05
lutego
2014
|
01:00
Europe/Warsaw

Mercedes-Benz Polska 2013 – Stabilne wzrosty

I. WYNIKI FINANSOWE
Spółka Mercedes-Benz Polska odnotowała w 2013 roku obroty w wys. 2.781  mln PLN, co oznacza wzrost o 13% w porównaniu do 2012 (2.460 mln PLN). 

II. WZROST SPRZEDAŻY SAMOCHODÓW OSOBOWYCH, REKORDOWA SPRZEDAŻ SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH

1. Samochody osobowe Mercedes-Benz (MBC)

W 2013 roku dział samochodów osobowych Mercedes-Benz Cars (Mercedes-Benz, smart) zrealizował plany sprzedaży, co pozwoliło marce na zajęcie drugiego miejsca w segmencie premium. Wzrost sprzedaży samochodów osobowych Mercedes-Benz (12,8%) wyprzedził rynek ( wzrost o 6,3%). Łącznie Klienci zarejestrowali 6191 pojazdów osobowych Mercedes-Benz i smart. 

W  2013 zadebiutowało wiele modeli: w kwietniu pojawiła się Klasa E (809 sztuk) i CLA (698), a już miesiąc później Klasa E w wersji coupe i cabrio. Najważniejszą premierą 2013 była Nowa Klasa S, która cieszy się ogromnym zainteresowaniem (ponad 200 zebranych zamówień od klientów w ciągu 6 miesięcy od rozpoczęcia sprzedaży). Rok zakończył się premierą Klasy GLA, najmniejszego SUV’u Mercedesa, dzięki czemu obecnie dysponujemy najszerszą gamą modeli SUV wśród producentów aut premium. Zdecydowanie najpopularniejszym modelem w roku 2013 była Klasa A (951 nabywców i lider segmentu) .

Ubiegły rok stał pod znakiem supersportowych pojazdów ze stajni AMG – łącznie sprzedano 140 samochodów z Affalterbach (wzrost o 103% w porównaniu do 2012). Najpopularniejsze modele to Klasa A 45 AMG, GL 63 AMG i G 63 AMG (20 sztuk) oraz CLA 45 AMG. Sama sprzedaż nowej gamy pojazdów kompaktowych AMG (NGCC) to 49 sztuk, czyli 35% całej sprzedaży AMG w 2013 r. Highlightem marketingowym była obecność Mercedesa na „Top Gear Live” we wrześniu na Stadione Narodowym w Warszawie, gdzie pojawiły się premiery superspotowych modeli A 45 AMG, E 63 AMG i S 63 AMG.

Od sierpnia 2013 roku Polska jest jednym z 10 krajów na świecie z certyfikowaną szkołą jazdy AMG - AMG Driving Academy. Od tego momentu możemy prowadzić szkolenia z naszymi instruktorami AMG nie tylko w Polsce, ale również na całym świecie w ramach obszaru działania AMG Driving Academy. W 2013 roku zorganizowano ponad 20 lokalnych eventów (AMG Basic Training), AMG Advance Training w Portimao – Portugalia czy AMG A 45 Driving Experience Nuerburgring. W sumie przeszkolono ponad 300 klientów z Polski.

Sprzedaż ogółem  6191 szt., w tym:  Mercedes-Benz: 6107 szt. (+12,8 %), smart: 84 szt. (+29,2 %)

Najpopularniejsze modele  Klasa A: 951 szt. (786 szt. w 2012 r.)
    Klasa B: 711 szt. (938 szt. w 2012 r.)
    Klasa E: 809 szt. (757 szt. w 2012 r.) 
    Klasa GLK: 634 szt. (585 szt. w 2012 r.)

