07
lutego
2013
|
01:00
Europe/Warsaw

Mercedes-Benz Polska 2012 – Stabilny wzrost

Mercedes-Benz Polska 2012 – Stabilny wzrost

I Wyniki finansowe
II Sprzedaż  2012
   1. samochody osobowe
   2. samochody użytkowe
   3. serwis i części zamienne
IIII Sieć dealerska

I. OBROTY
Spółka Mercedes-Benz Polska odnotowała w 2012 roku obroty w wys. 2.460  mln PLN, co oznacza wzrost o 0,6% w porównaniu do 2011 (2.445 mln PLN). 

II. WZROST SPRZEDAŻY SAMOCHODÓW OSOBOWYCH, ZWIĘKSZENIE UDZIAŁU NA RYNKU SAMOCHODÓW UŻYTKOWYCH

1. Samochody osobowe Mercedes-Benz Cars (MBC)

Mimo trudnej sytuacji rynkowej ( spadek -1,4 %), dział samochodów osobowych Mercedes-Benz Cars (Mercedes-Benz, smart) zrealizował plany sprzedaży, co pozwoliło marce na zajęcie drugiego miejsca wśród marek segmentu premium. Łącznie Klienci zarejestrowali 5469 pojazdów osobowych Mercedes-Benz i smart. 

„Rok 2012 nie był łatwy. Rynek nowych samochodów skurczył się o 1,4%. Pomimo tych trudności segment Premium obronił się, zaś Mercedes-Benz zanotował wzrost sprzedaży o 11,4%. To bardzo dobry wynik w tej sytuacji rynkowej.” – mówi Paweł Miszkowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Cars.

W  2012 zadebiutowało wiele modeli: w kwietniu pojawił się następca legendy – model SL (41 sprzedanych aut), na rynek weszły też odnowiony Mercedes-Benz GLK (duży wzrost  sprzedaży), w ub. roku najpopularniejszy SUV Mercedesa, który  nieznacznie tylko wyprzedził model ML (553 sztuk). Udany początek sprzedaży zanotował także model nowy GL (48 sprzedanych aut, 47 zamówień ze względu na brak dostępności w ub. roku).

Najważniejszą premierą 2012 była Nowa Klasa A., która zadebiutowała w efektowny sposób we wrześniu podczas „Verva Street Racing” w Warszawie. Samochód cieszy się ogromnym zainteresowaniem ( 318 sprzedanych sztuk i 163 zamówienia).

Warto zauważyć bardzo dobrą sprzedaż modelu CLS. Auto osiągnęło niemal 50% przewagę nad drugim autem w segmencie i to pomimo krótkiej obecności na rynku premierowej odmiany Shooting Brake. Łączna sprzedaż  wyniosła 218 sztuk.

Zdecydowanie najpopularniejszym modelem jest Mercedes-Benz Klasy B. Pomimo obecności na rynku od 2011 roku, auto znalazło w Polsce aż 938 nabywców i jest liderem segmentu (77 procentowy wzrost sprzedaży w porównaniu z 2011).

Coraz więcej amatorów znajdują supersportowe pojazdy ze stajni AMG – łącznie 68 samochodów z Affalterbach ( wzrost o 25%). Zdecydowanym liderem okazał się być debiutujący model -  ML 63 AMG. Na drugiej pozycji uplasowała się gelenda. Cieszy dobra sprzedaż SLS AMG, choc auto jest już 3 rok na rynku. W ubiegłym roku najdroższym sprzedanym modelem AMG był G 65 AMG kosztujący 1 342 956 złotych.

