r.)

Największy wzrost  Klasa CLS + 89,5 % 
Klasa A + 67,6 %

Nagroda dla modeli Mercedes-Benz Cars w Polsce      

• CLS 63 AMG Samochodem Męska Rzecz 2011 – TVN Turbo
• SLK – Złota Kierownica – Auto Świat
• Mercedes-Benz C 200 – Fleet
• smart fortwo - Fleet

Plany na 2012

Debiuty 2012: Już na początku roku pojawi się Mercedes-Benz zaprezentuje zupełnie nową generację roadstera SL - po raz pierwszy niemal całkowicie wykonanego z aluminium. W porównaniu do poprzednika, jego masa własna spadła aż o 140 kg. Wprowadzenie nowego Mercedes-Benz Klasy SL oznacza kontynuację 60-letniej historii sukcesu dla dużych Roadsterów. W marcu w Genewie zadebiutuje nowa Klasa A. Dynamiczna, pełna ekspresyjnych linii i nowoczesna technologia z czterycylindrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym, dwusprzęgłową przekładnią oraz systemem ostrzegania przed kolizją na czele. To już drugi z pięciu modeli nowej generacji kompaktów. Kolejne zadebiutują w ciągu najbliższych trzech lat.

W połowie roku na naszym rynku zobaczymy również gruntownie zmienione Mercedesy Klasy GLK, z zupełnie nowym wnętrzem, dającym jeszcze większe poczucie komfortu i nowymi jednostkami napędowymi.

W drugiej połowie roku, na targach w Paryżu, Mercedes-Benz pokaże długo wyczekiwanego CLS-a w wersji Shooting Break, co połączy się z polskim debiutem smarta fortwo electric drive. Natomiast końcówka roku to premiera naszego flagowego modelu w klasie SUV, a mianowicie zupełnie nowej Klasy GL.

2. Samochody użytkowe
W roku 2011 zarejestrowano 6621 pojazdów dostawczych i ciężarowych Mercedes-Benz.. Stanowi to wzrost o ponad 12% względem roku 2010. Największy wpływ na taki dobry rezultat miał duże wzrosty sprzedaży samochodów ciężarowych, w segmencie ciągnikó siodłowych siegające niemal 100%.

Samochody dostawcze Mercedes-Benz
W roku 2011 rynek średnich i ciężkich samochodów dostawczych odbił się po spadku w roku 2010. Zarejestrowano 28.190 pojazdów, co oznacza wzrost o 9,3%.

Rok ten okazał się bardzo dobry również dla działu aut dostawczych Mercedes-Benz. Firma utrzymała swoje silne, 3. miejsce na rynku. Epokowym sukcesem było wygranie największego przetargu w 16-letniej historii firmy w Polsce, czyli 600 Sprinterów dla oddziałów prewencji Policji ((ze względu na osobny rejestr te auta nie są wliczane do statystyk Cepik). Pierwsze Sprintery policyjne rozpoczęły mundurową służbę już w październiku 2011, pozostałe zostaną wydane do końca kwietnia br.


Ważnym elementem strategii firmy było otwarcie sieci Van Center. Są to dedykowane sprzedaży samochodów dostawczych salony Mercedes-Benz (do końca ub. roku powstało ich już 20). Van Center to – poza nowym brandingiem i lepszą identyfikacją – przede wszystkim jeszcze bardziej profesjonalna obsługa.

Z dużym zainteresowaniem Klientów spotkała się również zmodyfikowana formuła leasingowa - "Lease and go", zapewniająca kompleksową obsługę (jedna umowa dot. Sprzedaży samochodu, serwisu oraz ubezpieczenia). Taka umowa jest gwarancją bezpieczeństwa m.in. kosztów, które pozostają stałe przy wszystkich ratach. „Tease&Go” to pierwsza tego typu oferta na rynku, co świadczy o innowacyjności Mercedes-Benz także w dziedzinie umów serwisowych, których w 2011 roku podpisano 877 (o 132% więcej niż w 2010).