Nagrody dla marki Mercedes-Benz
• Męska Rzecz 2013 – A 45 AMG
• Złota Kierownica 2013 – Klasa S
• Samochód dla Twardziela „Playboy” – Klasa G
• Car of the Year Finalist – Klasa G
• Tytuł Superbrand 2013 I Business Superbrand 2013
• Nagroda dla Magazynu Mercedes-Benz “Srebrne Szpalty”

Plany na 2014
Debiuty 2014: 15 marca 2014 - polska premiera Nowej Klasy C i GLA. Klasa C to najpopularniejszy model Mercedes-Benz. Poprzednia generacja (typoszereg W204), zaprezentowana w 2007 roku, znalazła na świecie ponad 2,4 mln nabywców.
Nowy Mercedes GLA dołączy do szerokiej gamy SUV-ów marki Mercedes-Benz - najszerszej spośród europejskich producentów aut premium. Obecnie liczy pięć modeli (GLA, GLK, ML, GL oraz G). Jednocześnie GLA jest czwartym z rodziny pięciu nowych samochodów kompaktowych (NGCC).  Te już oferowane - Klasy A, B i CLA - spotkały się na rynku ze znakomitym przyjęciem.

Tradycyjnie, najwyższe miejsce w gamie modeli Mercedes-Benz zajmuje model z nadwoziem coupé. Podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych we Frankfurcie (IAA) we wrześniu 2013 zadebiutował prototyp nowej generacji luksusowego gran turismo – Mercedes Klasy S Coupe. Oficjalna premiera na zbliżającym się salonie motoryzacyjnym w Genewie.

„Nie możemy się doczekać >>normalności<< czyli wprowadzenia regularnej możliwości odliczenia VAT od samochodów osobowych dla firm. To pomoże wszystkim producentom, szczególnie w segmencie premium. Pierwsze dwa miesiące są dla nas ciężkie, ale zdecydowaliśmy się, że nie będziemy sprzedawać naszych aut osobowych jako ciężarówki. Naszym głównym argumentem będą nowe modele:  Klasa GLA, Klasa C  i Klasa S Coupe.„ -  mówi Niels Kowollik, CEO Mercedes-Benz Polska i dyrektor sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Cars.

2. Samochody użytkowe

Rynek samochodów użytkowych odnotował w 2013 roku wzrost zarówno w liczbie rejestracji samochodów dostawczych, jak i ciężarowych. Liczba zarejestrowanych w Polsce Mercedesów użytkowych osiągnęła rekordowy poziom 7126 sztuk, co oznacza wzrost względem poprzedniego roku o ponad 7,6%.

Samochody dostawcze Mercedes-Benz
Po spadkowym roku 2012, rok 2013 przyniósł ponowne wzrosty sprzedaży samochodów dostawczych wszystkich segmentów. W Polsce zarejestrowano 47.802 takich pojazdów, co oznacza wzrost o 7%.

Pozytywna sytuacja rynkowa została dobrze wykorzystana przez Mercedes-Benz. Liczba zarejestrowanych samochodów dostawczych wzrosła z 3895 sztuk w ubiegłym roku do 4213 w 2013. W dużym stopniu przyczynił się do tego Citan, który w pierwszym pełnym roku obecności na rynku osiągnął liczbę rejestracji 495 sztuk. Sukcesy odniósł również Sprinter. Dużym zainteresowaniem cieszył się zarówno poprzedni model, jak i wyznaczający trendy Nowy Sprinter. Łącznie, liczba rejestracji obu modeli w Polsce wyniosła 2843, co oznacza wzrost względem 2012 o niemal 200 sztuk. W efekcie, udział Mercedes-Benz na rynku samochodów dostawczych osiągnął wzrost o kolejne 0,1 pkt. proc. i wyniósł 8,8%.

Premierą roku była premiera Nowego Sprintera, spełniającego normę emisji spalin Euro VI. Pzyjazna środowisku technologia oczyszczania spalin i nowe standardy w zakresie bezpieczeństwa samochodów dostawczych jak asystent bocznego wiatru (minimalizujący efekt gwałtownych bocznych podmuchów), czy asystent martwego pola (ostrzegający kierowców o innych pojazdach znajdujących się poza obszarem widoczności lusterek) stanowią precedens w tym segmencie.Pojazd zachował przy tym swoją zwyczajową uniwersalność, pozostając „Pierwszym do pracy, w każdych warunkach.”

Rok 2013 był pierwszym pełnym rokiem dla Citana. Podczas finału konkursu Grand Prix Van Economy, uczestnicy osiągali wyniki spalania poniżej 3l /100km, zaś zwycięzca obniżył zużycie paliwa do niewiarygodnych 2,6 l/100km (co więcej: jazdy finałowe odbywały się na odcinku ponad 50 km przebiegającym częściowo przez obszary zabudowane).