Firma rozpoczęła też cykl jazd testowych AMG  pn.  „Driving Events” na torze w Kielcach dla klientów (i dziennikarzy).  „To jedyna w Polsce impreza tego typu. Cieszymy się, że możemy pokazać naszym klientom oraz dziennikarzom pełnię emocji jaką emanują samochody AMG. Driving Events to duży sukces, dotychczas przeszkolono ponad 400 osób.” – mówi Paweł Miszkowski, dyrektor marketingu i sprzedaży Mercedes-Benz Cars.
Highlightem marketingowym była obecność Mercedesa i jego ambasadora Miki Hakkinena na „Verva Street Racing” we wrześniu w Warszawie. Mistrz Świata Formuły 1 zaprezentował swoje możwości m.in. w modelu SLS AMG GT3.

Sprzedaż ogółem  5469 szt., w tym Mercedes-Benz: 5415 szt. (+11,4 %),, smart: 54 szt. (- 48,6 %)

Najpopularniejsze modele:  
    Klasa A:  786 szt. (686 szt. w 2011 r.)
    Klasa B: 938 szt. (531szt. w 2011 r.)
    Klasa C: 757 szt. (827 szt. w 2011 r.) 
    Klasa GLK: 585 szt. (376 szt. w 2011 r.)
    Klasa ML: 553 szt. (370 szt. w 2011 r.)
Największy wzrost  Klasa B + 77 %
Klasa GLK + 56%
Klasa ML + 50%

Nagrody dla marki Mercedes-Benz
• W rankingu miesięcznika PRESS MB zajął 3 miejsce jako najmocniejsza marka w prasie (po TVN i Polsat) i pierwsza motoryzacyjna w ciagu 5 lat
• Superbrand 2012, Business Superbrand 2012

Plany na 2013
Debiuty 2013: na początku roku – Klasa CLA, czyli czterodrzwiowe coupe w segmencie kompaktów (auta można już zamawiać u dealerów, pierwsze sztuki pojawią się w kwietniu) .W Polsce wersja CLA 45 AMG zadebiutuje we wrześniu. Ciekawą premierą będzie także pierwsza Klasa A w wersji  AMG - A 45 AMG, która na polskim rynku zadebiutuje już w czerwcu 2013 roku.

Po gruntownym liftingu w br. Klasa E zyska nowy, bardziej dynamiczny charakter. Wśród najważniejszych zmian: odejście od podwójnych przednich reflektorów i zastąpienie ich w pełni LED-ową jednostką, nawiązującą swym charakterem do popularnego „okularnika”. Klasa E w wersjach limuzyna i kombi będzie dostępna od kwietnia, zaś wersje Coupe i Kabriolet od czerwca 2013 roku. Wersja AMG pojawi się w marcu, zaś wersje 4MATIC AMG oraz S AMG – w czerwcu 2013.

Najbardziej wyczekiwaną nowością jest nowa Klasa S, zupełnie przeprojektowana i oferująca niespotykany dotąd poziom bezpieczeństwa, komfortu, mocy i ekologiczności. Debiut nowej Klasy S planowany jest na maj, zaś wersji S 63 AMG na czerwiec 2013 roku.

Rok 2013 to pogłębianie owocnej współpracy z GOPR. Mercedes-Benz ma zamiar nadal wspierać Górskie Ochotniczne Pogotowie Ratunkowe, nie tylko w postaci nowych samochód, które mają służyć w codziennej pracy, ale także poprzez wspierania wszelkiego rodzaju aktywności, przede wszystkim zaś akcji „Bezpieczna Zima” i „Bądź Bezpieczny”.

„Jeśli chodzi o rynek 2013 to nie spodziewamy się  pogorszenia sytuacji. Zakładamy lekki wzrost. Naszym głównym narzędziem do sukcesu będą nowe produkty: Klasa  CLA, całe portofolio nowej generacji Klasy E i nowa Klasa S. Naszymi atutami będą również Klasa A, GL i ML, które w 2012 nie były w stanie zaspokoić popytu.” – mówi Paweł Miszkowski, dyrektor sprzedaży i marketingu MBC.

2. Samochody użytkowe
W 2012 roku udało się utrzymać dobrą pozycję pojazdów użytkowych Mercedes-Benz i Fuso: zarejestrowano 6.657 samochodów dostawczych i ciężarowych, co stanowi niewielki wzrost względem roku poprzedniego (6.621 sztuk).