Łącznie w roku 2011, zarejestrowano w Polsce 3756 samochodów dostawczych Mercedes-Benz (nie wliczając pojazdów policyjnych). Wśród nich znalazły się pierwsze egzemplarze wprowadzonego na rynek w 2011 roku ekonomicznego i ekologicznego Sprintera napędzanego na gaz LPG. Do sprzedaży trafiło także usportowione Viano Avantgarde. Wszystkie Vito i Viano standardowo wyposażone zostały w jeszcze doskonalszy system Blueefficiency, zaś Sprinter otrzymał możliwość zainstalowania systemu FleetBoard.

W zorganizowanym po raz pierwszy w ramach całej sieci dealerskiej treningu "Eco Driving" dla Klientów (eko-jazda) rekordziści osiągnęli wyniki spalania poniżej 5l/100km.

Nagrody 2011 dla samochodów dostwczych
• Najbardziej Niezawodny Samochód – Sprinter – DEKRA
• Złote Paragony - Nagroda Kupców Polskich – Vito – Hurt & Detal
• Najlepszy Pojazd Użytkowy – Sprinter - ETM-Verlag
• Challenge Bibendum - Vito E-Cell – Michelin
• Przeboje FMCG – Vito – Życie Handlowe
• Flotowe Top Auto 2011 – Vito – Fleet Awards
• Fleet Leader 2011 – Sprinter – Fleet
• Image Awards – Sprinter, Vito, Vario – VerkehrsRundschau

Plany na 2012: "W bieżącym roku najważniejszym wydarzeniem zdecydowanie będzie premiera nowego członka rodziny samochodów dostawczych Mercedes-Benz, w segmencie małych vanów. Jest to odpowiedź na nowe potrzeby rynku związane ze zwiększającym się natężeniem ruchu w miastach i wzrastającymi cenami paliw. W 2012 roku chcemy się także skoncentrować na dalszej profesjonalizacji sieci rozwijanej pod szyldem Van Center. Jesteśmy przekonani, że dalszy wzrost sprzedaży zapewni nam polityka wychodzenia do Klienta, która pozwoli nam lepiej dostosowywać się do jego potrzeb." - podkreśla Grzegorz Sawicki, dyrektor sprzedaży i marketingu samochodów dostawczych Mercedes-


Samochody ciężarowe Mercedes-Benz
W 2011 roku w Polsce zarejestrowano 2.727 nowych samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. Uczyniło to nasz kraj dziesiątym na świecie (a czwartym w Europie) największym rynkiem pojazdów Mercedes-Benz Trucks.

"To był ważny rok dla rynku samochodów ciężarowych. Wzrósł on w Polsce o niemal 50%, co było dla producentów dużą szansą, ale i wyzwaniem. Dostosowaliśmy ofertę do oczekiwań Klientów proponując produkty najwyższej jakości oraz pamiętając że w czasach kryzysu wyjątkowo istotna dla nabywców jest cena. Dzięki temu udało nam się osiągnąć sukces, najbardziej widoczny w segmencie ciągników siodłowych – sprzedaliśmy ich niemal dwa razy tyle co w zeszłym roku, zwiększając nasz udział w rynku o ponad 2 punkty procentowe." - mówi Heiko Schulze, dyrektor sprzedaży i marketingu samochodów użytkowych Mercedes-Benz.

W 2011 roku rynek samochodów ciężarowych kontynuował wzrosty, zyskując 46.4% osiągając poziom 16.347 nowych rejestracji. Również firma Mercedes-Benz zyskała na dobrej koniunkturze – w 2011 roku zarejestrowano 2.727 nowych ciężarówek tej marki, w porównaniu do 1.861 w roku poprzednim.

Mercedes-Benz odnotował największy wzrost w segmencie ciągników siodłowych – aż o 95,5%. Dzięki temu, udział firmy w rynku wzrósł do rekordowych 16%, dając jej w tej kategorii trzecie miejsce. Taką samą pozycję przy 15,1% udziałów „Gwiazda” zdobyła w segmencie ciężkich podwozi >16T. W 2011 roku zarejestrowano ich 414 - o 19,3% więcej niż w roku poprzednim.

