Monachium,
20
sierpnia
2021
|
12:00
Europe/Warsaw

Mercedes-Benz przekształca monachijski Odeonsplatz w tętniące życiem wydarzenie artystyczne

Z okazji targów IAA MOBILITY 2021 Mercedes-Benz przekształca monachijski Odeonsplatz w tętniącą życiem przestrzeń artystyczną z zawieszoną w powietrzu instalacją rzeźbiarską stworzoną ze zdatnych do recyklingu włókien. Earthtime 1.26 Munich to monumentalne dzieło sztuki o wymiarach 24 na 21 metrów, stworzone przez amerykańską artystkę Janet Echelman. Zmieniając się nieustannie pod wpływem sił natury, symbolizuje ono dynamikę naszego ekosystemu. To ekologiczne przesłanie koresponduje z ideą przewodnią nowej koncepcji targów IAA i biznesową postawą Mercedes-Benz. Wielobarwna rzeźba jest zapowiedzią obecności Mercedes-Benz na targach IAA MOBILITY, które po raz pierwszy odbędą się w Monachium. Podczas dni targowych, od 7 do 12 września 2021 r., będzie się ona unosić nad wystawowo-eventową strefą tej luksusowej marki samochodowej na Odeonsplatz, w całości poświęconą ekologicznym rozwiązaniom przyszłej mobilności. Na dzisiejszym wernisażu instalację artystyczną odsłonęli wspólnie przedstawiciele marki Mercedes-Benz, artystka Janet Echelman, miejski Wydział Kultury i monachijskie Muzeum Sztuki Miejskiej i Współczesnej MUCA (Museum of Urban and Contemporary Art). Można ją będzie podziwiać do początku października.

„Poprzez nasz udział w targach chcielibyśmy wnieść ekologiczny i kulturalny wkład w życie mieszkańców Monachium oraz gości odwiedzających IAA, a jednocześnie stworzyć silny, przyszłościowy wizerunek Mercedes-Benz i zrównoważonej mobilności”, powiedziała Katrin Adt, szefowa Mercedes-Benz Cars & Vans Own Retail Europa. „Instalacja artystyczna jest ucieleśnieniem obecnego ducha czasu oraz oferuje przestrzeń do spotkań i interakcji. Symbolizuje zmiany we wzajemnym oddziaływaniu z naturą, odpowiadające procesowi transformacji w przemyśle samochodowym. Mercedes-Benz podąża drogą do mobilności neutralnej pod względem emisji CO2. Jako współczesna marka motoryzacyjna, zaangażowana w zrównoważony rozwój, chcemy przyczyniać się do ekologicznej jakości życia w mieście”.

„Miasto takie, jak Monachium – słynące na całym świecie ze swych muzeów i zbiorów sztuki – potrzebuje również bardzo aktualnej sztuki współczesnej, potrzebuje energii wielu kreatywnych ludzi i artystów oraz silnie oddziałujących wydarzeń artystycznych, które mogą inicjować dyskusje o tym, jak chcemy wspólnie żyć”, podkreślił dr Michael Ott, kierownik Referatu Promocji Sztuki i Kultury, Wydziału Kultury Miasta Monachium. „Szczególnie w obszarze sztuki obecnej w przestrzeni publicznej wspieramy bardzo różnie projekty, wchodzące w interakcję z przestrzenią miejską. Ideą przewodnią jest umożliwienie artystom z różnych dyscyplin działania w przestrzeni publicznej jako miejscu do eksperymentowania i tworzenia projektów oraz uzyskiwanie innych perspektyw na miasto i w mieście. Dlatego cieszymy się, że dzieło Janet Echelman można oglądać w Monachium podczas targów IAA”.

„Sztuka w przestrzeni publicznej ma nie tylko walor estetyczny, ale także stanowi żywy organizm. Dzieło ulokowane w miejscu publicznym splata się ze społeczeństwem w jego niezliczonych aspektach”, wyjaśniła Stephanie Utz, współzałożycielka Muzeum MUCA.

Earthtime 1.26 Munich wchodzi w interakcje z naturą i aktywizuje przestrzeń miejską

Monumentalna, a jednocześnie lekka rzeźba Earthtime 1.26 Munich eksploruje wzajemne powiązania naszego świata kulturalnego i fizycznego. Ma ona ok. 24 m długości, 21 m szerokości i 16 m wysokości. Jej włókna, splecione niczym sieć rybacka, wykonane są z nadających się do recyklingu materiałów high-tech. Niektóre z nich w odniesieniu do masy własnej są 15 razy mocniejsze od stali. Pod wpływem wiatru, deszczu i światła sieć podlega przemianom, jest w ciągłym ruchu, zmienia swój kształt i kolor, przenika i aktywizuje miejską przestrzeń, pozwalając jej oddychać. Inspiracją dla tej trójwymiarowej formy był model danych 3D powierzchni oceanu, stworzony po trzęsieniu ziemi, które wywołało falę oceaniczną na Pacyfiku. Również liczba 1.26 odnosi się do tego zjawiska naturalnego – spowodowało ono przyspieszenie obrotu Ziemi i skróciło dzień o ok. 1,26 mikrosekundy. Instalacja Earthtime 1.26 Munich jest pokazywana w Niemczech po raz pierwszy. Stanowi część cyklu „Earthtime” autorstwa Janet Echelman, zgłębiającej w swej twórczości więź ludzi z naturą.