Samochody dostawcze Mercedes-Benz

Rynek średnich i ciężkich samochodów dostawczych skurczył się w 2012 roku:  zarejestrowano 26.221 pojazdów, co oznacza spadek rynku o 7,1%.

Pomimo spadku rynku dział samochodów dostawczych Mercedes-Benz zwiększył udziały rynkowe o 0,9 p.proc, a w segmencie średnich samochodów dostawczych, zwiększył sprzedaż (z 1052 w 2011 do 1110 w 2012). Pojazdy Vito/Viano stanowiły aż 19,2% całego segmentu (17,3% w 2011r.). W efekcie, Mercedes-Benz utrzymał  3-cią pozycję na rynku, tracąc do 2-ego miejsca jedynie 1,6 proc. udziału w rynku.

Na sprzedaż pozytywnie zapewnie wpłynęły takie sukcesy jak prestiżowy tytuł „Samochód Dostawczy Roku 2012” dla Sprintera (nadawany przez jury składające się z przedstawicieli ważniejszych branżowych magazynów) czy rekordowo niskie zużycie paliwa w Vito w ogólnopolskich zmaganiach „Grand Prix Van Economy” (spalanie poniżej 4l/100km, zwycięzca osiągnął wynik 3,3l/100km na odcinku 60km w zwykłym ruch pozamiejskim).

W 2012 roku zadebiutował najmniejszy samochód dostawczy Mercedes-Benz Citan. Uzupełnił on rodzinę vanów Mercedes-Benz. Citan wyróżnia się najniższym średnim spalaniem w swojej klasie (4,3 l/100km), wysokim komfortem jazdy oraz trwałością (przeglądy co 40.000 km). Citan miał ogólnopolską premierę pod koniec października. W ostatnim kwartale 2012 zarejestrowano w Polsce 122 pojazdy.

Łącznie w 2012 zarejestrowano w Polsce rekordową liczbę 3895 samochodów dostawczych Mercedes-Benz, czyli o 3,7% więcej niż w roku 2011.

Nagrody 2012 dla samochodów dostawczych
• Samochód Flotowy Roku 2012 – Sprinter (Magazyn “Flota” i “Auto Firmowe”)
• Samochód dostawczy 2012 roku – Sprinter (Magazyny „Samochody Specjalne”, „Ciężarówki”, „Polski Traker” i „Vanekstra”)
• Best Branded Content – Citan (Filmteractive Festival)
• Najlepszy samochód dostawczy do 3,5 tony – Sprinter (wydawnictwo ETM)

Plany na 2013:
„Przed nami rok pełen wyzwań, ale zakładamy, że będzie to rok dalszego wzrostu  sprzedaży aut dostawczych. Citan pozwoli naszym handlowcom dotrzeć do szerszej grupy klientów. Dalsza profesjonalizacja sieci to kolejny czynnik, który pozytywnie wpłynie na obsługę i zadowolenie klientów” – mówi Grzegorz Sawicki, dyrektor  sprzedaży i marketingu samochodów dostawczych Mercedes-Benz.


Samochody ciężarowe Mercedes-Benz i Fuso

Rynek samochodów ciężarowych po dwóch latach wzrostu zmniejszył się z 16.347 (2011) do 15.810 sztuk w 2012, czyli o 3,3%. Liczba zarejestrowanych ciężarówek Mercedes-Benz spadła natomiast tylko o 1,8%  (2.678 pojazdów). Oznacza to wzrost udziału w rynku o 0,3 p.proc. i dalsze umocnienie pozycji marki.

