Warszawa,
26
stycznia
2021
|
16:05
Europe/Warsaw

Mercedes-Benz Polska kontynuuje strategię zrównoważonego rozwoju

Mercedes-Benz konsekwentnie realizuje strategię zrównoważonego rozwoju, zarówno globalnie, jak i lokalnie. Polski oddział producenta aut premium ze Stuttgartu, zgodnie z regułą „3 R” (Reduce, Reuse, Recycle), systematycznie ogranicza zużycie zasobów, dba o ich ponowne wykorzystanie, promuje recycling, podnosi świadomość ekologiczną pracowników i prowadzi działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Równocześnie konsekwentnie obniża średnią emisję CO2 sprzedawanych nowych aut wprowadzając na rynek najwięcej aut elektrycznych i zelektryfikowanych wśród producentów premium.

Zgodnie ze swoją strategią – Ambition 2039 – Mercedes-Benz chce, aby do 2030 r. połowę sprzedaży aut osobowych stanowiły modele zelektryfikowane: hybrydy plug-in i pojazdy w 100% elektryczne. Producent jest na dobrej drodze do tego celu. Po pierwsze, konsekwentnie poszerza gamę wersji dostępnych z hybrydowym napędem plug-in – obecnie ich oferta jest najszersza na rynku i obejmuje większość segmentów, w których obecny jest Mercedes-Benz, w tym różne wersje nadwoziowe (np. Limuzyna i Kombiw przypadku Klasy E), silniki benzynowe i wysokoprężne oraz wariantyz napędem na jedną lub obie osie. Po drugie, w najbliższym czasie paleta elektrycznych aut z gwiazdą wzbogaci się o kolejne modele. Zaledwie kilka dni temu poznaliśmy pierwsze informacje na temat EQA – kompaktowego SUV-a na prąd, do którego wkrótce dołączy m.in. luksusowy elektryczny sedan EQS.

Mercedes liderem pojazdów xEV premium w Polsce w 2020 r.

Zelektryfikowane Mercedesy już dziś stanowią realną alternatywę dla wersji spalinowych – i potwierdzają to wyniki sprzedaży, również w Polsce. Ich popularność sprawiła, że w 2020 r. oddział Mercedes-Benz Polska zrealizował założenia w zakresie emisji CO2, a jednocześnie został liderem sprzedaży pojazdów typu xEV wśród marek premium, zarówno wśród hybryd plug-in (741 szt., wzrost o 1135%), jak i samochodów w 100% elektrycznych(221 szt., wzrost o 1127%).

Konsekwentne działania proekologiczne

Dbałość o środowisko oraz ograniczanie emisji szkodliwych substancjii zużycia zasobów dotyczy jednak nie tylko sprzedawanych samochodów. Mercedes-Benz Polska zmierza do neutralności środowiskowej na wielu polach – między innymi poprzez wdrażanie drobnych, ale znaczących działań oraz budowanie świadomości ekologicznej swoich pracowników.Do przykładów takich działań należy choćby likwidacja indywidualnych pojemników na śmieci, pozwalająca ograniczyć ilość zużywanych plastikowych toreb, oraz ustawienie pojemników do segregacji odpadóww przestrzeniach wspólnych. Mercedes-Benz Polska stara się też zmniejszać ilość plastiku zużywanego jako opakowania – zamiast wody w plastikowych butelkach dostępne są filtry kranowe do wody niegazowanej i gazowanej, a przed pandemią koronawirusa butelki w salach konferencyjnych zastąpiono szklanymi dzbankami oraz szklankami.

Polski oddział producenta spod znaku trójramiennej gwiazdy kładzie też duży nacisk na pogłębianie świadomości ekologicznej pracowników. Nowym pojemnikom na śmieci towarzyszą plakaty informacyjne, a przed ich wprowadzeniem zorganizowano warsztaty na temat prawidłowej segregacji odpadów – by zmotywować pracowników nie tylko do segregowania śmieci w przestrzeniach wspólnych, lecz także we własnych domach. Ponadto każdyz pracowników Mercedes-Benz Polska otrzymał „ekologiczną wyprawkę”, pozwalającą zmniejszać ilość wyrzucanego plastiku: butelkę na wodę wielokrotnego użytku i bawełnianą torbę na zakupy. Regularnie prowadzone są również akcje specjalne – np. przed świętami Bożego Narodzenia odbyły się warsztaty na temat ekologicznego pakowania prezentów. Co miesiąc wszyscy pracownicy otrzymują też Eco-Newsletter, promujący ekologiczny styl życia i zachęcający do przeprowadzania zmian w tym kierunku.