Zdecydowanie wydarzeniem roku była premiera Actros czwartej generacji. Dzięki zupełnie nowej, stworzonej od podstaw konstrukcji, pojazd ten zdołał uzyskać podczas testu Record Run, w normalnych warunkach drogowych, rewelacyjny wynik spalania na poziomie 25,1 l/100 km. Mercedes-Benz jako pierwszy producent stworzył również silnik spełniający surową normę emisji spalin Euro 6, który zamontowany został właśnie w nowym Actrosie. Dzięki zastosowanym technologiom, pojazd ten uzyskał prestiżowy tytuł „Truck of the Year 2012”. Mercedes-Benz zdobył ten tytuł już drugi raz z rzędu – samochodem roku 2011 zostało Atego Hybrid. Warto dodać, że tytuł „Truck of the Year” zdobyły także wszystkie poprzednie generacje Actrosa.

O dobrej sytuacji w segmencie samochodów specjalnych świadczą takie wydarzenia, jak sprzedaż pierwszych w branży dystrybucyjnej Econiców napędzanych na gaz ziemny. Dobrze prezentuje to najnowsze trendy w branży transportowej, na które Mercedes-Benz odpowiada oferując nowe, przyjazne środowisku technologie.

Nagrody 2011
• Najlepsze Pojazdy Użytkowe – Actros, Axor - ETM-Verlag
• Truck of the Year – Actros - International Truck of the Year
• European Transport Sustainability Prize – Actros - TÜV-Süd Auto Service GmbH
• Image Awards – MB Trucks – VerkehrsRundschau
• FuturAuto - Active Break Assist 2
• Brązowy Medal Targów – Unimog U 5000 - Targi Energetab
• Best of the Best - Unimog U 5000 – Red Dot
• Pojazd Ratownictwa i Techniki Przeciwpożarniczej - Zetros 2733A - Targi Edura

Plany na 2012
"W oparciu o bardzo dobre przyjęcie nowego Actros przez rynek, w 2012 roku planujemy dalsze wzrosty sprzedaży – zarówno w liczbach bezwzględnych, jak i pod względem udziałów rynkowych. Po sukcesie w segmencie ciągników siodłowych, chcemy również umocnić naszą pozycję na rynku podwozi.Oprócz, >>Ciężarówki Roku 2012<<, w nowym roku chcemy również zaproponować Klientom nowe produkty, jeszcze lepiej dostosowujące naszą ofertę do ich potrzeb. Nie należy także zapomnieć, iż cały czas w sprzedaży pozostaje Actros III generacji, z którym przez ostatnie lata związało się wielu Klientów i który jest przez nich nadal chętnie kupowany. Warto dodać, że istotnym elementem naszej strategii pozostaje też stałe rozwijanie produktów okołopojazdowych takich jak kontrakty serwisowe, czy systemy telematyczne, wśród których szczególne sukcesy odnosi FleetBoard." - mówi Sławomir Kwiatkowski, dyrektor działu sprzedaży i marketingu samochodów ciężarowych Mercedes-Benz.

Fuso Canter
Rok 2011 wiązał się z niewielkimi wzrostami pojazdów ciężarowych w segmencie 3,5-8 T. W Polsce zarejestrowano w tym czasie 138 nowych Canterów.

„Zainteresowanie naszych Klientów pojazdami Fuso Canter przekroczyło w zeszłym roku nasze możliwości produkcyjne. Wiązało się to z katastrofą w Fukushimie, z powodu której nasze japońskie fabryki miały opóźnienia w produkcji, co przełożyło się także na rynek europejski. Mimo to udało nam się zająć stabilne, drugie miejsce na polskim rynku w segmencie 3,5-6 T” - mówi Igor Kaczorkiewicz, Szef Sprzedaży Samochodów Specjalnych Mercedes-Benz i Fuso Canter.