Mercedes-Benz odnotował największy wzrost w segmencie podwozi >16T. Liczba rejestracji wzrosła tu do 423 sztuk (o 3,8%), zwiększając jednocześnie udział rynkowy o 3,8 p.proc. Szczególny wpływ na ten wynik miały pojazdy do transportu międzynarodowego. Mercedes-Benz zanotował również wzrost udziałów w segmencie 6-16T, gdzie mimo spadku liczby zarejestrowanych pojazdów (o 7,9%; 11,6% dla całego rynku) zwiększyliśmy nasz udział do 23,8%. Cieszy drugie miejsce w sprzedaży ciągników siodłowych (1837 sztuk).

Hitem rynku był nowy Actros – sprzedano 1.000 pojazdów.  Tym samym w ub. roku Nowy Actros był najchętniej kupowaną ciężarówką Mercedes-Benz. Zalety pojazdu potwierdzili zarówno klienci, jak i kapituły licznych konkursów, nagradzając go nagrodami za ekonomiczność, trwałość, a również design. Ok. 10% klientów zamówiło pojazdy z silnikami normy Euro VI - mimo że będzie ona obowiązywała dopiero od 2014.

W 2012 zadebiutował też Antos, kolejny pojazd z nowej rodziny pojazdów typoszeregu A, opartej na systemie konstrukcji modułowej. Antos został stworzony z myślą o lokalnym transporcie dystrybucyjnym i spotkał się z dużym zainteresowaniem. Pierwsze wydania do Klientów odbędą się już w br.

Rok 2012 był natomiast bardzo ciężkim rokiem dla segmentu lekkich aut ciężarowych od 2,5 do 8 ton. Sprzedano ich jedynie 492, co oznacza spadek aż o 34,8%.

Mimo to, w segmencie 3,5-6 ton Fuso udało się utrzymać silne, drugie miejsce na rynku (60 pojazdów). Z kolei w segmencie 6-8 T, bardzo niewielki spadek sprzedaży (4%) pozwolił na zwiększenie udziałów rynkowych z 6,6 do 9,1%.

Nagrody dla aut użytkowych 2012
• Ciężarówka Roku 2012 – Actros („Polski Traker”)
• Samochód Flotowy Roku 2012 – Actros (Magazyn “Flota” I “Auto Firmowe”)
• Master Truck of The Year 2012 – Actros (Jury Master Truck–13 wydawnictw)
• Najlepsza ciężarówka dalekobieżna – Actros (wydawnictwo ETM)
• Red Dot Award – Actros
• Najlepsza usługa typu wynajem/leasing – Charterway (wydawnictwo ETM)

Plany na 2013

"Znakomite przyjęcie nowego Actrosa napawa nadzieją i w br. planujemy dalszy wzrost sprzedaży i naszych udziałów w rynku. Cały czas w sprzedaży pozostaje Actros III Ggeneracji, który w dalszym ciągu znajduje uznanie w oczach klientów. Po sukcesie roku 2012 w segmencie ciągników siodłowych, w którym zajęliśmy drugie miejsce pod względem wielkości sprzedaży, chcemy umocnić naszą pozycję na rynku podwozi. Po wprowadzeniu dystrybucyjnego Antosa AD 2012 chcemy obecnie zaproponować Klientom nowe produkty, jeszcze lepiej dostosowujące naszą ofertę do ich potrzeb. Za chwilę pojawi się na rynku nowy pojazd do zadań budowlanych – Arocs. I nie będzie to koniec nowości. Istotnym elementem naszej strategii pozostaje też stałe rozwijanie produktów okołosprzedażowych takich jak kontrakty serwisowe, wynajem pojazdów czy systemy telematyczne, wśród których szczególne sukcesy odnosi FleetBoard." - mówi Sławomir Kwiatkowski, dyrektor sprzedaży i marketingu samochodów ciężarowych Mercedes-Benz.

 

3. Serwis i części zamienne

Serwis

W 2012 wprowadzono program „Karta Klienta Mercedes-Benz” dla użytkowników pojazdów osobowych  starszych niż 4 lata. Karta Klienta oferuje nie tylko korzyści finansowe,  takie jak 30% rabatu na wybrane usługi, ale również mobilność, krótszy czas oczekiwania na przegląd czy serwis, osobistego doradcę serwisowego i inne. W całym roku 2012 zostało wydanych ponad 14 tys. Kart Klienta.