Mercedes-Benz Polska inicjuje także ekozmiany na zewnątrz od 7 lat patronujac konkursowi „Eko Gwiazda” dla uczniów szkół a od trzech lat do udziału w konkursie zaprasza uczniów ze szkół ponadpodstawowycho profilu mechanicznym i technicznym z całej Polski. Zadaniem w tegorocznej edycji było przygotowanie filmu o tym jak poprawnie utylizować bateriei akumulatory.

Budynek przyjazny środowisku

Działania Mercedes-Benz Polska na rzecz zrównoważonego rozwoju wpisują się w transformację energetyczną koncernu ze Stuttgartu – w tym roku warszawska siedziba firmy przy ul. Gottlieba Daimlera 1 rozpoczęła korzystanie z tzw. zielonej energii, pochodzącej z odnawialnych źródeł. Charakterystyczny budynek mieści zresztą nie tylko salon i serwis samochodów oraz biura pracowników, ale jest także… domem dla kilkuset tysięcy pszczół. Na dachu znajduje się bowiem 10 uli, a w każdym z nich mieszka rój liczący ok. 25 tysięcy tych owadów. Poza zwiększeniem populacji pszczół – praktycznie niezbędnych z punktu widzenia produkcji żywności dla ludzi – ta niecodzienna inicjatywa uwrażliwia pracowników i klientów na temat zmian klimatycznych. Jest też „słodki” skutek uboczny: pasieka Mercedesa produkuje własny miód.

Wierzymy, że zbiór małych działań może przynieść duży efekt, dlatego kwestie zrównoważonego rozwoju traktujemy poważnie nie tylko jako producent i dystrybutor samochodów, ale także jako pracodawca. Staramy się szukać przestrzeni, gdzie możemy być bardziej „zieloni” i z sensem ograniczać ilość odpadów – dlatego wprowadziliśmy segregowanie śmiecii eliminujemy plastik. A dzięki pasiece na dachu siedziby Mercedes-Benz Polska pozyskaliśmy ok. 300 tysięcy świetnych pracowników – pszczół, których populacja systematycznie maleje, a które są człowiekowi niezbędne – powiedziała Ewa Makulińska, Procurement & Facility Manager/Purchasing & Organisation Mercedes-Benz Polska.

Elektryfikacja służbowej floty

Zelektryfikowane Mercedesy służą nie tylko klientom, ale i pracownikom Mercedes-Benz Polska. W ramach działań na rzecz zrównoważonego rozwoju hybrydy plug-in i pojazdy w 100% elektryczne systematycznie zastępują pojazdy we flocie służbowych aut. Modele te są już także dostępne w ramach leasingu pracowniczego. I, co istotne, na terenie siedziby firmy można je ładować prądem pochodzącym z odnawialnych źródeł energii.

Jako firma motoryzacyjna dążąca do całkowicie bezemisyjnej mobilności, postanowiliśmy zacząć od siebie. Dlatego też od 2020 r. zaczęliśmy szeroko wykorzystywać samochody zelektryfikowane w naszej flocie służbowej. Jednocześnie rozbudowujemy naszą firmową infrastrukturę do ładowania samochodów oraz wprowadzamy rozwiązania pozwalające pracownikom ładować swoje samochody we własnych domach. Jeśli weźmiemy pod uwagę korzystanie przez Mercedes-Benz Polska wyłącznie z energii pochodzącejz odnawialnych źródeł, jesteśmy przekonani że stworzony przez nas ekosystem istotnie wpłynie na obniżenie całkowitej emisji CO2 naszej floty.I w nieco tylko dalszej przyszłości na jej całkowitą redukcję! – powiedział Aleksander Rzepecki, Electric Vehicles Implementation Manager Cluster Central Europe.