Stuttgart,
19
września
2022
|
16:30
Europe/Warsaw

Mercedes-Benz popiera redundancję w interesie bezpieczeństwa warunkowo zautomatyzowanej jazdy

Drive Pilot: pierwszy na świecie system warunkowo zautomatyzowanej jazdy na trzecim poziomie SAE z międzynarodowym certyfikatem

Bezpieczeństwo i niezawodność to priorytety Mercedes-Benz, jeśli chodzi o warunkowo zautomatyzowaną jazdę na poziomie trzecim SAE. Z tego względu system Drive Pilot opiera się na architekturze, która umożliwia bezpieczną kontrolę wszystkich sytuacji, jakie mogą się potencjalnie zdarzyć. W tym celu hamulce, układ kierowniczy, zasilanie oraz niektóre elementy systemu czujników zaprojektowano z zachowaniem fizycznej i funkcjonalnej redundancji – czyli nadmiarowości. Skoncentrowane na bezpieczeństwie podejście do projektowania systemów sprawia, że Mercedes-Benz wyznacza zupełnie nowe standardy w dziedzinie zautomatyzowanej jazdy. Drive Pilot, pierwszy na świecie system tego rodzaju dysponujący międzynarodowym certyfikatem, od 17 maja 2022 r. jest opcjonalnie dostępny dla Klasy S i EQS-a na rynku niemieckim.

Cztery podstawowe elementy redundantnej architektury obejmują układ hamulcowy, układ kierowniczy, zasilanie oraz niektóre czujniki. Na obszar zadań składają się rozpoznawanie otoczenia i prowadzenie auta. Zduplikowane zostały również akumulator, przekładnia kierownicza, czujniki prędkości kół oraz algorytmy wykorzystywane przez system do obliczania danych. Funkcjonalnie nadmiarowe są także niektóre aspekty systemu czujników, ponieważ ich różne koncepcje fizyczne (w tym optyczna, ultradźwiękowa, radiowa) wzajemnie się potwierdzają, dzięki czemu przez cały czas zapewniają bezpieczną pracę. Dotyczy to głównie radaru, kamer i LiDAR-u. Jednak to nie wszystko – cennych danych dostarczają także czujniki ultradźwiękowe, sensory wilgoci oraz mikrofony. Łącznie nad niezawodnością działania systemu Drive Pilot, kiedy przejmuje on prowadzenie samochodu, czuwa ponad 30 czujników.

„Nazwa Mercedes-Benz od zawsze symbolizuje bezpieczeństwo. Teraz wyznaczamy standardy w rozwoju i wdrażaniu systemów jazdy zautomatyzowanej, takich jak Drive Pillot. Jesteśmy przekonani, że redundancja jest właściwym podejściem do zautomatyzowanej jazdy na poziomie trzecim i nie tylko. Jeśli chodzi o czujniki, za szczególnie niezbędne uważamy również wykorzystanie LiDAR-u w połączeniu z radarem i kamerami. W rezultacie możemy skompensować deficyty jednego czujnika charakterystyką drugiego, zależnie od sytuacji. Poleganie tylko na jednym rodzaju czujnika nie spełniłoby wysokich standardów bezpieczeństwa Mercedes-Benz” – powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, szef ds. technicznych, odpowiedzialny za rozwój i zakupy.

Po aktywacji system Drive Pilot kontroluje prędkość jazdy i odległość od innych pojazdów oraz utrzymuje samochód na własnym pasie ruchu. W określonych warunkach i na odpowiednich odcinkach niemieckich autostrad klienci mogą przekazać systemowi zadanie prowadzenia auta podczas poruszania się w ruchu o dużym natężeniu lub w korkach, z prędkością do 60 km/h. W mało prawdopodobnym przypadku awarii jednego z głównych systemów lub układów architektura Drive Pilot jest w stanie zdiagnozować sytuację i ułatwić bezpieczne przekazanie prowadzenia kierowcy. A jeśli kierowca nie jest w stanie przejąć kontroli nad autem, np. w sytuacji zagrożenia zdrowia, Drive Pilot zainicjuje manewr bezpiecznego, awaryjnego zatrzymania samochodu, który nie będzie stanowić zagrożenia dla pojazdów jadących z tyłu.

Mercedes-Benz na czele technologii bezpieczeństwa i zautomatyzowanej jazdy

Od czasu wynalezienia samochodu w 1886 r. Mercedes-Benz dzięki swoim innowacyjnym rozwiązaniom technicznym wielokrotnie wyznaczał standardy w dziedzinie bezpieczeństwa pojazdów. To jedna z podstawowych wartości marki spod znaku trójramiennej gwiazdy, dlatego producent od lat oferuje w swoich samochodach zaawansowane systemy wspomagania kierowcy na poziomie drugim SAE. Mogą one poprawić bezpieczeństwo na drodze i znacząco ułatwić codzienną eksploatacją auta. Zapewniają na przykład wsparcie przy kontroli prędkości i odległości od innych pojazdów, a także w kierowaniu oraz przy zmianie pasa ruchu. W grudniu 2021 r. Mercedes-Benz jako pierwszy producent samochodów na świecie otrzymał międzynarodową homologację dla systemu warunkowo zautomatyzowanej jazdy na trzecim poziomie SAE – Drive Pilot. Od 17 maja 2021 r. jest on na życzenie dostępny dla Klasy S i EQS-a oferowanych w Niemczech. Jeśli chodzi o parkowanie, marka poszła jeszcze o krok dalej – dzięki wstępnej instalacji systemu inteligentnego parkowania Intelligent Park Pilot, który w przyszłości ułatwi w pełni zautomatyzowane parkowanie bez kierowcy na czwartym poziomie SAE.