Nagrody 2013 dla samochodów dostawczych
• Samochód piekarniczy roku 2013 – Sprinter („Back Journal”)
• Najlepszy Samochód Dostawczy w segmencie do 3,5t („Fleet Derby 2013”)
• Kurierski van roku 2013 – Vito (ETM-Verlag)
• Kurierski van roku 2013 – Sprinter (ETM-Verlag)
• Internetowy Samochód Roku – Sprinter (otomoto.pl)

Plany na 2014:
„Rok 2014 będzie rokiem pełnym wyzwań. Oczekujemy, że zwiększymy sprzedaż we wszystkich trzech segmentach aut dostawczych, od Citana przez Vito do Sprintera. Najlepsze produkty w swoich klasach, nowe technologie w sprzedaży, ciekawa oferta produktów około sprzedażowych oraz dalsza profesjonalizacja sieci sprzedaży samochodów dostawczych Mercedes-Benz w Polsce pozwoli nam zrealizować te ambitne plany i po raz kolejny zwiększyć udział w rynku. Na pewno najgłośniejszymi wydarzeniami tego roku będzie wprowadzenie Klasy V oraz Nowego  Vito w końcówce roku.” – mówi  Christoph Stemmer, dyrektor  sprzedaży i marketingu samochodów dostawczych Mercedes-Benz.

Samochody ciężarowe Mercedes-Benz i Fuso

Po spadkowym roku 2012, ubiegły rok przyniósł odbicie na rynku aut ciężarowych powyżej 6T. Liczba rejestracji nowych ciężarówek wzrosła z 15810 do 18062 sztuk (wzrost o 14,2%). Mercedes-Benz  sprzedał 2913 pojazdów. Jest to wynik czyniący Polskę czwartym największym rynkiem pojazdów ciężarowych dla Daimler AG w Europie (i dziesiątym na świecie). Firma Mercedes-Benz odnotowała największy wzrost sprzedaży w sektorze ciągników siodłowych – liczba rejestracji wzrosła z 1837 do 2203 sztuk, czyli o niemal 20%. To zasługa głównie Nowego Actrosa - 1500 sprzedanych pojazdów.  Licząc od premiery, po Polskich drogach jeździ już ponad 2700 takich pojazdów. Łączna sprzedaż nowych Actrosów w całym koncernie przekroczyła już 30.000 sztuk.

Premierami 2013 były budowlany Arocs oraz dystrybucyjny Atego. Dzięki temu, już od pierwszego kwartału Mercedes-Benz dysponował zupełnie nową ofertą pojazdów przystosowanych do normy emisji spalin Euro VI. Odnowioną serię A (Actros, Antos, Arocs, Atego) uzupełniły również premiery nowej odsłony Unimoga, Econica oraz Fuso Cantera, również dysponujące silnikami Euro VI. Klienci oraz osoby zainteresowane nowinkami technicznymi w ciężkiej motoryzacji miały okazję zobaczyć pełną gamę pojazdów Mercedes-Benz podczas licznych zlotów, takich jak Master Truck, czy Spotkania Trakerskie.

Sukces rynkowy Mercedes-Benz z pewnością zawdzięcza najniższym na rynku wynikom zużycia paliwa, co w segmencie ciągników siodłowych potwierdził prowadzony w 2013 roku program „ECO-Bestia”. Uczestniczący w nim Klienci mieli okazję porównać spalanie Actrosa Euro VI z pojazdami konkurencji. Wyniki pokazały, że „ECO-Bestie” spalały średnio znacznie mniej od ciężarówek konkurencji. Wraz z obniżeniem pozostałych kosztów wpływających na TCO (całkowite koszty użytkowania pojazdu), znacząco wpłynęło to na konkurencyjność aut spod znaku Gwiazdy.