W serwisie samochodów użytkowych zaoferowaliśmy klientom programy specjalne jak np. „Pogwarancyjne pakiety serwisowe”, obejmujące podstawowe czynności przeglądowe i eksploatacyjne (np. wymiana oleju czy wymiana klocków hamulcowych).

W zakresie pojazdów ciężarowych zaoferowaliśmy kierowcom możliwość odebrania upominków za naprawy zrealizowane podczas wizyty w serwisie – dla ponad 10.000 użytkowników była to młła niespodzianka. W okresie maj-czerwiec w 10 Autoryzowanych Serwisach Mercedes-Benz zostały zorganizowane „Pikniki z Serwisem Samochodów Ciężarowych”, w których wzięło udział ponad 1300 osób. Podczas imprez uczestnicy mogli zobaczyć serwis „od kuchni”, zadawać pytania, a także przez chwilę wczuć się w pracę serwisanta.

Rok 2012 był również rokiem kolejnej edycji programu motywacyjnego „Aftersales Team of The Year”, w którym rywalizowali pracownicy obsługi posprzedażnej z Autoryzowanych Serwisów Mercedes-Benz. Oprócz tradycyjnej już części biznesowej, z okazji EURO 2012 wprowadzono rozgrywki piłkarskie, w których wzięło udział 27 serwisów. Zwycięzcą okazała się firma Mojsiuk, oddział w Koszalinie. Finał komentował Krzysztof Zimoch.

Części zamienne

W 2012 sprzedaż Oryginalnych Części Mercedes-Benz wzrosła o ok. 4%. Najwyższy przyrost odnotowano w segmencie części do samochodów ciężarowych (10%). W ramach programu BestParts kontynuowano program profesjonalizacji sprzedaży części zamiennych „przez ladę” - nowe certyfikowane serwisy, atrakcyjna komunikacja, stały kontakt z klientami – to działania, które przyczyniają się do dalszego rozwoju tego kanału sprzedaży. Świadczy o tym m.in. rozwój internetowej platformy zakupowej WebParts skierowanej do warsztatów nieautoryzowanych, gdzie w 2012 odnotowaliśmy sprzedaż na poziomie 33 mln PLN (wzrost o prawie 20%). 

Plany 2013

„W roku 2013 będziemy kontynuować programy „Karta Klienta Mercedes-Benz” dla posiadaczy pojazdów osobowych oraz „Pogwarancyjne pakiety serwisowe” w ramach oferty serwisowej dla użytkowników samochodów dostawczych i  ciężarowych. Nowością będzie natomiast wprowadzenie specjalnego programu profesjonalizacji w wybranych serwisach samochodów dostawczych – Van Service Center. Program ten ukierunkowany jest na jeszcze lepsze dopasowanie naszej oferty do oczekiwań tej grupy użytkowników i będzie obejmował zarówno atrakcyjne oferty serwisowe a także specjalne spotkania oraz imprezy dla klientów.  Mamy nadzieję, że wszystko to przyczyni się do dalszego wzrostu zadowolenia naszych klientów z usług świadczonych przez Autoryzowane Serwisy Mercedes-Benz” - mówi Piotr Gański, dyrektor After Sales Mercedes-Benz Polska.