Najważniejszym dla Fuso wydarzeniem roku 2011 była premiera nowego Cantera. Wyróżnia go innowacyjna, dwusprzęgłowa przekładnia Duonic. Pojazd dostępny jest również w trzech zróżnicowanych wersjach silnikowych, zaś o jego uniwersalności świadczy szeroka rozpiętość DMC od 3,5 do 7,5 tony. Premiera ta na pewno wpłynęła negatywnie na sprzedaż, ponieważ niektórzy Klienci wstrzymali się z zakupem w oczekiwaniu na nowy model; duże zainteresowanie daje nam jednak dobre perspektywy na przyszły rok.

Plany na 2012
"W 2012 roku planujemy nadal systematycznie zwiększać nasz udział w polskim rynku. Z całą pewnością pomoże nam w tym nowy CanterTF, który opcjonalnie może być wyposażony w automatyczną  dwusprzęgłową skrzynię biegów Duonic oraz pojazd z napędem 4x4..” – zapowiada Igor Kaczorkiewicz .

3. Serwis i części zamienne
Serwis
W roku 2011 wciąż rozwijano i udoskonalano szeroką ofertę produktów serwisowych: Service24h, MercedesServiceCard, MobilityGo, CharterWay. Rok ten pełen był promocji na części zamienne, usług serwisowych i wiązał się z wprowadzeniem nowych programów dla samochodów dostawczych "Economy Service Van" oraz dla samochodów ciężarowych "Zaufaj profesjonalistom". Sukcesem okazało się pozyskanie 200 Klientów dla systemu kart serwisowych MercedesServiceCard. Wzrosła również liczba Klientów samochodów osobowych 4-8 lat korzystających z usług oferowanych przez Mercedes-Benz w ramach akcji "Starszaki", przegląd olejowy z gwarancją mobilności.

W ubiegłym roku po raz pierwszy na polskim rynku zaprezentowy został pakiet gwarancyjny Extend Plus. Przedłużony dzięki niemu standardowy 2-letni okres gwarancji spotkał się z dużym zainteresowaniem ze strony nabywców nowych pojazdów.
Ponieważ dalszy rozwój kadry autoryzowanych serwisów jednym ze strategicznych celów Mercedes-Benz, spółka stale dba o napływ odpowiednio wyszkolonego personelu do rozwijającej się sieci serwisowej. W 2011 roku kontynuowano program klas patronackich Mercedes-Benz, ponieważ poprzednie lata funkcjonowania pokazały jego wysoką efektywność. Poza stałymi cyklami szkoleń techniczno-sprzedażowych, po raz czwarty Mercedes-Benz Polska zorganizował współzawodnictwo Autoryzowanych Serwisów w ramach programu "Aftersales Team of the Year". Zespołem roku 2011 okazał się serwis Mercedes-Benz Sosnowiec.

Części zamienne
Rok 2011 należy ocenić jako bardzo dobry. Obrót na częściach zamiennych  był o 9% wyższy niż w roku 2010, przy czym największy wzrost zanotowano w wprzedaży części do samochodach ciężarowych – 11%. Również wyniki badań zadowolenia Klientów w segmencie pojazdów ciężarowych wskazują tendencję wzrostową.

Łączna sprzedaż oryginalnych części zamiennych do pojazdów Mercedes-Benz, smart, Maybach, Fuso oraz Chrysler, Jeep i Dodge na rynku polskim oraz na rynkach sąsiednich krajów wschodnioeuropejskich osiągnęła w zeszłym roku poziom 118 mln euro (wzrost o 11,5%).