Nagrody 2013
• Ciężarówka Roku 2013 – Actros („Polski Traker”)
• Internetowy Samochód Roku – Actros (otomoto.pl)
• Zielona Ciężarówka Roku – Actros („Trucker”)
• Najlepszy Pojazd Offroadowy w kategorii „Pojazdy Specjalne” – Unimog („Off Road”)
• Najlepsza Ekspozycja Zlotu Master Truck 2013 – Mercedes-Benz

Plany na 2014
"Pierwszym ważnym wydarzeniem nowego roku będzie wejście na rynek Nowego Actrosa w wersji SLT – przystosowanego do transportu ładunków o masie do 250 ton. Uzupełni to naszą ofertę w zakresie samochodów do zadań specjalnych. Po dwóch latach premier nowych modeli, planujemy skoncentrować się na dalszym rozwoju usług telematycznych (system FleetBoad). Zależy nam zarówno na rozwoju samego produktu, jak i na zainteresowaniu nim większej liczby klientów. Priorytetem będzie też utrzymanie zadowolenia Klientów z obsługi serwisowej. Planujemy zwiększenie udziału w segmencie podwozi, który w 2013 roku przejawiał trendy wzrostowe. Liczymy również, że w całej naszej ofercie ważnym atutem dla Klientów będzie nasze ponad 2,5 roczne doświadczenie w eksploatacji silników Euro VI." - mówi Przemysław Rajewski, szef działu samochodów ciężarowych Mercedes-Benz.

3. Serwis i części zamienne

Serwis
W 2013 roku kontynuowano program „Karta Klienta Mercedes-Benz” dla użytkowników pojazdów osobowych starszych niż 4 lata. Karta Klienta oferuje nie tylko korzyści finansowe, takie jak 30% rabatu na wybrane usługi, ale również mobilność, krótszy czas oczekiwania na przegląd czy serwis, osobistego doradcę serwisowego i inne. Na koniec roku 2013 ilość wydanych Kart Klienta sięgnęła 25.000.

W serwisie samochodów dostawczych został wprowadzony program pod nazwą „Van Service Center”, który opiera się przede wszystkim na podniesieniu jakości usług przy zachowaniu przystępnego poziomu cen. Równie istotną kwestią jest też poprawa komunikacji do klienta. Zaoferowaliśmy klientom korzystną ofertę produktów i usług serwisowych, m.in. „Pogwarancyjne pakiety serwisowe”, obejmujące podstawowe czynności przeglądowe i eksploatacyjne (np. wymiana oleju czy klocków hamulcowych). W ciągu roku zorganizowano liczne spotkania z użytkownikami samochodów dostawczych bezpośrednio w serwisach Mercedes-Benz, jak też cykl imprez pod nazwą Van Service Center Patrol, które miały miejsce na największych giełdach i przy hurtowanich na terenie całego kraju.

W zakresie pojazdów ciężarowych oprócz atrakcyjnej oferty Pogwarancyjnych Pakietów Serwisowych zaoferowaliśmy kierowcom możliwość odbierania upominków za naprawy. Była to druga edycja tego programu. W tym roku obdarowaliśmy ponad 15.000 osób.

Rok 2013 był również rokiem kolejnej edycji programu motywacyjnego „Aftersales Team of The Year”, w którym rywalizowali pracownicy obsługi posprzedażnej z Autoryzowanych Serwisów Mercedes-Benz. Do programu zgłosiło się 46 serwisów, które w I etapie rozwiązywały testy on-line  z tematyki serwisowej i części zamiennych. W finale spotkało się 8 najlepszych teamów, które rozwiązywały zadania gwarancyjne, marketingowe oraz z zakresu diagnostyki pojazdu. Zwycięzcą okazała się firma BMG Bogdan Goworowski, oddział w Gdańsku.

Części zamienne

W 2013 sprzedaż Oryginalnych Części Mercedes-Benz wzrosła o 3,7%. Najwyższy przyrost odnotowano w segmencie części do samochodów dostawczych (5,3%). Ubiegły rok to większy udział sprzedaży części przez autoryzowane serwisy dzięki elastycznej polityce cenowej pozwalającej szybko dopasować ofertę do wymagań zmieniającego się rynku. Szczególnie wart podkreślenia jest rozwój sprzedaży fabrycznie regenerowanych części z linii EconomyLine, gdzie odnotowaliśmy sprzedaż o prawie 20% przekraczającą rok 2012.
W ramach programu BestParts kontynuowano rozwój programu profesjonalizacji sprzedaży części zamiennych „przez ladę” rozszerzając działania o kolejne serwisy. Rok wykorzystaliśmy na dalszą poprawę standardów obsługi przez zwiększenie dostępności części oraz skrócenie czasu samej dostawy do klientów.