III Sieć dealerska

Siec dealerska Mercedes-Benz jest gęsta, nowoczesna i efektywna. Rok 2012 był pełen dalszych działań na rzecz postrzegania marki Mercedes-Benz jako unikatowej marki premium na polskim rynku. Dokonano szereg inwestycji w istniejących obiektach dealerskich: odnowienie fasad budynków i renowację wnętrz z wykorzystaniem najwyższej jakości materiałów i  uwzględnieniem najnowszych trendów. W Piasecznie firma MB Motors, w Straszynie firma Eurotruck, w Gdyni firma BMG Bogdan Goworowski oraz we Wrocławiu firma Frączak z powodzeniem zakończyły renowację i modernizację istniejących obiektów Mercedes-Benz. Natomiast nowe inwestycje powstały w regionach o dużym potencjale: Mazowsze oraz Śląsk. W ubiegłym roku otwarto nowe zakłady w Rybniku i Siedlcach i  uruchomiono odrestaurowany salon w Poczesnej k. Częstochowy. Ruszył też pełną  parą oddział firmy Auto Idea w Łomiankach.
W ub. roku kilka obiektów Mercedes-Benz zmieniło właściciela: obiekt w Lubinie zarządzany jest obecnie przez firmę Mirosław Wróbel, zakład w Bydgoszczy przejęła firma Auto Frelik, natomiast stacja w Aninie to obecnie Autotrade.

Samochody użytkowe Mercedes-Benz
• nowy oddział Inter-Car II Sp. z o.o. w Świerklanach k. Rybnika - sprzedaż i serwis samochodów dostawczych oraz serwis samochodów ciężarowych MB
• nowy oddział Mercedes-Benz Warszawa Sp. z o.o. w Siedlcach - serwis samochodów dostawczych i ciężarowych MB
• nowy oddział Mirosław Wróbel Sp. z o.o. w Lubinie – sprzedaż i serwis samochodów dostawczych oraz serwis samochodów ciężarowych MB

Samochody osobowe i dostawcze Mercedes-Benz
• nowy oddział Inter-Car II Sp. z o.o. w Świerklanach k. Rybnika - sprzedaż i serwis samochodów osobowych i dostawczych MB
• nowy oddział Auto Frelik Anna Frelik Sp. k. w Bydgoszczy  - sprzedaż i serwis samochodów osobowych i dostawczych MB
• nowy oddział Mirosław Wróbel Sp. z o.o. w Lubinie - sprzedaż i serwis samochodów osobowych i dostawczych MB.
• nowy punkt sprzedaży Mercedes-Benz Sosnowiec sp. z o.o. w Poczesnej k. Częstochowy – sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych
• oddział Sobiesław Zasada Automotive Sp. z o.o. sp. k. oddział w Krakowie przy ul. Armii Krajowej – rozszerzenie zakresu autoryzacji:  sprzedaż i serwis smart
• nowy oddział Mirosław Wróbel Sp. z o.o. w Lubinie - sprzedaż i serwis samochodów osobowych i dostawczych MB

Nagrody 2012
•  Prezes firmy Auto Idea, Bogusław Kowalski został Menedżerem Rynku Dealersko-Serwisowego 2012 – Polska Izba Motoryzacji
•             Preze firmy Mirosław Wróbel we Wrocławiu, Michał Łuczak, został „Wschodzącą Gwiazdą Biznesu” w rankingu Dziennik Gazeta Prawna.

Plany na 2013

„Mimo trudnej sytuacji gospodarczej dbamy o wizerunek naszej sieci dealerskiej jako marki premium, przede wszystkim w dużych miastach. Na 2013 r. zaplanowaliśmy kolejne rozbudowy i modernizacje obiektów w Poznaniu i Rzeszowie. Generalnie doskonale układa się współpraca importera z siecią dealerską. Już w 2012 roku podpisane zostały ze wszystkimi dealerami nowe umowy związane z wchodzącymi od 01.06.2013 regulacjami prawnymi (BER/GVO). W br. na klientów czekają sprzedawcy wyposażeni w interaktywne aplikacje na iPada, które umożliwiają   prezentowanie modeli samochodów, elementów wyposażenia i najmniejszych detali, bez konieczności fizycznej obecności klienta przy danym samochodzie lub w salonie.” - mówi Artur Konarski, Dyrektor Działu Zarządzania Siecią Dealerską Mercedes-Benz Polska.