Plany 2012
"Zamierzamy kontynuować strategię podwyższania jakości usług oraz zwiększania liczby punktów serwisowych. Liczymy, że pozwoli nam to pozyskać właścicieli aut importowanych oraz starszych modeli. Naszym Klientom aut osobowych chcemy zaoferować atrakcyje karty lojalnościowe oraz karty „Mój serwis”. Klienci samochodów ciężarowych będą mogli lepiej zapoznać się z naszą ofertą dzięki akcjom dni otwartych, takich jak „Majówka z serwisem”. Tym ostatnim dodatkowo zaproponujemy korzystanie z programu „New Actros Mobility”. Właściciele samochodów dostawczych będą mogli natomiast skorzystać z rozszerzonego na 3. i 4. rok programu >>MobilityGo<<” - mówi Piotr Gański, dyrektor serwisu Mercedes-Benz Polska.

III Sieć dealerska
Zeszły rok to przede wszystkim dalszy rozwój sieci dealerskiej Mercedes-Benz. Wybudowane zostały ostatnie punkty przewidziane w ramach wdrażanej od 2007 roku strategii Truck Dedication. Jej realizacja zwiększyła bazę serwisową samochodów ciężarowych o 50% oraz znacznie podniosła jakość oferowanych przez sieć usług.
Mercedes-Benz rozpoczął serię nowoczesnych inwestycji w Polsce już we wczesnych latach 2000-nych. W związku z tym, w zeszłym roku firma rozpoczęła prace nad odświeżeniem wizerunku całej sieci dealerskiej koncentrując się na regionach o dużym potencjale. Dlatego też szczególnie istotne dla Mercedes-Benz było otwarcie nowego salonu w Warszawie (Łomianki) i zakończemnie budowy salonu na Śląsku (Rybnik, planowane otwarcie 02/2012).
Podwyższanie jakości sieci dealerskiej szczególnie widoczne było dla Klientów samochodów dostawczych. To dla nich w 20 stacjach otwarto Van Center – dedykowane punkty sprzedaży Vito, Viano i Sprintera.

Samochody użytkowe Mercedes-Benz
• nowy oddział Diesel Truck Sp. z o.o., Smolice k. Strykowa - zakres autoryzacji sprzedaż i serwis samochodów dostawczych i ciężarowych MB, serwis pojazdów  specjalnych MB Unimog.
• Nowy dealer Kujawski Truck Center Sp. z o.o. Rogówko k. Torunia - zakres autoryzacji: sprzedaż i serwis samochodów ciężarowych MB oraz Fuso Canter.
• Zeszuta Sp. z o.o. - rozszerzenie autoryzacji o serwis samochodów ciężarowych.
• Auto Idea Sp. z o.o. - rozszerzenie autoryzacji sprzedaż i serwis pojazdów specjalnych MB Unimog

Samochody osobowe i dostawcze Mercedes-Benz
• Nowy oddział Auto Idea Sp. z o.o. w Łomiankach k.  Warszawy - zakres autoryzacji: sprzedaż i serwis samochodów osobowych i dostawczych MB oraz smart.
• Nowy oddział Frączak Sp. z o.o. w Lesznie - zakres autoryzacji: sprzedaż i serwis samochodów dostawczych i serwis samochodów osobowych MB.
• KM-Service Sp. z o.o. Łęczyca - rozszerzona autoryzacja o serwis samochodów osobowych MB.

Nagrody 2011
• Najlepszy Salon Samochodowy w Polsce – Mercedes-Benz Sosnowiec - International Service Checz
• Dealer Dobrych Uczynków – Mirosław Wróbel – Magazyn „Dealer”

Plany na 2012
"W kolejnych latach planujemy dalszą poprawę wizerunku premium stacji dealerskich i serwisowych, szczególnie w dużych miastach i silnych ekonomicznie regionach. Chcemy aby wszystkie nasze punkty dealerskie mogły się pochwalić nowoczesnym wyglądem i doskonałą jakością obsługi klienta." - mówi Artur Konarski, dyrektor działu Zarządzania Siecią Dealerską Mercedes-Benz. - "Jakość usług musi nas wyróżniać wszędzie, także w mniejszych aglomeracjach, gdzie mamy zamiar otwierać nowe punkty  przybliżając naszą ofertę do miejsca zamieszkania posiadaczy samochodów osobowych i dostawczych.