III Sieć dealerska

W 2013 roku główne działania koncentrowały się na dalszym podnoszeniu specjalizacji i profesjonalizacji sieci dealerskiej na rzecz  celem utrzymania satysfakcji klientów i dążenia do postrzegania marki Mercedes-Benz jako wyjątkowej marki premium w Polsce.

Od lipca do października na warszawskim Powiślu w wyjatkowy sposób Mercedes promował markę w przestrzeni miejskiej. Uruchomiona została Stacja Mercedes, czyli tymczasowy pawilon, w którym pod jednym dachem spotkały się kultura, sztuka, sport, motoryzacja i design. Zarówno bogaty program artystyczny, jak i oferta samochodowa spotkały się z ogromnym uznaniem publiczności. W ciągu niecałych trzech miesięcy działalności Stację Mercedes odwiedziło 20 tysięcy osób i odbyło się ponad 600 jazd testowych. Poprzez Stację Mercedes udało się w oryginalny sposób dotrzeć do wielu ludzi, którzy wcześniej nawet nie myśleli o marce Mercedes-Benz.
Projekt Stacja Mercedes, będący częścią realizacji ogłoszonej w lipcu 2013 strategii Mercedes-Benz 2020 (Best Customer Experience), został uznany przez miesięcznik Brief za najlepszy Projekt Komunikacji Marketingowej Roku 2013, otrzymał wyróżnienie dwutygodnika Gala („Sukces Roku”) oraz nominację do European Excellence Awards w kategorii motoryzacja.

Elementem realizowanej od kilku lat polityki dążenia do poprawy efektywności i jakości sieci Mercedes-Benz była dalsza konsolidacja. I tak firma Mirosław Wróbel Sp. z o. o. przejęła w Zielonej Górze punkt od firmy Autoservice. Danuta i Ryszard Czach gruntownie wyremontowała swój obiekt Mercedes-Benz w Rzeszowie znacząco podnosząc jego standard i estetykę. Na Śląsku Mercedes-Benz Sosnowiec nabył istniejący obiekt konkurencji w Będzinie w celu zaadaptowania go na potrzeby serwisu Mercedes-Benz dla samochodów ciężarowych.

Samochody osobowe, dostawcze i ciężarowe Mercedes-Benz:
• nowy oddział Mirosław Wróbel Sp. z o.o. w Przylepie k. Zielonej Góry - sprzedaż i serwis samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych MB.
• zakup przez Mercedes-Benz Sosnowiec sp. z o.o. stacji Iveco w Będzinie w celu adaptacji na potrzeby sprzedaży i serwisu samochodów ciężarowych
• oddział Sobiesław Zasada Automotive Sp. z o.o. sp. k. oddział w Brzozie  – rozszerzenie zakresu autoryzacji:  serwis samochody dostawcze MB

Nagrody 2013
• Firma Mirosław Wróbel, działająca we Wrocławiu, Opolu, Lubinie i Zielonej Górze otrzymała tytuł „Najlepsza duża grupa dealerska” w ramach 4. edycji polskich Nagród Rynku Dealerskiego. To nie koniec sukcesów - Michał Łuczak, prezes spółki, został uznany za Człowieka Roku Rynku Dealerskiego.

Plany na 2014
W roku 2014 kluczowymi tematami dla sieci będzie prezentacja pełnej palety produktów NGCC (new generation compact cars) czyli kompaktowych samochodów osobowych, a także rozwój nowoczesnych form sprzedaży. Kontynuowane będą prace nad rozwojem kanałów sprzedaży i form kontaktu z klientem, jak Stacja Mercedes, czy dostępny od połowy lutego 2014 serwis „Mercedes-Benz connect me”„ oferujący długoterminowy wynajem samochodu Mercedes-Benz przez Internet. Będą to przykłady dalszych prac nad indywidualizacją kontaktów z klientami.