Dzieła Janet Echelman kwestionują status quo w przestrzeni miejskiej

Poprzez swoje sieciowe instalacje rzeźbiarskie zwymiarowane na skalę budynków, artystka Janet Echelman kwestionuje status quo w przestrzeni miejskiej. Płynne kształty jej dzieł kontrastują z nieruchomymi powierzchniami środowiska miejskiego, wnosząc do miejskiej skali miękkość i łagodność. W nocy kolorowe światła LED przekształcają je w unoszące się, świetliste formy. W swoich pracach Echelman wskazuje sposoby na wykorzystanie w miastach kreatywnej siły elastycznych, zmiennych i transparentnych form. Jej empiryczne rzeźby, łączące tradycyjne rzemiosło z nowym designem i interaktywną techniką, stały się na całym świecie atrakcyjnymi ogniskami miejskiej aktywności. Rezultatem jest wspólnotowe doświadczenie miejskie – jednocześnie wirtualne i fizyczne.

„Cieszę się, że mogę zaprezentować instalację Earthtime 1.26 Munich na historycznym monachijskim Odeonsplatz, gdzie splatają się przeszłość i współczesność, tworząc dynamiczną miejską teraźniejszość. Moja praca obrazuje połączenie przeciwieństw – elastyczności z siłą, ziemi z niebem, a więc rzeczy, które możemy kontrolować z siłami wykraczającymi poza nas. Zachęcam widzów, aby zatrzymali się przez chwilę pod moją rzeźbą, kontemplując nasze powiązania ze sobą nawzajem i z naszą planetą oraz uświadamiając sobie własne doświadczenia zmysłowe”, powiedziała Janet Echelman.

Studio Odeonsplatz by Mercedes-Benz i muzeum MUCA wspólnie oferują wycieczki z przewodnikiem poświęcone sztuce w przestrzeni miejskiej

Rzeźba Earthtime 1.26 Munich będzie zdobić Odeonsplatz do początku października. Znajduje się ona naprzeciwko Studia Odeonsplatz by Mercedes-Benz, w którym prezentowany jest model innej rzeźby autorstwa Janet Echelman. Dzieło zatytułowane Skies Painted With Unnumbered Sparks (Niebo malowane niezliczonymi iskrami) ucieleśnia syntezę sztuki i techniki. Miejscowa aplikacja EXOS, dostępna także podczas targów IAA MOBILITY 2021, rozszerza konwencjonalną przestrzeń wystawową o treści cyfrowe, przekształcając Studio Odeonsplatz w przestrzeń mediów społecznościowych z interaktywną sceną i oferując zwiedzającym pełnię wrażeń. Otrzymują oni dostęp do codziennie aktualizowanych informacji o studiu, a także mogą cyfrowo wzbogacać swoje wrażenia z tego miejsca, jak również dzielić się nimi, komentować i „lajkować”. Oprócz wystawy obu rzeźb amerykańskiej artystki, we wrześniu Studio Odeonsplatz by Mercedes-Benz wraz z Muzeum Sztuki Miejskiej i Współczesnej MUCA zaprasza miłośników sztuki i kultury do wzięcia udziału w wycieczkach z przewodnikiem poświęconych sztuce współczesnej w Monachium.

Wsparcie dla sztuki stanowi część szerokiego zaangażowania Daimler AG, a tym samym Mercedes-Benz, w kulturę. Jest ono wyrazem samoświadomości korporacyjnej, polegającej na odpowiedzialnym reagowaniu na problemy i przemiany społeczne. Swoim zaangażowaniem w sztukę i kulturę Mercedes-Benz pragnie tworzyć mosty, oferując mieszkańcom i odwiedzającym Monachium dostęp do sztuki oraz wiedzę o niej. W tym kontekście dzieło Earthtime 1.26 Munich będzie integralnym elementem obecności marki Mercedes-Benz na targach IAA MOBILITY. Na Odeonsplatz marka z trójramienną gwiazdą zaprezentuje całe swoje obecne i przyszłe portfolio pojazdów elektrycznych. Odbędzie się tam również wystawa poświęcona obszarom działania w ramach biznesowej strategii zrównoważonego rozwoju, takim jak neutralność CO2, ochrona zasobów, ponowne wykorzystanie i recykling materiałów.